Gå til innhold
  • Bli medlem

Turradio (dab)


Henrik

Anbefalte innlegg

Som sikkert mange er fullstendig klar over så fjernes etter hvert FM nettet, og dab/dab+ overtar. I den forbindelse lurte jeg på om noen har gode radioalternativer som tar inn dab/dab+ signaler og som benytter seg av batteri. Disse batteriene bør da isåfall være av den typen hvor man kan bytte de ut med andre, og at man ikke er avhengig av en batteripakke. Eksempelvis AA eller A batterier.

Er jo gjerne en fordel om radioen er lett og liten, men at den også tåler litt støt og er robust.

Har så vidt sett på tivoli audio sine radioer som eksempelvis PAL+ eller iPAL. Problemet med disse er at det ikke er AA eller A batterier som kan brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den store ulempen med Dab radioene er at de bruker mye mer strøm enn FM radio. Og rekkevidden på signalene er dårligere så man kan ikke regne med å få inn dab alle steder som man i dag får inn fm selv om alle master bygges ut. Har kjøpt en billig på europris som tar AA men funker ikke i kulda. Bruker den som jobb radio. Dårlig lyd også. tror den kostet 400kr.

Her er noen som tar AA

http://www.ttmicro.no/Forside/Radio/Portabel/Pinell/Pinell-Explorer-Hvit-m--FM-DAB-DAB-Streaming-Internett-100228-p0000000086.aspx

http://www.ttmicro.no/Forside/Radio/Portabel/Tiny-Audio/Tiny-Audio-M3-Bl%C3%A5-DAB---DAB---FM-100279-p0000000346.aspx

http://radiobutikken.no/catalog/radioer/dab_fm/pop_radio_oransje_dab_og_fm_radio_benytter_4x_aa_batteri_usb_port_eller_220v_lekkert_design_god_lyd_/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker DAB hver dag, som klokkeradio, stueradio og lommeradioen. Lommeradioen bruker like mye strøm på FM, som på DAB. Radioen er dyrere, men jeg tror ikke helt på at DAB bruker mer strøm. Jeg hørte på NRK P1 at Levanger har fått dekning og dekningkartet så bra ut i det området.

Hvis FM skal slukkes, må dekningen til DAB være tilsvarende NRK P1 sin dekning på FM. Det er mulig å sjekke dekningkartet på www.radio.no om det er dekning på fjellet. Jeg er positiv til denne slukkingen, men fortsatt er sør-Rogaland, Vest-Agder og Telemark med svært dårlig dekning, spesielt i fjellet.

Rekkevidden er ikke dårligere, men signalene sprer seg mindre. Har man fri sikt til senderen, kan man ligge så langt man vil fra senderen, som på FM. Kanalutvalget på DAB er mye bedre og nesten alle NRK sine kanaler er tilgjengelige der.

Jeg ville klart meg med FM i teltet, fordi radioene er billigere og det er større sannsynlighet for dekning. Tveitalifjellet i Sveio har nesten full dekning for DAB, men jeg får prøve å bruke DAB i teltet når radioen er digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så ikke så stor ut :)http://www.magicboxe...m_dab_radio.htm

Bruker 4x AAA batterier.

Her var også en med 2XAA

http://www.multicom....ide-80g-(u-batt)-PERSTEL/cat-p/c/p1041925

Rekkevidden er ikke dårligere, men signalene sprer seg mindre.

Ok man har dårligere dekning da. Sikkert riktigere å si det sånn. De aller fleste steder her i landet har ikke fri sikt til sender.

I oslo trenger man 5 sendere i stedenfor 3 for å få tilsvarende dekning på P1 for eks. Da sier det seg selv at man kommer til å oppleve dårligere dekning i fjellet med dab. Tviler på at de gidder å sette opp flere sendere for at turgåerne skal få høre radio.

Ang strømforbruk har jeg ingen erfaringer selv men Peltor for eks vil ikke lage DAB Hørselvern blandt annet pga strømforbruk. Mulig Dab radion din holder like lenge som Fm radioen. Men har da brukt små Fm radioer med 2stk AA batterier som virker som de holder i dagesvis eller ukesvis med vanlig bruk, mens Dab radioene snakker om 10timer på 4stk AA så jeg føler at de bruker mer strøm.

