Gå til innhold
  • Bli medlem

Beløpsgrensen på utenlandshandel økes!


Eirik78

Anbefalte innlegg

Jeg er for at grensen heves/justeres/slettes.

 

Hva bedriftene sutrer om bryr jeg meg fint lite om.

 

De kan begynne med følgende:

 

1. Bry seg om de kundene som kommer inn i butikken. Altfor for ofte har jeg gått rundt inne på de kjente sportsbutikkene, uten å få hjelp.

> Sist, en uke siden, sto to ansatte sammen og glodde på facebook bak kassa.

 

2. Når jeg har fått hjelp så vet de knapt nok hva de snakker om.

> Jeg spurte en ansatt om hjelp til dubbeoppheng for flue siden dette var nytt for meg. Personen så bare rart på meg. Den andre personen visste heller ikke noe.

 

3. Det er snart ingen butikker igjen med "sjel", det vil si særpreg, alle er sterile designbutikker med merslag som underliggende faktor(Mas)

> Gå inn. Følg strømmen. (BÆÆÆ) Plukk fra hyllene underveis, og går du glipp av noe så dukker det opp på ei ny hylle etter et par minutter. (Samme med matbutikkene)

 

4. Det er snart heller ikke butikker igjen med fagpersoner, altså folk som faktisk selger noe de har brukt/bruker/har inngående kjennskap til.

> Det er faktisk ikke ufarlig å dra på tur om vinteren og sove ute i telt. For å ikke snakke om primusfyring. Enda viktigere er det ved kjøp av våpen og ammo. Så er det alle de små detaljene/informasjonen de aktive personene sitter inne med. (Ekte "mersalg")

 

5. Reklamasjon. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har møtt et surt tryne ved reklamasjon. For å ikke snakke om vanskelige ansatte som tror det er dems personlige varer det er snakk om. For eksempel en enkel sak som et par kvalitets jobbesko på knappe seks mnd, der sålen på en av skoene hadde løsnet foran på tåa. Fikk følelsen at jeg nærmest hadde mishandlet skoene på de få turene de var brukt på.

 

6. Sist, men ikke minst, prisene er jo nærmest komiske her til lands.

 

Nei, takke meg til en smertefri, og ikke minst rask handel med det store utland!

 

Nikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for at grensen heves/justeres/slettes.

 

Hva bedriftene sutrer om bryr jeg meg fint lite om.

 

De kan begynne med følgende:

 

1. Bry seg om de kundene som kommer inn i butikken. Altfor for ofte har jeg gått rundt inne på de kjente sportsbutikkene, uten å få hjelp.

> Sist, en uke siden, sto to ansatte sammen og glodde på facebook bak kassa.

 

2. Når jeg har fått hjelp så vet de knapt nok hva de snakker om.

> Jeg spurte en ansatt om hjelp til dubbeoppheng for flue siden dette var nytt for meg. Personen så bare rart på meg. Den andre personen visste heller ikke noe.

 

3. Det er snart ingen butikker igjen med "sjel", det vil si særpreg, alle er sterile designbutikker med merslag som underliggende faktor(Mas)

> Gå inn. Følg strømmen. (BÆÆÆ) Plukk fra hyllene underveis, og går du glipp av noe så dukker det opp på ei ny hylle etter et par minutter. (Samme med matbutikkene)

 

4. Det er snart heller ikke butikker igjen med fagpersoner, altså folk som faktisk selger noe de har brukt/bruker/har inngående kjennskap til.

> Det er faktisk ikke ufarlig å dra på tur om vinteren og sove ute i telt. For å ikke snakke om primusfyring. Enda viktigere er det ved kjøp av våpen og ammo. Så er det alle de små detaljene/informasjonen de aktive personene sitter inne med. (Ekte "mersalg")

 

5. Reklamasjon. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har møtt et surt tryne ved reklamasjon. For å ikke snakke om vanskelige ansatte som tror det er dems personlige varer det er snakk om. For eksempel en enkel sak som et par kvalitets jobbesko på knappe seks mnd, der sålen på en av skoene hadde løsnet foran på tåa. Fikk følelsen at jeg nærmest hadde mishandlet skoene på de få turene de var brukt på.

