Gå til innhold
  • Bli medlem

Advarsel fra Folkehelseinstituttet angående bruk av stearinlys


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
Alt medfører jo en helserisiko for tiden. Dette føyer seg jo bare inn i en veldig lang rekke som jeg velger å ignorere.

Jepp! Tenk bare på smørhysteriet! Ikke lenge siden alle "måtte" holde seg borte fra fett av alle typer. Farlig, vet du! Kan stoppe opp både her og der i systemet. Men nå skal man spise fett (lavkarbohysteriet), og alle butikker går tom for smør.

Jegerne ender opp fulle av bly fordi de skyter julesteika med blykuler. Farlig! Man blir tung i ræva av så mye bly i skrotten.

Og det er selvsagt farlig å fyre primus i telt på grunn av farlige stoffer. Eller brenne stearinlys.

Det er visstnok ikke bra å spise for mye fisk heller..

..men om noen år er det motsatt. Når motevinden snur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):?:roll:

Bensin blir vell karakterisert som radioaktivt atomavfall i forhold da? Ludvik fra Flåklypa er sannelig en god ambassadør for nordmenn.

Om vi subsuidierer dem med statlige midler, så er dette egentlig litt tragisk mener da jeg. Folkehelseinstituttet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del her som har kritikkverdige holdninger. Da tenker jeg hovedsakelig på den manglende objektive leserevner når man leser en artikkel.

Det kommer da meget klart og tydelig frem i artikkelens øverste få linjer at det de advarer mot er overdreven bruk. Altså tenker man gjerne at 250 telys på ett bord hver kveld 365 dager i året må kunne karakteriseres som overdreven bruk. Å advare mot slikt er på sin plass, da mange jenter (og noen menn) kjører veldig mye telys i hverdagen. Bor man da gjerne i gamle hus med dårlig ventilasjon så blir mengden sot høy. Greit å få vite om dette dersom man i tillegg bor i Bergen og attpåtil røyker. Da vet man at man må foreta minst to endringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskerne må vel ha litt forskjellige meninger hvis de skal ha jobb i morgen også. Hvis alle hadde vært enig, hadde det vel spøkt for forskningstilskuddene. Tror nok fornuft og et sunt måtehold, samt å hoppe litt bukk over mange av forskningsresultatene, er den sunneste resepten for best mulig livskvalitet.

Synes det er artig å se at i det ene øyeblikket er salt farlig, mens det i neste er sunt :)

Salt er trygt å spise: http://www.kk.no/868889/salt-er-%ABtrygt%BB-aa-spise-igjen

Salt dreper deg: http://www.dinside.no/350643/salt-dreper-deg

.....og som Aspiranten nevner, leser man hele artiklen, så er det ikke sikkert overskriften er så presis alikevel :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del her som har kritikkverdige holdninger. Da tenker jeg hovedsakelig på den manglende objektive leserevner når man leser en artikkel.

Det kommer da meget klart og tydelig frem i artikkelens øverste få linjer at det de advarer mot er overdreven bruk. Altså tenker man gjerne at 250 telys på ett bord hver kveld 365 dager i året må kunne karakteriseres som overdreven bruk. Å advare mot slikt er på sin plass, da mange jenter (og noen menn) kjører veldig mye telys i hverdagen. Bor man da gjerne i gamle hus med dårlig ventilasjon så blir mengden sot høy. Greit å få vite om dette dersom man i tillegg bor i Bergen og attpåtil røyker. Da vet man at man må foreta minst to endringer :)

Det som slo meg er at det ikke sto noe om HVA overdreven bruk er. Jeg skjønner det er mange variabler som kan spille inn på om hvorvidt ditt bruk er overdrevet eller ei, men et eksempel hadde likevel vært på sin plass. Derfor hopper jeg bukk over budskapet i slike artikler. Om overdrevet bruk er 250 telys på et bord hver kveld året igjennom, så trenger jeg ingen forsker til å fortelle meg at det kan være skadelig, og ja, jeg skjønner du satte det på spissen. Om overdreven bruk speiler telynsvanene til en betydelig del av befolkningen, så må man eksemplifisere med det da, og komme med noen tall, slik at leseren kan gjøre seg opp en vurdering om han/hun er i "risikosonen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.