Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka i Mai


Bochkon

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg skal på en femdagers tur i morgen. Har forhørt meg litt om forholdene.
Her er svaret jeg fikk hos Engerdal fjellstyre:

 

Det har vært særdeles snøfattig vinter i Femundsmarka og med mildværet som satte inn så forsvant føret temmelig raskt. På Røvolfjellet, i Grøtådalen og langs Røa er det nå mer bart enn snødekt. Noe bedre vil jeg tro det er nordover mot Mugga, men det er nok en fordel å droppe pulken og bruke sekk. Tar en skiene fatt på Femunden, så kan en da vurdere om en setter igjen skiene og tar seg innover til fots. Litt trøblete vil det nok være i noen partier, men er dere i god form, så kommer en alltids frem:-)

 

Vet ikke helt hva jeg skal forvente, så jeg tar med meg både ski og fjellsko til synnervika. Får bare ta det derfra...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om moskusreportasjen fra området nordøst for Rogen var døgnfersk, men den viste fortsatt snødekt mark og islagte vann, både Rogen og Rødsjøen var helt islagte. Spol deg fram på nettTV, distriktsnyhetene på NRK 1 ca kl 2120.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg skal på en femdagers tur i morgen. Har forhørt meg litt om forholdene.

Her er svaret jeg fikk hos Engerdal fjellstyre:

Det har vært særdeles snøfattig vinter i Femundsmarka og med mildværet som satte inn så forsvant føret temmelig raskt. På Røvolfjellet, i Grøtådalen og langs Røa er det nå mer bart enn snødekt. Noe bedre vil jeg tro det er nordover mot Mugga, men det er nok en fordel å droppe pulken og bruke sekk. Tar en skiene fatt på Femunden, så kan en da vurdere om en setter igjen skiene og tar seg innover til fots. Litt trøblete vil det nok være i noen partier, men er dere i god form, så kommer en alltids frem:-)

Vet ikke helt hva jeg skal forvente, så jeg tar med meg både ski og fjellsko til synnervika. Får bare ta det derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppover til Røvollen nå nettopp med utgangspunkt Elgå. Ikke mye skiføre deromkring hvertfall. Fikk riktig sommerfølelse de dagene. Vet ikke hvor ferden din går, men tror bestemt du kan droppe skiene. :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk denne turen? Ble det ski eller sko?

Gikk over Femunden på ski fra Synnervika til Røosbua. Var tjukk og fin is, veldig greit å trekke pulk istedenfor å bære tunge sekker.

Røosbua var opptatt av to Norge på langs-ere første kvelden, så vi sov ute. Møtte ingen andre i løpet av de fem dagene vi var i femundsmarka. Planen var egentlig å gå innover til en av statsskogsbuene lengre inne i marka, men det fristet veldig å bare bruke Røosbua som base ettersom det ikke var andre folk å se. Er sikkert mye folk i det området ellers på året.

I marka var så og si all snøen smeltet. Noen få flekker her og der, men ikke noe problematisk å gå til fots. Veldig glad for at jeg hadde med vanlige fjellsko i tillegg til skiskoene, da sistnevnte ikke er noe særlig på stienete underlag.

Det ble en del fine dagsturer innover i marka, fra halvannen til to og en halv mil hver dag ca. Hadde forholdsvis stor aksjonsradius ettersom vi kunne bevege oss lett på islagte vann.  Prøvde isfisket i flere vann, men fikk bare én abbor.

Alt i alt en flott tur. Artig å ha følelsen av at man har hele femundsmarka for seg selv :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over Femunden på ski fra Synnervika til Røosbua. Var tjukk og fin is, veldig greit å trekke pulk istedenfor å bære tunge sekker.

Røosbua var opptatt av to Norge på langs-ere første kvelden, så vi sov ute. Møtte ingen andre i løpet av de fem dagene vi var i femundsmarka. Planen var egentlig å gå innover til en av statsskogsbuene lengre inne i marka, men det fristet veldig å bare bruke Røosbua som base ettersom det ikke var andre folk å se. Er sikkert mye folk i det området ellers på året.

I marka var så og si all snøen smeltet. Noen få flekker her og der, men ikke noe problematisk å gå til fots. Veldig glad for at jeg hadde med vanlige fjellsko i tillegg til skiskoene, da sistnevnte ikke er noe særlig på stienete underlag.

Det ble en del fine dagsturer innover i marka, fra halvannen til to og en halv mil hver dag ca. Hadde forholdsvis stor aksjonsradius ettersom vi kunne bevege oss lett på islagte vann.  Prøvde isfisket i flere vann, men fikk bare én abbor.

Alt i alt en flott tur. Artig å ha følelsen av at man har hele femundsmarka for seg selv :)

 

Turrapport med bilder? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.