Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Utstyr & Erfaringer


Grimner

Anbefalte innlegg

Du har noen poeng, Elisabeth-81. Og det finnes noen som drar dette vel langt, selv om jeg tror det er ytterst få her til lands. Derfor blir jeg av og til litt oppgitt over å høre om alle "som ikke har problemer med å bære 20-35kg" og at en bare får litt ekstra mosjon og styrke av det. Og dette med sikkerthet har flere sider. F.eks er det opplagt at å svime rundt i steinrøyser eller vading med en tung sekk kan være farligere i seg selv enn om en har en moderat sekk.

 

For å ta noen typiske misforståelser atter en gang. Så godt som ingen "normale" gramjegere er ute etter en fornuftig, lett og velpakket sekk fordi de ikke klarer å bære mer. Det dreier seg om å ha det behagelig og få større utbytte av turen. En kan gå lengre, ta flere avstikkere og løfte blikket for å suge inn mer av inntrykkene. Og med fornuftig og lett sekk kan en faktisk også ta med MER av både sikkerhetsutstyr, kos og luksus og samtidig bevege seg tryggere. Eller ta med fisk, bær og sopp hjem igjen. For det andre er det utrolig behagelig og stikke hånden opp i en sekk etter et eller annet uten å ha en mastergrad i tetris e.l. Men, de fleste av oss er jo også så heldige å bli eldre, og med en lettere sekk kan en altså utøve det frie friluftsliv lengre både i alder og geografi og dessuten avlaste barn, barnebarn eller noen med et vondt kne.

 

Den andre misforståelsen er at gramjegere kniper vekten til både det uforsvarlige og ubehagelige. Selv om noen sikkert gjør dette gjelder det et fåtall her til lands. For de aller fleste dreier det seg om et høyt bevissthetsnivå for hva og hvor mye en tar med seg. Og flerbrukstanken. F.eks er det ganske irrasjonelt å ha med øks og sag langt opp på snaufjellet. Det er meningsløst å ha med et helt trangiasett med to kasseroller, kaffekjel og stekepanne om en bare har basert matstellet på å steke fisk i folie og koke vann til real turmat. Eller et digert multiverktøy på et kvart kg om en ikke har med noe som kan tenkes å måtte repareres. Mange har med et stort glass med kaffe på en overnattingstur. Eller en hel flaske Zalo. Eller en liter rødsprit for en overnatting osv. På en sommertur har jeg f.eks med ullundertøy, silkepose, ekstra ullsokker og en lett sommerpose. Blir sommerposen for kald trekker jeg på meg ullundertøyet (veldig sjelden). Skulle ikke det heller holde har jeg mer å ta av. Tidligere gikk jeg med en 3-sesongerspose og drasset med meg nesten en kilo ekstra og mer enn dobbelt så stort volum. Flerbrukstanken er effektiv og enkel. For lenge siden (da jeg var både sterk og veldig fornuftig ;) ) hadde jeg med både telt, tarp og fjellduk. Oftest helt meningsløst. En gang rastet jeg med en kompis som hadde blitt vel svett, frøs og skalv i en kald bris. Jeg spurte om han ikke ville krabbe inn i soveposen eller fjellduken, men soveposen var til å sove i(!) og fjellduk hadde han ikke. Men tarp hadde han og tenkte ikke på hvor lunt det var å slå det rundt seg.

 

Det er forresten et viktig moment til for vektbevisste, unngå pakking i siste liten. Da har en lett for å ta med litt ekstra for sikkerhets skyld.

 

For å oppsummere min egen historie har jeg med mer sikkerhetsutsyr, lettere sekk og mer fornuftig utstyr idag enn før. Og myyye større glede av turene på alle måter.

 

:)

Skjønner hvor du vil. For det første er det stor forskjell på 16 og 35 kg. Jeg har ikke med mer enn akkurat det jeg trenger. Fryser lett om natten så en tynn sommerpose holder ikke på fjellet. Slipper stort sett bære teltet og er jeg på tur alene har jeg et lite telt som ikke veier spes mye. Har ikke med sag og øks på fjellet. Skal man ha bål der holder det lenge med kniv for å få litt ved. Vet ikke hva man skal med Zalo på tur. Mose er et utmerket vaskemiddel. Drasser heller ikke på ekstra sko som mange gjør. Kan ikke spise Real turmat og har aldri fått teken på oppbløting av selvtørket mat så der har jeg vel mer vekt enn endel andre, men middagsmaten min går i kløven til bikkja så den vekta får uansett ikke jeg. Hadde ikke på noen som helst måte klart å pakke en sekk på 10 kg som hadde vært forsvarlig for meg å dra på fjellet med. Og uten fjellstøvler hadde jeg ikke kommet særlig langt. Så de ekstra kiloene på bena bærer jeg med glede. Man kan ha så sterke ankler man bare vil, tråkker man over så tråkker man over, og gjør man det skikkelig så klarer man ikke gå på en stund.

Det jeg mener er at man skal være litt forsiktig med å overdrive gramhysteriet, funker kanskje for de fleste, men det er folk her uten egen erfaringer og de kan fort gå på en ubehagelig smell om de blindt stoler på at minst og lettest mulig er det beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Elisabeth-81 (#113)

 

Jo, i like måte, jeg skjønner både hva du mener og hvor du vil. Og innlegget mitt var av generell karakter, jeg tillegger ikke deg påstanden om hverken 35 kg sekk, øks og sag etc.

 

Når det gjelder zalo har jeg totalt skiftet mening. Før var det en mosedott, litt sand osv., men i et kaldt fjellvann er det å flytte på fett fra både frokost, fisk og det en evnt lurte med seg av kjøtt og få det utover. Etter noen dager er det ikke noe særlig. En skvett lunkent eller varmt vann fikser dette. Min zalo veier neppe mer enn 3 gram, så den luksusen unner jeg meg og tror du ville likt den også. Når jeg nevnte zalo var det også fordi mange bruker å ha det med seg.

