tklami Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 med dårlig vær ute så ble det ingen tur ut i dag. Regnvær og slaps er ikke det som frister mest. Så da blir det forberedelse til vårsesongen og fiske. Så da fant jeg fram bindestikka og har begynt og binde litt fluer. Godt å ha noe å gjøre på dager hvor det bare er grått der ute 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwer993 Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Veldig dårlig skivær til å være februar dette her. Men det du gjør der ser fint ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tklami Posted February 6, 2016 Author Share Posted February 6, 2016 Veldig dårlig skivær uten tvil. dette burde være den tida av året hvor skiværet skal være best. Er jo hyggelig å kunne begynne å tenke litt på våren og da, selv om det er i tidligste laget. Og fortsetter det sånn vil det bli ufattelige mengder fluer i boksen før isen er borte fra vannene. For det er lenge til våren enda hehehe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frilufta Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Fluebinding er gull tidsfordriv (ved dårlig vær) i den kalde fine tida! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Arne Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Fra månedsskiftet januar/februar og frem til påske blir det mye glaning på kart og fluebinding... trivelig tid dette 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutern75 Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Fin tid dette til å binde opp det en manglet og ikke minst studere kart/planlegge turer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn J Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Nå fikk jeg lyst å finne frem fluebindekofferten min! Tidligere var jeg en veldig ivrig fluebinder, mest laksefluer, men det er dessverre noen år siden jeg satt ved bindestikka nå. Men kofferten er full av fjær, hår og tinsel, og jungelhanenakken henger på veggen til pynt. Og jeg er litt stolt av at den første laksen jeg tok, ble kroket på en flue med egenkomponert mønster, hovedsakelig laget av rødt og blått isbjørnhår 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Arne Posted February 25, 2021 Share Posted February 25, 2021 Nå er det snart så døgnfluene er på elva, så da må man vel etterfylle boksene😀 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tklami Posted February 25, 2021 Author Share Posted February 25, 2021 Har så smått begynt selv 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aurejeger Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 (edited) Jeg forbereder meg til isen går så jeg kan ut og jakte sjøørret igjen. Edited March 10, 2021 by Aurejeger 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrihl Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Prøver meg som fluebinder for første gang jeg også. Har vært veldig bra isfiske i år, men nå verker jeg etter å svinge fluestanga igjen! Første tur går etter sjøørret i påsken, i påvente av at isen går. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unge Haugen Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Her var det mange flotte fluer, lett å bli inspirert til å få satt seg ned og bundet noen selv. Jeg har store ambisjoner om å bruke del tid på buzzerfiske i vår, så da begynner det virkelig å haste med å få bundet opp en boks! Noen som har noen tanker om det er nødvendig med epoxy/lakk når man binder buzzere, eller funker de like fint uten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+lars p Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Unge Haugen skrev (1 time siden): Her var det mange flotte fluer, lett å bli inspirert til å få satt seg ned og bundet noen selv. Jeg har store ambisjoner om å bruke del tid på buzzerfiske i vår, så da begynner det virkelig å haste med å få bundet opp en boks! Noen som har noen tanker om det er nødvendig med epoxy/lakk når man binder buzzere, eller funker de like fint uten? Spørs litt hva du skal ha som kropp. Biot og tinsel ryker som regel etter en eller to fisk hvis de ikke er lakket. Men lakker man for mye så blir fort flue litt for tykk så det blir en balanse . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unge Haugen Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 lars p skrev (13 minutter siden): Spørs litt hva du skal ha som kropp. Biot og tinsel ryker som regel etter en eller to fisk hvis de ikke er lakket. Men lakker man for mye så blir fort flue litt for tykk så det blir en balanse . Ja, det er et godt poeng, så det bør nok kanskje forsterkes med lakk for å gjøre de litt mer holdbare. Jeg har gjort noen forsøk med UV-lim, men da synes jeg, som du er inne på, det fort vekk blir for mye, spesielt på små kroker. Men det er vel som med alt annet, det blir vel enklere med mer trening Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+lars p Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Legger du på ett tynt lag med superlim før du lager kroppen så er det veldig lite lakk du trenger . men da skal du ha håndlaget med feks biot først . Liker neglakk , blir blankere og mindre sticky enn uv lim 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unge Haugen Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 lars p skrev (19 timer siden): Legger du på ett tynt lag med superlim før du lager kroppen så er det veldig lite lakk du trenger . men da skal du ha håndlaget med feks biot først . Liker neglakk , blir blankere og mindre sticky enn uv lim Ah, smart! Superlim i forkant og neglakk etterpå var et godt tips, takk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts