Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødbivuak på fjellet vinterstid


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg farter en god del alene på høyfjellet på vinteren, stort sett i bra vær, men av og til i mer ruskevær. Jeg har alltid med meg passende telt ,spade, sovepose, foret jervenduk etc, så tåler det aller meste av vintervær. Men har ikke vært utsatt for så dårlig vær at teltet ikke holder eller at man ikke klarer å slå opp teltet pga for mye vind /uvær. 
Jeg synes jeg trenger en liten plan for å lage nødbivuak / kantgrop / snøhule som er praktisk gjennomførbar dersom været blir for ille. Jeg har f.eks sett mange youtubevideoer av kantgroper som er relativt kjappe å lage, men dette er jo avhengig av at man finner en passende helling med nok snø i. Ser vel kanskje for meg at man ikke alltid får tid / anledning til å lete etter dette. 

Så da blir spørsmålet, hva gjør man da?
F.eks på flat mark, graver man seg rett ned, på skrå ned eller bygger man en levegg med hjelp av snø og pulk etc, og setter seg under jervenduken? 
Er det noen som har litt praktisk erfaring med hva som er tilstrekkelig, men ikke for mye arbeid?
Er det noe man kanskje bør passe på å IKKE gjøre?

Målet må kanskje være å kunne ligge i ro i 24 timer uten å bruke unødvendig mye energi mens man venter på at været skal roe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har for det meste brukt kantgrop. De har jeg riktignok gravd når det er greit vær og ingen nød. Min erfaring er at det nesten alltid er skavler eller kanter du kan grave deg inn i på høyfjellet. Jeg har med en søkestang for å finne ut hvor mye snø det er, men staven vil også fungere bra. Fordelen med kantgropa er at den tar under timen å grave og funker under alle forhold. Ofte så ser man når det er værskifte på gang. Så du har litt til på å få opp teltet eller grave deg ned.

Det å grave på flatmark (flatgrop) når det er mye vind, tror jeg blir vanskelig. Da føyker det fort igjen. I tillegg er det mye arbeid. Da ville jeg heller ha forsøkt å komme meg inn i jervenduken på en måte hvis telt er umulig. Jeg har bygd levegg av klosser i dårlig vær. Det funker sånn passe. Pulken kan jo også forsterke vindskjermen. Ofte trenger du å tråkke snøen med skiene så den setter seg, før du kan kutte ut blokker. Hele prosessen tar kanskje 30 min  i dårlig vær.

Jeg har også god erfaring med å bruke terrenget til å finne skjerming fra vinden. Bruk kartet å se etter muligheter. Du finner nesten alltid en teltplass.

Jeg synes det høres ut som du er veldig godt forberedt.

Legger ved noen gamle bilder fra Hardangervidda :)

Typisk terreng Hardangervidda.jpg

Værskifte Hardangervidda.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gode erfaringer du har Magne. Jeg har også vært litt i stuss over dette med å grave seg rett ned på flata ift at ting bare fyker igjen fort, men ser andre beskriver det som en god løsning. kommer kanskje litt an på hvor ille forholdene er. Å finne plass til kantgrop er kanskje greit å finne som du sier hvis man bruker kart og litt kløkt før det har gått for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min sesong, men broderer på noe @Magne S sier.

Når været ser rart ut, stikk jevnlig ut kurs til nærmeste ly i tillegg til marsjkursen. Da har du kompasskurs klar dersom været slår seg vrangt og du plutselig har to meter sikt.

Du er godt forberedt, men et døgn eller to i jervenduken på flata er nok mindre komfortabelt enn med kantgrop og jervenduk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet mye i fjellduken fra helsport. Duken er rundt 20 år og godt brukt og ikke like tett som ny :-) Men funker like godt i dag. Ikke vært utsatt for sikkelig ruskevær og blitt vær fast, men har sittet i den i time og 2 uten problem i vind og sikkelig surt vær uten problemer. Om jeg kun har med fjellduken, ville jeg ikke brukt mye tid på lage ei grop. Heller funnet ly bak en stor stein/haug slik at jeg ikke blir utsatt for kastvind osv. Sitter da på sekken med fjellduken tredd over, fordelen her er at jeg kan sitte på sekk og med beina i slags fosterstilling. Tempearturen i duken blir faktisk ganske behagelig og på pluss siden, selv om klær blir vått. Er det mye vind blir det mindre kondens i duken :-) Jeg har også alltid med meg stormkjøkken og 0,5 liter med rødsprit. Null problem å sette stormkjøkken på, selv i ruskevær. Da har jeg anlednig til å smelte snø og koke vann, som også kan være fint tidsfordriv. Digg med 1,5 l vann i ei nalgene flaske som plasseres inne i jakka på magen (må kjøles ned litt). Me dette så kan du holde det gående i flere timer.