 

Real turmat har vi som regel med en pose av. Resten av middager og lunch er basert på god medbragt mat og fisk. Målet er faktisk og ha med RT hjem igjen, men blir det dårlig vær er det en grei måte å innta et måltid i teltet på. Jeg regner meg som gramjeger, men tror du fortsatt misforstår mange av oss. Jeg har gjerne med creme fresh, salat, tomat, balsamicodressing, indrefilet, akevit, musserende, øl og vin på en og samme tur, f.eks en 3-5 dagers tur. Av tørkede ting har vi med beef jerky som snack og veiamat, ellers har vi tørkede gulrøtter, selleri, champinion, lime, sitron osv. Vi lager oss rene gourmetmåltider med fiskesupper fra scratch og ser på det som en stor del av turen. Ser voldsomt ut dette, men det er både sant og lett nok.

 

Når det gjelder dette med sko er jeg helt sikker på at vi får se nye sannheter. Folk som tusler på flat sti med sekk på 18kg og sko på typisk 1,8 - 2,4 kg får rett og slett ikke trent ankelleddene (og resten av foten for den del) og mange av dem gjør seg selv en bjørnetjeneste og tråkker over hjemme i hagen når de klipper plen i stedet (jada, jeg overdrev nå). Det er allerede flere år siden "nyere forskning viser" osv, men disse panserstøvlene er så godt innarbeidet og representerer et så stort og dyrt marked at det tar tid. Marsjstøvlene fra forsvaret er jo rene tøflene ift de tunge og stive variantene.

 

En annen ting er at jeg sannsynligvis er på totalt annerledes turer enn de fleste andre. Det kan høres som om mange setter livet til og klamrer seg til å overleve med et nødskrik fordi de har det aller, aller ypperste, dyre og gjennomprøvde utstyr. For oss er det ikke verre enn at om fisket svikter så korter vil om nødvendig ned på turen. Og ja, det har hent at vi har hatt en kald natt og sovet dårlig, men jeg lar heller en natt hvert tredje eller femte år være litt laber enn å ødelegge alle turdager med å ha med for mye "for sikkerhets skyld". Men nå snakker jeg om sommerhalvåret.

 

Litt morsom at på korte turer i nærmiljøet er jeg alltid bedre utrustet enn mine turvenner. Og det har reddet oss ut av kjedelige kniper mange ganger, selv om det ikke akkurat har stått om liv. Men så sent som for noen uker siden var planen og være hjemme etter en dagstur i fjellet før det ble mørkt, men is, snø og dårlig veivalg forsinket oss så mye at vi var langt inne på fjellet da mørket lukket seg rundt oss. Jeg hadde "go light-pakke" i sekken som alltid, så vi hadde lys, varm drikke og alt slikt. Uten dette tror jeg det kunne blitt en veldig pinlig og ytterst ubehagelig.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å ha en sekk som veier mellom 5 og 7 kilo (uten mat) uten at det går ut over komfort eller sikkerhet på noen som helst måte, faktisk tvært imot.

Det koster selvfølgelig noen kroner å spare de siste grammene, men veldig mye kan spares kun ved å bevisstgjøre seg på hva man putter i sekken.

Jeg blir nesten sjokkert når jeg tenker tilbake på hvor tungt jeg bar før, bare sekken jeg hadde veide jo nesten 3,5 kilo og det var før jeg hadde puttet noe som helst i den, soveposen lå vel på rundt 2 kilo og teltet rundt 3 kilo.

Bare de tre tingene der veier mer en hva alt utstyret jeg bærer på nå veier til sammen,

Før kunne jeg finne på å ta med en hel tannkrem tube, en hel solkrem tube, en hel sprayflaske med myggspray og selvfølgelig en backup lykt i tilfelle hovedlykten skulle gå i stykker!

Man trenger heller ikke en rambokniv med kompass og fiskesnøre i håndtaket for å overleve en helg i naturen :mrgreen:

Mye vekt kan spares ved å bære kunnskap i hodet istedenfor masse "i tilfelle"  utstyr og unødvendig bombesikkert utstyr i sekken.

 

Veldig mange tror at de MÅ ha store stive fjellstøvler om de skal gå i fjellet, min erfaring er at med lett sekk så kan man gå med lette luftige sko som gjør at man beveger seg mye smidigere, og om de blir våte så tørker de fort i motsetning til mine gamle skinnstøvler som det var et evig mas å få tørre når de først ble våte.

Om du stiver av anklene så er det jo det neste leddet som må ta over dempningen anklene er konstruert for og da kan man fort få problemer med knærne.

Mennesket er faktisk skapt for å gå i ulendt terreng uten hjelpemidler.

 

Sikkert mange som er uenig med det jeg mener, men jeg har funnet min vei og jeg kommer ikke til snu :mrgreen:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man prøver og feiler. Slik man danner erfaring over hva man trenger å ha med og på seg på en tur.

Selv så har jeg gått ned i utstyrsmengde og er mer og mer kritisk til hva jeg putter oppi pakning. Har jeg virkelig behov for det jeg legger oppi den?

sommer i skogsterreng:

i sekk (vekt sekk 4kg, alpinist 130):

tarp m/barduner, festanordninger (550gr)

hengekøye (700gr)

sovepose (2kg(kan sikkert velge en lettere, men funker og liker den jeg har nå)

ullgenser/nettingtøy (vekt ukjent, men ca 500gr)

ullsokker

fiskestang m/utstyr for mark/sluk (teleskopstang shimano) (vekt ukjent)

primus m/kokeutstyr og litt drivstoff (ca. 1,5kg, men kan godt være lavere)

mat (litt luksusartikler vis man føler for det) (vekt=tidsperiode)

kniv (450gr - samekniv)

øks/sag ved behov (vekt tot 900gr)

fyrstikker/lighter

tennbriketter (vis øks/sag og skal ha bål)

for fjell bytter jeg ut hengekøye og tarp med telt/liggeunderlag som da veier tot. ca. 2.9kg.

funker knall for meg, men er jo ikke mye utstyr generelt sett.

