Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor veier Hilleberg Anjan 3GT mer enn Helsport Fjellheimen Superlight 3?


Thomas E

Anbefalte innlegg

Annonse

Visst er det en grunn til at det er slik, og jeg mente heller ikke å senke teltet helt ned til det ikke er åpning igjen. Det skal luftes der, men om man synes det blir for stor åpning så er det bare å senke litt. Det er nå min mening.

Når man har kortet ned litt, så er det også lettere å kunne tette helt mot bakken på den ene siden hvis det blåser mye. De aller fleste telt har strammere fra ytterduk ned mot plugg-/stangfestene. Så kan man ha åpningen litt større på lesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren er det ikke problem med trekk nedenfra om du velger en teltplass der du kan tråkke ned litt snø etc.

Hadde en bra teltsesongforrige vinter med kaitum2 og det var aldri nedenfra det kom trekk. Selv i 23s/m vind og 20 minus på hallandsfjellet var dette problemfritt.

Med kaitum sine høye luftemuligheter var det snarere et problem å glemme å lukke disse åpningene når det begynte å blåse opp:) våknet med 20cm føyk i hele teltet første natta, haha.

Stort fortelt er sikkert fint det, men vinterstid kan man grave slik at selv små fortelt blir ganske store like vel.

Jeg elsker hilleberg og tviler på at jeg skal ha telt fra annen leverandør noen gang.

De jeg kjenner med helsport er ofte sjalu når vi er på tur sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om vinteren er det ikke problem med trekk nedenfra om du velger en teltplass der du kan tråkke ned litt snø etc.

Hadde en bra teltsesongforrige vinter med kaitum2 og det var aldri nedenfra det kom trekk. Selv i 23s/m vind og 20 minus på hallandsfjellet var dette problemfritt.

 

Men Kaitum er konstruert for å tette mot bakken også, i motsetning til Anjan som er diskutert i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren er det ikke problem med trekk nedenfra om du velger en teltplass der du kan tråkke ned litt snø etc.

Hadde en bra teltsesongforrige vinter med kaitum2 og det var aldri nedenfra det kom trekk. Selv i 23s/m vind og 20 minus på hallandsfjellet var dette problemfritt.

Med kaitum sine høye luftemuligheter var det snarere et problem å glemme å lukke disse åpningene når det begynte å blåse opp:) våknet med 20cm føyk i hele teltet første natta, haha.

Stort fortelt er sikkert fint det, men vinterstid kan man grave slik at selv små fortelt blir ganske store like vel.

Jeg elsker hilleberg og tviler på at jeg skal ha telt fra annen leverandør noen gang.

De jeg kjenner med helsport er ofte sjalu når vi er på tur sammen...

Jeg elsker Hilleberg jeg også, men jeg må si at jeg er veldig skeptisk til å ha så stor åpning mellom duken og bakken. Jeg er skeptisk til om vinden tar ekstra tak i teltet siden den slipper inn under. At du snakker i forhold til lufting underfra gir ingen mening da kaitum ikke har noe åpning mellom duk og bakke:

10Heckl%C3%BCfter.jpg

1370896733_83132.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Hilleberg jeg også, men jeg må si at jeg er veldig skeptisk til å ha så stor åpning mellom duken og bakken. Jeg er skeptisk til om vinden tar ekstra tak i teltet siden den slipper inn under. At du snakker i forhold til lufting underfra gir ingen mening da kaitum ikke har noe åpning mellom duk og bakke:

10Heckl%C3%BCfter.jpg

1370896733_83132.jpg

Det oppsettet med Anjan brukes KUN når du skal ha maks ventilasjon. Duken i enden kan trekkes helt ned til bakken. Legg merke til det tredje punktet i midten som kan plugges direkte mot underlaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppsettet med Anjan brukes KUN når du skal ha maks ventilasjon. Duken i enden kan trekkes helt ned til bakken. Legg merke til det tredje punktet i midten som kan plugges direkte mot underlaget.

Hmm, men vil ikke ytterduken touche innerduken da? Som igjen fører til enda mer fukt på innerteltet?

 

Ved å forlenge pluggfestene slik du har gjort her, så øker du faktisk åpningen mellom duk og bakke. Når jeg ser på det oppsettet, er jeg ikke i tvil om at jeg ville ha kappet litt av stengene.

Jeg er skeptisk til å kappe stengene. Ikke bare pga lavere telt, men pga det er "no way back". Ender jo opp med et slappere og lavere innertelt pluss at jeg reduserer de eneste luftemulighetene Anjan har som er mellom duken og bakken (om man ser bort fra å dra opp hele duken i ytterteltet).

Leste forresten en liten kommentar fra en angående lufting langs bakken. Han likte ikke denne løsningen og brukt argumentet med at man sover langs bakken og det er da absolutt ikke der man ønsker lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men vil ikke ytterduken touche innerduken da? Som igjen fører til enda mer fukt på innerteltet?

