Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterklær for overnatting på vinterstid?


Taomas

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en vindtett og vanntett samt pustende vinter jakke og bukse for fjellvandring og klatring på vinters tid. Er litt usikker på hva jeg burde gå for.

Vil kjøpe noe som holder i mange år fremover.

Kommer derfor hit for og høre hva de fjellvandte her bruker på overnevnte turer.

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

1. IKKE velg bort BOMULLSANORAKK før du er helt overbevist om at du IKKE vil ha det !!!

2. Får du tak i en VADMELSNIKKERS så kjøp den selv om den koster flesk. (En skredder som jeg har navnet på kan sy en til deg)

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

1. IKKE velg bort BOMULLSANORAKK før du er helt overbevist om at du IKKE vil ha det !!!

Lykke til !

Ikke for å kuppe tråden: men Brage; kan du utdype hva du mener, og hva slags tilbud som finnes idag. Er egentlig på jakt etter en slik en, men vet ikke helt hva jeg bør ha.

Og det kan jo hjelpe trådstarter om du gir litt mer kjøtt på beinet i forhold til hva du legger til grunn for påstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gjort en hel del research, og tenkte jeg skulle nevne hva jeg har komme frem til her inne for å få litt tilbakemelding på det jeg har valgt.

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Alpha-SV-Jacket# Alpha SV Jakke (Tredje lag)

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Pants-Shorts/Alpha-SV-Bib# Alpha SV Bukse (Tredje lag)

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Gloves/Alpha-SV-Glove# Alfa SV Hansker

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1100389&prodid=46027 Aclima WarmWool overall (Første lag)

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1100389&prodid=36194 Norrøna /29 warm1 One Piece (Andre lag)

Det som er formålet med dette utstyret er en Norge på langs tur på vinterstid, samt fremtidige ekstrem turer på vinteren.

Dette er dyrt utstyr, men jeg har skjønt at arcteryx er gode produkter som egner seg spessielt til det jeg har i tankene.

Om noen har andre billigere alternativer så er det bare å komme med det også.

Vær konstruktiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterklær og undertøy ser bra ut det! Er skeptisk til helfleecen. Alltids kjekt å kunne regulere litt separat. Er det en spesiell grunn til at du har valgt den?

Valgte den egentlig bare fordi den er heldekkende. Har du ett alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden: men Brage; kan du utdype hva du mener, og hva slags tilbud som finnes idag. Er egentlig på jakt etter en slik en, men vet ikke helt hva jeg bør ha.

Og det kan jo hjelpe trådstarter om du gir litt mer kjøtt på beinet i forhold til hva du legger til grunn for påstandene.

Hei ost !

Gode bomullsanorakker leveres både av Bergans og Norrøna. Fjellreven har også en god anorakk, men den er ikke 100% bomull.

Bomull "puster" best !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med bomullsjakke på vinteren er at den blir klissvåt av svette på ryggen hvis jeg går med (tung)sekk, og fryser til beinhard is med en gang sekken tas av. Membranjakke blir også våt, men jeg syns det er lettere å regulere varmen med den. Dessuten er det bare å børste av isen, så er den tørr.

Mulig dette strider med "fasiten", men det er nå min erfaring... Dessuten er membranjakker mer allsidig i bruk resten av året, og da sparer jeg heller penger på å ha en god jakke.

Bomullsbukse er derimot ikke like stort problem, men det er viktig å passe på den ikke blir våt. Jeg ville gått for membran her også hvis den skal holde mer enn kun de kaldeste vintermånedene.

For å unngå å fryse, er det viktig å unngå å svette. Ikke ha på for varme klær når du går.

Kle deg derfor med flere lag, slik du kun har f.eks en tynn ulltrøye når du går, så kan du kle mer på deg når du stopper opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullsbukse er ikke å forakte på sommerstid heller. Klam plastmembran rett mot huden i solsteika i juli? Nei, takk :) Ellers kan jeg også nevne at om klærne blir ordentlig våte vinterstid så synes jeg ikke membran-klærne tørker særlig fortere enn bomull(men dette kommer litt ann på ytterstoffet på membranklærne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter en vindtett og vanntett samt pustende vinter jakke og bukse for fjellvandring og klatring på vinters tid. Er litt usikker på hva jeg burde gå for.