Som sagt så er det hovedsaklig å være pirkete med hva man tar med. Kan sikkert med tiden velge meg en mindre sekk her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke du går glipp av en del muligheter da?

 

Sjølvsagt kan eg gå glipp av noko ved å la vera å kjøpe usett frå nettet, både moglegheiter og ergrelsar. Eg har kjøpt mykje på nettet, og stort sett har eg vorte fornøgd. Men enkelte ting, særleg ting eg i utgangspunktet er skeptisk til, må eg sjå, og gjerne prøve, før eg kjøper. Dersom det skulle dukke opp korte joggeskogamasjar i ein butikk i nærleiken, kan det godt hende eg slår til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man prøver og feiler. Slik man danner erfaring over hva man trenger å ha med og på seg på en tur.

Selv så har jeg gått ned i utstyrsmengde og er mer og mer kritisk til hva jeg putter oppi pakning. Har jeg virkelig behov for det jeg legger oppi den?

sommer i skogsterreng:

i sekk (vekt sekk 4kg, alpinist 130):

tarp m/barduner, festanordninger (550gr)

hengekøye (700gr)

sovepose (2kg(kan sikkert velge en lettere, men funker og liker den jeg har nå)

ullgenser/nettingtøy (vekt ukjent, men ca 500gr)

ullsokker

fiskestang m/utstyr for mark/sluk (teleskopstang shimano) (vekt ukjent)

primus m/kokeutstyr og litt drivstoff (ca. 1,5kg, men kan godt være lavere)

mat (litt luksusartikler vis man føler for det) (vekt=tidsperiode)

kniv (450gr - samekniv)

øks/sag ved behov (vekt tot 900gr)

fyrstikker/lighter

tennbriketter (vis øks/sag og skal ha bål)

for fjell bytter jeg ut hengekøye og tarp med telt/liggeunderlag som da veier tot. ca. 2.9kg.

funker knall for meg, men er jo ikke mye utstyr generelt sett.

Som sagt så er det hovedsaklig å være pirkete med hva man tar med. Kan sikkert med tiden velge meg en mindre sekk her også.

Ikke for å være pirkete, men jeg ber deg reflektere over et par ting ( godt ment :cool: )

Øks, sag og samekniv??? Ingen av de havner i min sekk, men du klarer deg vel med en av de? (pass på når du lager så store bål (som jeg ser for meg at du lager) på sommeren  :-P )

Trenger du tennbriketter for å lage bål?

Kokeutstyr: har du med flere kjeler? bruker du isåfall alle? Har du med stekepanne? steker du isåfall mye mat?

Fiskeutstyr: hvor mange sluker har du i slukboksen? hvor mange trenger du egentlig? trenger man å måle og veie fisken? oppbevarer du fiskeutstyret i en egen fiskeveske?

Sovepose for 3 sesong kan lett veie 1kg og enda mindre for sommer

130 liter sekk på 4 kg er overkill for sommerturer, her kan du lett spare 2-3kg uten at det koster deg mer en 1500-2000 kr, da ville jeg heller hatt med 3 kilo bacon :-P

Hengekøye og tarp er tommel opp :mrgreen:  

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er med måte og det er enten eller. Har bare 1 slukboks med de mest brukte slukene samt markkroker og søkker. Alt fisketutstyret ligger i stangposen hvor det er plass det til slikt. Noen ganger har jeg bare ett multiverktøy med istedenfor samekniv og da har jeg en øks(Fiskars X7, brukte en stor tung kløyøks en periode på 1,6kg) med vis behovet er der. Sagen er en håndholdt lommesag som ligner på ett motorsagkjede. Sekken er nok noe stor ja, men kan hende jeg kjøper en lettvekter til sommeren. Helsport alta posen jeg benytter meg av. Har maks med 1 stekepanne (for fisk) og en kaffekjele. En sjelden gang så har jeg med en kjele på 2l. Da teflon og med lav vekt, det samme med panna.

Tennbrikketer er kjekt sia man bruker da mindre tid på å fomle med bål. Trenger ikke mer enn noen få i sekken og veier lite.

Aldri dratt med fiskevekta selv om jeg faktisk eier en... men har båret andre sitt materiell (slutta med det sia jeg da ender opp med den tyngste og største oppakningen)

Av bål så lager jeg små kontrollerte som jeg kan grille fisk på eller annen mat og for litt varme/hygge. Liker bedre små kontrollerte bål. Store er for synlig og kan fort gå ut av kontroll vis man er uforsiktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er med måte og det er enten eller. Har bare 1 slukboks med de mest brukte slukene samt markkroker og søkker. Alt fisketutstyret ligger i stangposen hvor det er plass det til slikt. Noen ganger har jeg bare ett multiverktøy med istedenfor samekniv og da har jeg en øks(Fiskars X7, brukte en stor tung kløyøks en periode på 1,6kg) med vis behovet er der. Sagen er en håndholdt lommesag som ligner på ett motorsagkjede. Sekken er nok noe stor ja, men kan hende jeg kjøper en lettvekter til sommeren. Helsport alta posen jeg benytter meg av. Har maks med 1 stekepanne (for fisk) og en kaffekjele. En sjelden gang så har jeg med en kjele på 2l. Da teflon og med lav vekt, det samme med panna. Tennbrikketer er kjekt sia man bruker da mindre tid på å fomle med bål. Trenger ikke mer enn noen få i sekken og veier lite.

