Gå til innhold
  • Bli medlem

Etter elgjakta..


Hege P.

Anbefalte innlegg

Liker du å la hunden din løpe løs i skogen litt nå som elgjakta er over? Opplever du at den ikke kommer når du roper, til tross for ellers god oppdragelse? Da KAN det hende at den har funnet noe som, sett med hundens øyne, er en real "skatt", en skatt den gjerne vil ha for seg selv.

Her er et eksempel på en slik uimotståelig "hundeskatt". Og dersom du savner katten din kan den også ha funnet denne godbiten. Vi møtte to katter der vi fant dette. ;)

Edit: Fjernet bilde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det kjøres ut i skuffa til en traktor skulle jeg tro at det ville være like enkelt å grave over det med et par skuffer jord før de kjører hjem. Om det da ikke er ment som åte, da. Men midt på stien passer det uansett ikke, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Liker du å la hunden din løpe løs i skogen litt nå som elgjakta er over? Opplever du at den ikke kommer når du roper, til tross for ellers god oppdragelse? Da KAN det hende at den har funnet noe som, sett med hundens øyne, er en real "skatt", en skatt den gjerne vil ha for seg selv.

Her er et eksempel på en slik uimotståelig "hundeskatt". Og dersom du savner katten din kan den også ha funnet denne godbiten. Vi møtte to katter der vi fant dette. ;)

Da må hundene og kattene være raske, for det er ikke mange dagene det er kjøttslintrer der. :) Det er borte i løpet av få dager. Og ikke bare slinterene. Predatorene tar også med seg mindre bein og gnager på ute i terrenget.

Forresten så er det få av dagens hunder, som spiser rått kjøtt, hvis de ikke er tilvendt det. De er for bortsjemte. :)

Litt merkelig sted og noe merkelig at bl.a. sidestykkene ligger igjen. Vanlige jegere bruker også å stykke opp slakt, enten i terrenget eller helst hjemme, etter at de har "vommet ut" i skogen. Gjør de det i skogen, fjernes først bakbeina ved bekkenbeinet og om nødvendig deles kneleddet. Likedan med forbeina. Og halsen skjæres av. Så skjæres halsen av. (Rekkefølge kan varriere noe). Så fjernes det av innmat de ønsker (normalt alt) og så skjærer de først ut indrefileten. Deretter så skjærer de langs ryggraden med sag (eventellt hugger med øks) og kapper sidestykkene opp i bærbare stykker. Da blir det lite igjen på oppdelingsplassen. Her ser det ut som om de har skjært vekk kjøttet på plassen og det er undelig.

En jeger parterer også minst mulig i terrenget. Undrer på om dette er tyvjakt, av amatører. Så jeg ville ha varslet grunneier, eller Politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen er ikke stykket opp og fjernet kjøttet på stedet, men fraktet felt dyr hjem, flådd, og etter mørning fjernet kjøttet, lastet avfallet i traktorskuffa og kjørt det dit det ligger nå.

Jeg ser at elgen ikke er stykket opp, på vanlig måte! Og det har jeg beskrevet. Men hvorfor tror det har foregått, på den måten du (usammenhengende ) forklarer? I så tilfelle, er det en vanvittig måte! Bl.a. så er sidestykkene (med ribbestykker) til en mellomstor elg, tykkere enn på en gris. Ingen grunn til "spikke" av kjøtt på ribeina, en mister flere kilo kjøtt. Bedre å behandle det som ribbestykker på bl.a. gris. Og det gjøres da, av de jeg kjenner.

På mindre dyr som bl.a. rådyr vet jeg om folk, som pirker og skjærer vekk det tynne og vesle kjøttet som er mellom ribeinene. Men det er da også tull, etter min mening. Sidestykkene på rådyr kaster jeg, det er ikke bryet verdt. Vet at begge metoder benyttes på mellomstore dyr.

