Gå til innhold
  • Bli medlem

Marka 24 2014-tråden


Larsdx

Anbefalte innlegg

Tronn, det var akkurat slik jeg husket det fra når jeg var med. Husker vi kom fram til Sinnerdammen midt på natten, ganske slitne. I halvmørket, begynte å høre stemmer gjennom natten og så et varmt lys mellom trærne. Kom fram og ble møtt av folk i godt humør, men slitne. Fantastisk stemning. Sitte ute, fyre opp brennern og lage mat, og snakke med andre deltagere om hvor de hadde gått og hvor de skulle. Det var dette jeg satte mest pris på under Marka24, den hyggelige stemningen lagene imellom.

 

Hvordan gikk det med dere andre resultatmessig? Regner med at dere gjorde det godt, Hermes, omtrent 13 mil løping er imponerende (selv om du sier du fikk full stopp)?

 

Tarjei

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåja. 109. plass og 563 poeng.

I år var vi med for å ta del i stemningen, og for å presse noen grenser. Men ikke mer enn det. Vi var mer opptatt av turen og stivalg, fant en rask vei fra Øyungsdammen over kanten av Øyungskollen til Tømtehyttene og rett opp på Mellomkollen.

Fra Gørja til Sandungen tok vi en nordligere løype rundt Hakloa med kaffepause i Magovika. Der var vi helt for oss selv, i en fabelaktig kveldssol. På de senere postene kunne vi sette oss ned og strekke ut. Noe eget det og.

Usikkert om det blir noe mer Marka24 på meg. Kom hjem og oppdaget at jeg ikke hadde lest konas signaler om deltagelse godt nok. Trodde jeg hadde hennes velsignelse til å delta, det stemte visst ikke. Jaja. Det er OK at jeg drar på tur, men ikke at jeg kommer utslitt hjem med vannblemmer her og der. Jeg får holde meg til Sognsvann rundt i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. 104. plass og 563 poeng.

Usikkert om det blir noe mer Marka24 på meg. Kom hjem og oppdaget at jeg ikke hadde lest konas signaler om deltagelse godt nok. Trodde jeg hadde hennes velsignelse til å delta, det stemte visst ikke. Jaja. Det er OK at jeg drar på tur, men ikke at jeg kommer utslitt hjem med vannblemmer her og der. Jeg får holde meg til Sognsvann rundt i fremtiden.

Dette løste jeg fint i år. Hadde en gassgrill å skru sammen. Dermed kunne jeg kaste meg over noe "nevenyttig", samtidig som jeg slapp å traske rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange poeng vi tok. Gikk med to tolvåringer. Men vi var innom fem poster og er egentlig godt fornøyd med innsatsen.

Gikk Fagervann-Bjørnholt-Kobberhaughytta-Studenterhytta-skjennungstua

Hadde håpet å ta en post til, men da ville vi ikke vært fremme på Kobberhaughytta før 22-23.

Noen bilder: post-9775-1402895932,9617_thumb.jpgpost-9775-1402896625,6721_thumb.jpg

post-9775-1402896649,91_thumb.jpg

post-9775-1402896675,1461_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikkert om det blir noe mer Marka24 på meg. Kom hjem og oppdaget at jeg ikke hadde lest konas signaler om deltagelse godt nok. Trodde jeg hadde hennes velsignelse til å delta, det stemte visst ikke. Jaja. Det er OK at jeg drar på tur, men ikke at jeg kommer utslitt hjem med vannblemmer her og der. Jeg får holde meg til Sognsvann rundt i fremtiden.

Unnskyldninger unnskyldninger ;)

 

 

Gikk Fagervann-Bjørnholt-Kobberhaughytta-Studenterhytta-skjennungstua

Det er slett ikke dårlig for et par 12 åringer :)

Opprinnelig så hadde vi tenkt å gå Gørja, Tømte og Fagervann etter Sandungen. Men når vi kom til veiskille mellom Gørja og Bjørnholt på nordøst siden av Bjørnsjøen, hadde vi så vondt i beina at det var like greit å gå Bjørnholt og Sognsvann.