 

6. Sist, men ikke minst, prisene er jo nærmest komiske her til lands.

 

Nei, takke meg til en smertefri, og ikke minst rask handel med det store utland!

 

Nikke.

 

Selv om jeg ikke har like dramatisk erfaring med dette som deg, peker du nok på noen typiske sykdomstegn som fort utvikler seg til den sanne butikkdød. Da jeg var liten og på bytur her i Trondheim var det for å tråle sportsforretningene etter både kunnskap og siste nytt for å få mest mulig igjen for ukelønnen. Ingen tvil om at jeg la mest igjen på Lefstad Sport og det skyldes spesielt en Gjermstad om jeg ikke husker navnet feil. Tok imot oss guttunger som betydelige kunder, spredte kunnskaper og hadde selv inngående kjennskap til alt de solgte av friluftsrelatert utstyr. Jeg er rimelig sikker på de fikk igjen det hans velvilje måtte ha kostet. Nå tror jeg at han i tillegg til å være en fremragende selger også var en særdeles hyggelig og omtenksom mann, men det er jo ikke noe minus. Tror også han ved mer enn en anledning fikk en handelspris og stor omtale i avisen den gang han gikk av med pensjon. Jeg har mye av det utstyret jeg kjøpte hos ham den dag i dag... Siden jeg nevner navn må jeg nevne Rolf på Ballangrud Sport også. Alt om fiske, var hans domene. Vi fikk til og med være med på laksefiske i Gaula mange ganger! Fantastisk. Nå, det var kveldens nostalgiske mimring.

 

Det finnes slike forretninger nå også. Jeg er ikke enig i at alle hos de store er så elendige. XXL får jo sin dose kjeft jeg ikke ubetinget kjenner meg helt igjen i. På Magasinet her i Trondheim (Tiller) "kjenner" jeg jo Dag som en kapasitet på allsidig friluftsliv. Slike butikker overlever, det er jeg overbevist om.

 

En viss regulering må vi jo ha av flere grunner.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan regelverket er for nettkjøp innenfor EU landene ?

 

Egentlig et ganske interessant spørsmål som fortjener litt omtale.

Innad i EU så finnes ikke toll og avgiftsgrensene, uansett om det er netthandel eller annet.

Der betales lokale avgifter, uavhengig av hvilket av de andre medlemslandene varene sendes til.

Det er jo både høykost og lavkostland innen unionen også, uten at vi har sett at handelsnæringen ligger øde i høykostland av den grunn.

I tillegg er frakt såpass greit priset at det koster mindre å få varen tilsendt enn hva det koster å kjøre til butikken.

Varen blir til og med levert på døren, i løpet av to til tre dager.

Prisen for dør til dør pakke inad i Tyskland feks er typisk 4-5€ for bedrifter med avtale, 5-7€ for privatpersoner.

Legg på 2-10€ til andre EU-land.

 

En av effektene av dette er at flere selskaper i høykostland som har produksjon som tidligere ble satt ut til fabrikker i Asia, har flyttet produksjonen tilbake til Europa igjen, men til land som har hatt lavere kostnader.

Mer arbeid til slike land, og lavere varepris for kunde som resultat.

 

Så nesten alle andre land i Europa har fri vareflyt på tvers av landegrensene, ikke helt usannsynlig at vi hadde overlevd det samme ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

....Det er faktisk relativt få varer som er belagt med toll. Jeg kan ikke komme på et eneste tilfelle jeg har betalt toll for i farten og jeg har handlet fra utlandet helt fra midten av 80-tallet......

 

.....Mva på f.eks 200 kroner er 50. Men tollbehandlingsgebyret er et sted mellom 120 og 180. .............