Har jeg tilgang til fjellduken x-trem, så er det ren luksus i forhold til den vanlige fjellduken. Har jeg også tilgang til sovepose og liggeunderlag, ville jeg heller lagt meg på flaten i lita grop som ikke tiltrekker seg for mye vindtransport snø. Kan godt være litt vind, men ikke utsatt for vindkast. Putter liggeunderlaget inn i fjellduken xtrem sammen med soveposen. Har sovet slik mange ganger i ruskevær (ikke nødvendigvis værfast) funker som ei kule det, bare pass på å ligge med hode den veien vinden blåser. Eneste minuset er å pisse og slå lens på natta i vinden. har ikke prøvd nr 2 i sånt vær :-) enda.

En sånn type nødbivuakk, tenker jeg at kan være lurt å teste. Ikke nødvendigvis i sikklig dritt vær, men jeg er ofte på tur når det er litt rusket, selv om det er ubehagelig å stoppe opp og jeg har en liten time til bilen, har jeg stoppa opp og tatt meg ei sikkelig pause, rigga meg til i duken og spist lunsje og testa det ut. Trenges litt erfaring med dette også, spesielt når du er sliten, våt og kald. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (På 4.4.2023 den 15.16):

Jeg har også alltid med meg stormkjøkken og 0,5 liter med rødsprit. Null problem å sette stormkjøkken på, selv i ruskevær. Da har jeg anlednig til å smelte snø og koke vann, som også kan være fint tidsfordriv.

Å fyre en rødspritbrenner og smelte snø inni en slik duk vil gi en uutholdelig sur lukt og mengder med kullos.

Kan ikke skjønne at det går an, det må ihvertfall luftes svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grave kantgrop etter regelboka kan nok bli tøft i full storm. Jeg har overnattet i «hull i en skavl», og det går raskt å grave. 
Da spar man en sitte- eller liggeflate rett inn i en skavl fra siden, og kaster snøen ut. Så dekker man en del av åpningen igjen med snøblokker og krabber inn. Resten fikses etter beste evne innenfra. Er man bare kommet innenfor så er man i ly av det verste været, og har litt bedre tid til å mekke ting til. 

Grop på flatmark har jeg bare testet i godvær. Da gravde vi ei sittegrop og gjorde klar snøblokker ved siden av. Skiene ble lagt over gropa, og blokkene lirket ut på skiene som tak. Mye mer jobb 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (På 4.4.2023 den 15.16):

Eneste minuset er å pisse og slå lens på natta i vinden. har ikke prøvd nr 2 i sånt vær :-) enda.

 

Gode tips :-) . Sommer som vinter; pisseflaske er saken :-) , i alle fall for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

Å fyre en rødspritbrenner og smelte snø inni en slik duk vil gi en uutholdelig sur lukt og mengder med kullos.

Kan ikke skjønne at det går an, det må ihvertfall luftes svært godt.

Ikke i fjellduken nei 😉 men utafor. Poenget var at det selv om du må søke ly, kan du stole på at du får fyr på brenneren og kokt vann. Har aldri opplevd å ikke få fyr på en rødsprit brenner uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes @Magne S sin løsning ser fornuftig ut hvis man allerede er i trøbbel. Det er jo forskjell på å ta en avgjørelse om å grave seg ned hvis man ser uværet velte innover i horisonten, og på å stå midt i det mens man tenker f#ck. I førstnevnte har man litt mer tid til å finne et egnet sted. I sistnevnte kan man allerede være kald og sliten. Uansett må man improvisere med det man har tilgjengelig av terreng og utstyr. Har gravd en del "hull i skavl" i det siste (mer stas for meg enn ungen(e)), og det går jo forholdsvis raskt, sammenlignet med tidsestimatet for skikkelige huler. 