Uannsett, så tror jeg ikke dette er lovlig jakt. Så, "gå videre" med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen ville mennesker som har sittet og reinspist elgen på stedet..

He... he... kanskje det! :) Tror heller det er noen tyvjegere, som har spikket ut det de konne få med seg i en vanlig bil.

Editt: Jeg hadde visst mer hvis jeg hadde sett dette i virkeligheten, men det er hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro hva du vil. Men du tar feil. Det er en av mine naboer. Jeger og grunneier. Hvorfor det er gjort på denne måten får være opp til ham. Restene er fraktet ut med traktor etter "behandling" nede på gården.

Merkelig "jeger", men det finnes noen merkelige grunneiere også.

Men, hvorfor fortalte du ikke dette med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvorfor fortalte du ikke dette med en gang?

Fordi det ikke var temaet i denne tråden.

Dessuten:

Når det kjøres ut i skuffa til en traktor skulle jeg tro at det ville være like enkelt å grave over det med et par skuffer jord før de kjører hjem. Om det da ikke er ment som åte, da. Men midt på stien passer det uansett ikke, synes jeg.

Elgen er ikke stykket opp og fjernet kjøttet på stedet, men fraktet felt dyr hjem, flådd, og etter mørning fjernet kjøttet, lastet avfallet i traktorskuffa og kjørt det dit det ligger nå.

Man ser traktorsporene på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke var temaet i denne tråden.

Dessuten:

Man ser traktorsporene på bildet.

Så, det var ikke temaet til tråden? Merkelig.

Din tråd heter "Etter elgjakta" og du innleder med et spørsmål om løshunder og at de kan spise på restene av et dyr. Og du viser også et bilde av dyret, på en skogsbilvei. Tydelig at du er missfornøyd med den plasseringen. I neste innlegg, er du "raskt frempå" og kommenterer transport, uten å spesifisere nærmere hvordan du vet det og hvem som er ansvalig for dette!

Videre utvikling av diskusjonen og tråden går på hva, hvorfor, hvordan og hvem som eventuelt kunne være ansvarlig for dette. Så det var en naturlig utvikling av din egen tråd og som du bidro til. Når du selv forklarer deg ufullstendig, ble det flere unødige kommentarer og spekulasjoner bl.a. meg. Dette kunne vært ungått, hvis du tidligere i tråden kom med relevant informasjon.

Jeg undrer fremdeles, på din forklaring! Du skriver ikke, at du har sett naboen frakte slakteavfallet dit! Heller ikke at du har troverdige opplysninger fra nabo/bekjente, om hvem som har plassert det der! Du avslutter med en kommentar om traktorspor. Skal DET være "bevis", for at naboen har fraktet det det dit? Traktorsporene beviser ikke annet, enn at det har vært en traktor på veien. De kan ha kommet der uker i forveien, omtrent samtidig, eller etterpå. Det bruker å være traktorspor på slike veier.

Så jeg undrer på om du har noe konkret å komme med, eller bare gjetter du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, som ikke en gang har vært på stedet, antyder fortsatt at elgen er skutt ulovlig? Jeg gjetter ikke. Jeg bor der, og kjenner mine naboer. Jeg vet også hvem som kjører traktor på den veien. Biler ville raskt blitt oppdaget om de tok seg en tur inn dit hvor biler ikke har noe å gjøre. Dessuten finnes det ikke et eneste bilspor der. Jeg brukte den veien daglig for å lufte hundene inntil jeg så avfallet.

Egentlig er det litt underlig at du, en person som ut fra et bilde stadig antyder at det har foregått ulovlig jakt, og at jeg bør "gå videre med det", krever bevis på det motsatte. Jeg la ut bildet fordi jeg ville vise at PLASSERINGEN av avfallet var litt uheldig valgt, etter min mening. Hvorfor må det utvikle seg til det tråden er nå?

Det var alt fra meg i denne tråden. Slett den gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.