 

Du finner opplysninger på www.toll.no Der er det også noen greie "kalkulatorer"

 

Det tilkommer 25% mva på fakturaverdien som består av varepris + frakt og evnt gebyrer og transportforsikring

Dersom du deklarerer selv er dette sluttsummen.

Om posten eller evnt annen transportør tar seg av dette tilkommer det er tollbehandlingsgebyr

 

:)

 

 

Egentlig et ganske interessant spørsmål som fortjener litt omtale.

Innad i EU så finnes ikke toll og avgiftsgrensene, uansett om det er netthandel eller annet.

Der betales lokale avgifter, uavhengig av hvilket av de andre medlemslandene varene sendes til.

Det er jo både høykost og lavkostland innen unionen også, uten at vi har sett at handelsnæringen ligger øde i høykostland av den grunn.

I tillegg er frakt såpass greit priset at det koster mindre å få varen tilsendt enn hva det koster å kjøre til butikken.

Varen blir til og med levert på døren, i løpet av to til tre dager.

Prisen for dør til dør pakke inad i Tyskland feks er typisk 4-5€ for bedrifter med avtale, 5-7€ for privatpersoner.

Legg på 2-10€ til andre EU-land.

 

En av effektene av dette er at flere selskaper i høykostland som har produksjon som tidligere ble satt ut til fabrikker i Asia, har flyttet produksjonen tilbake til Europa igjen, men til land som har hatt lavere kostnader.

Mer arbeid til slike land, og lavere varepris for kunde som resultat.

 

Så nesten alle andre land i Europa har fri vareflyt på tvers av landegrensene, ikke helt usannsynlig at vi hadde overlevd det samme ;)

 

Litt generelle kommentarer

 

Import til Norge:

Det er kun toll på matvarer og tekstiler/ klær.

Det er en del særavgifter, de fleste på bil/ motor og tilhørende deler, tobakk og alkohol

Merverdiavgift: Hvis sendingen har en verdi på 200 kroner eller mer, skal du betale merverdiavgift (moms, MVA) på 25 prosent (15 prosent på mat og drikke). Du skal betale merverdiavgift selv om varen er tollfri.

Mva legges til det toale beløpet man har handlet for i utlandet, dvs. selve vareprisen + frakten.

Tjenester utført i Norge (så som fortollingen) er det allerede mva på så det legges ikke til mva grunnalget

 

Problemet med at man kan deklarere selv er at du er nødt til å kontakte transportøren/ speditøren i hvert enkelt tilfelle for å gi beskjed om at du vil fortolle selv. For det første er det lett for transportøren å "misforstå" eller "glemme" dette og etter at de har fortollet er det lite du får gjort. Det andre er at om de "husker" på det legger de bare på andre gebyrer for å veie opp for det de taper på å ikke kunne fakturere deg fortollingsbegyr. Da ender du opp med samme eller omtrent lik regning også må du i tillegg reise til tollvesenet for å gjøre fortollinga sjøl.

 

Ved at grensen for fortolling/ mva heves til f. eks 1000,- vil man unngå hele denne balletten.

Utenlandske butikker vil ikke heve prisen selv om Tollvesent hever grensa (foruten speialbutikker som selger dyrere varer rabattert til 199,- inkl frakt nettopp for å kunne selge til Norge).

