Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på Hardangervidden


Sturla-S

Anbefalte innlegg

Sitter her og planlegger (les: drømmer om) turer på Hardangervidden til sommeren. Nå har verken Madammen eller jeg vært der før og mine turerfaringer er stort sett begrenset til dagsturer og litt teltturer i omårdet rundt hytten. Vi er byfolk. Men jeg har lenge hatt lyst til å gå litt rundt på Hardangervidden og spesielt en tur til Hårteigen. Er det noen som har noen gode tips til hvor man kan gå? Formen er ikke forferdelig men ikke helt Lars Monsen heller. Fokus for meg er fine turer, ikke bestige flest mulig topper ;) Tenker primært å gå med telt og ikke innom hytter. Komme seg opp fra Kinsarvik eller Eidfjord er mest praktisk, etter det er det mer et åpent spørsmål hvor vi vil videre. Vi har ikke bil, så vi tar oss inn til hardanger med buss og båten som går der om sommeren. 


Tar imot så mange råd og tips som mulig :P  Forutenom fjellvettreglene, finnes det noen "Do and do not" der oppe?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta bussen til Øvre Eidfjord og en drosje eller haik opp Hjølmadalen så langt det går. Derfra følger dere T-stien oppover langs elva Veig. Har ikke gått opp den dalen selv, men hører at det skal være flott. Godt merket sti oppover forbi turisthyttene Viveli og Hedlo. Fra den selvbetjente hytta Hadlaskard er det å følge stien opp mot Hårteigen. Flott natur og terreng (der har jeg gått). Fra Hårteigen kan dere så ta vestover via Torehytten og ende opp i Lofthus eller i Kinsarvik. Ønsker dere lenger tur går dere sørover mot Litlos i stedet, etter Hårteigen. Da kan dere komme ned til Røldal hvis dere ønsker det. Flott område det også. Evt. gå nordover igjen fra Litlos og følge Veig (som starter nord for Litlos) tilbake til utgangspunktet.

 

Det er en trygghet å ha tilgang til hyttene på vidda synes jeg. Litlos kan jeg gjerne anbefale. Svært hyggelig betjening og deilig mat og drikke. Eller hva med rundtur der dere går nordøstover fra Litlos og mot Besso. Enda en fantastisk fin betjent hytte. Deilig mat og drikke der også.

 

Det er utallige muligheter for flotte turer på Hardangervidda. Det er bare å komme seg avgårde. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt er fint, men kan være lurt å ta med nøkkel til selvbetjeningshyttene til DNT. Litt surt å slå opp teltet i øsende, blåsende regnvær hundre meter bortenfor en hytte med ovn, vegger og tak.

 

Prøv å ikke laste sekken for tungt. 25-35 kg på utrent rygg gir fæl tur. Begynn enten å tenke på hva dere har i sekkene eller tren på å bære sekk nå med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen som Bjarnehs nevner, men å gå sørover til Haukeliseter via Litlos/Hellevassbu er også en flott mulighet (Hjølmo/Øvre Eidfjord til Haukeli). Haukeliseter er en bra plass å ende opp, da Haukeliekspressen går innom der.

Veldig fin plass å avslutte turen på. Der kan en unne seg litt luksus i form av mat, badestamp osv :smile:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stien fra Eidfjord som ble nevnt er veldig greit å gjøre. Jeg gikk den ned en gang en i del tåke og det gikk problemfritt. Stien fra Kinsarvik er bratt og går over stein. Hvis det regner er stien veldig glatt og kan da ikke anbefales. Jeg har forstått at stien fra Lofthus er fin med munketrappene.

 

Det er bare å kose seg. Prøv å begrense vekten til dama di til maks. 15 kg. Det er mer enn nok. Hvis hun er relativt lite, kan den gjerne være enda lettere. Husk å ta med myggnetting og noe antimugmiddel og klær som de ikke stikker gjennom. Ofte pleier myggene å komme når du sitter foran teltet ditt og det er kjedelig å måtte sitte inne pga dem.

 

Huks å ta med litt kosemat også (sjokolade eller chillenøtter eller ligende).

 

Oh, ja, det finnes steder på Hardangervidda der du må vade, der det ikke er bru. Disse står på kartet merket med en V. Det er det kjekt å ha et ekstra par lette sko (crocs eller sånt) til dette. Men det er ikke sikkert om du trenger det på din rute.

 

Det som kan hende med personer som ikke er så turvant, er at noen får vondt i knærne og det kan gjøre resten av turen veldig ubehagelig. Det er veldig kjedelig. Så lenge du er rundt trær, kan du skjære en stav. Ta med kniv til det. Vurder ellers gåstaver. Det kan også trenes opp ved å gå en del turer i nærmiljøet på forhånd.

 

PS: på mesteparten av Hardangervidda er det ingen trær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

signerer Lindap over her! 

Viktig å være forberedt på eventuelle vadesteder, samt dette med staver eller kvister som staver for å avlaste knærne litt :) 

Husk litt god mat og snacks, det har faktisk mye å si :) 

Hardangervidda er flott! ( Gikk den på langs i september) Gled dere til en fin og opplevelsesrik tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.