Gå til innhold
  • Bli medlem

tur i slutten av oktober


REJOHN

Anbefalte innlegg

For et par uker siden var det spørsmål om sesomgen var over.

Det er den ikke.

Denne helga ble det tur fredag-lørdag-søndag. Og forholdene var (fredag/lørdag) bedre enn de har vært svært mange helger i år.

Det var forholdsvis tørt, lite vind og til overmål litt sol. At det var varmt for årstiden, skyldes muligens den globale oppvarmingen - takk til alle som gir sitt bidrag. (Pust kun inn, om du ikke vil bidra.)

Søndagen ble litt "tøffere" med både regn og vind. Turen gikk i høyden, opp mot 1000moh og ikke en kjeft å se ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilder REJOHN, bilder...

Du skriver bra fra turen,

men uten bilder blir det nesten som disse fra FFs barrndom....

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=132

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=171

Bilder er halve turen.

Men de kommer vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gikk turen?

Fredag/lørdag gikk jeg fra Hunnedalen til Blåfjellenden. En kort tur, men da tar jeg med meg det meste i sekken...

Søndagsturen gikk litt lenger opp i dalen. Fra Lortabu til Sandvatn om Mangædne. Turen er satt opp som 3 timer hver vei, (men den er kortere enn det.) 6 timer tilsammen med pause på hytta.

Det kan lett bli et tilsvarende opplegg denne helga. Mørket kommer fort på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lortabu - Sandvatn!

Har du vert innom Urdalen på denne turen? Jeg mener det er det denne dalen heter. Her er det noen gamle "driftelege" som det går å overnatte i. Små hytter som jeterne har bygget av opplødd stein under noen digre steiner. Det er sikkert snart 100 år siden de var i bruk, men jeg har planer om å ta mine to sønner med på en tur inn her for å overnatte. Det er en stund siden jeg var her sist, så jeg burde kanskje ta en liten rekognoseringstur først. Stedet ligger nordøst for merket løype til Sandvatn og burde ikke være så vanskelig å finne.

Ellers har du jo Mohelleren. Den prøvde jeg å finne denne sommeren, men ga opp. Det var for lenge siden jeg hadde vert der og jeg hadde ikke tid til å lete så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lortabu - Sandvatn!

Har du vert innom Urdalen på denne turen? Jeg mener det er det denne dalen heter. Her er det noen gamle "driftelege" som det går å overnatte i. Små hytter som jeterne har bygget av opplødd stein under noen digre steiner. Det er sikkert snart 100 år siden de var i bruk, men jeg har planer om å ta mine to sønner med på en tur inn her for å overnatte. Det er en stund siden jeg var her sist, så jeg burde kanskje ta en liten rekognoseringstur først. Stedet ligger nordøst for merket løype til Sandvatn og burde ikke være så vanskelig å finne.

Ellers har du jo Mohelleren. Den prøvde jeg å finne denne sommeren, men ga opp. Det var for lenge siden jeg hadde vert der og jeg hadde ikke tid til å lete så lenge.

Urdalslegå ligger ved den gamle driftevegen. Den er muligens lettest å finne om du går over elva nede ved Mangædne og langs nordsiden oppover. Det er en gjeng som pleier å ligge over i Urdalslegå en gang i året. Nå er det riktig nok noen år siden jeg snakket med denne gjengen.

Mohidler bør være enkel å finne. Fra stidelet for Hunnedalen/blåfjellenden (egentlig 100/200 meter lenger mot Hunnedalen, nede ved ånå mellom Mohidlertjønn og 900 vannet) går det en nødla sti innover dalsøkket - på nordsiden av Mohidlertjønn. Du skal forbi dette vannet og videre innforbi et lite tjønn innenfor det store Mohildertjønn.

Mohidler ligger på sørsiden i en bratt bakke. (Hidleren er nesten umulig å finne om du prøver fra sørsiden av vannet.)

Jeg fant en lenk til et bilde:

http://www.fottur.net/side51.html

Her er både beskrivelse og kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.