Av bål så lager jeg små kontrollerte som jeg kan grille fisk på eller annen mat og for litt varme/hygge. Liker bedre små kontrollerte bål. Store er for synlig og kan fort gå ut av kontroll vis man er uforsiktig. 

De 3 tingene det er lettest å spare vekt på er sekk, sovepose og det du sover i, her har du muligheten til å spare mye vekt

Har du en stor sekk så er det veldig lett å hive oppi litt ekstra unødvendig stæsj :mrgreen:  Du trenger maks 50-60 liter sekk for en sommertur

Til sammenligning så veier hele tur kjøkkenet mitt under 300g(eksludert alkohol, for det er variabelt i forhold til turlengde)

Dette inkluderer 1 liter kjele med lokk og kozy, brenner, spork, flaske til alkohol, lighter + alufolie til å lage fisk på bål

Jeg spiser mat fra kjelen og har derfor ikke behov for tallerken.

For meg er det tilfredstillende å lage bål med minst mulig hjelpemidler og jeg har alltid god tid når jeg er på tur, det er som regel lett å samle ved til et lite bål om man vet hvor man skal lete.

 

Det er ikke bare bare å spare vekt, man må på en måte endre tankemønster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp ;). Og storsekken har vært god på vinterturer med telt og annet. Som du sier, stor sekk gjør at man fort slenger litt for mye unødvending dill/dall oppi. Har minska mengden enormt her. Har Optimus Nova+ på 420gr ca. samt en drivstoffflaske på 450ml som da veier rundt 5-600gr. Mengden holder til 3 dagers bruk i allefall alene.

Men studerer så enn så lenge får jeg ta i bruk storsekken da den sitter bra på ryggen og posen jeg har. En gang i fremtiden så kanskje jeg skaffer litt lettere pose og sekk ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fiberpose trenger ikke være så dumt om man dropper teltet. Da kan man ligge med soveposen inntil bålet på kalde kvelder, for eksempel. En granbarseng kan gjøre nytten som iggeunderlag hvis du dropper det på grunn av hengekøya?

Jeg ville også vurdert å mekke en alkohol-brenner eller kjøpe en billig spritbrenner, særlig om det bare er backup til bål, men det velge du selv :D

Selv har jeg slept med meg både øks og sag og samekniv til skogs. Gjerne alle tre på en gang. Men i Nordmarka i barmarksesongen, hvor det er lett å finne tørrgran, ser jeg ikke helt behovet? Det vil si, jeg har egentlig nesten ikke brukt det. En billig kniv gjør dessuten bedre nytte til filetering av småfisk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp... kjøpte meg en billig multiverktøy på clas for 79kr, Kniven der er solid å tåler en del og funker. Tangen funker bra til fisking også. Finner ofte lett ved også i marka. Noen ganger så jeg har slept med meg noe litt "unødvendig" dill/dall. En lett lommesag er kjekt synes jeg. Den jeg har fungerer meget bra og veier lite og får plass i lomma. Noe utstyr tar man med seg av gammal vane også. Grunnen til hengekøye er at jeg synes det er behagelig. Sovet flere meget gode netter i det. Selv er jeg en som ikke fryser så lett og køya gjør at jeg ikke blir for varm på natta også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en satser på bål så er jo samekniven(stor type) på sett og vis et lettvektsprodukt i seg selv om en ser på bruksområdet :-P . Den er stor nok for i de fleste tilfeller å skaffe ved til et bål sommerstid(også kaffebål vinterstid) og en kan da legge øks og sag igjen hjemme. Samtidig er den jo en kniv og selv om det selvfølgelig finnes bedre alternativer om filetering av fisk står på planen så fungerer den jo fint til det meste og en kan klare seg med bare den. Selv har jeg i hvert fall det inntrykket av at den er et typisk produkt utviklet av en nomadekultur hvor flerbruk nok var verdsatt i høy grad. Med en kniv i sekken kan man jo også gjøre andre vektbesparelser som f.eks å legge pluggene igjen hjemme i skogsterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt samekniv til rensing av fisket og det som er. Har ikke noen problemer med å bruke den til litt forskjellig. Har jo også brukt den som kjøkkenkniv. Er jo bare litt trening det går på egentlig vil jeg tro.  Har jo som regel den hengende i en karabinkrok stikkende ned i en lårlomme på tur. Aldri plaga meg og hatt den med på utallige turer. Har bare den litt mindre gode uvanen å glemme å ta den av når jeg kommer til sivilasjonen og har  gått inn i mang en butikk med den hengende der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til @afes forsvar, så er kjøp fra nettet noe av en øvelse. Du er pent nødt til å lese spesifikasjonene og brukerhåndboka før du kjøper - noe du i stor grad slipper i butikk ettersom mye av teksten beskriver ting du finner ut av på to sekunder når du får det i henda.