Det viste seg å bli en veldig tøff tur.

Vår rute var Studenterhytta, Kobberhaughytta, Middagskollen, Langlia, Sinnerdammen, Pershusfjell, Finnerudsæter, Katnosa, Sandungen, Bjørnholt så hjem.

Kollegaene flirte godt når jeg kom inn døra på jobb iført Crocs i dag tidlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig så hadde vi tenkt å gå Gørja, Tømte og Fagervann etter Sandungen. Men når vi kom til veiskille mellom Gørja og Bjørnholt på nordøst siden av Bjørnsjøen, hadde vi så vondt i beina at det var like greit å gå Bjørnholt og Sognsvann.

Det viste seg å bli en veldig tøff tur.

:)

Unnskyldninger unnskyldninger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med dere andre resultatmessig? Regner med at dere gjorde det godt, Hermes, omtrent 13 mil løping er imponerende (selv om du sier du fikk full stopp)?

 

Vi gjorde det nok ikke like godt som distansen vår tilsier, da vi måtte droppe poster på vei "hjem". Men vi klarte merket i hardhaus-klassen, og kom på en grei 17. plass (1499 poeng). Akkurat nå er jeg mest fornøyd med innhentingen de siste 20 km, da det så ut til at vi kom til å komme 45-50 minutter for sent inn til målgang—men så viste det seg at det var litt krefter igjen likevel :)

 

Hadde vi fulgte skjema punkt til prikke (kanskje 10-15 km lengre), ville 4. eller 5. plass vært innenfor rekkevidde, men skjemaet vårt ble for ambisiøst for meg. Ifølge min partner kunne vi nok med bedre disponering klart samme poengsumm ved å kun gå 100 km, så vi gapte kanskje litt for høyt :)

 

Enormt mange sterke resultater i år!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange imponerende resultater ja. Men det ser ut til at begrepet "turklasse" er i ferd med å bli strukket noe vidt, når merkekravet er over 1100 poeng. Er det ultraløpere som ikke vil stille i eliteklassen som ødelegger? Såvidt jeg kan skjønne er det ikke mulig å få 1100 poeng uten å løpe ganske store deler av ruta. 

I så fall er det destruktiv adferd og gjør arrangementet mindre interessant for de som ikke satser på å løpe mesteparten av distansen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange imponerende resultater ja. Men det ser ut til at begrepet "turklasse" er i ferd med å bli strukket noe vidt, når merkekravet er over 1100 poeng. Er det ultraløpere som ikke vil stille i eliteklassen som ødelegger? Såvidt jeg kan skjønne er det ikke mulig å få 1100 poeng uten å løpe ganske store deler av ruta. 

I så fall er det destruktiv adferd og gjør arrangementet mindre interessant for de som ikke satser på å løpe mesteparten av distansen. 

 

Ja, det kan man jo spørre seg om. Jeg vet om to ultraløpere som gikk i turklassen, men en av de var hjerteoperert i vinter, så det forstod seg liksom. De løp nok deler av turen, men vant ikke klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man jo spørre seg om. Jeg vet om to ultraløpere som gikk i turklassen, men en av de var hjerteoperert i vinter, så det forstod seg liksom. De løp nok deler av turen, men vant ikke klassen.

Det blir fort håpløst å diskutere enkelttilfeller. Hvis merkekravet var 1.100 poeng var alle som fikk merke per definisjon "ultraløpere". Hvis man definerer seg som ultraløper bør man holde seg i eliteklassen, i stedet for å ødelegge for turgåere. Jeg synes egentlig dette er rart. Alle med ambisjoner stiller jo til vanlig birken, ikke fredagsbirken. Supermosjonister stiller ikke i "turklassen" på sykkelritt. Hvorfor er det annerledes på dette arrangementet? Kanskje er ordbruken feil, "elite" sender kanskje assosiasjoner til eliteklasser i enkelte løp og ritt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det skal være forskjell på tur- og konkurranseklasse. Jeg vet ikke helt hva arrangørene kan gjøre for å få de beste i turklassen over i hardhausklassen. Det er jo flere i turklassen som ville klart merket i hardhausklassen også (merkekrav 1409).

