Gå til innhold
  • Bli medlem

Høsttur i Femundsmarka (Røa->Synnervika)


Lars J

Anbefalte innlegg

Høsten 2013 har vært fantastisk fin. Det vet jeg ekstra godt fordi jeg valgte å bytte jobb, og la i den sammenheng inn en lang pause for blant annet å bruke på friluftsliv. Her er en turrapport fra en vandring igjennom Femundsmarka nasjonalpark i starten av September.

 

Det var siste uken Femunden II gikk. Værvarslet for Femundstraktene de nærmeste dagene var svært lovende, og jeg hadde ennå ikke prøvd ut mitt MSR Hubba enmannstelt jeg hadde kjøpt et par år tidligere. Det var på tide med en liten gampetur med overnatting, og jeg visst hvor jeg ville. For det første ville jeg gå Langegga, moreneryggen som går rett igjennom Langeggtjønnene nord for Røa. Og for det andre ville jeg campe ved Nedre Muggsjøen og dens fantastiske sandstrender (om man ser bort i fra badetemperaturen).

 

http://www.fjellforum.no/gallery/image/2295-/

Tirsdag morgen, 3. september. Fra bryggen i Synnervika kunne man se over rolig sjø til Svuku, men skydekket lå foreløpig lavt, og toppen lå godt skjult.

 
På vei langs Røa opp til Røvollen var det mye tamrein langs stien.
 
Lunsj ble spist ved Langeggtjønnene, en halvtimes gange fra Røvollen. Her ble det også fisket litt, men ørreten var smartere enn meg og slapp med skrekken.
 
Når man passerer over ved Volsjøene er man over skoggrensen, og naturen blir en del hardere. Revsjøen, og Rogen på svenskesiden, kan skimtes i det fjerne.
 
Når man får forsert de iskalde innløpene til Nedre Muggsjøen så åpenbarer det seg et paradisaktig område for fotturisme. De stenete stiene fra tidligere er byttet ut med balsamerte sandjordstier. Nedre Muggsjøen lokker med sandstrender som overgår Solastranda. Å finne egnet teltplass er ikke vanskeligere enn å slippe ned sekken fra ryggen.
 
Å campe for seg selv er jo ikke noe problem, men jeg føler det er her å ha med en hund hadde virkelig kommet i sitt ess. Istedenfor hund som selskap hadde jeg med meg en iPad med de siste episodene av Alias som ennå ikke var sett. Neste tur blir det nok heller en hund (bank i bordet), men for all del - en iPad på solotur er ikke å forakte, spesielt på høsten når nattemørket kommer tidlig.
 
Jeg campet ved rullesteinsstrand istedenfor sandstrand da jeg antok det ville være mindre grunt og fisket ville være bedre der. Flere fisker ble også observert følgende sluket, og jeg hadde også napp, men igjen ble jeg bestet av ørreten. Like greit - så fikk jeg til slutt spist opp turistprovianten som gikk ut i 2008. Før bålet ble tent kunne jeg også nyte synet av en flokk reinsdyr som danset rundt på stranden på andre siden av bukten.
 
Morgenen etter, onsdag. Yr.no leverte, og det lå an til nok en strålende dag. Motivet er av Flenskampene i horisonten på andre siden av Nedre Muggsjøen.
 
Når man kommer vandrende til Nedre Muggsjøen og ser en ideell sandstrand å campe ved - vit at det ikke er den eneste...
 
Bare ett løvtre hadde startet høstforberedelsene. De andre trærne visste bedre - det fantastiske, sommerlige været kom til å fortsette ennå en god stund.
 
Muggsjølia-koiene er av de bedre koiene jeg har sett - der var det virkelig koselig. Angrer ikke på å campe ved Nedre Muggsjøen dog, men ved en senere anledning vil jeg nok trekke hit om det er skikkelig skitvær.
 
Denne tjønna ble siste rast før Nordvika. Bena verket av hard medfart og jeg hadde gapt over unødvendig mye ved å sette av bare to dager til denne turen. Tre dager og mere fisking ville vært svaret. Fire dager, ennå bedre :) Men når man sier to dager og oppholder seg utenfor mobildekning får man ta konsekvensen av det og lære til neste gang istedet.
 
Hva er det med furutrær som gjør at de prøver å trasse alt av steingrunn?

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk alle sammen :).

 

Høsten er min absolutte favoritt-sesong for bruk av Femundsmarka. Da er myggen og knotten nesten borte (i forhold til fellesferie-nivåene), og det bugner av bær over alt, I tillegg til at været pleier å være mer stabilt og bra også.

 

Men ære være de som nyter/utnytter naturen like bra uansett sesong. Tror det må bli et nytt prosjekt for meg - å få gjort noe med hvor pinglete jeg er i forhold til vinter- og vår-turer... (hater så inderlig å være kald og/eller våt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.