Vil kjøpe noe som holder i mange år fremover.

:)

Som du ser av svarene, så er det mange meninger og meningene spriker.

Jeg er ikke ofte i vinterfjellet, men har noe erfaring med forskjellige plagg og type stoff/membran i ekstremvær. Det kan meget godt være at bomull er bra i kulde -jeg brukte dette selv i mange år.

Men det er ikke bra i vestlandsvær. Noen påstår til og med at bomull er farlig, og jeg er nesten enig. Våt bomul trekker utrolig mye varme fra kroppen, slik at du fort må skifte, og da kan de tørre klærene også blir våte.

Jeg blir kliss våt i Gore-Tex også, men jeg mener du kan beholde de våte klærne på lenger enn våt bomull. Det betyr at du, på grunn av at Goretex er vind og vanntett, kan arbeide deg "tørr" før du skifter.

De siste årene har jeg brukt Gore-tex, og jeg har til nå ikke funnet noe bedre.

Det blir påstått at membranstoff tørker like sent som bomull. Det er ikke min erfaring, Gore-Tex klær tørker fortere.

Selv bruker jeg Norrøna Recon jakke og Norrøna Dovre bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Bergans sin Derimzax eller hva det nå heter. Stoffet er ikke akkurat slitesterkt på innsiden, men ellers meget bra.

Når det gjelder designen på funksjoner som glidelåser, borrelåser og bukseseler, så tror jeg designeren aldrig har faktisk prøvd klærene. Er noe av det mest på tryne inni hampen til lok. Snakker om Snøhetta-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåholdt på bommulsanorakk i mange år, men etter å ha prøvd goretex/derzimax går jeg ikke tilbake - selv om en skikkelig kvalitetsanorakk (tettvevd o.s.v.) har noen fordeler i kaldt vintervær.

Selv bruker jeg Bergans jakke der hette, glidelåshemper og lommeløsninger er gode (husker ikke modell - kanskje Sirdal?). Har ikke brukt den lenge og ofte nok til at jeg skal skryte så veldig av slitestyrke.

På beina bruker jeg Fjällreven bukse i G-1000 materiale. Dette forsterkes med en eller to stilongs (dobbel ull er gull). Når det er vått eller VELDIG kald/vindfullt trekker jeg oppå en overtrekksbukse i derzimax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke bra i vestlandsvær. Noen påstår til og med at bomull er farlig, og jeg er nesten enig. Våt bomul trekker utrolig mye varme fra kroppen, slik at du fort må skifte, og da kan de tørre klærene også blir våte.

har også hørt vestlendinger påstå dette. Er ikke enig. Bomull brukes for å holde vinden ute om man vil ha bedre pusteevne enn det membranklær klarer.(evt om enn vil velge mer miljøvennlig?) MEN dette forutsetter bruk av regnklær når det regner! Bomull er ikke vanntett og blir ikke påstått det heller. Spørsmålet er om man setter pusteegenskapene(evt. miljø eller det faktum at bomull er mykere og mer behagelig å gå i) høyere enn å kunne gå med en mer eller mindre vanntett jakke hele tiden8(så man slipper å skifte). Høres i blant ut som folk glemmer dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil slå et slag for Lundhags jakker i 65 % polyester, 35 % bomull. Glimrende til vinterbruk. Puster bra, er vindtett, og vannavstøtende. Og ikke minst har den glidelås foran - jakke, ikke anorakk.