Edit: Leser litt og teknologien går framover. for noen år siden var dab i bestefall 1/6 av Fm sin batteritid. Nå har det blitt bedre. Men det er langt fra alle spillere som er bra ser det ut til. Fant en ny favoritt. 25timer men innebygget lader til 4xAA http://www.robertsra...gic_1/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største tapet for oss friluftsfolk var når de slukket 1314khz senderen for noen få år siden. AM kunne man ta inn overalt. I 2006 var det slutt. Dette skjedde "i stillhet" merkelig nok, uten de store protester, men det ble diskutert her på forumet den gangen.

Når FM blir slukket har vi nok full 5g dekning i alle kriker og kroker og kan høre internettradio kor som helst... kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der mine første teltturer alene finner sted er det sannsynligvis dekning. Mange utkantstrøk har kun P1 og P2 fra en egen sender, så det kan bli mange tomme soner de første årene DAB er radiostandard i Norge. DAB skal dekke befolkning og ikke hovedsaklig fjellet. Med utbyggingen vil mange fjell begynne å få god dekning, men fjell kan skape mange skygger som også skjer med FM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det at i Norge må man ha en Dab+ mottaker Bare Dab vil ikke fungere :/ Er ikke sikker på om de forskjellige jeg har linket til er Dab+. Sjekk ut dette uansett om dere leiter etter radio i utlandet.

Synes det fremdeles ser ut til å være endel usikkerhet og svakheter ved DAB. Jeg kommer til å vente med å kjøpe DAB-radio. Dyre er DAB-radioene også. Har faktisk akkurat kjøpt ny FM-radio for bruk til fjells.

DAB? DAB+? Har elektronikkbranskjen, nrk mfl nå fått oss brukere over på en radio-plattform der teknologiskifter fører til at vi jevnlig må bytte radioapparater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt enkle DAB mottagere som tar i mot DAB signalet og konverterer de til FM signal slik at man fortsatt kan bruke sin gamle FM radio. På ei hytte eller i et hus burde det fungerer helt ok. Kun en DAB mottager og flere FM radioer om nødvendig.

En sånn skal jeg få tak i etterhvert som det nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt enkle DAB mottagere som tar i mot DAB signalet og konverterer de til FM signal slik at man fortsatt kan bruke sin gamle FM radio. På ei hytte eller i et hus burde det fungerer helt ok. Kun en DAB mottager og flere FM radioer om nødvendig.

Slik jeg har forstått det så begynte NRK å bruke DAB (uten +) Men samtidig som Fm båndet skal ned så skal de legge over til DAB+ Mottagerne som er kun DAB vil ikke kunne motta DAB+ Allerede i dag er det visst flere stasjoner som sender kun DAB+ Nå er vell de fleste radioene som blir solgt i dag DAB/DAB+ Men har hørt flere som kjøpte DAB radio i bil for eksempel så sent som i 2010/11 De har da blitt lurt da det allerede var bestemt at systemet skal over til DAB+ Dette tullet har ført til at ikke bare millioner av FM radioer vil bli ubrukelige (fungerer jo med Dab til FM konverter som jeg tror muligens er ulovlig i Norge??) Det fører også til at noen hundretusen DAB mottakere av relativt ny dato også blir ubrukelig. Det som er enda mere tragisk er som Kejll Iver nevnte over her så er nok sannsynligheten for at teknologien i 2017 har kommet så langt at radio like greit kan gå over internett ganske så stor. Om det blir resultatet så er hele DAB utbyggingen en gedigen flause. Det er jo allerede flere land som allerede har kuttet ut DAB. Er ikke hundre prosent sikker på fakta men av det jeg har lest så var Canada det landet med best utbygget DAB. I dag benytter de ikke DAB lenger. Og da skal vi selvsagt prøve??????

Kom til å tenke mer på det med batteritid. Hørselvernene mine som jeg bruker på jobb står jo gjerne på 8 timer om dagen. Skifter batterier i dem maks en gang i mnd. Noen ganger går det nok nærmere to mnd. Og det på 2stk billige biltema AA batterier. Finn en DAB som matcher det så skal jeg vurdere å kjøpe en og bygge om ett par hørselvern med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tiny M3 radioen som borgern og chalshus viste til fanget virkelig oppmerksomheten min! liten og lett, AA batterier, gummiert overflate, FM, dab og dab+. I tillegg kan man kjøpe den i gult! Gult er kult!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dab er vel egentlig litt gammel teknologibase. Ble vel påbegynt på 80 tallet, da var ikke så mye digitalt enda. Det er vel dog en stardard innen EBU så det er derfor man tviholder på å kjøre inn det.