For min del fungerer nettkjøp bedre ettersom jeg har en viss hang til impulskjøp og naiv tro på selgers rettskaffenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sekk veier 16,5 kg uansett når jeg drar og hvor lenge jeg blir borte. Har ikke en lettvekter-sekk (fjällräven kajka 65), fordi de ikke er laget for den "tyngden" jeg klarer få i sekken og derfor føles tyngre å bære. Soveposen hjelper meg lite om den er så liten og lett at den ikke klarer holde meg varm, da sløser jeg jo bort energi på å holde varmen, mens jeg kunne sovet godt (har en ajungilak shield og en bergans arctic ocean og om vinteren er de to tilsammen perfekt :P) Har hund og må ha et solig underlag, vet altfor godt hvor kaldt det blir om det går hull i underlaget, derfor har jeg en exped downmat 7 (utrolig god å sove på, et helvete å pumpe opp) Jeg prioriterer slitestyrke framfor vekt fordi ødelagt utstyr midt oppå fjellet kan fort bli rimelig krise. Senest i helgen, på en tilsynelatende uskyldig dagstur på ski til en topp like ved der jeg bor. Tror mamma var glad jeg bærte "tungt" da hun falt og fikk kompresjonsbrudd i ryggen og jeg dro fram liggeunderlag, tykke votter, ekstra ullgenser, ibux, kakao, varmesåler, overtrekksbukse og en varm hjemmestrikka lue. Da kunne hun ligge uten å fryse mens vi ventet på røde kors. Håper virkelig dere gramjegere tenker litt sikkerhet oppi alt dette hysteriet og ikke lar viktige ting bli hjemme fordi det veier for mye. Det værste som skjer med litt tyngre sekk er at man går litt kortere og forbrenner litt mer. Og gud forby om man skulle pådra seg noe så farlig som lårmuskler ;)

Men for å komme med tips, om det var det som var meningen med tråden, ta med en hund. En kløv-trent hund kan bære 30% av sin egen vekt, en godt trent kanskje litt mer. Min hund er bedagelig og en racer på å spare på kruttet, han bærer lett ca 20% av sin egen vekt. Grunnen til at han ikke bærer mer er fordi han ikke går med kløv så mye og fordi jeg ikke gidder styre for mye med at det er lik vekt i begge sekkene. Da slipper dere spare på førstehjelpsutstyret eller andre fornuftige ting :)

 

16,5 kg er ikke dårlig. Hvis det er "trivselsvekten" din, så kjør på.

Det finnes lette sekker som greier den tyngden, men du er nok i grenseland der. Da er det bedre med en sekk som ikke anstrenger seg for å ta lasten.

Det er etterhvert en kjent sak at damer trenger mer varme på natten enn menn, så for all del, sørg for at du har en god natts søvn både med skikkelig underlag og vintersovepose.

 

Slitestyrke er et interessant spørsmål. Selv går jeg mest på fjellet. Da trenger jeg ikke en sekk som tåler klatring eller tett skog. Samtidig er det viktig å kjenne utstyret, dvs vite hva som er begrensningene. Men uansett hva slags materialer det er snakk om, nål & tråd samt tape er med. Reparasjon i felten blir sikkert ikke vakkert, men jeg skal greie å tråkle sammen noe som holder hjem.

 

Din mor hadde holdt seg minst like varm om det var meg som var der. Har riktignok ikke varmesåler og overtrekksbukse i sekken, men ullsokker, fjellduk og sovepose skulle nok hjulpet litt.

Dersom du diagnostiserte kompressjonsbrudd på stedet, så er du i praksis lettpakker. Du har i så fall førstehjelpskunnskaper over normale turister og vet hva du skal gjøre i flere situasjoner. Selv ville jeg ikke hatt peiling utover at det ved ryggskader er greit å holde folk i ro, sørge for at de har det varmt og få fatt i profesjonell hjelp.

 

"Det verste som skjer".... æh, du har ikke en spesielt tung sekk i utgangspunktet og har aldri gått særlig langt med en sekk over 20 kg. Lårmusklene er det minste problemet.

 

Gramjeger er et skjellsord blant normale turfolk og jeg setter ikke særlig pris på den slags ordbruk. Når det er sagt, så henspeiler det på de som pakker ultralett/superultralett. I den gruppen finner du folk som virkelig presser grensene og har en meget høy terskel for komfort. All respekt for dem - det er som oftest meget kunnskapsrike og spreke folk - men jeg har i første innlegg (som åpenbart ingen leser), bedt dem starte sin egen tråd for å unngå for mye forvirring.

 

Det finnes ett (1) element av UL/SUL i min egen pakkliste. Det er alt jeg så langt er komfortabel med.

 

Var det et hysterisk svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16,5 kg er ikke dårlig. Hvis det er "trivselsvekten" din, så kjør på.

Det finnes lette sekker som greier den tyngden, men du er nok i grenseland der. Da er det bedre med en sekk som ikke anstrenger seg for å ta lasten.

Det er etterhvert en kjent sak at damer trenger mer varme på natten enn menn, så for all del, sørg for at du har en god natts søvn både med skikkelig underlag og vintersovepose.

 

Slitestyrke er et interessant spørsmål. Selv går jeg mest på fjellet. Da trenger jeg ikke en sekk som tåler klatring eller tett skog. Samtidig er det viktig å kjenne utstyret, dvs vite hva som er begrensningene. Men uansett hva slags materialer det er snakk om, nål & tråd samt tape er med. Reparasjon i felten blir sikkert ikke vakkert, men jeg skal greie å tråkle sammen noe som holder hjem.

 

Din mor hadde holdt seg minst like varm om det var meg som var der. Har riktignok ikke varmesåler og overtrekksbukse i sekken, men ullsokker, fjellduk og sovepose skulle nok hjulpet litt.

Dersom du diagnostiserte kompressjonsbrudd på stedet, så er du i praksis lettpakker. Du har i så fall førstehjelpskunnskaper over normale turister og vet hva du skal gjøre i flere situasjoner. Selv ville jeg ikke hatt peiling utover at det ved ryggskader er greit å holde folk i ro, sørge for at de har det varmt og få fatt i profesjonell hjelp.

 

"Det verste som skjer".... æh, du har ikke en spesielt tung sekk i utgangspunktet og har aldri gått særlig langt med en sekk over 20 kg. Lårmusklene er det minste problemet.

