Gå til innhold
  • Bli medlem

Snømengder i fjellet


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Regner med du har tenkt deg til Trollheimen/Trøndelag Tom?:-) Var på Kråkvasstind (1700moh) mellom Storlidalen og Sunndal i dag. Parkerte og tok på oss skia direkte ved veien, så det er mye snø i fjellet ennå på mine trakter. Ser at Kim var der i slutten av april i fjor. Ut fra bildene han tok på sin tur, ser det ut som om det her er like mye snø en måned senere i år.

Hvis du tar turen hit Tom, anbefaler jeg en tur til Snota (eller er det fottursesongen du venter på ??:-)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gleder meg også til fottursesongen Tom, men må samtidig si at jeg fryder meg over vårskiturene. Naboene planter i hagen, slår plen og rister på hodet over oss raringene som fremdeles ha skistativ (med ski!) på bilen. Setter veldig stor pris på akkurat denne årstiden, lyse kvelder med småturer til fots og lange helgaturer på ski.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldis,

Familien min har hytte på Sørlandet, og jeg må innrømme at den lokker mer enn fjellet akkurat nå. Men jeg er klar over at vårskiturer kan være helt ubeskrivelig digg. Har selv hatt noen maidager i fjellet som jeg aldri kommer til å glemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Yngve :-)

Ja, det er knallfint her i Rendalen! Rendalen er Sør-Norges største kommune

( etter areal ) og har bare knappe 2000 innbyggere, så tenk deg de store folketomme områdene. Jeg er på oppdagelsesferd stadig vekk, og det at man kan støte på noen av de store rovdyra våre, gjør jo det hele litt ekstra spennende.

Det er ikke langt fra Gudbrandsdalen og hit heller, bare en kjapp tur over Venabygdsfjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes,I know,Østerdalen var min barn og ungdoms arena,streifet over store områder.

Drar like gjerne øst over fjellet som mot heimen el. Rondom,så også til sommeren.

Det var egentlig Østerdalen jeg mente å flytte til da,men Yngves veier er uransakelige

så da ble det døla land.

God sommer Line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Et lite bilde fra gårsdagens tur på Galtåsknappen i Engerdal. Det er stort sett bart til ca. 1000 moh. her omkring mens Rendalssølen med sin høyeste topp 1755 moh. er ganske så hvit ennå.

Her må jeg få so "slipp meg inn" !

Rendalssølen er den toppen over alle topper som jeg bare må oppå i sommer !

Så hvit som den er på bildet -

er det altfor optimistisk å tenke på flott fjell telt tur i grønn fjellhei den 20. juni ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaaaa, 20. juni høres vel optimistisk ut. Her er det ikke mye grønt å se over 500 moh. ennå. I natt var det 3 minusgrader her jeg bor, på ca. 250 moh.... Men mye kan selvsagt forandre seg i løpet av en 14 dagers tid selv om jeg tviler på det ut i fra dagens langtidsvarsel. Fordelen med å gå på Rendalssølen nå, er at du kan finne deg en snøflanke å skli ned igjen på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp nr. 2 fra høyre er høyest, på baksiden er det et nesten 1000 meter loddrett stup. Litt kult hvis du kommer litt brått ut på kanten ved varden :)

Det letteste er å gå fra Gravåsen, man kjører gjennom hyttefeltet fra hovedveien.

Diger parkeringsplass og fine stier innover ( et par valgmuligheter ). Jeg har gått derfra tur-retur på noe mellom 4 og 5 timer, men da gikk jeg som en gal. 7 timer er mer realistisk turtempo. Kart over området er 2018 IV Isteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som noen flotte topper med mye sjarm :) . Jeg har alltid vært fasinert over denne type topper som ruver så voldsomt over det omkringliggende landskapet. Jeg har lenge hatt lyst til og bestige disse toppene, så det spørs om det ikke blir en tur til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, flotte topper!

Har tittet litt på kartet og synes det er temmelig langt å gå selv om det ser absolutt ut som ditt utgangspunkt Line er det beste. Men mye flatmark å forsere er det. Mistenker området for å være temmelig be-mygget om sommeren også. Forøvrig så ser det jo ut som om den ryggen man sikkert følger til toppen er i ferd med å bli snøfri. Er mye svart oppover der og den er vel sørvendt ?!

4-5 timer ser veldig fort ut. Er vel noe sånt jeg kommer til å bruke hver vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rendalssølen har alltid fasinert meg. Litt av en koloss som hviler i terrenget. Prøvde en gang på ski alene fra sør, fra parkeringa ved Gravåsen. Men megaråtten snø satte en effektiv stopper for det prosjektet. En gang til prøvde jeg på ski med en kompis, men endte på sørtoppen (1688) pga elendig føre (og form :) ).

Men alle gode ting er tre, så om ikke i år, blir det et toppstøt neste år ihvertfall. Utsikten var relativt god fra sørtoppen må jeg si, og den er vel ikke så aller værst fra hovedtoppen heller vil jeg tro. :)

Har tittet litt på kartet og synes det er temmelig langt å gå selv om det ser absolutt ut som ditt utgangspunkt Line er det beste. Men mye flatmark å forsere er det.
Mye flatmarksvandring ja! Kan få litt følelse av å aldri komme fram.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Sølen 20 ganger. Morsomte opplevelse var da jeg gikk rett på en elgku med unge (heter det kalv? :) )på sørtoppen i gråværet. Det var varmt og elgen hadde nok trekt opp dit nettopp pga. det. Kan i høyeste grad anbefale turen. Makan til ruvende fjell finnes det få av.

Myggen er en trivelig følgesvenn i disse fjellområdene om sommeren. På snaufjellet er den sjelden stort problem, iallfall ikke mens du går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så ufattelig latterlig; jeg har faktisk ikke vært på Nordtoppen!! Ei heller gått nordryggen fra hovedtoppen. Resterende topper i rekke hele veien kan anbefales. Det ligger også et flyvrak lenger ute på sørrygen fra 2. verdenskrig! Vi har hytte i området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk gått hele Rendalssølen fra nord til sør ( tur-retur Gravåsen ), fra nordtoppen til og med den knøttlille lengst sør. Hadde med meg en svenske og gikk hele sulamitten på 13 timer hvis jeg ikke husker feil. Mye stein på sommerføre... Det er en morsom liten kneik opp til stortoppen på 1755 moh. fra skaret mellom nordtoppen og stortoppen, egentlig turens mest spennende sted den gangen. Litt småklyving og sånn. Ellers er ikke dette verdens mest utfordrende tur, bortsett fra lengden, men flyskrotten på den ene toppen er et artig innslag i den endeløse steinvandringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kim: Vet du hva slags fly det er? Høres spennende ut!

Noen som har funnet flyvraket som skal ligge nord for Digerronden i Rondane? Hvordan ser det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.