TordFuglstad Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Ulempen med teleconverter er jo at en 2x tele halverer lysstyrken. Blender 2,8 blir tilsvarende 5,6 i lysstyrke. Det stemmer, og jeg må stoppe ned blendern til f8 for å få god skarphet i bildet. Så det bruker jeg kun der det er mye lys. Drømmen er selvfølgelig Nikon 600mm F/4 Men denne må jeg nok ha en egen sekk til om jeg skal ha den med på tur. Siter
Molg Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Jeg har et "Nikon D5100" med en helt vanlig 18-55mm linse. Funger utmerket Siter
naturfotojenta Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Olympus E-5 og Olympus E-410. Klarer ikke å gi fra meg det "gamle" E-410 så jeg pleier å ha på 70-300 på det når jeg er på tur og 14-42 på E-5 eller 50 mm macro Kommer helt an på hva jeg skal fotografere den dagen I tillegg fikk jeg Vanguard Alta pro stativ til jul som også er med på turer! Veldig fornøyd med Olympus. Er imponert over at de begge taklet masse fotografering i fjæra når stormen Berit sto på i fjor. Full av sjøsprøyt og fungerer like godt. 2 Siter
Bjørn-Ivar Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 Investerte i en Pentax K-5 for å ha et kamera som tåler litt ekstra vær. Det holdt alikevel ikke ett år før det tok kvelden. Fikk forståelse av at det kunne brukes ganske røft, men ble litt skuffet der . Fikk nytt på forsikringen, så det går fortsatt i K-5, og tar litt mer hensyn til vær nå da. Bruker litt forskjellige typer objektiver av WR typen. Siter
kenny28 Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Begynte med ett speilreflekskamera som jeg aldri tok med på tur p.g.a størrelse og fare for regn. Byttet dette ut med et panasonic lumix ft-1 som jeg har hatt flere år nå og synes at dette tar helt ok bilder. Jeg støtter det som ble sagt tidligere i tråden " Bedre med bilder med litt dårligere kvalitet enn ingen bilder". Nå har jeg bestilt meg nytt Panasonic ft-4 som er en forbedring av ft-1. Dette har innebygget gps som jeg har hatt lyst på lenge. Kameraet har og en panorama funksjon(sveipe over står det), noen som vet hvordan det eller om det fungerer ? Siter
7homas Skrevet 9. juli 2012 Skrevet 9. juli 2012 Har brukt et Nikon D60 med standard Nikkor DX 18-55mm f3,5-5,6 som disse ble solgt med. Men har i dag gått til anskaffelse av et nytt objektiv; Sigma EX 30mm f1,4 Siter
rune.as Skrevet 9. juli 2012 Skrevet 9. juli 2012 Bruker 1D Mark III og 5D Mark III med diverse optikk, når jeg har mulighet til å ha med kamera. Siter
Arne Christian Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 Jeg bruker Sony a77. Et sinsykt bra kamera, spesielt til naturfoto. Høy oppløsning, og man kan senke isoen ned til 50. Perfekt til lengre eksponeringer av landskap Siter
Aspiranten Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 Ulempen med teleconverter er jo at en 2x tele halverer lysstyrken. Blender 2,8 blir tilsvarende 5,6 i lysstyrke. Det er ikke en ulempe ved fotografering av fosser i dagslys, if you know what i mean Siter
Arne Christian Skrevet 21. juli 2012 Skrevet 21. juli 2012 Det er ikke en ulempe ved fotografering av fosser i dagslys, if you know what i mean Nettop, og ekstremt bra detaljnivå i bildet hvis du tar med blenderåpning ca 22 på et bra objektiv Siter
Myklebust Skrevet 6. august 2012 Skrevet 6. august 2012 Jeg bruker for øyeblikket Canon EOS 40D og Canon EF-S 10-22m f/3.5-4.5 USM. Det blir overgang til fullformat etter hvert. Nettop, og ekstremt bra detaljnivå i bildet hvis du tar med blenderåpning ca 22 på et bra objektiv Ved f/22 vil mange objektiv (i hvert fall på cropformat) plages av uskarphet som følge av diffraksjon, så da blir kanskje ikke detaljnivået så imponerende likevel. Siter
Aspiranten Skrevet 6. august 2012 Skrevet 6. august 2012 Ved f/22 vil mange objektiv (i hvert fall på cropformat) plages av uskarphet som følge av diffraksjon, så da blir kanskje ikke detaljnivået så imponerende likevel. Anbefaler alle å sette kameraet på stativ, og ta det samme bildet med f/2.8, f/4, f/8, f/11 og f/22 Deretter zoome inn på disse på dataen og bla gjennom slik at man ser nøyaktig hva som skjer med skarpheten. Nyttig kunnskap! Det er selvsagt ingenting i veien for å bruke både f/1.2 og f/22 i fotografiens verden, men man bør ha kunnskap om + og - ved de forskjellige. 1 Siter
