Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken tur er fin i oktober?


Imp

Anbefalte innlegg

Jeg har fem dager, meg og hunden og telt.
Jeg ønsker meg fiske og bål og enkel adkomst (maks 3-4 timer unna sentralt Østland).

Har tenkt litt på Hardangervidda men der er det jo ikke trær. 

Hva med Vassfaret. Har noen en rute å anbefale? Helst ikke milelange vandringer hver dag, det er snakk om livsnyting og litt forflytning. 

Hvordan er det med fiske i oktober? 

Håper på tips🙏🙏🙏

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Imp skrev (31 minutter siden):

Hva med Vassfaret. Har noen en rute å anbefale? Helst ikke milelange vandringer hver dag, det er snakk om livsnyting og litt forflytning.

Du kan kjøre helt inn til hjertet av Vassfaret. Du kan parkere ved Strøsdammen (enden av Strøen) eller bed Bogbrua (et stykke nedover Aurdøla nedenfor Aurdalsfjorden). Det er også veldig fint noe lenger nord oppe ved Røggjen. Du kan parkere ved Andsjøstølan.

Et hav av stier og ruter å gå. Kjøp boka "Turgleder i Vassfaret". Der er det beskrevet mange fine turer.

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på temperatur og vær i oktober syns jeg, ang, hvor det er fint å dra på tur. Men er fint å dra inn i skogen på den tiden hvor det er ly og bålmuligheter, om man orker en Hjortelusflue eller ti da :) Men hvis du bor her på østlandet ennå så er Skrim helt nydelig i oktober,, spesielt vestsiden. Så mitt tips må bli en rundtur fra parkering ved Ravalsjø bort til Skrimsvannet gjennom Skrimsdalen, Så ned til Ramsvann og retur til Ravalsjø igjen en eller annen sti, er noen bortgjemte perler der inne. 

Endret av Martin HJ
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 timer siden):

Du kan kjøre helt inn til hjertet av Vassfaret. Du kan parkere ved Strøsdammen (enden av Strøen) eller bed Bogbrua (et stykke nedover Aurdøla nedenfor Aurdalsfjorden). Det er også veldig fint noe lenger nord oppe ved Røggjen. Du kan parkere ved Andsjøstølan.

Et hav av stier og ruter å gå. Kjøp boka "Turgleder i Vassfaret". Der er det beskrevet mange fine turer.

Takk! 
Har vært ved Buvatnet/Trollfossen tidligere, og på andre siden, ved Begna. Har blitt betatt av området gjennom bøkene til Fønhus.
Bok bestilt 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (7 timer siden):

Kommer veldig an på temperatur og vær i oktober syns jeg, ang, hvor det er fint å dra på tur. Men er fint å dra inn i skogen på den tiden hvor det er ly og bålmuligheter, om man orker en Hjortelusflue eller ti da :) Men hvis du bor her på østlandet ennå så er Skrim helt nydelig i oktober,, spesielt vestsiden. Så mitt tips må bli en rundtur fra parkering ved Ravalsjø bort til Skrimsvannet gjennom Skrimsdalen, Så ned til Ramsvann og retur til Ravalsjø igjen en eller annen sti, er noen bortgjemte perler der inne. 

Takk! Skrim er kun et par timers kjøring unna og jeg har faktisk fått tips om en grotte der tidligere. Har også tenkt at det må være fint der vinterstid. 

Men tror jeg sparer Skrim til turer med barna 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til fiske er ørreten fredet veldig mange steder i gytetida (oktober, mange steder fra september). Dette gjelder ikke bare i Vassfaret. Du vil nok fort møte dette uansett hvor du drar.

I følge denne siden gjelder det ikke Aurdalsfjorden, Strøen, Nevlingen og Helsenningen, men jeg tror nok reglen om utos/innos i gyteelver/gytebekker gjelder (50 meter fra).

https://hedalen.no/foreninger/foreningen-hedalsfjella/fiskeregler/

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.