 

Gramjeger er et skjellsord blant normale turfolk og jeg setter ikke særlig pris på den slags ordbruk. Når det er sagt, så henspeiler det på de som pakker ultralett/superultralett. I den gruppen finner du folk som virkelig presser grensene og har en meget høy terskel for komfort. All respekt for dem - det er som oftest meget kunnskapsrike og spreke folk - men jeg har i første innlegg (som åpenbart ingen leser), bedt dem starte sin egen tråd for å unngå for mye forvirring.

 

Det finnes ett (1) element av UL/SUL i min egen pakkliste. Det er alt jeg så langt er komfortabel med.

 

Var det et hysterisk svar?

Ikke ta dette personlig Grimner, men vekt tatt i betraktning så er nok 16 kg for meg rundt 23 kg for deg, sett at du er omtrent på normalen av hva en voksen mann veier (eller ihvertfall hva de jeg kjenner veier)

Det har ikke noe betydning i seg selv hva min "trivselsvekt" er, det beste hadde jo vært å ha en sherpa til å bære sekken så jeg kunne sprette lettere rundt og ta bilder, men jeg må bære sekken selv og jeg vet at i den sekken ligger det ikke mer enn akkurat det jeg må ha. Om det er øks, sag og kniv, eller bare kniv så har jeg det med fordi jeg trenger det.

Hvordan kan du forresten si at jeg aldri har gått spes langt med en sekk på over 20 kg? Det er vel igrunnen noe du ikke vet noe som helst om.

Om gramjeger er et skjellsord så er vel det fordi gramjegerene føler seg truffet av det eller selv har gjort det til et skjellsord? Jeg ser ikke på det nødvendigvis som noe negativt, nå syns jeg faktisk det begynner å bli på grensen til underholdende fordi endel ikke klarer se at det er forskjell på folk, men har sitt fulle hyre med å forsvare sine meninger om hvor bra det er å spare på grammene. Men det er også litt skummelt. Jeg har heldigvis vett nok til å høre på leger og fysioterrapauter frammfor fjellforum, men det finnes så veldig mange som stoler blindt på alt de leser på et forum fullt av "erfarene" mennesker. Men det som funker for en, funker nødvendigvis ikke for en annen, så det hadde vært fint om noen her inne hadde sluttet å være så veldig påståelige, fortalt om sine erfaringer, men sluttet å legge ut om viss vass i et desperat forsøk på å beskytte dem. Legger jeg ut på lang fjelltur med sko kan jeg egentlig like godt bestille et helekopter med engang. I mitt tilfelle må ordentlige støvler til for å holde både fot og kne i live, og jeg tviler på at jeg er den eneste. Man ødelegger ingenting ved å ha støvler som støtter ordentlig på en og annen tur. Regner med at de fleste her beveger seg endel utenom fjellturene og får på den måten trent opp anklene.

Med mindre noe henge og slenger eller det stikker en beinbit ut gjennom huden er det vel ingen som kan stille diagnosen brudd uten å ta rtg, men hyggelig at du tenkte at jeg kanskje hadde klarte. Jeg har over snittet kunnskap om førstehjelp fordi det interesserer meg, jeg har hatt mine år i speideren, hatt det som fag på skolen og har et yrke som krever at man har kurs en gang i året i tillegg til at jeg kan noe anatomi.

Og du....det var langt fra det mest hysteriske svaret jeg har sett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth-81 (#113)

 

Når det gjelder zalo har jeg totalt skiftet mening. Før var det en mosedott, litt sand osv., men i et kaldt fjellvann er det å flytte på fett fra både frokost, fisk og det en evnt lurte med seg av kjøtt og få det utover. Etter noen dager er det ikke noe særlig. En skvett lunkent eller varmt vann fikser dette. Min zalo veier neppe mer enn 3 gram, så den luksusen unner jeg meg og tror du ville likt den også. Når jeg nevnte zalo var det også fordi mange bruker å ha det med seg.

 

Når det gjelder dette med sko er jeg helt sikker på at vi får se nye sannheter. Folk som tusler på flat sti med sekk på 18kg og sko på typisk 1,8 - 2,4 kg får rett og slett ikke trent ankelleddene (og resten av foten for den del) og mange av dem gjør seg selv en bjørnetjeneste og tråkker over hjemme i hagen når de klipper plen i stedet (jada, jeg overdrev nå). Det er allerede flere år siden "nyere forskning viser" osv, men disse panserstøvlene er så godt innarbeidet og representerer et så stort og dyrt marked at det tar tid. Marsjstøvlene fra forsvaret er jo rene tøflene ift de tunge og stive variantene.

Det viktigste først...altså Zalo. Jeg kommer aldri i hele mitt liv til å ha med Zalo på tur, skal jeg ha med oppvaskkost også da eller? Fettet som blir igjen i panna funker fint som smør ved neste runde matlaging, om man ikke gidder få det bort. Litt varmt vann og mose vasker stekepanner skinnende rene :) Men om man føler man trenger det så er det jo ingenting galt med å være litt hygienisk på tur.

Så skotøy....sorry, men jeg stoler mere på idrettsfysioterrapauter og leger enn på deg og alle andre som sverger til lave sko uansett. Det kunne ikke brydd meg mindre hva "nyere forskning" viser for om en stund så mener de plutselig noe helt annet. Det jeg prøver å si er at FOLK ER FORSKJELLIGE, det som funker for en trenger ikke funke for en annen og i noens tilfeller vil påstander her føre til at luftambulansen må ut en ekstra gang. Det er mange der ute som ikke tester ut egne grenser og bare hopper på det flest skryter av. Det har jo tross alt blitt dokumentert med både den ene og den andre linken i forumet så da må det jo være det eneste rette. Folk som går på flat sti får ikke trent anklene uansett om de har sko eller støvler. Noen må ha støvler for å klare å gå turen og da er vel det langt bedre enn å sitte hjemme. Så kan man heller trene ankler i skogen hjemme. Får du ikke trent anklene annet enn på fjellturer så vil jeg ihvertfall på det sterkeste anbefalle støvler. Det høres også ut som at du ikke har gått særlig mye med ordentlige fjellstøvler, det er langt ifra noen panserstøvler :P

Men....er du av de som velger de store flate stiene så er sikkert sko kjempe fint, men det er ikke for alle og ikke overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gramjeger - men får det ikke til. 

