Gå til innhold
  • Bli medlem

HVA SKAL FJELLENE HETE?


TrondE

Anbefalte innlegg

(i turrapport: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10139)

Ved en ulykke og behov for assistanse fra redningsmannskaper, hadde vært interessant og vite om eaa i det hele tatt ville brukt Sauen som referanse for ulykkesstedet. Hvor alvorlig tar han selv navnsettingen?

I en slik situasjon benyttes helst kartreferanser med posisjoner/koordinater/UTM-ref.

Men har man ikke slikt via kart/GPS, må veiledende navn opplyses.

Dvs. navn på fjellet man er på, pluss gjerne også navn på nabofjell, for å unngå evt. tvetydigheter.

Hadde nok blitt verre det, hvis "Valencia" sine navnepreferanser skulle gjeldt.

Ikke mange navn å henvise til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Hadde nok blitt verre det, hvis "Valencia" sine navnepreferanser skulle gjeldt.

Ikke mange navn å henvise til da.

"eaa", jeg sa jeg ikke orket å delta mer i denne diskusjonen, men din makeløse frekkhet og hang til å tillegge meg meninger jeg ikke har krever opprydding.

Jeg gjentar, jeg har ikke tatt til orde for å fjerne navn i fjellet. Fortell meg gjerne hvor mange ganger jeg må repetere det før det synker inn i hodet ditt. Derfor finnes det "mange navn å henvise til" fra før.

Dessuten er det feil at veiledende navn må benyttes. Det blir minst like utvetydig ved å si høyde 2077m.

Vennligst beklag, og lær deg gjerne litt folkeskikk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"eaa", jeg sa jeg ikke orket å delta mer i denne diskusjonen, men din makeløse frekkhet og hang til å tillegge meg meninger jeg ikke har krever opprydding.

Jeg gjentar, jeg har ikke tatt til orde for å fjerne navn i fjellet. Fortell meg gjerne hvor mange ganger jeg må repetere det før det synker inn i hodet ditt. Derfor finnes det "mange navn å henvise til" fra før.

Frekkhet?

Er folk som er uenige med deg å definere som frekke?

Snakker om å være selvsentrert! :wink:

Jeg har ikke tillagt deg en eneste mening, men kun kommentert på dine argumenter. Det får du pent tåle.

Hvor har jeg sagt at du er for å fjerne eksisterende navn?

Jeg påpeker kun konsekvensen av det du selv hevder, nemlig å unnlate å navne navnløse topper.

Og for å få det til å synke inn i hue ditt; hvis den tankegangen også hadde vært rådende før i tida,

ja da hadde vel få fjell hatt navn i dag? Ikke så vanskelig å fatte det vel..?

Dessuten er det feil at veiledende navn må benyttes. Det blir minst like utvetydig ved å si høyde 2077m.

Å ja?

- - - - - - - - - - - - - -

Ring...riiing...riiing...

"Hjelp - jeg har brukket benet. Jeg er på Gråhøgda!"

Klikk.

- - - - - - - - - - - - - -

Tror du da de kommer med en gang?

Derfor veilendende navn i tillegg.

Og som nevnt, vet du ikke høyden heller (og mangler kart/GPS), hva da?

Capish?

Vennligst beklag, og lær deg gjerne litt folkeskikk i tillegg.

Sorry Sam, men jeg har intet behov for å beklage at jeg er uenig med deg.

Du starter jo sjøl i aller første omgang med å kalle andre for "syklubb", teite, og at en navnediskusjon er for dum og unødvendig.

Slike diktatoriske og sjølbrautende holdninger kan du ikke regne med å få mye sympati for.

Hadde du på vettugt vis kunne deltatt i en konstruktiv debatt med rélle argumenter skulle jeg hørt på deg,

men når hele din survete holdning er at forumet og alle andre (unntatt Emanuel Moen og Vole-stammen) er idioter,

ja da må det slå tilbake på deg selv. Jeg aksepterer det ikke, og du får ingen unnskyldning fra meg.

Skjerp deg, sier jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som deg, som tillegger meg meninger jeg ikke har, er frekke.

Der tilla du meg akkurat en ny mening:

"din holdning er at alle andre er idioter". - Feil. Jeg har ikke den holdningen.

"en navnediskusjon er unødvendig" - Det var ikke en hvilket som helst diskusjon. Det var det aktuelle håpløse Idol-aktige navneherverket her på Fjellforum jeg kalte unødvendig.

Du sier at jeg har "diktatoriske og selvbrautende holdninger". Hva i all verden slags HB har fått deg til å tenke det?

Du nevner at man trenger referanser. Hva skjer hvis man ikke har med laptop på Leirbreen for å oppdatere seg på siste status på navnet til høyde 2077? Da kan du helt sikkert bare glemme å bli reddet av noe redningstjeneste.

"Ring...riiing...riiing...

"Hjelp - jeg har brukket benet. Jeg er på Gråhøgda!"

Klikk."

Hvor tar du "Gråhøgda" fra? Jeg ville sagt høyde 2077 ved Leirbreen. Tror absolutt at det ville blitt oppfattet langt mer presist enn å snøvle Budeia-Geita-Sævven etter tur i snøstormen fordi du ikke husker hva syklubben på Forum har bestemt seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som deg, som tillegger meg meninger jeg ikke har, er frekke etter mitt syn.

I siste innlegg tilla du meg en ny mening:

"din holdning er at alle andre er idioter". - Feil. Jeg har ikke den holdningen.

