Gå til innhold
  • Bli medlem

Enmannstelt


Ursus

Anbefalte innlegg

Sommeren nærmer seg og jeg har planer om å gå til innkjøp av et ennmannstelt. Jeg er klar over at det er mange lignende tråder på forumet, men egoistisk som jeg her så har jeg også lyst på min egen tråd.

Etter hvert som tiden går så har mine turvenner blitt farlig etablerte og det blir vanskligere og vanskligere å få til noen skikkelige turer. Derfor har jeg gått til anskaffelse av en ny firbent turkamerat. En siberian husky. Han er 7 måneder, 26 kg nå og temmelig langbent. Jeg her noe usikker på hvor stor han vil bli som voksen, men vil gjette drøye 30 kg.

Jeg er på jakt etter et telt til meg og hunden. Tanken er at dette teltet skal brukes i sommerhalvåret og at jeg skal kjøpe et nytt telt i desember til bruk på vinterturer. Det vil bli brukt både under og over tregrensa. Ca 2 kg som øvre grense (helst noe under). Ser på meg selv som en moderat gramjeger, men er også glad i noe komfort på tur. Pris er i bunn og grunn ikke det viktigste kriteriet, da jeg er opptatt av kvalitet. Jeg er 187 cm høy og 90 kg. Det bør være dobbel duk og de bør kunne settes opp sammen (så om jeg har forstått det rett så avfeier jeg de fleste amerikanske teltene). Siden det er snakk om et enmannstelt så er ikke fortelt det viktigste, selv om det hadde vært greit å ha det til hunden.

Fra før av så har jeg lite erfaring med andre produsenter enn Helsport. Tok med meg en Hilleberg katalog fra sportsnett og har lest den opp og ned flere ganger. Etter å ha lest endel lignende tråder så har jeg kommet frem til følgende telt;

-Hilleberg Unna. Tanker rundt dette teltet er fordelene med et selvstående telt. God innvendig plass. Vindstabilt. Negativt er at det er noe tyngre en endel andre alternativer og at det mangler fortelt.

-Hilleberg Akto. Lett. Fortelt. Ikke selvstående. Liten plass?

Det må også nevnes at jeg liker ideen med å kjøpe et mesh innertelt til Hilleberg teltene. Gjerne brukt helt alene på godværsdagene på sommerturer.

-Helsport Ringstind 1, 2 og 1-2 superlight. Jeg fikk sett superligt oppslått på villmarksmessa. Burde være grei nok plass.

Spørmålene jeg står igjen med er da;

Er tunnelteltene med en stang tilstrekkelig på høyfjellet?

Er Akto sin løsning med baruneringen på begge sider bedre enn Ringstind sin skrå vegg i hodeenden?

Er det plass til meg, hund og utstyr i Unna?

Alternative telt fra andre produsenter?

Flere argumenter for eller imot noen av disse teltene.

På forhånd takk for alle svar.

Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er tunnelteltene med en stang tilstrekkelig på høyfjellet?

Er Akto sin løsning med baruneringen på begge sider bedre enn Ringstind sin skrå vegg i hodeenden?

1. Ja, men løysinga har sine klare ulemper i vind. Det er veldig liten avstand mellom ansiktet og teltduken. I vind byrjar duken å slå litt opp og ned. Teltduken som brått slår ein i ansiktet, er ingen behagleg måte å vakne på ;) Og det var då eg vart vekt på denne måten ei septembernatt, eg bestemte meg for å kjøpe eit betre vindtelt til haust- og vårbruk. Men Ringstind-teltet er fortsatt lettvektsteltet mitt om sumaren, når eg ikkje veit at eg kan rekne med spesielt mykje vind.

Ettersom dette er ein effektiv måte å spare mykje vekt på, må ein bare ta det som ein av ulempene for å få ein lettare sekk.

Ein av dei store fordelane med eit veldig lite telt i høgfjellet, over vegetasjonsgrensa, er at det er mykje enklare å finne ein slett plass som er stor nok til eit lite telt enn for eit større telt.

Eg har brukt Ringstind-teltet mitt ei natt vinterstid (riktignok st.hansnatta), og det kan ikkje anbefalast.