Har en enklere modell enn vist under, som jeg ga 800 kr for på nettet.

http://www.qxl.no/pris/sport-fritid/sportsklaer-sko/tur-og-fjellbekledning/lundhags-traverse-pro-jacket-herre-tea-green-large/v/an643535418/

Etterfølgeren Lundhags Este Jacket er også et alternativ:

http://www.lundhags.se/jackor/#showProduct?id=16614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også hørt vestlendinger påstå dette. Er ikke enig. Bomull brukes for å holde vinden ute om man vil ha bedre pusteevne enn det membranklær klarer.(evt om enn vil velge mer miljøvennlig?) MEN dette forutsetter bruk av regnklær når det regner! Bomull er ikke vanntett og blir ikke påstått det heller. Spørsmålet er om man setter pusteegenskapene(evt. miljø eller det faktum at bomull er mykere og mer behagelig å gå i) høyere enn å kunne gå med en mer eller mindre vanntett jakke hele tiden8(så man slipper å skifte). Høres i blant ut som folk glemmer dette :)

Ut fra det som skrives, så forstår jeg det slik at du ikke er "vestlending". For å få litt bakgrunn for din mening: Har du forsøkt bomull i + 2 grader, regn og kuling i noen timer?

Sikt vær har jeg hatt noen ganger, og jeg husker spesielt en tur tidlig i juli for et par år siden. På den turen var jeg så nær alvorlig nedkjøling som jeg noen gang har vært. Med Gore-tex og ull under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det som skrives, så forstår jeg det slik at du ikke er "vestlending". For å få litt bakgrunn for din mening: Har du forsøkt bomull i + 2 grader, regn og kuling i noen timer?

Sikt vær har jeg hatt noen ganger, og jeg husker spesielt en tur tidlig i juli for et par år siden. På den turen var jeg så nær alvorlig nedkjøling som jeg noen gang har vært. Med Gore-tex og ull under.

Hmm det må si jeg høres ubetryggende ut?

Hadde du bare ett tynt lag med ull under? Altså alt i alt bare 2 lag (ull og gore-tex?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm det må si jeg høres ubetryggende ut?

Hadde du bare ett tynt lag med ull under? Altså alt i alt bare 2 lag (ull og gore-tex?)

Ja, jeg hadde bare en tynn ulltrøye under en Norrøna Trollveggen jakke. Det var jo "sommer" for søren.

Jeg tok på mer etter et par timer, og fikk vinden bakfra. Det hjalp adskillig.

Det skumle med nedkjølingen er at jeg ikke helt har kontrollen på hvor "galt" det egentlig var.

Det kjentes bare kaldt og vått, men denne gangen var vi to, og på min bror - som var den andre - forsto jeg at noe ikke var som det skulle. Ting var ikke "optimale" og reaksjonen på "normale" ting ble litt sånn ute av fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det som skrives, så forstår jeg det slik at du ikke er "vestlending". For å få litt bakgrunn for din mening: Har du forsøkt bomull i + 2 grader, regn og kuling i noen timer?

Sikt vær har jeg hatt noen ganger, og jeg husker spesielt en tur tidlig i juli for et par år siden. På den turen var jeg så nær alvorlig nedkjøling som jeg noen gang har vært. Med Gore-tex og ull under.

Som jeg sa: Bruk av bomull som vindjakke fordrer at man har med regntøy til bruk i regnvær! :) poenget mitt er at bomull ikke er dårlig men at å bruke bomull i regnvær ikke er riktig bruk av stoffet/produktet. Påstår ikke at bomull er det som fungerer bet i regnvær. (Ja, har vært ute og blitt våt i bomullsjakke jeg også.)

Selv har jeg både bomull og membran og velger hvilken alt etter hva jeg forventer passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa: Bruk av bomull som vindjakke fordrer at man har med regntøy til bruk i regnvær! :) poenget mitt er at bomull ikke er dårlig men at å bruke bomull i regnvær ikke er riktig bruk av stoffet/produktet. Påstår ikke at bomull er det som fungerer bet i regnvær. (Ja, har vært ute og blitt våt i bomullsjakke jeg også.)

Selv har jeg både bomull og membran og velger hvilken alt etter hva jeg forventer passer best.

Må innrømme at jeg gikk glipp av noe der...

(Det var slik jeg kledde meg for lenge siden - på tidlig 90 tall - og det funket, men ikke godt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.