DMB er en videreutvikling av DAB med tanke på å kjøre tv signaler i tillegg.

Alternativ som kan funke hvis man ikke er for grisgrendt til er USB modem pinne fra Ice og så koble det som modem mot mobil eller noe og kjøre på nettradio. Så vidt jeg husker bruker ICE gamle 450 netter, derfor de har bra dekning mange odde steder. Vet ikke om det tar inn midfjells men for de som er i mer lavfjell og nærområder så kan det sikkert være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker bruker ICE gamle 450 netter, derfor de har bra dekning mange odde steder. Vet ikke om det tar inn midfjells men for de som er i mer lavfjell og nærområder så kan det sikkert være et alternativ.

Dette er i alle fall det ICE vil ha oss til å tru. Dekninga er på langt nær så god som ryktet vil ha det til. Telenor har mykje godt den same dekninga. Så er det enkeltpassar der det eine nettet dekker men ikkje det andre. Dette går begge vegar. Der eg bur, er det ikkje ICE-dekning, bare Telenor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det fremdeles ser ut til å være endel usikkerhet og svakheter ved DAB. Jeg kommer til å vente med å kjøpe DAB-radio. Dyre er DAB-radioene også. Har faktisk akkurat kjøpt ny FM-radio for bruk til fjells.

DAB? DAB+? Har elektronikkbranskjen, nrk mfl nå fått oss brukere over på en radio-plattform der teknologiskifter fører til at vi jevnlig må bytte radioapparater?

Det er bare NRJ NORGE og THE VOICE som sender på DAB+. De andre sender på DAB. Alle DAB radioene jeg har sett i butikkene de siste årene har både DAB og DAB+. Det er tull at bare DAB ikke vil fungere, men når det bare er DAB+ å kjøpe vil de andre kanalene også flyttes til DAB+. Klokkeradioen jeg kjøpte i går har både DAB og DAB+. Når jeg kjøpte min første DAB klokkeradio i 2007 ble kun DAB solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der mine første teltturer alene finner sted er det sannsynligvis dekning. Mange utkantstrøk har kun P1 og P2 fra en egen sender, så det kan bli mange tomme soner de første årene DAB er radiostandard i Norge. DAB skal dekke befolkning og ikke hovedsaklig fjellet. Med utbyggingen vil mange fjell begynne å få god dekning, men fjell kan skape mange skygger som også skjer med FM.

Har vært over det meste av norske fjell, fra Telemark i sør og til Finnmark i nord. Og jeg har skjelden hatt problemer med å få inn værmelding/nyheter på mine FM radioer. Så det er tragisk, hvis myndighetene skal gå over til et system som er dårligere i fjell/utmark. Dekning i fjellet, går også på sikkerhet!

 

Det kommer sikkert flere DAB radioer etterhvert, men dagens er store og klumpete. Og egner seg vel best på ei hytte. Savner radioer i alle størrelser også lommeradioer, som er like gode som små gode FM radioer.

 

Eller burde vi starte et opprop, for å stoppe nedleggelsen av FM. Den er jo bra utbyggd over det meste av landet også med lokale stasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært over det meste av norske fjell, fra Telemark i sør og til Finnmark i nord. Og jeg har skjelden hatt problemer med å få inn værmelding/nyheter på mine FM radioer. Så det er tragisk, hvis myndighetene skal gå over til et system som er dårligere i fjell/utmark. Dekning i fjellet, går også på sikkerhet!

 

Det kommer sikkert flere DAB radioer etterhvert, men dagens er store og klumpete. Og egner seg vel best på ei hytte. Savner radioer i alle størrelser også lommeradioer, som er like gode som små gode FM radioer.

 

Eller burde vi starte et opprop, for å stoppe nedleggelsen av FM. Den er jo bra utbyggd over det meste av landet også med lokale stasjoner.

