Gå til innhold
  • Bli medlem

Turområder Jæren/omegn/Rogaland hvor hunden kan være løs


ruggen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har flyttet til Rogaland og Jæren. Jeg er dermed ikke kjent i området.

I sommer har jeg skaffet meg valp og i den forbindelse blir det daglige turer. Disse turene blir veldig mye bedre om hunden kan være løs. Rundt meg er det stort sett inngjerdede områder med sau og kyr noe som ikke er en god kombinasjon.

Vet noen om noen skogsområder/fjellområder hvor det egner seg å gå med hund hvor jeg slipper å møte folk eller i hvertfall fe?

Jeg er forøvrig kjent med båndtvang....

På forhånd takk.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut www.turinspirasjon.net.

Masse flotte turer, og områder i kommunene rundt deg beskrevet bra:) bruker siden selv mye, supersweet.

Her finner du mye spennende fra dalane og hå i sør- til ryfylke i nord:) bare å snadre seg.. Hunden også de aller fleste steder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut www.turinspirasjon.net.

Masse flotte turer, og områder i kommunene rundt deg beskrevet bra:) bruker siden selv mye, supersweet.

Her finner du mye spennende fra dalane og hå i sør- til ryfylke i nord:) bare å snadre seg.. Hunden også de aller fleste steder:)

Hei Marielle!

Takker så mye for svar, og siden skal sjekkes ut.

Håper det åpenbarer seg noen områder som egner seg..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en titt på siden min www.fottur.net

Hundeskogen ved Bråstein,Sandnes er kanskje en mulighet : http://www.fottur.net/images/HelgalandBrstein/varikkeklaroveratdetteerhundeskogenvedbrsteinleggmerketilskrivemtenhelgelandhelgalandpskiltogtavle.html

Hundeluftingsområde i Sørmarka, Stavanger :

http://www.fottur.net/images/Srmarka/flotttiltakhperbarehundenevethvorgrensengrikkeletthakontrollphundenietomrdesomharehundenvrhaddejubletover.html

Mener det er åpent for å ha hunden løs også ved Hellestø, men er litt usikker.

Stort sett så beiter det sau nesten over alt i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en titt på siden min www.fottur.net

Hundeskogen ved Bråstein,Sandnes er kanskje en mulighet : http://www.fottur.net/images/HelgalandBrstein/varikkeklaroveratdetteerhundeskogenvedbrsteinleggmerketilskrivemtenhelgelandhelgalandpskiltogtavle.html

Hundeluftingsområde i Sørmarka, Stavanger :

http://www.fottur.net/images/Srmarka/flotttiltakhperbarehundenevethvorgrensengrikkeletthakontrollphundenietomrdesomharehundenvrhaddejubletover.html

Mener det er åpent for å ha hunden løs også ved Hellestø, men er litt usikker.

Stort sett så beiter det sau nesten over alt i Rogaland.

tror det er ett par tre dager i uken det er fritt for båndtvang på Hellestø......usikker på hvilke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere kommuner i området har generell båndtvang hele året. Ikke bare på grunn av beitende husdyr, men også på grunn av ville dyr og fugler samt andre turgåere.

Det første du bør gjøre er å lære hunden din å gå i bånd og å bli sa lydig at du ikke trenger bånd for at den skal gjøre det du ønsker. Hvis du klarer å passere andre hunder uten at hunden din trekker i båndet, og at du kan rope bare en gang for at den skal komme inn fra lek med andre hunder, så er du langt på vei.

Her er et lite eksempel:

Min fetter hadde to store hunder, En labrador og en vorsteher. Begge voksne hannhunder.

På en tur i det samme turområdet som du refererer til, gikk han med begge hundene løse. De løp foran ham på en vanlig skogsvei.

Så dukker det opp en dame med en sjefer-hund.

Min fetter ga hundene sine beskjed, en gang, om å gå ved fot og det var nok til sjefer-en var passert og vel så det.

Dama med sjefer-en hadde store problemer med å holde sin hund når de passerte og spurte hvordan han hadde klart å få sine hunder så lydige.

Svaret var: "Mye ros og enda mere juling".

Nå skal ikke jeg påstå et hans dressurmetoder er de riktige, men han fikk i hvert fall et bra resultat.

Det finnes også områder som er spesielt tilrettelagt for at hunden skal få løpe fritt. Spør noen hundeeiere der du bor. De vil helt sikkert kunne fortelle deg hvor du skal gå.

Ps.

Hvis dette er din første hund så kan det være lurt å huske på at det er like mye eieren som hunden som trenger det som undervises på et dressurkurs, men har du hatt hund før så vet du selvfølgelig dette.

Du kan uansett sikkert finne noen tips her.

http://www.bokkilden...oduktId=1623356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Som jeg nevnte er jeg klar over båndtvang, og for eventuelle aktuelle kommuner finner jeg informasjon om dette.

Hensikten med tråden var ikke å diskutere dressur av hund selv om dette kan være interessant. Det er forøvrig ikke første hunden. Jeg takker allikevel for svar.

Utgangspunktet mitt da jeg startet tråden var rett og slett at jeg savner skog/fjellområder hvor hunden kan surre litt rundt uten at man risikerer beitedyr, andre hunder eller mennesker. Dette fører til at jeg også kan surre litt mer rundt uten å være like "årvåken".

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet mitt da jeg startet tråden var rett og slett at jeg savner skog/fjellområder hvor hunden kan surre litt rundt uten at man risikerer beitedyr, andre hunder eller mennesker. Dette fører til at jeg også kan surre litt mer rundt uten å være like "årvåken".

Som hovedregel kan man vel si at der det ikke er folk - der er det sau. SRJF arrangerer kurs for å få sauerenhetsbevis (som du sikkert kjenner til).

MEN - ut fra veien mellom Sirdal og Lysebotn kan du slumpe til å kunne gå å sulle i noen timer uten å se noe annet enn ei rype eller kanskje to. Litt langt hjemmefra for "etter jobben tur" men det beste tipset jeg kan gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.