 

EU har derimot toll på nesten alle varer som importeres (fra utsiden av "EU-ringen", Norge er med i denne ringen gjennom EØS avtalen), så hvis Norge blir med i EU vil det komme toll på stort sett alt man handler fra USA eller Kina/ Hong Kong/ Australia, det vil derimot ikke lenger være toll eller mva på varer fra EU, så da vil man slippe å be tyske nettbutikker sende "poste restante" til postkontoret Strømstad eller Charlottenberg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende den blir økt men de prioriterte ikke den på dette budsjettet. Er nok en sak man vil gjøre en del regnestykker på før man evt gjør noe. I tillegg til tapt mva så mener jo en del at det vil føre til at flere norske butikker utkonkurreres. Tar gjerne litt høyere grense selv så klart, handler en del fra utlandet. Men ofte setter selger lavere verdi enn reelt. Sist jeg kjøpte klokke på nett gikk det 5 min før det kom en mail som spurte hvilken verdi jeg ville ha på pakka. Dog kan noe forsikring bli feil hvis den settes for lavt så det kan og bli ris til egen bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er naturlig at man betaler moms i hvert fall. Det vil jo bli helt håpløst om alle disse små nettbutikkene skal flytte til Sverige/Danmark for å slippe moms. Det er jo en grunn til at man har tollmurer i utgangspuntket og jeg tror det er litt lett å glemme konsekvensene ved frislipp på dette.

Tror jeg hørte et beløp på 10 milliarder i tapt MVA med dagens grense - om man øker dette til 1000 kroner vil det bli en mangedobling. Det er ulogisk.

 

Jeg må ha gjort en reknefeil, for med 10 milliarder tapt får jeg ca en million sendinger til dagen. Det virker ikke riktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende den blir økt men de prioriterte ikke den på dette budsjettet. Er nok en sak man vil gjøre en del regnestykker på før man evt gjør noe. I tillegg til tapt mva så mener jo en del at det vil føre til at flere norske butikker utkonkurreres. Tar gjerne litt høyere grense selv så klart, handler en del fra utlandet. Men ofte setter selger lavere verdi enn reelt. Sist jeg kjøpte klokke på nett gikk det 5 min før det kom en mail som spurte hvilken verdi jeg ville ha på pakka. Dog kan noe forsikring bli feil hvis den settes for lavt så det kan og bli ris til egen bak.

Med mindre du tegner egen spesiell forsikring for forsendelsen er du dekket av internasjonal transport lov. Dekningen er ca 17 SDR (1 SDR = omtrent 1 EUR) pr kg eller maks fakturaverdien.

 

Om du betaler 200 for varen + 300 til speditøren eller 500 for varen spiller jo ingen rolle for deg og jeg kan ikek forstå hvordan norke butikker skal gå konk av den grunn. Men som nevnt tidligere i tråden er service og Norge ikke synonymt. Det gjelder ikke kun i sportsbutikker. Føler vel at service nivået er høyere i rene nisjebutikker innen våpen, fiske og villmark enn i villmarkshjørnet i en sportsbutikk. De fleste bransjer burde kaste et blikk til Vinmonopolet hvor de faktisk kan både service og produktene de selger, men det er nok kun et resultat av at de faktisk har monopol.....Sportsmonopolet, hehe, stenger klokka 17 på hverdager og 14 på lørdag. Stengt før helligdager, spesiellt påske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At grensen kan justeres littegrann er sikkert ikke urimelig, men selv ønsker jeg at den holdes lav. Dette fordi jeg ønsker at det fortsatt skal finnes spesialistbutikker her til lands. Det vil merkes kraftig for Sportsnett, Sportslageret, Skandinavisk Høyfjellsutstyr, Platou osv om tollgrensene heves markant. Vi ser jo stadig her på forumet at folk snakker om å gå i butikkene å prøve en vare før den skal bestilles på nettet fra USA. Sånt har ikke jeg noe sans for. Da ender vi opp med kjedestyrte sportsforretningen med verdens kjipeste vareutvalg og inkompetent personale, for å holde prisene nede..

 

 

Det blir sånn som alle som klaget over at det lille samvirkelaget i bygda ble lagt ned. -Selv hadde de begynt å kjøre flere mil for å handle på RIMI på lørdagen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler varer fra utlandet fordi at de ikke kan skaffes i Norge, og hvis de selges I Norge så er de som oftest billigere selv med alle avgifter ol. Eneste minuset er at det koster en del å sende varen tilbake til hjemlandet for garantisaker, men selv da så koster det gjerne bare 150,- NOK mer enn det det koster å sende varen tilbake i Norge.