 

Det i hvert fall viktig at Marka24 forblir et bredt tilbud med god deltakelse fra alle, både oss som liker å løpe langt, de som liker å gå langt, aktive familier, og andre som har lyst på en utfordring i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hermes Jeg tror ikke det er noen annen løsning enn at a) arrangørene signaliserer at dette er en utfordring. Et tiltak kan være å flytte alle lag som oppnådde en viss poengsum (feks over 1.000 poeng) til eliteklassen neste år. Altså nekte dem deltakelse i turkategorien. På den måten signaliserer man vel også at de som har ambisjoner om å løpe bør stille i eliteklassen. Og ultraløpermiljøet bør ta ansvar og helst drive litt selvjustis. Dere er vel ikke så mange? 

Et alternativ kunne jo være minimusvekt på sekken i turklassen. For eksempel 5kg. Men ødelegger jo for de som synes det er gøy å pakke lett og gå (ikke løpe).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marka24 har mange utfordringer hvis de ønsker å bestå.

 

1. Informasjon. Så langt jeg har opplevd Marka24-organisasjonen, er den enestående i form av manglende informasjon både før og etter, og initiativ til dette. Stiller du et spørsmål på Facebook-siden, kommer svaret kanskje etter et par dager. Informasjon om premier, deltagerbevis, merkebevis, osv er nesten ikke-eksisterende. 

 

2. Gjennomføring av krav til pakking og utstyr. Etter 3 års deltagelse har jeg ikke sett/hørt om ett eksempel der sekk/pakning er sjekket. Jeg har hørt om ett tilfelle der deltager ble sendt tilbake for å hente sekk som var forlatt i bunn av en topp (mellomkollen 2013), har observert flere tilfeller på både Gyrihaugen og Pershusfjell der folk setter igjen sekkene i bunn av bakken for lettere å løpe opp og ned. Dette er kanskje ikke så galt hvis kravet bare er noe som er satt på papiret for å ha det der, men det oppleves som meget urettferdig for alle de av oss (meg) som faktisk følger kravene. Jeg har også observert ultraløpere med så liten sekk at de må ha vært svært sultne ved målgang. Annet utstyr kan det ikke ha vært der. For at Marka24 skal oppfattes seriøst for menigmann også, og at jeg skal gidde å følge kravene de setter til deltagerne, må jeg som betalende deltager se at jeg får noe igjen, eller at de faktisk følger opp.

 

3. Gjennomføring av opplegg - som flytting av posten Vidvannshøgda i år. Fredag kveld/lørdag morgen kom det beskjed om at posten var flyttet fordi "den var for vanskelig å finne i mørket". I mine ører høres det ut som om de som skulle sette ut posten ikke fant toppen, eller hadde misforstått postplasseringen. Ut fra det at det er et turløp med krav til planlegging og orienteringsevne, virker dette meget amatørmessig. Det er også andre forhold her som er kritikkverdig. Posten på Middagskollen var flyttet til stien da den var for vanskelig å finne (dette var annonsert tidligere), for å pirke så stod ikke denne på stien nærmest kollen, men på nabokollen, Midthytthøgda. Kobberhaughytta var annonsert med gratis overnatting i peisestua. Dette stemte ikke. Jeg snakket med en av driverne på hytta natt til søndag, og han fortalte at dette ikke var klarert på forhånd, men antatt av arrangementet. Driverne på Gørja slang ut en kommentar til meg om at de ikke sto der frivillig, da jeg takket dem for at de solgte vafler til oss som passerte. I 2012 var det også annonsert blåbærsuppe på alle hytteposter, de hadde ikke noe slikt på Katnosdammen godt utpå natten. Det er postvakter på alle postene, de fleste vaktene som godt om natten da jeg kom forbi. Hvis meningen er at postvaktene skal registrer de som er innom, slik jeg opplevde på Mellomkollen, Tømtehyttene og Fagervann, er det rimelig dårlig kommunikasjon innad i arrangementsstaben. 

