Gå til innhold
  • Bli medlem

Reklamasjon glidelås


trygvecowboy

Anbefalte innlegg

Hei,

Ønsker synspunkter på reklamasjon på glidelås.

 

Har en ca 3 år gammel Norrøna Amundsen jakke som er brukt minimalt, kanskje 6-7 ganger. Glidelåsen er av relativt spinkel type og har fliset seg opp ca 5 cm fra bunn, noe som medførte at det ikke gikk an å dra glidelåsen helt ned. Den har kun blitt brukt til søndagsturer. Jakken er å betrakte som ny. Den delvis ødelagte glidelåsen er ikke noe stort problem, men litt irriterende. Har gode erfaringer med reklamasjon hos Norrøna fra tidligere - og leverte inn jakken via lokal Norrøna forhandler. Etter en tid fikk jeg melding fra forhandler om at jakken var kommet i retur. Glidelåsen var fikset, god som ny, men Norrøna forlanger kr 450 for reparasjonen - dersom jeg ikke kan fremlegge kvittering på at jakken er under to år - all den tid de visstnok har to års reklamasjon på glidelåser. Jeg ba forhandler sjekke med Norrøna om de ikke kunne kjøre dette som en reklamasjon likevel. Svaret var at de hadde prinsipielt to års reklamasjon på glidelåser. 

Jeg ga vel ca 600 kr for jakken på salg, og synes derfor 450 kr er noe stivt å betale. Kvitteringen er dessverre historie etter 2 flyttinger de siste 3 år. Det jeg ønsker synspunkter på er:

  1. Gjelder ikke kjøpsloven på 5 år her?
  2. Bør det ikke utvises skjønn når jakken er særdeles lite brukt (dette vises tydelig på jakken) og Norrøna har valgt en relativt spinkel glidelås?
  3. Bør ikke Norrøna informere kunden om at en reparasjon ikke dekkes av garanti/kjøpslov og at en reparasjon vil koste kr 450 - slik at kunden kan velge om man vil koste på en reparasjon?

Dersom ikke Norrøna velger å la dette gå på garanti vurderer jeg å droppe å betale de 450 kronene reparasjonen koster og heller la jakken forbli i Norrønas eie. Vet jo at jeg står svakt uten kvittering, men stusser mest på at Norrøna iverksetter en (relativt ) dyr reparasjon uten å spørre kunden om dette er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg sendte inn fire plagg til Norrøna for reklamasjon/reperasjon (noe av det var min egen feil) ringte de og informerte om hva de kom til å gjøre og hva det ville koste (cirka). Jeg sendte dog direkte til Norrøna (med skjema fra nettsiden deres), ikke via butikk. Jeg var innenfor 2 år på en glidelås, så det gikk heldigvis greit. Synes nok som deg at det burde være 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ønsker synspunkter på reklamasjon på glidelås.

 

Har en ca 3 år gammel Norrøna Amundsen jakke som er brukt minimalt, kanskje 6-7 ganger. Glidelåsen er av relativt spinkel type og har fliset seg opp ca 5 cm fra bunn, noe som medførte at det ikke gikk an å dra glidelåsen helt ned. Den har kun blitt brukt til søndagsturer. Jakken er å betrakte som ny. Den delvis ødelagte glidelåsen er ikke noe stort problem, men litt irriterende. Har gode erfaringer med reklamasjon hos Norrøna fra tidligere - og leverte inn jakken via lokal Norrøna forhandler. Etter en tid fikk jeg melding fra forhandler om at jakken var kommet i retur. Glidelåsen var fikset, god som ny, men Norrøna forlanger kr 450 for reparasjonen - dersom jeg ikke kan fremlegge kvittering på at jakken er under to år - all den tid de visstnok har to års reklamasjon på glidelåser. Jeg ba forhandler sjekke med Norrøna om de ikke kunne kjøre dette som en reklamasjon likevel. Svaret var at de hadde prinsipielt to års reklamasjon på glidelåser. 