2. Ja, i alle fall under visse forhold. Bardunar kan strammast sjølv om ein må flytte litt på ein plugg. For å få stramma opp duken på Ringstind, må pluggane ned nøyaktig der enden på teltet er plassert. Der det er enkelt å få ned teltpluggar kvar som helst, er det ikkje noko problem. Der det er mykje stein rett under eit veldig tynt torvlag, noko som er ganske vanleg i høgfjellet, kan Ringstind vera vanskeleg å få ordentleg stramt, noko som kan føre til at problemet med slåande duk i vinden vert unødig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torgeir,

Ca 2 kg som øvre grense (helst noe under). Ser på meg selv som en moderat gramjeger, men er også glad i noe komfort på tur. Pris er i bunn og grunn ikke det viktigste kriteriet, da jeg er opptatt av kvalitet. Jeg er 187 cm høy og 90 kg. Det bør være dobbel duk og de bør kunne settes opp sammen (så om jeg har forstått det rett så avfeier jeg de fleste amerikanske teltene). Siden det er snakk om et enmannstelt så er ikke fortelt det viktigste, selv om det hadde vært greit å ha det til hunden.

Ikke avfei amerikanske telt uten å sjekke litt mer. Ikke alle amerikanske telt er kuppeltelt og innvendig først.

Hvis du kan gå opp til 2 kilo så har du egentlig ganske mye å velge i, spesielt hvis pris ikke er så viktig.

Dersom lommeboka er litt løs nå så kan du jo drukne i plass til deg og hunden i nye Helsport Fjellheimen Superlight 3 Camp.

Tarptent sine Scarp 1/2 har et hav av muligheter for oppsett.

Hvis du ikke er helt fastlåst på 2 duks så åpner det seg enda mer og da kan du seriøst presse ned vekta. SMD Lunar Duo Explorer er jo ganske kul.

Masse muligheter med andre ord. :)

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med mitt Hilleberg Unna. Mann 189cm, hund 30kg og stor sekk får relativt god plass. Når jeg knepper bort litt av innerteltet får jeg et fint lite fortelt jeg kan fyre primus i. Får snart hund nr2, da blir det nok litt vel trangt er jeg redd. Liker at det er enkelt å sette opp, er selvstående og at det er god takhøyde. Negativt er at det kanskje er litt "tungt" sammenlignet med ultralette alternativer. Fungerer fint på vinterstid også.

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tittet på nye Anjan 2 (1,7kg) til Hilleberg. Jeg synes Nallo 2 fremdeles er et av de beste teltene som er lagd. Anjan er en lettvektsversjon. Nallo er også interessant hvis du vil ha et mer robust telt med noe høyere vekt.

http://hilleberg.se/sv/product/anjan-2

Nallo (og Anjan) har god plass i forteltet til en stor bikkje.

Imgp0111liten.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom lommeboka er litt løs nå så kan du jo drukne i plass til deg og hunden i nye Helsport Fjellheimen Superlight 3 Camp.

Tarptent sine Scarp 1/2 har et hav av muligheter for oppsett.

Hvis du ikke er helt fastlåst på 2 duks så åpner det seg enda mer og da kan du seriøst presse ned vekta. SMD Lunar Duo Explorer er jo ganske kul.

Jeg har et Fjellheimen 3 camp fra før av. Blir litt meninsløst å kjøpe et telt til av samme konstruksjon og størrelse.

Tarptent Scarp så spennende ut. Hadde sett litt på det før uten å tenke så mye mer på det. Så noen youtube videoer av det nå. Teltet dekker jo både sommer og vår/høst samt høyfjellet bra med muligheten til å sette det opp med ekstra stenger. Ytterduken så noe tynn ut på videoen. Noen som har noe erfaring med det? Virket som det var gode luftemuligheter i teltet. Jeg fant heller ikke noe informasjon om vannsøylen.