 

Med dette vil jeg konstatere at norske bedrifter taper kunder uansett og avgiftene er bare til irritasjon og ekstra skattepenger etter min mening.

 

 

Siste handel jeg gjorde var fra Oakley hvor jeg kjøpte et par skibriller. Betalte det samme som man fikk dem for i norske butikker uten frakt, og da inklusive frakt og avgifter inn til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende den blir økt men de prioriterte ikke den på dette budsjettet. Er nok en sak man vil gjøre en del regnestykker på før man evt gjør noe. I tillegg til tapt mva så mener jo en del at det vil føre til at flere norske butikker utkonkurreres. Tar gjerne litt høyere grense selv så klart, handler en del fra utlandet. Men ofte setter selger lavere verdi enn reelt. Sist jeg kjøpte klokke på nett gikk det 5 min før det kom en mail som spurte hvilken verdi jeg ville ha på pakka. Dog kan noe forsikring bli feil hvis den settes for lavt så det kan og bli ris til egen bak.

Det er mulig å gå det sendt som "gave" og med lav verdi sålenge du får det fra en privatperson. Bedrifter i nordamerika har ikke lov å gjøre det. Om de velger å risikere represalier for at kundene skal spare noen kroner er en annen sak, men de har i utgangspunktet ikke lov å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange her inne som er redd for å miste jobb og inntekt! At det meste er dyrere i Norge enn de fleste andre steder er dessverre en realitet, om vi heller ikke skal betale mva. når vi egenimporterer blir skjevhetene enda større. Om våre norske importører og forhandlere stadig mister markedsandeler blir varene enda dyrere, servicen og utvalget blir dårligere. Ser at mange synes det er greit å betale "sales tax" i andre land istedenfor til vårt eget!!! Er dere forvokste fjortiser som tror penger kommer ut av et hull i veggen?

Støtter tanken om mva. grense som i dag. Men med et system der mottaker selv lettvint kan ordne tolling og mva. betaling på nett og unngå gebyrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange her inne som er redd for å miste jobb og inntekt! At det meste er dyrere i Norge enn de fleste andre steder er dessverre en realitet, om vi heller ikke skal betale mva. når vi egenimporterer blir skjevhetene enda større. Om våre norske importører og forhandlere stadig mister markedsandeler blir varene enda dyrere, servicen og utvalget blir dårligere. Ser at mange synes det er greit å betale "sales tax" i andre land istedenfor til vårt eget!!! Er dere forvokste fjortiser som tror penger kommer ut av et hull i veggen?

Støtter tanken om mva. grense som i dag. Men med et system der mottaker selv lettvint kan ordne tolliing og mva. betaling på nett og unngå gebyrene!

spørsmålet blir vel mer om du i solidaritet skal la andre importere og videreselge dyrere til deg, eller om du skal importere selv, spare pengene og kjøpe noe annet for dem av en annen selger som tilfører produktet sitt noe mer enn en høyere pris?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet blir vel mer om du i solidaritet skal la andre importere og videreselge dyrere til deg, eller om du skal importere selv, spare pengene og kjøpe noe annet for dem av en annen selger som tilfører produktet sitt noe mer enn en høyere pris?

Har ikke sagt noe annet enn at det bør være like vilkår for import og momsbetaling for alle.

Hva jeg ellers mener er av mindre betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet blir vel mer om du i solidaritet skal la andre importere og videreselge dyrere til deg, eller om du skal importere selv, spare pengene og kjøpe noe annet for dem av en annen selger som tilfører produktet sitt noe mer enn en høyere pris?