Jeg ga vel ca 600 kr for jakken på salg, og synes derfor 450 kr er noe stivt å betale. Kvitteringen er dessverre historie etter 2 flyttinger de siste 3 år. Det jeg ønsker synspunkter på er:

  1. Gjelder ikke kjøpsloven på 5 år her?
  2. Bør det ikke utvises skjønn når jakken er særdeles lite brukt (dette vises tydelig på jakken) og Norrøna har valgt en relativt spinkel glidelås?
  3. Bør ikke Norrøna informere kunden om at en reparasjon ikke dekkes av garanti/kjøpslov og at en reparasjon vil koste kr 450 - slik at kunden kan velge om man vil koste på en reparasjon?

Dersom ikke Norrøna velger å la dette gå på garanti vurderer jeg å droppe å betale de 450 kronene reparasjonen koster og heller la jakken forbli i Norrønas eie. Vet jo at jeg står svakt uten kvittering, men stusser mest på at Norrøna iverksetter en (relativt ) dyr reparasjon uten å spørre kunden om dette er ønskelig.

 

Du må ikke blande garanti og reklamasjonsrett.

 

"Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen, selv om det er du selv som har forårsaket feilen." (forbrukerrådet).

Hvis du betalte jakken med kort, kan du prøve å finne kjøpet på en bankutskrift. Det pleier i de fleste tilfeller å holde som kvittering. I utgangspunktet er det butikken du reklamerte hos som skal informere om kostnader og prosedyre ved slike saker. Du har en kjøpsavtale med butikken, og ikke leverandøren, selv om mange butikker prøver å skyve dette videre på leverandøren for å slippe å være ansvarlig mellomledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gjelder ikke kjøpsloven på 5 år her?
    Nei, forbrukerkjøpsloven gjelder jfr. fkjl. §1, se §27 om reklamasjon. 
     
  • Bør det ikke utvises skjønn når jakken er særdeles lite brukt (dette vises tydelig på jakken) og Norrøna har valgt en relativt spinkel glidelås?
    §27: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."
    Dessverre har det lite å si at jakken er lite brukt, så lenge fristen på to år er overskredet. Hvis dette hadde vært et spørsmål i en domstol el. hadde problemstillingen vært om en slik type jakke eller deler av den isolert sett (glidelåsen) er "ment å vare vesentlig lenger". Dette kunne man nok argumentert for, men praksis per i dag tilsier at femårsregelen gjelder dyrere ting som TV, mobiltelefon osv. Hadde dette vært en jakke til 5000 kr kunne man nok lettere argumentert med at det skulle gjelde en femårsregel, men ut fra opplysningene du har gitt er fristen to år. 
     
  • Bør ikke Norrøna informere kunden om at en reparasjon ikke dekkes av garanti/kjøpslov og at en reparasjon vil koste kr 450 - slik at kunden kan velge om man vil koste på en reparasjon?
    Jo, det bør de absolutt, men dette er selgers (forhandlers) ansvar også. Dersom du leverte inn jakken i god tro om at Norrøna skulle reparere den som en reklamasjon er det urimelig at de i ettertid kan kreve betaling, særlig når du på forhånd ikke fikk et valg om å droppe reparasjon. Du kunne også ha reparert den et annet sted, som kanskje hadde vært billigere. Her er imidlertid det rettslige grunnlaget noe mer usikkert. Dette er kanskje en mulighet: 

    §27: "(...de nevnte reglene om reklamasjonsfrist). Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid."

    På sett og vis kan du si at dere avtalte at selgeren skulle påta seg ansvaret for den ødelagte glidelåsen da du leverte den inn på reparasjon. Dersom selgeren (forhandleren) forsto eller burde forstått at dette var din oppfatning av situasjonen (at de skulle dekke reparasjonen), og du var i god tro, er det rimelig at de må dekke reparasjonen. Forbrukerkjøpsloven gir forbukeren (deg) et sterkt vern, og bestemmelsene i loven er ufravikelige. Dette betyr at de skal tolkes strengt, og en selger kan ikke opptre slik eller avtale noe slikt at forbrukeren får svakere vern enn loven tilsier. Dette taler også for at de bør dekke reparasjonen. 