Derfor var det alltid stor stemning i heimen når far skulle på tur.  "Vet du hva", sa min datter hikstende av latter til læreren.  "Pappa borrer hull i tannbørsten for å spare vekt".

Men den forvententende sympati og latter uteble da han svarte:  "Det var lurt, jeg knekker skaftet på min jeg"

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste først...altså Zalo. Jeg kommer aldri i hele mitt liv til å ha med Zalo på tur, skal jeg ha med oppvaskkost også da eller? Fettet som blir igjen i panna funker fint som smør ved neste runde matlaging, om man ikke gidder få det bort. Litt varmt vann og mose vasker stekepanner skinnende rene :) Men om man føler man trenger det så er det jo ingenting galt med å være litt hygienisk på tur.

Så skotøy....sorry, men jeg stoler mere på idrettsfysioterrapauter og leger enn på deg og alle andre som sverger til lave sko uansett. Det kunne ikke brydd meg mindre hva "nyere forskning" viser for om en stund så mener de plutselig noe helt annet. Det jeg prøver å si er at FOLK ER FORSKJELLIGE, det som funker for en trenger ikke funke for en annen og i noens tilfeller vil påstander her føre til at luftambulansen må ut en ekstra gang. Det er mange der ute som ikke tester ut egne grenser og bare hopper på det flest skryter av. Det har jo tross alt blitt dokumentert med både den ene og den andre linken i forumet så da må det jo være det eneste rette. Folk som går på flat sti får ikke trent anklene uansett om de har sko eller støvler. Noen må ha støvler for å klare å gå turen og da er vel det langt bedre enn å sitte hjemme. Så kan man heller trene ankler i skogen hjemme. Får du ikke trent anklene annet enn på fjellturer så vil jeg ihvertfall på det sterkeste anbefalle støvler. Det høres også ut som at du ikke har gått særlig mye med ordentlige fjellstøvler, det er langt ifra noen panserstøvler :P

Men....er du av de som velger de store flate stiene så er sikkert sko kjempe fint, men det er ikke for alle og ikke overalt.

Du verden...

 

Det var på ingen måte meningen å forulempe deg, Elisabeth-81. Og jeg "sverger ikke til lave sko uansett" heller. Og jeg håper ingen noensinne oppfatter det jeg skriver som et forsøk på å pådytte noen mine meninger. I et forum er vel tanken å utveksle innspill, erfaringer og meninger, noe jeg har forsøkt meg på.

 

Om jeg tolker nicket ditt rett, har jeg gått på "ordentlige fjellstøvler" lenger enn du har levd, så det er ikke mangel på den erfaring det skorter på. Tvert imot. Jeg var utredet for operasjon i begge knær for noen år siden, men en venn av meg som er fysioterapeut rådet meg til å forsøke å unngå dette. For meg og flere jeg har lest om og hatt kontakt med på nett har dette vært en suksess. Det var av erfaring og faglige råd jeg kom til min løsning som jeg ønsker å dele med andre det måtte passe til. Og ingenting ville glede meg mer enn om noen kunne hente noe positivt ut av det. At det "ikke kunne brydd deg mindre hva nyere forskning" konkluderer med er med all respekt å melde lite generøst av deg å si. Jeg refererte til en meget anerkjent professor med nettopp ortopediske forhold til føtter og skotøy som spesialitet. Og en mengde mennesker i forum rundt om med samme erfaring.

 

Selvfølgelig skal du ikke ta med deg Zalo på tur om du ikke ønsker det. At jeg etter noen tiår med samme mening fikk en annen skal selvsagt ikke ødelegge for dine turer. Dessuten, i all vennskapelighet, siden du ikke er helt på nett med oss gramjegere skal jeg ikke narre deg ut på glatta med et par-tre gram for mye i sekken uansett hvor praktisk, appetittelig og hygienisk det måtte være ;)

 

Ja, jeg har tatt høyde for at innlegget ditt er sterkt ironisk og fullt av humor, men jeg beklager om jeg ikke var i stand til å detektere det fullt ut.

 

Ønsker deg alt det beste på alle turer uansett hvilke sko eller hva du har i sekken! Zalo er definitivt ikke å finne, såpass har jeg klart å få med meg.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden...

 

Det var på ingen måte meningen å forulempe deg, Elisabeth-81. Og jeg "sverger ikke til lave sko uansett" heller. Og jeg håper ingen noensinne oppfatter det jeg skriver som et forsøk på å pådytte noen mine meninger. I et forum er vel tanken å utveksle innspill, erfaringer og meninger, noe jeg har forsøkt meg på.

 

Om jeg tolker nicket ditt rett, har jeg gått på "ordentlige fjellstøvler" lenger enn du har levd, så det er ikke mangel på den erfaring det skorter på. Tvert imot. Jeg var utredet for operasjon i begge knær for noen år siden, men en venn av meg som er fysioterapeut rådet meg til å forsøke å unngå dette. For meg og flere jeg har lest om og hatt kontakt med på nett har dette vært en suksess. Det var av erfaring og faglige råd jeg kom til min løsning som jeg ønsker å dele med andre det måtte passe til. Og ingenting ville glede meg mer enn om noen kunne hente noe positivt ut av det. At det "ikke kunne brydd deg mindre hva nyere forskning" konkluderer med er med all respekt å melde lite generøst av deg å si. Jeg refererte til en meget anerkjent professor med nettopp ortopediske forhold til føtter og skotøy som spesialitet. Og en mengde mennesker i forum rundt om med samme erfaring.