"en navnediskusjon er unødvendig" - Det var ikke en hvilket som helst diskusjon. Det var det aktuelle håpløse Idol-aktige navneherverket her på Fjellforum jeg kalte unødvendig.

Du sier at jeg har "diktatoriske og selvbrautende holdninger". Hva i all verden slags HB har fått deg til å tenke det?

Du nevner at man trenger referanser. Hva skjer hvis man ikke har med laptop på Leirbreen for å oppdatere seg på siste status på navnet til høyde 2077? Da kan du helt sikkert bare glemme å bli reddet av noe redningstjeneste.

"Ring...riiing...riiing...

"Hjelp - jeg har brukket benet. Jeg er på Gråhøgda!"

Klikk."

Hvor tar du "Gråhøgda" fra? Er du full? Jeg ville sagt høyde 2077 ved Leirbreen. Tror absolutt at det ville blitt oppfattet langt mer presist enn å snøvle Budeia-Geita-Sævven etter tur i snøstormen fordi du ikke husker hva syklubben på Forum har bestemt seg for.

Ønsker deg god bedring på veien mot å bli en litt mer respektfull debattant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som deg, som tillegger meg meninger jeg ikke har, er frekke etter mitt syn.

I siste innlegg tilla du meg en ny mening...

"din holdning er at alle andre er idioter". - Feil. Jeg har ikke den holdningen:

Ønsker deg god bedring på veien mot å bli en litt mer respektfull debattant.

Og her et utvalg sitater fra dine egne respektfulle bidrag i debatten:

* ved å supplere med ett eller annet idiotisk forslag.

* med en unødvendig og teit diskusjon på Fjellforum.

* og gudvethva dere i syklubben måtte finne på.

* Vennligst beklag, og lær deg gjerne litt folkeskikk i tillegg.

* Det var det aktuelle håpløse Idol-aktige navneherverket her på Fjellforum jeg kalte unødvendig.

* Hva i all verden slags HB har fått deg til å tenke det?

* Er du full?

* enn å snøvle Budeia-Geita-Sævven etter tur i snøstormen fordi du ikke husker hva syklubben på Forum har bestemt seg for.

Overbevisende dannelse du har, "Valencia" :wink:

På seg selv kjenner man andre - ikke?

Håper det er den siste tids fotballresultater som har har gjort deg så grinebitersk :x (men innrømmer jeg er i tvil):

Rosenborg - Valencia | 2-0 (2 ganger!)

Heia Rosenborg! :)

End of story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at man trenger referanser. Hva skjer hvis man ikke har med laptop på Leirbreen for å oppdatere seg på siste status på navnet til høyde 2077? Da kan du helt sikkert bare glemme å bli reddet av noe redningstjeneste.

I de 40år jeg har reist til de norske fjelle, har jeg koset meg med de mange rare navn på fjellet. Det er en del av sjarmen ved fjellet :wink:

Jeg skjønner definitivt ikke motvilje din angående navn på fjelltopper — er det en tvangstanke?

Viss en kommer bort i en redningsinstitusjon, er det vel greit nok å oppgi både stednavn og kartreferanser? Hva er problemet dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen motvilje mot navn. Tvert i mot, jeg elsker de fleste av navnene i Jotunheimen.

Det jeg har en motvilje mot er at folk dikter opp nye navn , på kjente og kjære topper, i år 2007. Dette har jeg nå repetert til det kjedsommelige.

Lek gjerne med navnediktning her på Fjellforum, men jeg håper for Guds skyld ikke at for eksempel "Sauen" blir offisielt godkjent av Statens Kartverk. Det er uansett ganske usannsynlig vil jeg tro. Hvis dere har stor trang til å sette deres eget navn på fjelltopper foreslår jeg at dere finner dere en ubesteget tind på Grønland eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har en motvilje mot er at folk dikter opp nye navn , på kjente og kjære topper, i år 2007.

Nettopp nå i år 2007 er det ønskelig med navn på fjellet, fordi det er mange flerr som bruker fjellet nå :wink:

Og viss de kjente og kjære topper ikke har noe navn, er det vet ikke noen synd å foreslå ett?

Og viss navnet blir antatt og brukt av de som går på fjellet?

Kan hende navnet også blir antatt av kartverket, og kommer med på neste trykk!

Det er vel ikke forbeholdt noen få autoriserede å finne på nye navn til fjellet?

Er det ikke bedre toppene har et navn, istedenfor intetsigende koder som: Ø1, N2 osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Bjarne! Jeg synes denne tråden er flott jeg. Det er jo nettopp brukere som har behov for navn. Slik har det alltid vært. Om ikke de som bor lokalt har navnsatt f.eks. fjelltopper så får man respektere at andre brukere av fjelltoppene gjør det hvis de har behov for det. Jeg synes det er bra at Statens offisielle navnepolitikk tar hensyn til lokale og brukeres navnesetting.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er jo en ide å høre med eldre folk i bygdene som har brukt fjellområder tidligere til beite, jakt og fiske.. Hvis gamle navn fortsatt lever på folkemunne bør man få tatt vare på disse og bruke de! I noen områder kan det nok være for seint, og det kan finnes navnløse topper, og da er det vel greit å gi de navn, men ikke uten å sjekke ståa litt først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du "Gråhøgda" fra? Jeg ville sagt høyde 2077 ved Leirbreen. Tror absolutt at det ville blitt oppfattet langt mer presist enn å snøvle Budeia-Geita-Sævven etter tur i snøstormen fordi du ikke husker hva syklubben på Forum har bestemt seg for.

Hehehe, legendarisk, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.