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 9.4.2023 den 1.29):

Å grave kantgrop etter regelboka kan nok bli tøft i full storm. Jeg har overnattet i «hull i en skavl», og det går raskt å grave. 
Da spar man en sitte- eller liggeflate rett inn i en skavl fra siden, og kaster snøen ut. Så dekker man en del av åpningen igjen med snøblokker og krabber inn. Resten fikses etter beste evne innenfra. Er man bare kommet innenfor så er man i ly av det verste været, og har litt bedre tid til å mekke ting til. 

Grop på flatmark har jeg bare testet i godvær. Da gravde vi ei sittegrop og gjorde klar snøblokker ved siden av. Skiene ble lagt over gropa, og blokkene lirket ut på skiene som tak. Mye mer jobb 

Ja, synes dette ser ut som en praktisk og god løsning. Komme seg inn i en provisorisk skavl som akkurat duger for formålet, og så ta det derfra når man føler seg trygg og klar til å modifisere kantgropen innenfra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Lavvosolberg skrev (På 12.4.2023 den 15.09):

Ja, synes dette ser ut som en praktisk og god løsning. Komme seg inn i en provisorisk skavl som akkurat duger for formålet, og så ta det derfra når man føler seg trygg og klar til å modifisere kantgropen innenfra. 

Enig. Hvis det virkelig er dårlig vær, så tror jeg skavell er det eneste reelle alternativet. Mange graver jo groper og huler, men det gjøres som oftest i godvær når man har flere timer tilgjengelig.

Spørsmålet er å finne en skavl i dårlig vær. Da må vel løsningen bli å peke seg ut en skavl før vinden og sikten gjør det umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 9.4.2023 den 1.29):

Grop på flatmark har jeg bare testet i godvær. Da gravde vi ei sittegrop og gjorde klar snøblokker ved siden av. Skiene ble lagt over gropa, og blokkene lirket ut på skiene som tak. Mye mer jobb 

Dette har jeg lurt litt på. Det er jo definitivt den mest tilgjengelige metoden på fjellet, uten å måtte lete etter en skavl på vidda i whiteout. Snø under deg har man nok av.

Ville det ikke gjort seg med å grave seg rett ned (relativt fort gjort) og innover, legge fjellduk e.l. over som tak, med ski på tvers over + snø på kantene for å ankre ned duken? Ligger duken flatt med bakken er det ikke mye vinden har å ta tak i, og jeg ser for meg at man ganske raskt har fått seg et godt ly som neppe blåser bort med det første. Om det skulle snø så mye at duken ikke holder, så burde det ikke være krise om man også har gravd seg "innover" fra den vertikale gropa.

Jeg har lest historier i magasiner o.l. som beskriver hvordan nødlyet i skavelen bare kan "blåse bort" i stormen. Dette kan jo umulig skje om nødlyet er rett ned i snøen, og ikke i siden på en skavel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne S skrev (1 time siden):

Spørsmålet er å finne en skavl i dårlig vær. Da må vel løsningen bli å peke seg ut en skavl før vinden og sikten gjør det umulig.

Jeg tror du er inne på det sentrale punktet mht nødly her. Jo bedre forståelse du har av din posisjon og terrenget rundt, jo bedre mulighet har du til å skape egnet ly når du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen er nok å øve seg på å bu i snøen, å øve seg på å bygge ulike typer bolig. Da har en gode verktøy og kan velge det som egner seg best til situasjonen akkurat der.

Som ved så mye annet, så vil erfaring gjerne gi deg en vis ro og overskudd, og har du bygget mtye ulikt, da er plutselig ikke ting å kritiske likevel, og løsningene mange.
Når ting strammes til, har jeg ofte endt med å kombinerer flere strategier/konstruksjoner - som nevnt over når du likevel spar ut til flatmarks grop, da kan du jo kutte blokker og nytte de til bygge steiner i en "iglo-flatmarks grop". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.