 

Selvfølgelig skal du ikke ta med deg Zalo på tur om du ikke ønsker det. At jeg etter noen tiår med samme mening fikk en annen skal selvsagt ikke ødelegge for dine turer. Dessuten, i all vennskapelighet, siden du ikke er helt på nett med oss gramjegere skal jeg ikke narre deg ut på glatta med et par-tre gram for mye i sekken uansett hvor praktisk, appetittelig og hygienisk det måtte være ;)

 

Ja, jeg har tatt høyde for at innlegget ditt er sterkt ironisk og fullt av humor, men jeg beklager om jeg ikke var i stand til å detektere det fullt ut.

 

Ønsker deg alt det beste på alle turer uansett hvilke sko eller hva du har i sekken! Zalo er definitivt ikke å finne, såpass har jeg klart å få med meg.

 

:)

Ok...først: Håper du skjønner at å diskutere hvorvidt man skal ha med Zalo på tur eller ikke er fjås og en mulighet til å tulle litt framfor å være så blodalvorlig hele tiden :)

Også...jeg mener ikke å henge ut deg personlig, jeg mener ikke å henge ut noen i det hele tatt, jeg har bare bedt dere være litt forsiktig i hvordan dere formulerer ting. Det eneste jeg har sagt er at sko ikke er for alle og at alle ikke kan være trygge på fjellet med en liten og lett sekk. Men så virker det som at noen her tar det litt vel personlig og skal igang med å forsvare som om det var liv om å gjør. Og forresten, når jeg skriver noen så mener jeg nødvendigvis ikke deg, jeg husker skjeldent hvem som har skrevet hva, men jeg husker at noen (ofte fler) har skrevet det jeg reagerer på.

Hehe...du testet fjellstøvler lenge før min tid, dvs ihvertfall 32 år. Du tror ikke det har vært noen endringer siden da, bortsett fra Lundhags da, de er ganske like. Jeg skulle ha nye fjellstøvler for noen år siden. Prøvde først Alfa bever, men følte at den strammet så man nesten ble litt "sliten" i leggmuskelen. Den gang ville jeg helst ha høye pga friheten til å vasse gjennom alt. Jeg endte opp med Alfa walk som kanskje for deg også er panserstøvler, men som for meg er lave. Disse fungerte relativt greit, men under en tur i Jotunheimen hvor det var enormt steinete, og jeg måtte gå skrått bortover bratte høyder, var det nummeret før den ene foten streika. Jeg har en sene under foten som er i spenn. Ja det er riktig at jeg skal ha bevegelse i ankelleddet og tøye ut flere ganger daglig, men jeg skal ikke gå på fjelltur med sko, ikke sånne fjellturer som jeg går ihvertfall. Her er det snakk om å kjenne sine begrensninger og gjøre hva man kan for å komme seg ned fra fjellet for egen maskin. Vel,tilbake til støveljakten, jeg endte opp med Lundhags Mira, de sitter perfekt på mine føtter og gir den støtten jeg trenger for å slippe å leve på smertestillende. Eneste problemet er at jeg helst ikke skal fryse på føttene, fordi det ikke er bra for sener i spenn. Jeg måtte derfor ha noen tykkere støvler jeg kunne bruke høst/vinter/vår. Prøvde på nytt Alfa Bever, og guess what....de hadde endret formen på støvelen. På få år gikk de altså fra å ha en fryktelig ubehagelig bever til en jeg kunne hatt på døgnet rundt. Jeg har også chondromialasia patella, en slitasjeskade i kneet, merker ikke mye til det lenger, men siden jeg til tider på jobben om vinteren må fly rundt med store vernestøvler har jeg funnet ut at de ikke er bra for knærne, men det er stor forskjell på støvler og støvler, finner jeg noen som passer merker jeg ikke noe til kneet, men sitter de ikke ordentlig får jeg vondt. Jeg hadde også en nabo som knapt nok klarte gå 100m på asfalten pga en skade i ankelen. Han ville gjerne på skautur, men det var jo ikke mulig med den ankelen. Fikk han til å kjøpe et par jaktstøvler og da klarte han gå langt nok inn i skogen til å komme til et fiskevann. Så denne småpropagandaen om hvor nærmest farlig det er å gå med fjellstøvler burde kanskje omformuleres litt før alle de som ikke tenker selv kaster støvlene og kjøper sandaler.

Det er selvfølgelig veldig bra om noen blir friske i knær og hva enn det måtte være, med sko, men det er ingen her som har kunnskap nok til å stille diagnoser på folk over nettet og da syns jeg vi skal være litt forsiktige med å komme med bastante ortopediske råd. Har du ingen problemer med værken ben eller rygg så gå med hva du vil. Om du har problemer, gå med det som belaster problemområdene minst og oppsøk lege for råd. Hva man går med på fjelltur har veldig liten betydning i forhold til hva man går med til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var overhode ikke ment som en negativ bemerkning.

Har lest denne tråden med stor interesse, det å spare vekt i sekken er gull verdt (har mange ganger slept på alt for masse rask). Men jeg kommer nok likevell ikke til å ta "grammjakten" helt ut selv om jeg synes det er spennende å lære av dem som gjør nettopp det ;)

Men tilbake til mitt pipekjele tips, med en BCB sparer jeg vekta av kjele, primus og brensel.

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.