Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med 2 små 28 Juni 2012


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Våre småtroll på 2 og 3 år har etter hvert fått en lang erfaring med turer av alle slag, både i pulk, barnevogn, sykkelvogn og i meiser og seler. De er ganske så drevne i å gå turer også, men tålmodigheten kan fort bli satt på en prøve når de er så små som dette!

Vi har hatt begge to i telt samtidig før, og denne gangen skulle vi forsøke en todagers tur til en tjønn her ved Tosenfjellet. Vi er veldig godt kjent i området, men har allikevel aldri vært ved denne tjønna som vi skal telte ved.

Vi har brukt mye energi for å finne et tursted som ligger litt utenfor allfarvei, samtidig som vi kunne få med oss alt på en grei måte. Det er ca 2,5 km å gå innover her - med en svak stigning, før det er ca 500 meter over ei myr bort til vatnet. Litt åpent landskap med furulunder og løvskog.

Veien inn til Gåsvatnet er stengt med bom, men er fin å gå - selv med barnevogn.

post-10401-0-90082700-1341857356_thumb.j

Jeg laster opp med storsekk til meg selv, og i tillegg har vi barnevognen med en del stæsj i. For å unngå å måtte vente på de små som skal utforske allt i sin vei, så legger jeg i vei med en gang opp - slik at jeg kan stikke ned og hente de andre om det blir streik i gåingen.

Noe lokkemat legges ut til de som gransker veien - dette fungerte helt topp - non stopp.

post-10401-0-44448800-1341857421_thumb.j

Vi måtte ty til vogna på slutten, og begge to i en enkelvogn var ingen sak :)

post-10401-0-94193800-1341857486_thumb.j

Vi finner oss en nydelig teltplass ved dette vannet. Landskapet åpner seg veldig opp her og det er en gammel bålplass ferdig til bruk.

post-10401-0-63312500-1341858427_thumb.j

Jeg har med mitt North Face VE25 ekspedisjonstelt, og det settes opppå en liten lyngrabbe rett ved bålplassen. Plass til alle 4 uten problem.

Ikke lenge etter at vi er på plass har vi fyr på bålet og kroken kastes i vannet.post-10401-0-08377600-1341857615_thumb.j

Gutten får en liten ørret på første forsøk og er veldig stolt :)post-10401-0-78719000-1341857557_thumb.j

Ørreten stekes på panna og ungene fortærer den med glede. Dette overbefolkede vannet har noen tusen brødre å ta av..

post-10401-0-90668200-1341862322_thumb.j

Kveldsstellet går fint, men hvordan få de til å roe seg ned?

Til slutt må jeg ta hun minste i dunposen og sette meg med henne ved bålet og det blir stilt, men først klokken 2230.

I ettertid har vi lært oss teknikken med å få dem til å sovne tidlig i teltet. Hele 5 netter har vi hatt i telt, og cluet er å få dem til å sovne hver for seg - ellers er det fullt sirkus med herjing i posene.. :)post-10401-0-53932000-1341861634_thumb.j

Vi får 2 fine dager her ved dette vannet og går også en lang tur i området- På kvelden dag 2 kjølner det til og vi pakker i sammen og drar til hytta vår - som ikke ligger så veldig langt unna.

Vi har som nevnt over hatt mange netter i telt senere, og nå er det ikke annet enn telting og soveposer som står i hodet på de små. Det må være lystbetont og ikke for ambisiøst.

Mye å drasse på :)

post-10401-0-87636100-1341861857_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pent.

Jeg hadde min første langtur med barnebarn denne helga. Det var nesten like kjekt.

Røssdalen på Fossand brukes på samme måte som ditt leirsted. Bortsett fra at det er mer tilrettelagt med bålplasser og dass.

Men det er en fabelaktig plass å ta med smårollinger på telttur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur dere hadde, god lesing for likesinnede.

Lange turer alene eller med venner langt inn eller høyt opp gir en type opplevelse. Opplevelsen av en guttunges smil og glede over telttur og spørsmål om når den neste kommer er en annen type. Men den er ikke noe mindre givende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.