Gå til innhold
  • Bli medlem

Betaling DNT


mariatorium

Anbefalte innlegg

Annonse

Mi erfaring er at det har teke frå ei veke til eit par månader. Det kjem vel an på om dei har internettdekning på hytta og kan ta det via nettbank, eller om dei må bære eingangsfullmaktene til "sivilisasjonen" før det blir effektuert. I såfall går eg ut frå at dei sparar opp litt regningar mellom kvar gang. Er du urolig for at turistforeninga ikkje skal få betalinga si, kan du sikkert ta kontakt med nærmaste DNT- kontor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På selvbetjente hytter kan det ta veldig lang tid.

Jeg har opplevd månedsvis tidligere.

Det kommer helt an på når hyttevaktene stikker innom og tømmer kassen, for så å bære det ned til turistkontoret. Der blir lappene liggende til noen går igjennom, registrerer og fakturerer.

Dersom du neste gang er innom en hytte, tar en titt i protokollen og ser om hyttevaktene har vært innom, så ser du intervallene. De signerer ofte med "tilsyn" o.l. i feltet hvor vi andre fører opp hvor mye vi har betalt.

På betjente hytter har jeg ikke merket noe unormal lang tid. Det har vel vært trukket rett etter endt tur igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring er at det har teke frå ei veke til eit par månader. Det kjem vel an på om dei har internettdekning på hytta og kan ta det via nettbank, eller om dei må bære eingangsfullmaktene til "sivilisasjonen" før det blir effektuert. I såfall går eg ut frå at dei sparar opp litt regningar mellom kvar gang. Er du urolig for at turistforeninga ikkje skal få betalinga si, kan du sikkert ta kontakt med nærmaste DNT- kontor... :x

Det er ikke en veldig god ide å vente med betalingen til du kan gjøre dette på kontoret. (Det nærmeste DNT kontor finnes egentilig ikke - det er de lokale turistforeningen som driver hyttene, og du må i så fall betale til rett turistforening.)

STF (som jeg kjenner best) har mange hytter og det vil være vanskelig å holde greie på hvem som har betal hvor, og derfor kan de (Jeg har aldri opplevd dette, eller hørt om noen som har opplevd dette, men....) sende ut faktura på bakgrunn av manglende engangsfullmakt, mot et navn i protokollen.

Jeg oppfordrer alle til å betale på hver hytte, og helst ikke kontanter - det er så forbasket tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar å efektuere en kredittkortbetaling avhenger av måten betalingen skjer på.

Det er sikkert ikke så mange hytter som har nettforbindelse, og da fyller du vanligvis ut en "engangsfulmakt". Denne fullmakten gir DNT fullmakt til å trekke det angjeldende beløpet fra din kredittkortkonto. Etter at dette er gjort vil du få regning fra kredittkortselskapet.

Slike engangsfullmakter blir ofte liggende på hyttene, både betjente, selvbetjente og ubetjente i ganske lang tid. De betjente hyttene er nok de raskeste siden det der er betjening som tar seg av oppgjøret fortløpende.

På selvbetjente og ubetjente hytter kan det ta fra noen uker til flere måneder avhengig av når safen blir tømt.

Har du bodd på hytta og ikke fyllt ut en engangsfullmakt, eller fyllt denne ut ufulstendig slik at T ikke får ut penger, så risikerer du å få tilsendt regning med et tilleggsgebyr på kr. 300,-

Hvis du har vert på en betjent hytte og betalt med kredittkort, enten på engangsfullmakt eller i kortautomat så er det bare å vente. Regningen kommer helt sikkert før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er enklest å bruke nettbank når man kommer hjem. Da slipper man å ha med seg akkurat med penger.

Den enkleste måten er å bruke kredittkort. American express, Diners club card, Mastercard, Visa etc. Da blir det lettest for de som tømmer og gjør opp safen på hytta. Ellers må innbetalingen til nettbanken inneholde besøksnummer i protokollen, hva som evt. er tatt ut av proviant etc. etc.

Den som tømmer safen på hytta tar også med seg sidene i besøksprotokollen. Så teller han opp innbetalingslappene og sjekker disse mot protokollen. De som da ikke har lagt igjen en innbetalingslapp blir da sjekket inne hos Turistforeningen, eller hos det firmaet som tar seg av denne jobben. (Det er ikke alltid at personalet på T. gjør dette selv.) Hvis det bare foreligger en innbetaling til T. sin konto så kan det være vanskelig å finne denne hvis den ikke er tydelig merket. Du kan da risikere å få en regning på besøket med et tilleggsgebyr på kr. 300,- og du må da kontakte T. for å dokumentere at du har betalt.

Nei, kredittkort er nok det beste. Da unngår du også å legge igjen penger på hytta som kan gjøre det atraktivt å sprenge safen. Dette skjedde faktisk på noen hytter den gang det ble brukt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.