Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjomen - 8 oktober 05


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Fine bilder jhs! Kjente igjen noen av toppene fra Nord-Norge turen vår for 2 år siden. Vi så de riktignok bare fra båt og bil, og da langt unna.

Mye svaberg ja. Må være utrolig lettgått terreng på tørt føre. Og flott med isbreer innimellom tindene også.

Men på bilde nr. 2 etter 3D-kartet på websiden din, som viser Lappviktinden, har du byttet om høyre og venstre? :) Det står platået til venstre og taggene til høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bildet kommer fra kartprogrammet "Norgesatlas 3D - ver. 2" (kr 500) som selges (ble solgt?) av KUNNSKAPSFORLAGET. Man kan se hele Norge i 3D (fra alle retninger) og "som vanlig kart". Valgfri høyde over bakken. Fint for å grovplanlegge en tur, før man ser på 1:50 000 kart. Jeg tor ikke at KUNNSKAPSFORLAGET selger kartet lengre. Kanskje har noen bohhandler det fortsatt på lager?

JanHugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert landskap det der. Og fortsatt lite vinterlig i Nord-Norge også.

Har du vært over mye av fjella rundt Narvik?

Må da være et paradis for klippeklatrere dette!

Mye svaberg ja. Må være utrolig lettgått terreng på tørt føre.

Men desto verre på barfrost! Her tror jeg det er fort gjort å ødelegge både knær og håndledd!

Og det hjelper vel lite å knaste rundt på stegjern på 2 mm is også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det hjelper vel lite å knaste rundt på stegjern på 2 mm is også... :?

He, he, har du dårlig erfaring med det eaa? Trodde du var varm i trøya på det området. :wink:

Lurer forresten på hvordan det er å vandre der oppe i regnvær? Sva er ikke akkurat mitt favorittunderlag i bratt lende, når det eneste en har å stole på er friksjonen i sålene. Og når det i tillegg er vått... 8) Ikke for det, det meste av fjell blir jo mer glatt i regnvær da, ikke minst når det er dekket av svartlav og mose. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøymer meg inn att i det fantastiske Nordlands-landskapet.............. Vakrare, nei, det skal det mykje til for å verta. Eg har faktisk vore i Skjomen for mange år sidan, noko meir enn berre å susa over Skjombrua. Det var ein junidag eg var innover i Skjomen, både til Elvegard, Sørskjomen, Bogholm og Norddalen (vegen var open til nært Lossi). Utsynet mot det 1893 meter høge Storsteinfjellet med breane omkring var eit fantastisk syn. Frostisen, skal sei den har minka noko. Den er allereie no spådd sin undergong i nær framtid, og kan koma til å tina heilt bort snart. Den dagen eg var i Skjomen var det sol og varmt. Her inne stod det mange (nokre 10-tals) plommetre!! i full blomst. Skjomen skjer seg slik inn og bit nestan seg sjølv i halen, slik at kaldlufta ikkje når inn. Dermed kan ein sei at Skjomen er Nordnorge sitt svar på Tafjord (indre Sunnmøre), med tanke på føn- og oppvarmings-effekt i vinterhalvåret. Det er sjeldan lange kuldeperiodar i Skjomen, og vekstsesongen er så lang at det er snakk om "Sør-Trøndelags-nivå". Skjomen er den frodigaste og beste staden for grønsakdyrking nord for Polarsirkelen, og her er det store grønsakåkrar, især på Kongsbakk. Plommetrea stod det ein del av i Bogholm, ei lun varmehole. Fruktblomstring og midnattssol er normalt sett ein umogleg kombinasjon, men her er det verkeleg tilfelle.

Ta turen til Skjomen. Det er eit fantastisk område, opptil 1 time sørvest for Narvik.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder! Blir litt misunnelig på deg som kom deg på tur den dagen det var fint vær i høst... :)

Vi er noen jenter som planlegger å gå en tur i Narvikfjella til neste år. (Noen må bli ferdig med amming og sånt styr først...) Ut fra bildene dine kan det se ut som Skjomen-området byr på flotte turer også. Synd at jeg ikke var så interessert i friluftsliv den tida jeg bodde mye nærmere!

Har du vært mye og gått rundt Narvik? Hadde vært fint om noen kunne anbefale ei fin rute - regner med at vi får "fri" maks ei uke for å stikke til fjells. Vurderer både telt og hytte. Jeg vet at jeg kan klare 35 km på en dag, men regner ikke med at vi kommer til å gå så lange etapper når vi er flere i lag. Ingen av oss er klatrere - ei har såpass mye høydeskrekk at hun måtte sette seg nedenfor kanten på Steinskardtind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ”Eaa” og Rita :-)

Min kjennskap til Narvikfjellene er begrenset, kun denne turen!

Naturen frister i alle fall til mange flere turer dit. Skjomenfjorden er veiløs på vestsiden.

Med kajakk er det raskt å krysse fjorden for å komme tett inn på Frostisen og andre fjell.

Det er også mulig å gå fra Skjomenbrua og innover vestsiden av (den veiløse) fjorden.

Noen av de siste bildene på websiden min viser bilder fra vestsiden.

Heldigvis så ligger områder 3-4 timers kjøretur fra Tromsø, så det er enkelt å dra dit.

Der ser ut til at det er lett å gå i fjellet, for eksempel sør i Skjomen.

Det er store berg og fjellområder uten mye løs stein.

Man vil kunne gjøre fine turer uten noen "klatring", hvis man ønsker det.

Og - det finns et titalls DNT- hytter i et ”lite” området! Enda flere hytter finns på Svensk side.

Man har lett tilgang til dem fra Bjørnefell, Beisfjorden og Skjomenfjorden.

Fra Skjombotn er kun 7-8 kilometer over til Sverige.

Før en tur inn i området vil det være lurt å kontakte DNT- Narvik for å få mer info om hyttene.

Er noen (av de Svenske?) betjent? Kan man feks få kjøpt mat der osv.

En fristene måte å gjøre en tur på ville være å ende opp på hotellet på Riksgrensen, avslutte med rom, dusj, god mat og drikke. Å få hentet en bil som ble parkert i Skjomen vil være enkelt.

Jeg har fått med at sommerturer der er enkelest å gjøre i sommer og høst månedene.

I mai og juni kan det være stor snøsmelting i perioder. Små bekker blir til elver som er utfordrende å krysse.

Det var alt fra meg, Lykke til med videre planlegging!

Hilsen Jan Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.