Phaser Skrevet 6. august 2012 Skrevet 6. august 2012 Anbefaler alle å sette kameraet på stativ, og ta det samme bildet med f/2.8, f/4, f/8, f/11 og f/22 Deretter zoome inn på disse på dataen og bla gjennom slik at man ser nøyaktig hva som skjer med skarpheten. Nyttig kunnskap! Det er selvsagt ingenting i veien for å bruke både f/1.2 og f/22 i fotografiens verden, men man bør ha kunnskap om + og - ved de forskjellige. Kan jo legge til at utenom å oppleve diffraksjon ved små blendere så vil du se at dybdeskarpheten blir større jo mindre blender man velger. Denne effekten er dog veldig forskjellig på vidvinkel kontra tele. På tele har man mye mindre dybdeskarphet enn en vidvinkel. Om noen er interessert i tallene så er det en kalkulator her http://www.dofmaster.com/dofjs.html Siter
Aspiranten Skrevet 7. august 2012 Skrevet 7. august 2012 Også vil skitne sensorer vise veldig godt på blender f/22... Ta med rensekit ut i felten! Rens rens så får du en suss, eller no. Siter
+Robinson Skrevet 7. august 2012 Pålogget Skrevet 7. august 2012 Jeg bruker Olympus 410 og valgte dette bevisst fordi det hadde et veldig lite og lett kamera hus. Vekt i sekken betyr fortsatt mye for meg. Er lyset bra er jeg kjempefornøyd , men i dårlig lys blir autofokusen veldig treig. Jeg tar tusenvis av bilder i året med dette, og er blitt veldig glad i det. Men kommer jeg over noe annet kompakt speilrefleks kamera som er bra der Olympusen er treig, og jeg har råd til det, så kunne jeg godt byttet kamera. Siter
Tor Einar Skrevet 7. august 2012 Skrevet 7. august 2012 Også vil skitne sensorer vise veldig godt på blender f/22... Ta med rensekit ut i felten! Rens rens så får du en suss, eller no. Jeg synes ikke det er lurt å ta med seg renseutstyr ut i felten. Den typen arbeid passer det best å gjøre inne i et rent miljø og da på et stabilt underlag. Det bør heller ikke gjøres oftere enn nødvendig. Det er bedre å være forsiktig ved bytte av optikk og dermed i størst mulig grad unngå at det kommer urenheter inn i speilhuset. Siter
kjetilbmoe Skrevet 7. august 2012 Skrevet 7. august 2012 Kit bestående av Nikon D7000, 12-24mm, 18-200mm og 35mm går akkurat oppi en mageveske av typen Lowepro Orion. Da har man alt nødvendig tilgjengelig om det så er på ski eller til fots, og magebeltet er ikke i veien for magebeltet til en eventuelt større sekk. Den kan også fint stroppes til sekken hvis man blir lei av å bære den "på magen". Siter
Aspiranten Skrevet 8. august 2012 Skrevet 8. august 2012 Jeg synes ikke det er lurt å ta med seg renseutstyr ut i felten. Den typen arbeid passer det best å gjøre inne i et rent miljø og da på et stabilt underlag. Det bør heller ikke gjøres oftere enn nødvendig. Det er bedre å være forsiktig ved bytte av optikk og dermed i størst mulig grad unngå at det kommer urenheter inn i speilhuset. Man kan vente til man kommer hjem med å spjelke benet også, men for noen av oss er det helt nødvendig å ha velfungerende utstyr når man er i felten Siter
glennybig Skrevet 8. august 2012 Skrevet 8. august 2012 På kortere turer Nikon D3s eller D800, på lange alpine turer hvor vekt teller mer enn bildekvalitet - Fujifilm x10. Et praktisk, lite kamera med god bildekvalitet og ok brennvidde® for tur. Siter
Tor Einar Skrevet 8. august 2012 Skrevet 8. august 2012 Man kan vente til man kommer hjem med å spjelke benet også, men for noen av oss er det helt nødvendig å ha velfungerende utstyr når man er i felten Det er nettopp det som er poenget, å ha velfungerende utstyr til en hver tid. Da driver man ikke med slikt tull. I løpet av fire år har jeg over 20.000 eksponeringer med min D3 i felt uten behov for rens. Dersom man gjør dette selv er det viktig å gjøre det i renest mulig omgivelser ellers kan du gjøre vondt være. Det er også viktig å ha fullladet batteri for ikke risikere å skade lukkeren. Siter
