Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Toppturer nordpå

Anbefalte innlegg

Som fersk bruker av Turrapporter tenkte jeg å legge ut noen bilder/beskrivelser/linker fra toppturer jeg har gått.

Turene kommer i tilfeldig rekkefølge, men jeg tenkte å begynne ytterst i Lofoten.

Til Andstabben (514 moh) kommer man ved å starte fra parkeringsplassen ved veis ende på Å. Følg stien langs Ågvatnet, og drei opp der terrenget tilsier det. Dårlig med sti og litt rotete terreng. Relativt bratt men greit fremkommelig. Fra toppen er det fin utsikt mot Lofotodden, Mosken og Værøy.

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste tur på reisen blir Gylttind. Man kan f.eks starte fra kirkegården på Moskenes og følge stien opp til Moskenesvatnet. Drei til høyre og gå mellom vannet og høyde 312. Gylltind blir da rett i front, jeg synes det er greit å gå opp til salen mellom Gylltind og Merraflestinden og deretter dreie opp. Bra sti her på sommeren.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reinebringen - Reinekallen - Veinestinden

En av de flotteste og lettest tilgjengelige ranglingene i området!

Følg veien på utsiden av tunnelen ved Reine, piler i asfalten markerer hvor stien starter. Bratt oppstigning på oppgått sti til Reinebringen, og et vidt utsyn over Reine, Sakrisøy, Hamnøy og Reinefjorden. Derfra følges ryggen på tydelig sti. Først til 666 (Reinekallen?), deretter videre opp til Veinestinden, 730 moh. Utsikt inn fjorden og over til Bunesstranda.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hermannsdalstinden, 1029 moh

Høyeste topp vest i Lofoten, utsikten blir deretter.

Man kan starte på Sørvågen for å nå denne toppen, men for å spare noen skritt valgte jeg å ta

inn til Forsfjorden og starte fra kraftstasjonen. Greit å komme seg opp til Tennesvatnet og videre opp til høyde 448. Derfra

man bare stien fra Sørvågen/Munkebu. Fin rygg fra 536 til 650, deretter litt stein men problemfri adkomst. Turen ned til Sørvågen tar sin

.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helvetestind 602 moh

Navnet sier litt, og som en av de fastboende sa; Det er bratt, men det er jo plen på begge sidene...

Tidligere nevnte Fjordruta fra Reine til Vindstad. På kjerrevei inn Bunesfjorden, deretter på sti merket Bunesstranda opp til Einangen. Ta av fra stien til høyre, det går en litt utydelig sti opp til ryggen mellom Brunakseltinden og Aksla. Deretter går det greit å følge ryggen til topps. Litt luftig enkelte steder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ballstad, ja, Salthaugen. Da går vi rett til Skottind. En av de aller fineste turene på Vestvågøy etter min mening. Med sin relativt beskjedne høyde på 671 moh gir den likevel et fantastisk rundskue i godt vær.

Kjør til veis ende på Vitting. Starten på stien er merket ca 50 meter før du kommer til veis ende. Vi parkerte ved et skilt "Dancenter". Stien er litt utydelig i starten, men du skal bratt opp en rygg til høyre i dalsiden. Stien blir tydelig og god oppover ryggen. Det flater ut litt på ca 350 moh. Derfra er stien selvforklarende opp til topps. Hold fokus de siste klyvetakene opp, og særlig ned fra toppunktet. Her er hullet som en kvinne falt ned i og omkom, i 1995.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 months later...

Som fersk bruker av Turrapporter tenkte jeg å legge ut noen bilder/beskrivelser/linker fra toppturer jeg har gått.

Turene kommer i tilfeldig rekkefølge, men jeg tenkte å begynne ytterst i Lofoten.

Kjempeflotte bilder fra et fantastisk område. Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha en del av disse turrapportene dine inn på Turkartet vårt - har du noe i mot at vi skiller ut til egne turrapporter for de som er for seg selv?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 7 months later...

Kjempeflotte bilder fra et fantastisk område. Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha en del av disse turrapportene dine inn på Turkartet vårt - har du noe i mot at vi skiller ut til egne turrapporter for de som er for seg selv?