 

NB: Dette kunne man skrevet mange sider om, da det er utrolig mange momenter som spiller inn og påviker utfallet i en rettslig vurdering - selv om problemstillingen er enkel. Dette er imidlertid noen av de viktigste og mest innlysende momentene jeg mener du kan prøve deg med. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har 5 års garanti på alle produkter. En glidelås bør derfor gå under dette. Har selv ukjent antall bevis på at de har brukt denne garantien til forbrukers beste. Riktignok tatt direkte kontakt med Norrøna, de leverer nok bedre service enn forhandler. https://www.norrona.com/nb-NO/Hjelp-meg/Garanti/ 

Min erfaring med Norrøna er den samme. Det har aldri vært spørsmål om feil skal dekkes av garanti eller ikke, og aldri snakk om at kvittering må fremvises.

Et eksempel på serviceinnstillingen gjelder mitt Ravneskar telt, kjøp på slutten av 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet. Det ble opprinnelig levert med tunge glassfiberstenger, men rundt år 2000 var aluminiumsstenger blitt vanlig, så jeg ringte Norrøna for å høre om det var mulig å få tak i slike til teltet. Javisst, sa de, vi sender opp et sett! Og etter noen dager kom pakken, gratis og fritt levert. Og da var teltet allerede 20 år gammelt (det fungerer forresten like fint den dag i dag).

 

De garantivilkårene du linker til er ganske klare, og jeg kan ikke forstå at Norrøna ikke vil godta defekt glidelås som garantisak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert produkt er forøvrig også utstyrt med et nummer som står på vaskelappen eller noe deromkring. Dette nummeret gjør kvittering unødvendig. Norrøna foretrekker fortsatt kopi av kvitteringen, men klarer fint å spore jakken allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne her at den eneste jakken som noen ganger har gitt meg problemer med glidelåsen er en Norøna Røldal-anorakk. Først røyk glidelåsen i halsen, et år senere glidelåsen i brystlommen. Begge ganger måtte jeg betale for skifte av glidelås hos Norøna. (Anorakken var nok eldre enn 2 år, men lite brukt). Jeg har også opplevd at ei ny Gore-Texbukse fra Norøna lakk som en sil. Da jeg sendte den inn kunne de fortelle at det var fullt av små hull i membranen. Jeg sa da at dersom det var løsningen kunne de like godt hive buksa, for jeg ville ikke ha ei ny bukse full av tapelapper. Da sendte de meg ei ny bukse. Denne lakk akkurat like mye som den forrige, så jeg kasta "mainnskiten" og har i ettertid aldri kjøpt klær fra Norøna...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har en ca 3 år gammel Norrøna Amundsen..."

 

Direkt när jag såg rubriken så dök ordet "Norrøna" upp i min lilla svenska hjärna...

 

Blixtlåsen (glidelåsen) havererade på mina falketindbyxor förra påsken. Byxorna var inte mycket använda. Jag tänkte aldrig på att skicka in dom för reparation, utan sydde själv i nya, riktiga istället. Så nu är det fullängds och byxorna går att ta av och på medan man står kvar på skidorna. Precis som det skall vara, och som jag borde kollat att det gick att göra före köpet av byxorna. Alltid lär man sig något.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro som de fleste andre her, at du ikke ikke vil komme noen vei med kjøpslov eller skjønn.

 

Hvis jakken er sendt inn i den tro at dette var en reklamasjon, så har du likevel en god sak. De kan ikke utføre en reparasjon dyrere enn det du har blitt forespeilet, uten at du får beskjed. (Det er derfor blitt vanlig med skjemaer i enkelte bransjer der du signerer på at de kan fakturere f.eks 250 kroner for å sjekke produktet dersom det viser seg at skaden ikke er en garanti- eller reklamasjonssak.

 

Be om å få jakken i retur i den stand den var. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Etter at glidelåsen til min Trollveggen gtx jakke ble ødelagt i påsken, sendte jeg den inn til Norrønas servicesenter for reperasjon. Jeg husket ikke nøyaktig når jeg kjøpte den og trodde den var under 5 år gammel, men Norrøna fant ut at den var over 5 år. Jeg fikk først beskjed om at det ville koste 385kr + frakt, men da den kom i retur hadde de ikke tatt seg betalt likevel. Ærlig som jeg er ringte jeg til dem og spurte om jeg ikke skulle betale likevel. Svaret var at de hadde gjort det uten kostnader☺️ Jeg kunne ikke annet enn å takke for svært god service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.