Aspiranten Skrevet 8. august 2012 Skrevet 8. august 2012 Det er nettopp det som er poenget, å ha velfungerende utstyr til en hver tid. Da driver man ikke med slikt tull. I løpet av fire år har jeg over 20.000 eksponeringer med min D3 i felt uten behov for rens Hva tror du skjer hvis jeg sier til arbeidsgiver at jeg ikke kunne ta bilder for vedkommende, fordi jeg måtte hjem å rense sensoren? Tror du jeg får flere jobber der da? Hva tror du skjer med bokutgivelsen din etter alaskaturen til 100.000,- når alle bildene dine er fulle av stygge støvflekker? Avbryte turen, ringe en bushpilot og ta inn på hotell for å rense sensoren? Det koster nesten like mye som hele D3`n din. Sett deg i teltet, sett kameraet fast på stativet (det er selvfølgelig stabilt og godt, siden du er fotointr.) og dra frem bloweren. Fungerer ikke det, dra frem statiske børsten. Er det støv som har blitt vått og festet seg skikkelig godt, må man dessverre våtrense. Sensoren renses i den rekkefølgen for helt riktig å unngå å våtrense direkte på glasset unødvendig ofte. Siter
Tor Einar Skrevet 8. august 2012 Skrevet 8. august 2012 Hva tror du skjer hvis jeg sier til arbeidsgiver at jeg ikke kunne ta bilder for vedkommende, fordi jeg måtte hjem å rense sensoren? Tror du jeg får flere jobber der da? Hva tror du skjer med bokutgivelsen din etter alaskaturen til 100.000,- når alle bildene dine er fulle av stygge støvflekker? Avbryte turen, ringe en bushpilot og ta inn på hotell for å rense sensoren? Det koster nesten like mye som hele D3`n din. Sett deg i teltet, sett kameraet fast på stativet (det er selvfølgelig stabilt og godt, siden du er fotointr.) og dra frem bloweren. Fungerer ikke det, dra frem statiske børsten. Er det støv som har blitt vått og festet seg skikkelig godt, må man dessverre våtrense. Sensoren renses i den rekkefølgen for helt riktig å unngå å våtrense direkte på glasset unødvendig ofte. Dersom man jobber profesjonlelt kan det være nødvendig å gå til slike ytterligheter som du her beskriver for å sikkre leveringsdyktighet.. Men man må prøve å unngå det så langt mulig. Av beskrivelsen din kan det se ut som du bruker børste på sensoren, jeg håper dette ikke er riktig. Korrekt fremgangsmåte er å først 'fiske' opp partikeler med fuktet rensepinne for å unngå riper i sensoren. Dette er presisjonsarbeid som krever god belysning og en kraftig stasjonær lupe. Så kan man bruke heptan og medisinske Q-tips som kan kjøpes på apoteket til rens av sensor. Jeg forstår behovet for en nødløsning i en presset arbeidsdag men den vil over tid føre til dyre reperasjoner. Å anbefale dette til den jevne turgåer kan ikke kalles annet en uansvarlig. Siter
Aspiranten Skrevet 8. august 2012 Skrevet 8. august 2012 Send en epost og klag til denne karen. Det er vel bare den mest innflytelsesrike Canonrevieweren vi har... http://www.the-digital-picture.com/Photography-Tips/Sensor-Cleaning.aspx Jeg tror du undervurderer glasset som ligger over sensoren ganske kraftig. Siter
Tor Einar Skrevet 8. august 2012 Skrevet 8. august 2012 Send en epost og klag til denne karen. Det er vel bare den mest innflytelsesrike Canonrevieweren vi har... http://www.the-digit...r-Cleaning.aspx Jeg tror du undervurderer glasset som ligger over sensoren ganske kraftig. Jeg forslår at du diskuterer metodene dine med Camera og Videoteknikk(47 45 88 86) eller Serviceproffen(55 39 38 80). Jeg har mer tiltro til fagfolk som jobber med dette hver dag en diverse guruer og synsere på nettet. Siter
finnjpedersen Skrevet 8. august 2012 Skrevet 8. august 2012 Canon 500D med Tamron 18-270mm linse eller Canon SX30 Ultrazoom, 35X zoom (24-840mm). Har også Canon 50mm, Sigma 10-20mm og 430 EX II blits. Blitsen passer også på ultrazoomen. Bruker også mobilkameraet (Sony Neo). Bildet er tatt med Canon SX30, teltet er et Helsport Fjellheimen 4 Camp. Omtrent samme sted og tid med mobilkamera. Canon 500D, Helsport Rondvassbu 4 Camp på bildet. Canon 500D, steinsti. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.