Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn
Det er greitt nok at eg ikkje har peiling, men eg synest at det som er bak til høgre i biletet til Fjellfinn minnar sterkt om flate Gartenlandet og Ørlandet, (Og eg har vitja ho Fru Inger på Austrått ein gong i tida, og at på til reist med m/f "Fru Inger", frå tidene med Hitra-ferja (drog til Sula)).

Helsing Stuttjukken.

Jau jau 8)

Jeg står nå på Terningheia !

Litt av poenget, rent bortsett fra Austråt, er at profilen at Kopparn er meget synlig der til høyre.

Da prøver vi en ny en - en frisk en - hvilken toppvarde er det som lokker derframme ?

post-511-133474406202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Da prøver vi en ny en - en frisk en - hvilken toppvarde er det som lokker derframme ?

Toppvarden som lokker i solen står nok på Blånebba (1422) i Trollheimen.

Her er forresten et par hint til bildet jeg la ut nederst på forrige side (s.29):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1823

Hytta som bildet er tatt i, ble bygd på slutten av 1800-tallet. Den er ubetjent og har ingen sengeplasser lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg meg med en liten nøtt her. Denne tror jeg nok ikke så mange av dere har vært på, men den er helt fantastisk. Min desiderte favorittopp. Hvis noen har en formening, så har dere kanskje et tips om hvor jeg står og tar bildet også?

Prøv litt først, så skal jeg evt. komme med tips :D

post-48-133474406208_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifg DNT var den ferdig i 1890 ser eg no, men du sa ingen ting om svaret var rett.

Jo, i et innlegg ovenfor, skrevet av meg kl. 1:49 pm, bekreftet jeg at mattis hadde gjettet riktig lenger opp (kl. 1:27 pm). Og mens jeg skrev det innlegget, hadde du kommet med ditt forslag til løsning (kl. 1:46 pm). :D Blir fort litt surr når flere skriver innlegg nesten samtidig her gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg meg med en liten nøtt her. Denne tror jeg nok ikke så mange av dere har vært på, men den er helt fantastisk. Min desiderte favorittopp. Hvis noen har en formening, så har dere kanskje et tips om hvor jeg står og tar bildet også?

Prøv litt først, så skal jeg evt. komme med tips :D

Kvigtind. Bildet er tatt i nærheten av Tiplingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det sommerlige bildet til mattis, til et nytt fra den hvite årstiden. Hvilket fjell ser vi i bakgrunnen her? Burde være grei for enkelte denne... :D

Tverrådalskyrkja. Husker vi satt i den hytteveggen og smeltet vann. Det var i begynnelsen av April i for fire år siden. Vi hadde telt i nærheten av Illvatnet, og hadde hatt to fantastiske dager på Holåtindene og Tverrådalskyrkja. Tredje dagen var det meningen å gå på Tundradalskyrkja, men det blei snø og tåke. Vi lå i teltet å trykka til kl. 4 før vi bestemte oss for å kjøre til Stryn, der vi visste at anselige mengder øl og vin ventet på oss.

Siden ingen hadde hatt tiltak nok til å fyre opp primusen i løpet av dagen, hadde vi ikke noe vann. Kraftig dehydrerte begynnte vi å gå, men fant ut at vi måtte sette oss i hytteveggen å smelte snø for å komme oss helskinnet ned igjen til Sota seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det Tverrådalskyrkja ozzi! :) Tatt 24. april i år, på tur til Holåtindan.

Ja dere må ha vært rimelig utmatta når dere ikke orket å kjøre siste biten ned til Sota Sæter fra den hytta der. Det er ikke veldig krevende akkurat derfra og ned. Men er man skikkelig dehydrert og sliten, er ikke engang slake nedkjøringer blant bjørketrær og furu til å spøke med heller. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så den lille tåkedotten hjalp ikke LITT en gang?!

Det er helt riktig.

Bildet er forøvrig tatt på vei tilbake til teltleir nær Olavsbu etter en temmelig sur og grå tur over Rauddalstindene i midten av juli i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har forsøkt å komme med løsning på forrige uløste er jeg så frekk at jeg kommer med noen nye oppgaver. Alle bildene har en kjent topp i bakgrunnen som de fleste sikkert ser hvilken er. Spørsmålet er fra hvilken topp disse bildene er tatt. Selvsagt er det endel kommunetopper blant bildene :wink:

post-480-133474406242_thumb.jpg

post-480-133474406265_thumb.jpg

post-480-133474406274_thumb.jpg

post-480-133474406294_thumb.jpg

post-480-133474406314_thumb.jpg

post-480-133474406336_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har forsøkt å komme med løsning på forrige uløste er jeg så frekk at jeg kommer med noen nye oppgaver. Alle bildene har en kjent topp i bakgrunnen som de fleste sikkert ser hvilken er. Spørsmålet er fra hvilken topp disse bildene er tatt. Selvsagt er det endel kommunetopper blant bildene :?:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1833

Det siste bildet (nr.6) må da være fra Høgevarde (1459 moh) på Norefjell. Hytta som ligger like nedenfor midt i bildet hjalp mye. :wink:

Resten av bildene dine blir litt verre så sent på kvelden. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har forsøkt å komme med løsning på forrige uløste er jeg så frekk at jeg kommer med noen nye oppgaver. Alle bildene har en kjent topp i bakgrunnen som de fleste sikkert ser hvilken er. Spørsmålet er fra hvilken topp disse bildene er tatt. Selvsagt er det endel kommunetopper blant bildene :wink:

Tipper nr. 2 er Sveinsheii (1141), kommunetopp i Kviteseid kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.