 

Jeg er skeptisk til å kappe stengene. Ikke bare pga lavere telt, men pga det er "no way back". Ender jo opp med et slappere og lavere innertelt pluss at jeg reduserer de eneste luftemulighetene Anjan har som er mellom duken og bakken (om man ser bort fra å dra opp hele duken i ytterteltet).

Leste forresten en liten kommentar fra en angående lufting langs bakken. Han likte ikke denne løsningen og brukt argumentet med at man sover langs bakken og det er da absolutt ikke der man ønsker lufting.

 

Og med rette er du skeptisk.  Grunn ideen med Anjan (og Rogen) som 3 sesongstelt, er jo at det skal være glippe mellom ytterteltet og bakken som sikrer god ventilasjon når teltet brukes når man har varmt vær/sommertemperaturer.

 

Så fremt man ikke bruker teltet uten innertelt så kan ikke jeg skjønne hvorfor det skal være problem med lufting/ventilasjon langs bakken. På innerteltet går den vantette bunnduken ekstra høyt opp på sidene for å unngå trekk (og også fuktighet når det regner.) og så har man myggnetting som er plassert høyt på dørene på innerteltet. ( Nå kjenner ikke jeg til Anjan i detalj. Men Rogen som jeg hadde en kort tid, og Anjan, bygger på samme prinsipp.)

 

Jeg har ett Coleman telt der det er glippe mellom bakken og ytterteltet.

I innerteltet er det ventiler i toppen av taket og begge dørene har myggnetting som kan åpnes for ventilasjon/gjennomtrekk.   Det har fungert veldig bra på bar bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men vil ikke ytterduken touche innerduken da? Som igjen fører til enda mer fukt på innerteltet?

 

Jeg har ihvertfall ikke hatt det problemet og jeg har ofte brukt alle 3 pluggene bak for å feste duken helt til bakken.

Dette med at duken toucher innerteltet er vel nevnt flere ganger her inne når det gjelder Fjellheimen, men har vel ennå ikke hørt at det skal være et problem for de som faktisk har Anjan, men kanskje andre Anjan brukere kan kommer med sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Leste forresten en liten kommentar fra en angående lufting langs bakken. Han likte ikke denne løsningen og brukt argumentet med at man sover langs bakken og det er da absolutt ikke der man ønsker lufting.

 

Men det er ein effektiv måte å spare vekt på. Og lav vekt er heile poenget med dette teltet. Dei fleste ventilasjonsløysingane tilfører vekt. Men å spare så mykje stoff i underkant, reduserer vekta.

Men det er sjølvsagt heilt rett at dersom ein vil ha eit trekkfritt telt, må ein ha regulerbar lufting. Og det finst heldigvis mange telt som tilbyr dette, men det er tyngre telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nimrad du har jo helt rett i at det er forskjell, jeg uttalte meg nok litt kronglete.

Kaitum har ikke stormmatter og på forblåst snaufjell om vinteren med lite snø trekker det greit. Med en gang man får en kant i terrenget (snøen) på ca 10cm går vinden i ytterduken og det blir naturligvis ikke noe trekk og i mitt hode forsvinner behovet for stormmatter når man tar hensyn til dette.

Prinsippet vil vel være likt på anjan, selvom det kansje er behov for en større nedgraving i snøen for å gi le i glippa?

Når det nevnes bekymring for fylt ved at yttertelt og innertelt kommer i kontakt så er det jo mange faktorer som kan være verdt å nevne. Trekker man ned duken fordi det blåser, tviler jeg på at fuktblir noe problem da det er mer luftig enn normalt. Laver det ned fuktig snø er det ofte mindre vind. Og igjen, mye snø gjør det enkelt å lage en levegg som muliggjør avstand mellom ytter og innerduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er skeptisk til å kappe stengene. Ikke bare pga lavere telt, men pga det er "no way back". Ender jo opp med et slappere og lavere innertelt pluss at jeg reduserer de eneste luftemulighetene Anjan har som er mellom duken og bakken (om man ser bort fra å dra opp hele duken i ytterteltet).

Leste forresten en liten kommentar fra en angående lufting langs bakken. Han likte ikke denne løsningen og brukt argumentet med at man sover langs bakken og det er da absolutt ikke der man ønsker lufting.

 

Jeg har kappet stenger på mange telt, og aldri opplevd merkbart slappere innertelt. Om det skulle skje, så har de fleste telt en mulighet for å stramme inn noe, enten nede ved pluggfestene eller mellom inner- og ytterduk. 

Man reduserer luftingen noe nede ved bakken, men det er jo nettopp poenget spør du meg.. Det er jo dumt å kappe stengene i et telt hvor man synes luftingen er akkurat passe, men hvis man synes luftingen langs bakken er i meste laget så kan man kappe. 

Det er lettere å korte ned stengene enn å forlenge dem. Det er kanskje derfor produsentene heller har for lange stenger enn for korte? Fordi det er mye lettere for oss å forkorte enn å forlenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.