Det er en del spesialistbutikker som har godt utvalg, og jeg velger heller å handle hos dem enn å importere selv til samme, eller litt lavere pris. Grunnen er at jeg ønsker å ha slike butikker. Jeg ønsker at det skal finnes en butikk som har godt utvalg og kompetent personale. Hvis de bare opplever at folk kommer inn i butikken for å prøve klær som de senere kjøper over nettet, så mister de sitt levebrød.

 

Jeg har ikke noe imot at pengene mine havner i lomma på en som driver god butikk her i Norge, hvis jeg får service i retur.. For eksempel hva gjelder veiledning, råd, håndtering av reklamasjoner osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

I en annen tråd om prissetting ble konklusjonene vel at importøren/grossiten tok en ganske stor del av kaka. Det kan være OK, hvis de opprettholder et servise apparat som fx. ved GPS. Men en stor del importører kjøper billig og videreselger dyrt uten de store anstrengelser.

 

Det er nevnt her, at innefor EU betaler man moms i det land netthandlen er og kan fritt ta det til landet sitt innenfor EU. Kjøper man til EØS landet Norge må man betale norsk moms - og så dette fortollings gebyr.

 

Men for varer produsert innenfor EU kan man slippe den norske momsen,hvis det er betalt moms i opprinnelseslandet. Det krever, at eksportøren (netthandlen) forsyner varen med en proformafaktura med erklæring:

 "Nærværende eksportør erklærer hermed at denne vare er produsert innenfor EU og omfattet av den preferentielle samhandelsavtale mellom Eu og EØS."

 

Trylleformlen finnes i ulike varianter, som kan finnes på hjemmesiden til Toll. Det finnes jo en god del interessant friluftsutstyr produsert innenfor EU! Salewa, Meindl, Carrimore, Lowe, Mammut, mfl. 

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jgekjøper fra utlandet 

 

Ikke mange her inne som er redd for å miste jobb og inntekt! At det meste er dyrere i Norge enn de fleste andre steder er dessverre en realitet, om vi heller ikke skal betale mva. når vi egenimporterer blir skjevhetene enda større. Om våre norske importører og forhandlere stadig mister markedsandeler blir varene enda dyrere, servicen og utvalget blir dårligere. Ser at mange synes det er greit å betale "sales tax" i andre land istedenfor til vårt eget!!! Er dere forvokste fjortiser som tror penger kommer ut av et hull i veggen?
Støtter tanken om mva. grense som i dag. Men med et system der mottaker selv lettvint kan ordne tolling og mva. betaling på nett og unngå gebyrene!

 

Norske forhandlere har forlengst priset seg hinsides fra det jeg har råd til å betale likevel. Jeg ville ikke merke det i det hele tatt om de forsvant. Det er vel flere år siden jeg har vært inne i en slik butikk. Jeg har ikke råd til å kjøpe noe der likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske forhandlere har ikke høyere priser fordi de er grådige, men fordi folk som du og jeg skal ha mer i lønn en konkurrenten i utlandet.

Påslaget går som regel til de høyere kostnadene vii. norge har.

Ideelt sett skulle jo ting vært gratis, men folk flest skjønner jo at alt henger sammen. Man kan ikke få lavere priser uten samtidig å gå ned i lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske forhandlere har ikke høyere priser fordi de er grådige, men fordi folk som du og jeg skal ha mer i lønn en konkurrenten i utlandet.

Påslaget går som regel til de høyere kostnadene vii. norge har.

Ideelt sett skulle jo ting vært gratis, men folk flest skjønner jo at alt henger sammen. Man kan ikke få lavere priser uten samtidig å gå ned i lønn.

 

 

Ja jeg forstår det. Men har altså ikke råd til å være solidarisk med hverken selskapene som st¨år bak eller de ansatte der. . Prisne er som sagt allerede hinsides hva jeg kan betale for slikt fritidsutsyr. Dermed er jeg nødt til å velge å kjøpe der prisene er slik at jeg har penger å betale med. Der det er intet å hente har selv keiseren tapt sin rett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.