Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Skal jobbe på Svalbard fra oktober til desember


ØSTLANDSFRUE

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Jeg skal fra oktober til slutten av desember jobbe i Longyearbyen, og vil tro jeg kommer til å tilbringe en god del tid utendørs. 
 

Noen som har forslag til merker og konkrete plagg? Jeg en del gode varme klær her altså (bor på Østlandet og er vant med -15 på vinteren) men har fått beskrevet det som hakket mer ekstremt der oppe på grunn av vinden. At det føles kaldere enn hva gradestokken viser. 
 

Har mye ull, men har ikke vindtett og vanntett jakke og bukse som er romslige nok til å ha flere lag under.

Noen tips? Hodelykt trenger jeg også forsåvidt.
 

Skal jobbe med medieproduksjon, så vil nok bli en del stilleståing og fikling med ting og tang. 
 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ØSTLANDSFRUE skrev (1 time siden):

Hei! 
 

Jeg skal fra oktober til slutten av desember jobbe i Longyearbyen, og vil tro jeg kommer til å tilbringe en god del tid utendørs. 
 

Noen som har forslag til merker og konkrete plagg? Jeg en del gode varme klær her altså (bor på Østlandet og er vant med -15 på vinteren) men har fått beskrevet det som hakket mer ekstremt der oppe på grunn av vinden. At det føles kaldere enn hva gradestokken viser. 
 

Har mye ull, men har ikke vindtett og vanntett jakke og bukse som er romslige nok til å ha flere lag under.

Noen tips? Hodelykt trenger jeg også forsåvidt.
 

Skal jobbe med medieproduksjon, så vil nok bli en del stilleståing og fikling med ting og tang. 
 


 

Er det ikke bedre å handle sånt avgiftsfritt i Longyearbyen da? Da kan du jo også spørre de som bor der hva du trenger? Jeg regner med at de 4 (?) sportsbutikkene der har alt hva man måtte ønske og trenge av klær og annet utstyr for friluftsliv på Svalbard (Sportscenteret/Arctica/Sport1/Spitsbergen Sport).

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir skikkelig kaldt, da burde jaggu lars monsen sin jakke være i rett element? Du kan no se på den😃

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil helt klart ha vindtette klær med plass til ull under. Konkret merke har ikke så mye å si, ta et som passer deg. 

Skal du jobbe ute og fikle med ting vil du ha gode linerhansker til å ha inne i vanlige hansker eller votter, og du vil ha ytterhansker/votter med "handcuffs" hva det nå heter på norsk. Altså hansker med strikk til å ha rundt håndleddet, miste hansker er noe herk og ja .. det blåser så du vil ikke ha bare hender. Lue, buff (du ender sikkert opp med å kjøpe arctic edge sine så snart du kommer til Svalbard) 

Det uteplagget jeg har brukt aller aller mest på Svalbard er Bergans expedition down light parka som er en trofast følgesvenn på hundeluftetur, kombinert med ei Bergans skallbukse og muckboots ;) 

Ellers mangler vi som tidligere nevnt ingenting på butikkfronten når det kommer til uteklær på Svalbard. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Selv bruker jeg Bergans Expedition Down Parka (ikke light) mye om vinteren, den går et stykke ned på lårene og er for meg den perfekte vinterjakke. I vinter lå den på 4000,- på Sport1 i Lompensenteret.

På beina må du selvsagt også ha noe, Sorel har en del gode sko men scooterstøvler kan også være et alternativ hvis det blir mye stillestående arbeid utendørs.

Personlig er jeg veldig glad i Hestra Fält guide gloves, de varer flere sesonger, koster ca en tusenlapp og gjør for meg nytten som det viktigste paret med hansker. Jeg bruker de både i hverdag, på fottur og på scootertur.

Ull er viktig, jeg har blitt glad i både Aklima og Brynje sine varianter med netting innerst og "vanlig" ull utenpå.

 

Alt du trenger av slikt får du fint tak i lokalt i Longyearbyen. De fleste er glad i at turister og andre tilreisende handler lokalt siden det er det som gjør at vi har jobb lokalt her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.