Gå til innhold
  • Bli medlem

Har lommelykten gått ut på dato?


Vandrefanten

Er du en lommelyktbruker eller hodelyktbruker?  

86 stemmer

  1. 1. Er du en lommelyktbruker eller hodelyktbruker?

    • Sverger nok kun til hodelykta.
      49
    • Lommelykta er en klar vinner.
      1
    • Ja takk, begge deler.
      38


Anbefalte innlegg

Til tross for at hodelykten etter min mening er helt overlegen en vanlig lommelykt når det gjelder brukervennlighet så ser jeg til min store forundring at det selges vanlige lommelykter fremdeles. For min egen del har jeg nok kjøpt min aller siste lommelykt etter at jeg begynte å bruke hodelykt. Det jeg lurer på er om det er andre på Fjellforum som sverger til lommelykten fremdeles og i den forbindelse tenkte jeg å prøve meg på en brukertest. Kom gjerne med noen kommentarer hvis du sverger til lommelykten og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt ann på hva man bruker lykter til. Vil anta at fjellforums brukere har andre gjøremål ila året enn bare å være på tur :wink:

Lommelykter kan jo være mye mer hendig til enkelte gjøremål kontra hodelykter. F.eks lyse inn i inspeksjonsluker på båter/fly/hus, eller andre plasser hvor du ikke vil stikke inn hodet først for å skaffe deg lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommelykter er fine når du leter etter ting, mens hodelykter er suverene når du skal GJØRE ting (hendene fri).

En moderne lommelykt (2*AA eller mindre) er slankere og mer kompakt å ha i lomma enn de fleste hodelykter.

Et rør er en mye mer robust konstruksjon enn 2 bokser med ledning (pluss hodebånd). Du får robuste, små hodelykter - men da ofte i 3*AAA eller klokkebatterier. Lysmengde og batterilevetid er da tilsvarende minimal - men dette er gode valg for nærfeltbelysning.

Pris/kvalitetsforholdet er MYE bedre for lommelykter enn for hodelykter.

Utvalget av hodelykter som har de lysdiodene JEG vil ha (varmhvit eller nøytralhvit lys, evt høy CRI) er latterlig dårlig.

Hodelykter med nok lys til skikjøring, sykling etc som samtidig er robuste nok til aktiv bruk koster skjorta, fanden med fett på og mere til. En 2*AA lykt med 150-200 lumens får du for rundt 200 kroner (momsgrensa).

Liten, kraftig lommelykt + Skireim + sykkelhjelm = knallbra hodelykt for rundt 200 kr. Det eneste som stopper deg er motepolitiet og trendpatruljen, som slår knallhardt ned på bruk av sykkelhjelm i skiløypa... (tenk om noen skulle tro at du var tilhenger av lovpålagt hjelmbruk i norske skiløyper - gud forby!).

For min egen del har jeg etpar zebralights for nærfelt-arbeid. Fantastisk til det bruk. Jeg savner en kraftig hodelykt til skikjøring og sånn, men klarer meg fint enn så lenge med min skireim+2*AA løsning. Vurderer modeller fra Spark http://www.sbflashlights.com/Spark-Flashlights-c27/ og muligens sebralights.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på hva man bruker lykter til. Vil anta at fjellforums brukere har andre gjøremål ila året enn bare å være på tur :)

Lommelykter kan jo være mye mer hendig til enkelte gjøremål kontra hodelykter. F.eks lyse inn i inspeksjonsluker på båter/fly/hus, eller andre plasser hvor du ikke vil stikke inn hodet først for å skaffe deg lys.

Jeg bruker mye hodelykt på jobben som elektriker. En liten Petzl sak med godt lys. Og jeg bare tar den av, og holder den i hånden hvis jeg skal lye inn i en luke eller noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et "utstyrsproblem"! Jeg liker å ha ting for hånden. Det blir ofte et problem - med vekten. Slik er det også med lyskilder. Men jeg jobber med saken. Og har klart å begrense meg til:

- På Hardangervidda: En liten Petzel hodelykt med kort rekkevidde

- I skogsterreng: En hodelykt med lang rekkevidde. (I hvert fall fra neste tur av) Sist jeg var ute og kun hadde med den lille bommet jeg på en sti i ukjent lende (GPSen var til reparasjon). Dette kostet meg 2 timer ekstra gange.

- to små ledlykter, sykkellykter, fra Clas Ohlson. Har dem på Pin om reel, eller heiskortholder om du vil.

Den ene er festet fast i lokklommen på sekken.

Den andre har jeg i høyre bukselomme, men er forsvarlig festet til en beltehempe.

- og så har jeg en i nødpakningen, en liten kjekk sak jeg kjøpte hos en kineser i Benidorm. Veier 10 gram. Er utstyrt med sveiv slik at jeg ikke trenger å bekymre meg om alt annet lys svikter.