Sist gang jeg sjekket www.finnsenderen.no/finnsender var det kommet mange sendere langs veien på Hardangervidda, flere i nærheten av Geilo og flere sendere i Telemark. Det var også flere nye sendere i sør-Rogaland.

 

Jeg har ingen problemer med mine DAB radioer. Når jeg var på en klassetur i 2010 i Etne kommune, da vi gikk til Løkjelsvatnhytta, var det ikke FM dekning før vi kom til hytta. Der var det bare dekning for NRK P2 med dårlig dekning, veldig skurrete og susete.

 

Dekningkartet stemmer ikke helt. I Haugesund er det nesten bare grønt, men lommeradioen har dårlig dekning i flere bydeler, det samme gjelder FM radioen. Klokkeradioen jeg kjøpte i går har mulighet for batteridrift, men jeg bruker bare nettdrift (strømkontakt 230 volt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg sjekket www.finnsenderen.no/finnsender var det kommet mange sendere langs veien på Hardangervidda, flere i nærheten av Geilo og flere sendere i Telemark. Det var også flere nye sendere i sør-Rogaland.

 

Jeg har ingen problemer med mine DAB radioer. Når jeg var på en klassetur i 2010 i Etne kommune, da vi gikk til Løkjelsvatnhytta, var det ikke FM dekning før vi kom til hytta. Der var det bare dekning for NRK P2 med dårlig dekning, veldig skurrete og susete.

 

Dekningkartet stemmer ikke helt. I Haugesund er det nesten bare grønt, men lommeradioen har dårlig dekning i flere bydeler, det samme gjelder FM radioen. Klokkeradioen jeg kjøpte i går har mulighet for batteridrift, men jeg bruker bare nettdrift (strømkontakt 230 volt).

Det er stor forskjell på FM radioer, i lommeformat og som regel må en betale for å få noe bra! Jeg har mange forskjellige og flere er kassert opp i mellom flere ti-år.

 

At du "får inn" noe eller ikke, sier meg lite, da jeg ikke vet hvor du ferdes og hvilke kvalitet det er på dine radioer. Dekkningskart bryr jeg meg lite om, de stemmer som regel ikke likevell.

 

Poenget mitt er, at med gode FM radioer kan en høre værmelding nesten over alt. Det har i alle fall vært dekning der jeg har vært med telt, eller på hytte i fjellet. Selv om jeg ved noen få anledninger, har måttet gå på en høyde i næheten. For turbruk med telt/lavvo, må radioen kunne brukes med batterier. På hytte med strøm, kan en jo bruke hva som helst og der er heller ikke størrelsen så viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har god tid ennå. Har liten tro på at FM slukkes i nær fremtid. Det er så mange radioer på hytter, biler og rundt omkring som da blir "verdiløse/ubrukelige". Når datoen nærmer seg vil det bli protester(jeg vil protestere) og slukkingen blir utsatt.

Digger min lille batteri/FM radio med sveiv som alltid leverer radio til meg på tur:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært over det meste av norske fjell, fra Telemark i sør og til Finnmark i nord. Og jeg har skjelden hatt problemer med å få inn værmelding/nyheter på mine FM radioer. Så det er tragisk, hvis myndighetene skal gå over til et system som er dårligere i fjell/utmark. Dekning i fjellet, går også på sikkerhet!

 

Det kommer sikkert flere DAB radioer etterhvert, men dagens er store og klumpete. Og egner seg vel best på ei hytte. Savner radioer i alle størrelser også lommeradioer, som er like gode som små gode FM radioer.

 

Eller burde vi starte et opprop, for å stoppe nedleggelsen av FM. Den er jo bra utbyggd over det meste av landet også med lokale stasjoner.

 

Ja problemet med DAB er såvidt jeg kan se at DAB vil koste oss forbukere enormt, gi oss dårligere dekning og ingen vesentlige forbedringer i tjenestetilbudet. Jeg kan ikke engang høre at lyden er bedre. DAB er vel nok et eksempel på regjeringens og stortingets knefall for kommersielle interesser og internasjonalt press. Andre eksempler er elsertifikatene og den nye åndsverkloven. Klimaeffekten av å produsere millioner av nye radioer er vel heller ikke positiv.

 

Hvis ingen kjøper DAB-radioer, kan FM-nettet da slukkes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.