Værsågod Kjell Iver, bare bruk! Beklager sent svar. Håper å komme med flere rapporter etter hvert. Blant annet Higravtind, som jeg gjorde research på bl.a. på din hjemmeside, for å komme meg opp :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vågakallen 943 moh.

En av fjelltoppene som ligger fremst I minnet er Vågakallen ved Henningsvær. Det har blitt to turer opp, litt forbi min komfortsone. Kanskje derfor de star så sterkt?

Start på nordsiden av Djupfjorden og følg god sti helt inn. Når du har krysset elva innerst I fjorden, oppe I steinura, må du følge godt med , for her tar stien til Vågakallen av til høyre. Nå skal du opp Durmålsdalen til du kommer til ryggen like nord for Kvanndalstinden. Her får du fin utsikt over Havet. Følg stien som går nedover til venstre, du skal ca 50 høydemeter ned før du begynner på oppstigningen av et langt, relativt bratt skar. Over kanten av skaret og litt ned på nordsiden, før du begynner klyvingen og etter hvert kommer til taket. Dette er et litt eksponert parti, som noen synes det er morsomt å krysse, andre ikke. Jeg er nok blant de andre... Etter taket følger du stein litt ut til høyre og opp. Deretter følger litt klyving/klatring før du er på toppen.

Fantastisk utsikt, absolutt verdt det!

Innerst I Djupfjorden

Et stykke opp e i Durmålsdalen, med utsikt til Djufjorden

På vei over taket.

Veien vider opp, taket i bakgrunnen litt til venstre i bildet.

Snart oppe.

Utsikt mot Henningsvær.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Heriks featured this emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Nikke
      Hei Fjellforum folket. Håper alle er trygge i disse tider!
      Det er vel ingen tvil om at det har vært rare tider en god stund, og for egen del, egentlig helt siden vinteren 2020. Regner med at jeg ikke er alene. Likevel, den vinteren forsøkte turkompisen og jeg å både holde humøret oppe, samt beholde troen på at det ble langtur på oss den sommeren.  Hvert fall så brukte vi tiden til å oppgradere utstyr, drømme oss bort på kartene, og ikke minst gjennomføre noen treningsturer. For tross alt sto to ukers tur til Finnmark på dagsorden. De nevnte treningsturene ble gjennomført både sammen, og soloturer.
      På treningsturen til Birtedalen, cirka to uker før avgang til Finnmark den 5 juli, var det kun meg. Må si mitt første møte med Birtedalen ble fantastisk. Flott og variert natur med muligheter for padling og trasking mil etter mil. Fiske var også overraskende bra. Legger ved en en kort amatørvideo, og håper den fanget opp litt av stemningen og turen generelt.
    • Av CarstenT
      For en del år siden havde jeg ophold og arbejde i Paamiut på Grønland. Der var ikke meget rum mellem is og hav, men dét der var lærte jeg godt at kende gennem mange turer. På én af dem hørte jeg et fjell 'ringe' i den første hårde vinter-frost. Dét har jeg aldrig hørt om før og vil spørge jer her, om der er andre der har oplevet det samme?
      Det er så usædvanlig en lyd, at den er svær at beskrive .. der er ikke noget at sammenligne den med. Ud over måske en lyd-effekte på film som skildre en drastisk hændelse under vand. Nu har jeg heller ikke mange erfaringer med lyd under vand, men det er noget med tone-lejet. Hvis man kan forestille sig to meget store stål-stykker blive trukket hårdt og voldsomt mod hinanden kan man forestille sig en 'skrigende' lyd. Dét er tone-højden. Det føltes osse som om den var dæmpet og mild i henhold til billed. Det andet træk ved lyden var, at det lød som en kæmpe klokke som blev slået an. Hvis man forestiller sig, at klokken har en egen-frekvens (ca 1 hz), så hører man altså et kraftigt 'gong' af et mildt 'skrig' som toner ud i den her 1 hz sving i volumen.
      Omstændighederne er følgende: Jeg er oppe på et lille men markant fjell. Det er stille, klart og første dybe vinter-frost. Jeg står ved en lille 'pyt' af vand (5*25 m) som er frosset til og gennemskåret af frost-sprængninger. Det er ikke svært at overbevise mig om, at lyden har med denne lille sø, eller andre lignende, og frost-sprængningerne at gøre. Det er, trods størrelsen, en massiv klump bundfrossen is. Men, den matcher altså ikke den lyd jeg ville opfatte som et kort og skarpt smeld, hvis bare det var isen der slog en revne. Jeg ved ikke, om det er isens smeld der har forplantet sig ud i fjeldet, eller om det er fjeldet selv der har slået en revne. Men, jeg er ret overbevist om, at den store klokke-lyd er forbundet med lyd der bliver kastet rundt/reflekteret i et stort fast medium indtil den toner af.
      Er der nogen som kan genkende noget tilsvarende?
    • Av Tonje.
      Hei! Etter flere år med masing for å få folk med meg på telttur har jeg innsett att jeg blir en solo camper. Desverre har jeg ikke like mye erfaring som jeg like å tru att jeg har og lurte på om det er noen som har litt peiling og tips til hvilken telt som er brukbar. 
      Jeg bor i Troms og så mye av teltingen blir å foregå hær men blir sikkert også å ta turen opp til Finnmark og ned til Nordland. Jeg her på utkikk etter ett tomanstelt som tåler litt regn. Helst ikke noe som koster så alt for mye- for proff telter e eg ikke😂
      Om noen også har noen tips og triks til en som skal telte alene så e eg åpne ører🐙
    • Av Bjørn_R
      Har alltid likt meg på turer i fjell og mark.
      Har alltid med meg fotoapparatet og etter hvert ble mange bilder liggende på harddisken.
      For å se på turene i ettertid ble bloggen til,
      Her er tips om diverse fjellturer med kart, startsted, tekst og mange bilder