Konklusjon: Hodelykt eller lommelykt? Ja, takk begge deler.

PS. Jeg må tilstå en ting. Jeg har visst også en liten lykt i venstre brystlomme på jakka også, og muligens en på fiskevesten. "Kjekt å ha, kjekt å ha".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en LedLenser H14, med avtagbar batteripakke, slik at jeg kan holde batteriene varme i innerlommen, og i tilleg en liten petlz tikka2+.

Fordelen med dette er at du har en lykt med skikkelig godt og langt lys selv i vinterkulden, og en lett og liten med mer enn godt nok lys til å vandre med som i tillegg er veldig fin i campen, og varer veldig lenge før batteriet dør ut. Denne er så liten at du kan ha den i lommen og bruke den som en lommelykt

Og HVIS den ene lykten skulle svikte, så har du en i reserve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ja takk begge deler.

Har en haug av diverse lommelykter/hodelykter. Det som uten tvil blir mest brukt er en Olight i1. Knøttliten og lyser sterkere enn tunge lykter som feks Led Lenser T7. 3V cr123a/ 3,7V rcr123a-batterier bestilles på ebay for under èn dollar pr stk inkl frakt. Ellers bruker jeg en Petzl Ticka Plus i camp og ved fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler; en liten lommelykt er genialt kjekt til mye og veier lite. Har en liten Sacredfire fra Dealextreme, bruker cr123 batterier og lyser noe j..ig. Kostet knapt 100kr.

Hodelykt; Måtte ta til takke med en gammel Petzl Duo hodelykt med AA-batterier i slike plastadaptere her en natt jeg var ute på ettersøk, den imponerte faktisk og når jegeren sa jeg kunne bare beholde den som takk for jobben ble den med hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vel prøvd ca 40 -50 forskjellige lommelykter i alle varianter , men den desidert mest mest anvendelige lykta har vært en SPY 007 i titan.

Den første klarte jeg faktisk og miste til slutt etter å ha vært i bruk hver eneste dag i flere år.

Den som fant den går vel uvitende rundt med en lykt til 1175 $ inkludert hylster i krokodilleskinn.

ja-ja - han får slite den med helsa . Det er vel den beste lykta han noen gang vil ha.

Jeg har fått meg ny med bedre feste på hylsteret. :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en billig 50 kroners hodelykt til matlaging, lesing etc i mørket på tur, og en billig lommelykt kjøpt på Ebay fra Hongkong med et par trillarder lumen lysstyrke til å finne fram/finne ting, flombelyse med etter behov....eller billig og billig. I Norge selges lykta fior 500 kroner, og så my hadde jeg aldri gidda å betale for noe slikt. På Ebay får akkurat samme lykt for under hundrelappen inkludert frakt fra Kina!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige lykter - Hva er egentlig det ??????????? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hvor mye bruker dere lyktene og hvor lenge holder disse billiglyktene med hardt bruk .

For å ta 2 eksempler :

Jeg har hatt 8 stk hodelykter Ledlenser H7 og alle røk enten i ledd eller ledning etter svært kort tid . Har fått ny hver gang på garanti men det har totalt kostet meg 1769 kr i drivstoffutgifter og kjøpesum for lykt . Disse 8 lyktene holdt ca 50 timers bruk tilsammen.

Kostnad blir da 1769 delt på 50 er 35,38 pr time . Har da ikke regnet med tid på reklamasjon , frustrasjon. og kjøring att og fram til butikk. . Det ble faktisk flere turer pr lykt da butikk var tom for H7 og måtte ta turen en gang senere.

Kostnad - 35,58 pr time

Spy 007 Titan - Ny pris med hylster 1175 $ Byttet den til meg som ny for 5423 kr . Brukt hver eneste dag i 3 år og særdeles mye med et snitt på minimum 20 min pr dag.. Har til enhver tid 3 ekstra sett med batterier klar. Etter 3 år fortsatt like funksjonell uten et feilslag. Ble mistet på en handletur i nærbutikken.

Driftstid i 3 årene estimert til minimum 365 timer . Kostnad pr time rundt 14,85

Batterikostnader er ikke tatt med da de begge er blitt brukt særdeles mye på jobb og batterier er blitt dekket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukker ikke lommelykt mer enn at jeg aldri kommer til å ha behov for en lommelykt til 5000 kr.

Biltema lykta mi til 49 kr har jeg hatt i 4 år...vært i bruk ukentlig eller så i godvær.

Den andre har vært i action en eneste gang. Men siden jeg kan kjøpe 50 av dem før jeg kommer opp i 5 høvdinger

for dem, tar jeg det med knusende ro at de er billige. Varer de i 1 år hver har jeg lommelykt i 50 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.