 

Nå blir det vel neppe deltagelse på meg igjen, da jeg endelig bør ha oppfattet konas signaler..., men skulle jeg likevel klare å overtale henne til å slippe med meg, tror jeg nok at Marka24-organisasjonen må ta noen grep de også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hermes Jeg tror ikke det er noen annen løsning enn at a) arrangørene signaliserer at dette er en utfordring. Et tiltak kan være å flytte alle lag som oppnådde en viss poengsum (feks over 1.000 poeng) til eliteklassen neste år. Altså nekte dem deltakelse i turkategorien. På den måten signaliserer man vel også at de som har ambisjoner om å løpe bør stille i eliteklassen. Og ultraløpermiljøet bør ta ansvar og helst drive litt selvjustis. Dere er vel ikke så mange? 

Et alternativ kunne jo være minimusvekt på sekken i turklassen. For eksempel 5kg. Men ødelegger jo for de som synes det er gøy å pakke lett og gå (ikke løpe).

 

Jeg kjente faktisk svært få av andre deltakere, og miljøet for ultraløping i Norge er relativt lite—alle "kjenner" alle. Men jeg har sjekket noen navn. Er en del o-løpere på høyt nivå som deltok her :) Men joda, helt enig, vi ultraløpere skal selvsagt stille i hardhaus-klassen.

 

Minimusvekt på sekken er jeg ikke positiv til. Nødvendig utstyr, ja, men det bør være mulig å pakke på en måte som det går an å løpe. Med flere kilo, mer vekt, helt annen type sekk, som er mindre egnet til løping. Det bør ikke stilles strengere krav til Marka24 enn f.eks. Ultra Trail de Mont Blanc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skulle hatt noe system for å få folk opp i Hardhaus, kunne det f.eks. vært å automatisk flytte de opp dersom de skulle klare merkekravet for Hardhausene etter målgang. Men da har man jo ulempen med at de starter samtidig som den største klassen, og da vil kaste bort tid på å komme seg forbi den største folkemassen. Men det kan jo også sees på som straff for å ikke være ambisiøs nok til å melde seg på Hardhaus.

Men jeg har mine tvil om at de vil finne noen regel de kan leve med.

Uansett, så er jeg enig med ost på de fleste punkter, til tross for at jeg fikk blåbærsuppe på både Sinnerdammen og Katnosdammen, samt at jeg fikk tilbud om å legge meg på en madrass på Katnos(noe jeg takket pent nei til) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk blåbærsuppe på de fleste postene frem til natten, jeg også (i hvert fall Presthytta, Myrseter, Jørgenhytta av de jeg husker). Sinnerdammen var det også, men da vi kom dit var den kald (og vaktene på post sov, hehe).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forskjellig skyting så er det resultatene fra året før som bestemer hvilken klasse man stiller i.   Burde jo fint kunne fungere her også.  Og i tillegg anmode om at de som trener en god del har mot nok til å stille i hardhaus.  Med flere i klassen så vil jo merkekravet gå ned litt også?    I skytingen jeg har vært med i så er det 1/3 premiering som har gjeldt.  Forøvrig pratet vi litt med postvakten,  de visste akkurat lite lite som deltakerne.   Gir jo inntrykk av litt dårlig opplegg for ett så stort arrangement.   Minimarka skar seg vel også litt på diverse.  Ruta var vell en god del lengre enn det som var oppgitt og der det skulle være fremkommelig med barnevogn var det ikke osv.     Men uansett så er vell dette basert på mye frivillig arbeid og i det store og det hele er det mye som skal på plass for å få til dette så all ære til de som står på.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hermes artig lesing. Er den merket på kartet traktorveien til Jørgenhytta?

 

Hvis du ser "Helvetesmyra" på kart, så går det en vei opp til denne, en slags traktorvei som plutselig stopper og går over i myr. Vi fortsatte også i rødløype over Frøshaug, ned til Isielva, hvor vi vendte nord mot hytten. Dette ble en relativt sett grei rute fra Myrseter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.