Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka og m/77


fanten

Anbefalte innlegg

Annonse

Monsen sier: "om jeg kan gi deg ett godt råd til femundsmarka er godt fottøy det viktigste"

Enkelte jeg har pratet med tror m/77 kan bli for myk for noe av terrenget jeg vil møte der.

Noen erfaringer?

Jeg vil tørre å påstå at disse kan oppleves myke i steinete Femundsmarka. Du finner støvler med langt bedre støtte. Det ER mye stein der. Tungt å gå selv på stiene pga. stein.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fanten.

Det kommer litt an på hva som er tanken bak turen. Kano eller vandring, eller begge deler?

Skal du stort sett vandre stier og tråkk så burde M77 duge helt greit. Jeg har vært der på en drøy ukestur hvor Fimax og jeg kun hadde sandaler og neoprensokker samt lette joggesko. Gikk fint det men ble litt såre tåspisser innimellom.

Har også brukt lette fjellstøvler der på andre turer og det har vært helt greit å vandre i. Enkelte områder har relativt store områder med mye stein i alle størrelser. På de siste turene der har jeg brukt Varg Isogaisa da jeg har en noe slarkete ankel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med martin.m. Jeg har også bare brukt Varg Isogaisa på mine turer der inne. Jeg vil si at vekta på sekken vil også være avgjøre hvor kraftige sko trådstarter burde bruke, i tillegg til terrengtypen. Med sekkvekt på 20-30 kg vil nok kraftige sko være å foretrekke, men med lett sekk, og etter stiene, kan M77 muligens holde.

Jeg for min del foretrekker kraftigere sko pga at jeg også har løse ankler, etter en del overtråkk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal trakse over store deler så forventer litt variasjon, da også litt fjell og steingrunn. Planlegger ruten til destinasjon etterhvert som vi går så kan muligens styre unna de aller værste områdene.

Sekken havner på rundt 30 kilo. Jeg er litt i tvil på om invisteringen i nye fjellstøvler for en 7-dagers i Femund er den rette for meg på dette tidspunktet, da jeg stort sett bruker m/77 der jeg ellers går. Jeg har relativt god støttemuskelatur i beina/føttene, men dersom jeg kan redusere kjangsen for overtrokk med fjellstøvler er jo saken egentlig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenkte bare å si at jeg har nå gått i en uke med m/77 i femundsmarka og det har vært helt greit. :)

Møtte veldig varierende terreng som bl.a myr, fjell, stein og sti. Vi hadde også to dager med forflytning i "dritt" terreng utenfor stiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Ble vekten på sekken rundt 30 kg?

Det er faktisk en ikke helt utenkelig tanke at med trening og uten skader, så trenger man ikke all verden polstring eller støtte på beina. Ruslet på sti gjennom Femundsmarka i begynnelsen av august med meget lette støvler, men en oppakning en tredjedel av din, så noen linjer til i fanterapporten blir mest verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.