SMD Lunar Duo Explorer er nok ikke det rette teltet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent Scarp så spennende ut. Hadde sett litt på det før uten å tenke så mye mer på det. Så noen youtube videoer av det nå. Teltet dekker jo både sommer og vår/høst samt høyfjellet bra med muligheten til å sette det opp med ekstra stenger. Ytterduken så noe tynn ut på videoen. Noen som har noe erfaring med det? Virket som det var gode luftemuligheter i teltet. Jeg fant heller ikke noe informasjon om vannsøylen.

Jeg har en Scarp 2 og er veldig fornøyd med det. Jeg har kun hatt ett problem med det hvor det dryppet fra et punkt i en søm ved en ventil. Husk at TT ikke er sømforseglet, så man må gå over det med silikonfortynning selv, noe jeg ikke hadde gjort da. Det jeg virkelig liker er at du spenner opp teltet som en tromme og får null blafring i vind. Innvendig er det noe begrenset med forteltsplass, men ved å kneppe av en krok på innerteltet får man masse plass til å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ursus!

Du skal dele telt med en Sibirian Husky, benytte det på høgfjellet sommerstid, pris har ikke betydning.

2,5 kg er ikke mye mere enn 2,0 kg for en god bærer, og har fluff av telt å velge i.

Fimax har allerede gitt utrykk for Nallo 2, et godt telt.

Jeg har et Fjellreven Avisko Lightweigt 1 i hvitt.

Det teltet vil jeg ikke annbefale deg.

Mange lettvektsløsninger for høgfjellet, kan gi problemer i sterk vind.

Ikke nok plass til deg og hunden.

Det tåler nok bra med vind, men ikke til å stole på.

Jeg kjøpte dette teltet for fotograferin i vinterhalvåret, men må bytte ut de røde bardunene med mere duse farger.

En hund bruker mere plas enn du tror.

Jeg har mange netter med engelsk settere, den ene som trekkhund.

Du trenger egentlig et tomanstelt, et som er vinnstabilt.

Dersom du kan gå for 2,5 kg, kan du se på Terra Nova Gemini.

Dette er et endukstelt, som også er et fint vinterstelt.

Kanskje best på vinteren.

Dette teltet står som en påle, og har ganske godt med rom.

Teltet har en fabelaktig kvalitet, med gode forankringspunkter.

Jeg har hatt 8-10 netter i et slikt telt, og kommer til å anskaffe meg det til vinteren.

En skikkelig bunkers.

Ellers er det mange gode telt på markedet innefor det du egentlig er ute etter.

Men hold deg unna typiske enmannstelt.

De fleste av disse har spessielle løsninger som ikke egner seg for lange turer.

Jeg vil tro du har noen gode tips nå.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har amerikanske telt til meg og min husky. Ulempen men mange amerikanske telt er at det har nesten bare netting i innertelt. For fjellbruk i Norge kan det bli litt luftig.

Fordel med slike telt er at de er selvstående og lettere å sette opp alene. Dog kan ikke inner og ytter settes samtidig som nevnt.

Selv har jeg dette som sommer og lavladnstelt https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul22012

Og detet som "helårstelt" https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Sommertelt har en del netting men det er duk et stykke opp så trekk ikke blir så direkte. Er det telt jeg bruker mest. Så lenge det ikke blåser lufter det supert også om vinteren.

Og ikke er det badstu om sommern heller. Er du gramjeger så finnes noen mindre versjoner, Fly Creek 2 og Fly Creek ultralight. Veier bare 1 kg og er så vidt jeg kan skjønne større enn Ringstind SL. Men bare netting i innertelt da.

Prismessig kommer det bra ut å kjøpe fra USA. Jeg har gitt ca 3000 inkl frakt, litt tilbehør og mva for mine pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.

Som jeg nevnte i starten så har jeg tenkt å kjøpte en nytt telt tiltenkt vinterturer i desember. Sikler litt på Kaitum 2 til det bruket. Det er noe kostbart, men jeg håper å få noen verdensvante venner til å kjøpe det med fra USA. Dette teltet derimot skal i hovedsak brukes på sommerhalvåret. Det er da ikke like kritisk at teltet er støtt som et fjell.

