Gå til innhold
  • Bli medlem

Går Åsnes Nansen ned i nypreparerte spor?


Anbefalte innlegg

Enkelt spørsmål egentlig :D

Går Åsnes Nansen ned i nypreparerte spor?

Går de nedi sporet med bc-magnum bindinger og sko, uten å subbe nedi / brøyte kantene?

Går de nedi sporet med Volie 3-pin cable uten å subbe nedi eller brøyte sporet? Med eller uten 10mm opbygginsplate?

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Brediablikk som er litt bredere enn Nansen. Har så vidt vært innom løyper med de. Når løype er litt slitt så går de akkurat nedi så lenge det går rett frem. Skal ikke så mye sving til før de subber kanter. Binding og støvel gikk fint. Har BC Magnum. Men jeg kjøpt ikke skiene til løyper.

Kan og være litt forskjell på sporsettere som brukes, uten at jeg vet noe om det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ved en del gåing i løyper, kan de være at amundsen er tingen? Har rago fra før, men de har så flatt spenn at når jeg står på stuegulvet uten sekk eller klær på med vekten på begge skiene ligger de helt klistret i gulvet. Disse skiene skal vel ha ett markert gåspenn/smørelomme, så jeg tror de må bytes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har et par Nansen-ski med 3 pin voilè bindinger med 10mm oppbygging og crispy sydpolensko.

Det virker som om skiene går akkurat i sporene, men når du har 3 pin bindinger så er ikke det en heldig kombinasjon.

En annen ting du kanskje bør ha i hodet er hvor praktisk det er med et par ski med stålkantar som passer akkurat i sporet, hva når det blir svingete, skiene trenger litt slingringsmonn i sporene for at du skal komme deg gjennom svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke for å stjele tråden, og skisesongen er for mange over, men hva er egentlig forskjell på amundsen og nansen skiene?

Bredden på skiene er en ting, begge to har hele stålkanter, men hvordan er spennet på de to? Og til hvilke forhold brukes de til? Løssnø, hard snø, litt løpyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei CorLeX. Jeg har begge og kan fint si at det er bra smørespenn i både Nansen og Amundsen. Jeg bruker ski på ca to meter og veier 100Kg.

I lavlandet og utenfor spor er Nansen kjempegode. I spor og på fjellet hvor det ofte er pakket av vind, velger jeg Amundsen. Liker forresten veldig godt det kortfellesystemet til Åsnes. Største forskjell mellom disse er selvfølgelig bæreevne. En annen ting jeg også kan nevne er at jeg liker Nansen mye bedre i utforkjøringer. Mye artigere å renne med synes jeg.

Edit: Her i sør går ikke Nansen i oppkjørte spor, mens Amundsen går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei CorLeX. Jeg har begge og kan fint si at det er bra smørespenn i både Nansen og Amundsen. Jeg bruker ski på ca to meter og veier 100Kg.

I lavlandet og utenfor spor er Nansen kjempegode. I spor og på fjellet hvor det ofte er pakket av vind, velger jeg Amundsen. Liker forresten veldig godt det kortfellesystemet til Åsnes. Største forskjell mellom disse er selvfølgelig bæreevne. En annen ting jeg også kan nevne er at jeg liker Nansen mye bedre i utforkjøringer. Mye artigere å renne med synes jeg.

Edit: Her i sør går ikke Nansen i oppkjørte spor, mens Amundsen går greit.

Jeg har igrunn sett meg ut fire skipar fra åsnes, og har problemer med å velge. Men jeg har igrunn helt mer over til Nansen på første og Amundsen på andre. Jeg har også sett på Sondre og Ingstad.

Det følgende er påstander fra min sin side, og er kun slik jeg har forstått at disse virker. Er det noen som kan forklare meg om mine påstander i det hele tatt stemmer?

Nansen: Slik jeg har forstått det er dette en ski som er en kompromiss mellom Ingstad og Amundsen pga. spennet til Amundsen og innsvingen på Ingstad.

Den har en god allroundegenskap, men er kanskje ikke like god på høyfjellet hvor det er Amundsen som regjerer(hard snø), og styreegenskapene er ikke like god som Ingstadskiene, men har likevel en god bæreevne pga. bredden på skiene.

Amundsen: Denne skien er kanskje ikke den beste i løssnø, men har gode gåegenskaper på relativt flatt terreng. Den er også noe stivere enn Sondre skien, og vil kanskje passe bedre til en på 100kg, enn hva Sondre skien gjør. Pga. bredden har den kanskje ikke like god flyteevne som Nansen, og i hvert fall ikke like god som Ingstad. Velger man lange ski, vil dette kanskje kunne kompensere for flyteevnen.

Sondre: Dette er så og si den samme skien som Amundsen? Bare at den ikke har et like stivt spenn som Amundsen? Slik at denne passer bedre for lette personer, som kanskje ikke bærer så tungt heller?

Ingstad: Dette er vel skiene med best flyt og svingegenskaper, men neppe så gode på hard snø. Ut fra innlegg jeg har lest om denne skien tidligere har flere nevnt at den begynner å vingler frem og tilbake dersom man går på hardt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ingstad og Rago (Amundsen). Stort sett enig i oppsummeringen din. Ville nok lagt mer vekt på at Amundsen har markert smørespenn. Mine ti år gamle Rago har fremdeles godt spenn.

Markert smørespenn gjør at du lettere kan gå rakt på skiene med smøring (mer lik skiteknikken på markaski). Fellene ha bedre glid nedover, spesielt hvis du kapper dem bak (men frampå vil de skrubbe). Framfor alt vil smøringen sitte mye lengre - 3 ganger lengre enn mine Ingstad. Ulempen er at det samme markerte smørespennet gjør skiene vanskligere å kjøre nedover.

Jeg har snakket med mange Amundsen og Nansen-eiere om ski. Tror du skal velge Nansen hvis du bruker skiene mest i bratt terreng og/eller setter stor pris på stødige ski nedover. Velg Amundsen hvis du går i mer flatt terreng og er god på ski nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansenskia skraper i kanten på helt nye spor, og særlig i svinger. En ting som hjelper for alle fjellski er å sløve ned stålkanten oppe i bøyen (i krana, som det het i gamle dager). Det er ikke behov for skarpe stålkanter etter punktet der tuppen begynner å reise seg, og det er gjerne det punktet som graver i sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Åsnes Nansen med BC magnum og Crispi Stetind (størrelse 44). Det stemmer, som Lompa skrev, at de skraper på kantene i nye spor, men det er særlig skoene da. Og har skia en tendens å vippe ut i svinger. I gamlere spor funker de likevel overraskende fint. Stort sett veldig fornøyd med denne skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.