Gå til innhold
  • Bli medlem

På løypejakt i Nordmarka syd 20-22 januar


Fimax

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite prosjekt om å gå alle skiløpene i Nordmarka. Helgen for to uker siden ble siste løype i Nordmarka nord dekket (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=27990). Nå stod området mellom Frognerseteren og Kikut for tur, et område jeg stort sett har holdt meg borte fra - pga alle menneskene.

Som sist pakket jeg lett, og uten telt eller tarp. Sekken havnet på 13kg. Bensinbrenner og Downmat fikk bli med denne gangen. Også løpeskiene ble med - ny glidet og smurt etter alle kunstens regler.

Det var fredag kveld og jeg startet på Frognerseteren. Ruta ble lagt på kryss og tvers. Jeg holdt meg på oppkjørte løyper til jeg kom til Finnerud. Skuterløypa opp mot Øyvannet måtte jeg tråkke. Ikke langt der i fra la jeg meg til.

Startet lørdagen med å tråkke nye løper, og det var som vanlig tungt. Jeg hadde glemt å ta av meg dunvesten - dumt - den ble klissblaut av sekken. Hadde kun en tynn vannavstøtende dunjakke igjen som varmeplagg oventil, i tillegg til den tynne ulltrøya. Men mat og varme var lett tilgjengelig, jeg besøkte både Kobberhaughytta og Tryvannstua. Det mørknet da jeg gikk opp på Tryvann, men gutta der påstod at skiløpa til Frognerseteren ikke fantes, så jeg kjørte ned slalåmbakken. Gikk opp igjen en ny løype til Frognerseteren, før jeg fulgte lysløypa ned til Ullevållseter. La meg ikke langt fra Skjennungstua.

Det hadde snødd hele dagen. Snøen som la seg mellom jakke og sekk hadde gjort genseren og jakka ganske våt, men dunjakke og dunbukse holdt kulda ute. Jeg fylte Platypus-vannflasken med varmt vann, og la den i soveposen. Intet sjakktrekk. Varmen ga gjennomslag til snøen på underlaget. Posen som hittil hadde vært rimelig vanntett ble våt på en stor flekk. La dunjakka mellom flekken og meg. Sov godt den natta også. Likevel ikke noe tvil om at utstyret blir vått av å campe uten tarp eller telt. Jeg merket godt at Downmaten ikke er så effektiv som ellers. Snø som smelter mellom posen og underlaget gjør det kaldere, og fram for alt våtere.

Søndagen var ekstremt folksom, men i de tre skuterløpne jeg gikk var det folketomt. Jeg skjønner ingenting - 20cm nysnø - perfekte forhold i skuterløyper, men ingen går der. I trikkeskinnene løp jeg som folk flest. Løpeskiene og lett nok sekk gjorde det mulig. Ut på dagen kjente at kreftene tærte på, så jeg satte kurs for Songsvann. Godt fornøyd med at jeg hadde blitt godt kjent, og ganske få løyper Nordmarka syd gjenstår.

post-3635-133474778204_thumb.jpg

post-3635-133474778207_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knall!

Hvis du har gått alle skiløypenen på Tryvann/Frognerseteren, så har du gått mye frem og tilbake på samme område!

Hvilket kart er det som er grunnlaget for løypevalgene?

Hvilken skiløype til Frognerseteren fra Tryvann var det du var på jakt etter? Det går da minst to, kanskje tre alternative ruter fra toppen mot Frognerseteren.

Uansett artig å lese om disse turene, må vel ha vært vått med helgens snøfall. Selv om du skal ha en lett sekk, så hadde vel en tarp på rett under kiloen hjulpet stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall!

Hvis du har gått alle skiløypenen på Tryvann/Frognerseteren, så har du gått mye frem og tilbake på samme område!

Hvilket kart er det som er grunnlaget for løypevalgene?

Hvilken skiløype til Frognerseteren fra Tryvann var det du var på jakt etter? Det går da minst to, kanskje tre alternative ruter fra toppen mot Frognerseteren.

Uansett artig å lese om disse turene, må vel ha vært vått med helgens snøfall. Selv om du skal ha en lett sekk, så hadde vel en tarp på rett under kiloen hjulpet stort?

Mye fram og tilbake ja. Oslo Nordmark 2004 er kartgrunnlaget (noen løyper er fjernet, noen lagt til og noen flyttet). Løypene fra Songsvann mot Kikut har jeg gått før, og en gang fra Frognerseteren over Kobberhaugen. Det var toppløypa fra Tryvann ned til Frognerseteren jeg jaktet på. Noen få løyper gjenstår.

Konklusjonen etter to turer med stort snøfall er at tarpen blir med neste gang. Synes det er morsomt å teste hva utstyret og jeg tåler - er faktisk overrasket over hvor mye nedbør "dunutstyret" mitt har klart uten å kollapse (-dunvesten, men det var dumskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan definerer du "alle skiløpene i Nordmarka"?

Jeg har definert vekk alle tilførselsløypene fra "bygda", særlig Normarka Nord er det mange av dem og de er sjelden vedlikeholdt og noen eksisterer knapt. Definerer du også inn de upreparerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et kart fra 2004 som jeg setter streker på løyper jeg har gått. Jeg gidder ikke gå ned i bygda så jeg kutter ut alle tilførselsløyper, men går dit det er løypekryss så lenge det ikke er i tettbygd strøk/utmark/innmark. Definerer Nordmarka som det Skiforeningen i sine løypemeldinger kaller Krogsskogen, Bærumsmarka, Nordmarka Syd og Nord.

Sliter med skuterløypene. Mange er meget dårlig vedlikeholdt (trær fra Dagmar-stormen) og lite snø gjør dem vanskelige å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er det noen som veit åssen det er med fotturer i Nordmarka nå? Er det fortsatt for mye snø til å gå i blåløypene? Tar gjerne i mot tips om steder der man fint kan gå på beina uten å labbe i våt snø. Det skulle bli veldig mildt og fint mot helga, men er ikke så kjent der oppe så det er god mulig vårfornemmelsene mine er i sterkeste laget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.