Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago i Oktober?


JWilliam

Anbefalte innlegg

Har en tenkt meg på en ukes tur i slutten av oktober, kanskje inn i starten av november. Synes Rago ser interessant ut, men lurer på om det er feil tid å dra dit. Også vurdert å gå innom Sverige siden nasjonalparken er så liten.

Har ikke noe imot regn, kulde og vind, men å gå på våt stein i bratt bakke høres ikke gøy ut. Dessuten kan vel stien forsvinnes hvis det snør? Kan vel være vanskelig å si hvordan forholdene blir en måned fram i tid.

Noen som har efaring med Rago i oktober/november som har noen tips de vil dele? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen råd eller tips til deg om Rago. Jeg har bare såvidt vært innom dette veldig interessante området, men det var lenger syd og på vei til Sulitjelma fra Sarek. Og det var på sommeren, og det var ingen snø da i hvert fall. 😁

Men fram til du får mer relevante tips fra noen som vet, så kan du jo kose deg med https://senorge.no/map  Oppe til høyre finner du en kalender. Hvis du til venstre velger for eksempel snødybde under temakart og så går til en passe dato i oktober i fjor vil du få et overblikk over hvordan det sto til i fjor på den tiden. Så kan du bla deg ett år om gangen i kalenderen ved å bruke de doble pilene ved siden av kalenderen ( << og >> ). Jeg synes senorge er veldig fin til å danne seg et overblikk over hva man kan forvente seg på et sted og til en tid man har lyst å dra.

Ser ut som du kan få snø ja, men det trenger ikke bli det heller hvis man ser på historien. God tur. Dette tror jeg er en kjempespennende fjellverden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (48 minutter siden):

Jeg har ingen råd eller tips til deg om Rago. Jeg har bare såvidt vært innom dette veldig interessante området, men det var lenger syd og på vei til Sulitjelma fra Sarek. Og det var på sommeren, og det var ingen snø da i hvert fall. 😁

Men fram til du får mer relevante tips fra noen som vet, så kan du jo kose deg med https://senorge.no/map  Oppe til høyre finner du en kalender. Hvis du til venstre velger for eksempel snødybde under temakart og så går til en passe dato i oktober i fjor vil du få et overblikk over hvordan det sto til i fjor på den tiden. Så kan du bla deg ett år om gangen i kalenderen ved å bruke de doble pilene ved siden av kalenderen ( << og >> ). Jeg synes senorge er veldig fin til å danne seg et overblikk over hva man kan forvente seg på et sted og til en tid man har lyst å dra.

Ser ut som du kan få snø ja, men det trenger ikke bli det heller hvis man ser på historien. God tur. Dette tror jeg er en kjempespennende fjellverden!

Senorge var nyttig ja! Utfra tidligere år ser det lovende ut. Den hardeste stigningen er som regel helt snøfri, som er min største bekymring. I verste fall får jeg skjerpa orienteringa mi om stien blir borte.

Rago så virkelig unikt ut ja, starter turen på 0 moh og kan komme opp i 700 moh. Ganske stor endring på en kort (men veldig bratt og krunglete, har jeg skjønt) marsj. Det ene bilde som alle tar var det som fikk meg til å ønske å gå her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har kun vært der på sommer/tidlig høst, og ser formeg deler av strekningen er ganske krevende dersom det er frost og ikke snø (mye skrånende fjell enkelte steder). Fantastisk og kontrastfylt landskap!

Litr usikker på om du bor i området selv, eller er tilreisende. Det er uansett veldig "tett" mellom nasjonalparkene i området der, så om du får dårlig vær mens du er der, er det flere fine turmuligheter både i Norge og Sverige (ikke kjent på svensk side). Du kan jo f.eks ta utgangspunkt i deler av Nordlandaruta? Eventuelt er Sjunkthatten Nasjonalpark slik jeg husker litt enkelre å gå i om det er frost/isete, men ikke snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.