• Av Steven Bergsnes
      Hei

har søkt meg grønn på nett, opp og ned i mente uten noen konkret svar som tilfredstiller mine spm. det finnes lite info eller delte meninger ca 50/50 på alle mine spørsmål. d meste havner inn på randonee noe eg ikkje har interessen for. 

Eg er 177 høy, 85-90 kg
      Kjører idag Black Diamond - Route 105 (175 lengd) med Rottefella NTN Freeride binding. 
      føler ofte at skia forsvinner ned og bråstopper = eg tar frammover salto ufrivillig 😅 hadde eg klart å landa i telemark nedlegg å sett proff ut sku eg ikkje klaga men eg er ikkje heilt der 😝

er ute etter en telemarkski (vertfall en som kan brukes til telemarkbinding) med twintip til bruk utenfor og i løypene.  en allround ski. ikkje best på nåke men ca bra nokk til d meste.
      ja eg ska ha twintip, blir vanskelig kjøre baklengs med fart uten 🙃 
      viktig at skia flyter bra mtp topptur, men det er ikkje reine pudderplanker eg er på jakt etter nå. (vurderer Ur-Rakkar pudderplanker til nestesesong) 
      driver ikkje med hopp, sprett og andre superakrobatiske utfall. fokus på sving, seier dogg ikkje nei takk til et å annet mindre hopp i bakken.
      Er åpen for alt av forslag til telemarkski med twintip og ca 100-110 midtbredde (kom gjerne med forslag og argument utenfor dette også) 
      er ingen proff, i preppa løyper kjører eg alt.
      kjører ikkje ned bratteste topptur bakkane, men helder ikkje so lettskremt forbeholdt eg kan stole på at skia ikkje forsvinn ned og bråstopper. 

skia eg har sett på er SGN Rakkar. spørmålet da blir hvilken lengd? 175 eller 185? 
      siden skia har twintip så ser eg kjøreflaten som kortere enn en uten twintip i samme lengd. Har ingen erfaring med twintip selv så derfor spør eg dere, hvordan det føles om en merker noe forsjell der? 
      og mtp at eg føler tuppen forsvinn nedi med dagens ski, så er eg veldig usikker på om 175, litt redd d vil føre til en gjentakelse av nåværende problem. noen her som har testet SGN Rakkar med telebinding og har noen tilbakemeldinger på d?

Rottefella NTN Freeride. finnes det andre alternativer i NTN som er robuste på markedet? tenker også at disse skia vil bli brukt til kiting og vil derfor ha en robust binding. 

blir primert brukt til topptur, fokuset er på nedkjøring så vekta er ikkje eit stort spm. er kjøregleden ned som teller for meg. 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.