Jeg ser at villmarksliv har testet 6 lettvektstelt for 1-2 personer til mai utgaven. Testen kommer nok snart også på klikk.no. Exped og Hilleberg rakk ikke å levere telt til denne testen, så de blir testet seinere. Helsport ringstind superlight ble iallefall testvinneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor hunden skal inn i teltet? En siberian husky er jo så robust at den kan ligge ute året rundt. Har selv en alaskan malamute å han har alltid ligget ute når jeg er på telttur, å han trives med det! Når det gjelder telt kan jeg anbefale Hilleberg Akto. (har mange netter i det) Lett å sette opp, tar lite plass, tåler mye vind, er lett og akkurat passe stort for en person. Men det blir nok i minste laget vist bikkja skal vere med inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt; ikke fokuser for mye på vekt! Det er kombinasjon praktiske løsninger, rivestyrke, oppsetning, vekt og pakkvolum som er avgjørende. Til Nordiske forhold er fukt en utfordring og den blir ikke mindre med en to- eller firebeint venn ved din side. Skandinaviske teltleverandører er gode på å lage telt som passer inn til vårt klima. Mine erfaringer med eks amerikanske modeller er at de gjerne er gode til å tåle vind(eks The north face), men at de ofte har dårlige muligheter for god ventilasjon. Selv foretrekker jeg ett fortelt, eller to om jeg ikke sover alene. Da er mulighetene mange ift plassutnyttelse, av- og påkledning, ventilasjon, ren/skitten side etc. Hilleberg Soulo har vært med på mang en tur(alene), Hilleberg Allak når jeg har hatt med turfølge. Dette er lettvektsmodeller som er beregnet på helårsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var innom Sportsnett på den store teltdagen i går. Kjøpte med meg et Hilleberg Akto. Teltet virket veldig enkelt og solid. Det var god plass i forteltet, dette var viktig or meg. Både Ringstind superlight og tarptent scarp har litt små fortelt for min del (og hunden). Det eneste negative så langt er at det er noe lavt. Teltet skulle gjerne vært 5 cm høyere. Jeg er 187 cm og når jeg sitter i midten av teltet så går det akkurat. Med et liggeunderlag og evt ujevnt underlag så blir det nok litt snaut. Jeg skal to uker på tur i juli og en uke i august. Skal komme tilbake med en mer detaljert erfaring senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har et Fjellheimen 3 camp fra før av. Blir litt meninsløst å kjøpe et telt til av samme konstruksjon og størrelse.

Tarptent Scarp så spennende ut. Hadde sett litt på det før uten å tenke så mye mer på det. Noen som har noe erfaring med det? Virket som det var gode luftemuligheter i teltet. Jeg fant heller ikke noe informasjon om vannsøylen.

Er jo en stund siden du postet dette Men jeg har brukt Scarp 1 en del, og skrevet en del om erfaringene mine på godturen.com: http://godturen.com/?p=21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Hilleberg Soulo i en uke i skikkelig møkkavær i Lomsdal-Visten, med stiv kuling og høljregn. Er grundig imponert. Om man tåler å ligge trangt skal man vel kunne stappe inn en Siberian husky også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har superlight 1-2. Brukt det noen netter på vidda med sønnen min på 7 og noen netter alene. Som enmannstelt er det fint. Det tåler en del vind og holdt tett etter to dager med "norsk sommer" dvs frisk vind og regn. Stoffet i teltet synes å være solid og tåler nok en del mer enn man kan tro ved første øyekast. Virker å være stabilt, men det bråker litt i vinden. Og det er litt trekkfult når det blåser. Jeg synes det er lett å sette opp, men klarer å irritere meg litt over de 3 pinnene i fotenden når skal pakke det ned, vet ikke helt hvorfor. Kan ikke tro det er noe god løsning for folk som er lange, men for meg som bare har med 172 cm på tur så har jeg god nok plass inni til både utstyr og meg selv. Når jeg har med sønnen min blir det bare et soverom og det går bra,men jeg hadde aldri delt det med en voksen person til. De pluggene som følger med funker fint på godt underlag, utrolig nok siden de minner mest om tannpirkere, men i dårlig jord så må man bruke litt mer fantasi, eller ta med andre plugger.

Ellers synes jeg løsningene i teltet er gode og mye som minner om et vanlig telt, selv om det er lite og lett. Finnes kanskje bedre telt i samme vektklasse/størrelse, men for meg som liker helport sine produkt så vil jeg anbefalle det. Nå gav jeg ikke mer enn knapt 3 tusen for det helt nytt, og det er det verdt syns jeg. Hadde nok sittet litt lengre inne å kjøpe det til veil pris. Det er og det første teltet jeg har kjøpt i denne klassen, så for meg blir det sammenlignet med større telt, og er vel ganske imponert over det egentlig. Det blir i hvert fall mitt førstevalg på turer alene i sommerhalvåret både på fjell og i skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg allerede kjøpt meg et Akto som tidligere nevnt. Har ikke fått prøvd det så mye som jeg hadde planlagt, men jeg er uansett fornøyd så langt. Litt lavt under taket er det eneste jeg har å utsette. Jeg har sett flere som anbefaler slike superlette enduks "tarptelt". De forutsetter at en bruker gåstaver, noe jeg ikke gjør. Jeg er også kansje litt konservativ, men jeg vil ha gulv, vegger, tak og to duker i teltet mitt. Får jeg skikkelig møkkavær så er det det eneste som funker for meg. Ringstind Superlight var et alternativ, men jeg hadde lyst på et Hilleberg telt. Det kostet også 2000 mindre, så valget var enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til Ursus opprinnelige spørsmål ved trådstart; Er enstangs tunneltelt tilstrekkelig på høyfjellet?

Bra! Dette er et betimelig spørsmål. Det er allerede nevnt mange gode telt av typen.

Jeg har en Exped Vela I Extreme og brukt dette mye over tregrensa. I sterk vind kan teltet blåses flatere i vindøyet der vinden står rett i mot. Jeg kan bardunere og bruke flere ekstra plugger. Det hjelper veldig, men fremdeles synes jeg kontakt mellom ytter- og innerduk ikke er til å unngå. Heldigvis har jeg ennå ikke opplevd dette som et stort og direkte hemmende problem. Mitt telt (og telttypen brukt av Hilleberg Akto og Helsport Ringstind) er nemlig stødige nok i massevis når pluggene har fått feste.

Kontakt mellom ytter- og innertelt bråker litt - blafring er irriterende! Kondens er ikke noe problem. Vind og kondens samtidig? Ikke noe jeg har opplevd i alle fall...

Det jeg heller er mer tvilende til, er hvorvidt PLASSEN i et bittelite enstangs tunneltelt for en person er tilstrekkelig på høyfjellet. Ofte havner store deler av sekken min utafor teltet med bare åpningen på sekken liggende innafor telttduken. Særlig når jeg skal fyre primus, blir forteltet snaut - og da snakker vi om et fortelt som er større enn det Hilleberg Akto kan skilte med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringa mi med Ringstind 1 (ikkje den nye, mindre og lettare modellen) er at det er rikleg med plass. Lengda er så bra at eg har god plass til å legge klede og anna rask i enden av innerteltet og fortsatt ha plass til å ligge med mine 190cm. Sekken får eg plassert i forteltet, utan at eg må krabbe over han når eg går inn og ut av teltet. Når været er slik at eg lagar maten inne i teltet, hektar eg ned mesteparten av innerteltet og har full takhøgde over primusen. Det er alt for trangt i forteltet til at eg vågar å ha primusen der.

Plass er utan tvil noko ein må ofre dersom ein ein skal ha eit lett telt. Med lettare sekk kan ein gå lenger kvar dag eller få ein lettare tur eller ta med seg noko anna for å berike turen. Dette er valg kvar enkelt må ta sjølv, og gjerne ta før kvar enkelt tur.

Med unntak av 2 netter i forbindelse med eit 50 årslag rett under skoggrensa, har eg brukt teltet kun i høgfjellet. For meg har det vore god nok plass, også i dårleg vær. Til haustturar eller dersom eg er så høgt at eg vil ha eit sjølvståande telt, har eg Hilleberg Soulo som er mykje trongare på alle kantar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.