Gå til innhold
  • Bli medlem

Steinlegger sti til Besseggen


Laushel

Anbefalte innlegg

Tror det er riktig med noe tilrettelegging i begge de nevnte områder, hvordan det bør gjøres er jeg usikker på. Det viktigste bør likevel være sluttresultatet.

Ellers trist at det er mulig for alle å kjøre til kaia ved Gjende, -parkeringsplassen ved osen opplever jeg som en skam for området.

Hadde parkeringsplassen ligget nede i nærheten av riksveien med noen få plasser for nyttekjøring og bevegelsesheemma ved osen, kunne området igjen blitt en verdig inngangsport til nasjonalparken. At litt færre da ville tatt båten og litt flere overnattet på Memurubu, ville etter mitt syn vært positivt.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Når båten setter av en mengde folk på Memurubu er det køtendenser oppover i lia, og det er nok noe av grunnen til at stien har fått de dimensjonene som den har. Hvis det kun blir en smal stripe stein er dette prosjektet forgjeves.

Du har veldig rett, Tom. Og jeg erkjenner at jeg bare tenkte halvveis, nemlig bare fra Gjendesheimsiden og ikke fra Memurubusiden :?: .

Men hva gjør man så for å informere turgåerne over Besseggen om slitasjen? Oppfordrer man til å holde seg til stien? Oppfordrer men til å gå den utenom de verste periodene (finværshelger om sommeren)? Nei, man gjør INGENTING.

Jeg sier ikke at informasjon ville løse problemet, men informasjon bidrar med å spre et budkap og å få problemene inn i hodene til folk. Jo flere som er oppmerksom på dette, jo bedre er det.

Man skulle altså ha store, flerspråkelige informasjonstavler ved begge endene av stien, der det står litt om stien, om vegetasjonen og om hvor mye den har lidt under turgåerne de siste tiår og at det derfor er forbudt å forlate stien pga slitasje på vegetasjonen. Enkelt og greit. Vil man appelere til folks samvittighet og mydighet, kan man også be de å holde seg på stien i stedet for å påkreve det.

Jeg kommer aldri til å skjønne det. I alle verdens land blir folk informert om reglene for ferdsel og oppførsel i nasjonalparkene med hjelp av informasjonssentre, skilt og flyere - bare ikke her til lands. Og så klager man over følgene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett et skilt der. Og jeg har gått der noen ganger. Hvis skiltet er så bortgjemt at ingen ser det, så er det klart bortkastet.

Ja, jeg tror faktiskt at folk ville lese det, i hvert fall hvis det inneholder litt mer informasjon om området og noen bilder i tillegg. Også en flyer som alle som betalte parkeringsavgift på Gjendeosen ville fått i hånda, ville sikkert hjelpe.

Kanskje jeg er for blåøyd. Kanskje flyerne ville bare bidra til enda mer forsøpling fordi folk ville bare kastet de. Jeg vet ikke. Kanskje man må bygge et gjerde ved begge sidene av stien ... :?:

PS: jeg håper dere skjønner at jeg spøker. Et gjerde ville neppe vært pent. Men det hadde sikekr vært virkningsfult...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev:

En form for stolheisinnretning langsmed Besseggen måtte vært ypperlig! Minimalt med slitasje og så så komfortabelt!(må være noe for de frie markedskreftene Tom)

Det blir da ikke penere med en steinautostrada enn en sti!

Det er ikke mitt forslag å legge sten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey dere, jeg tror også at det står et skilt ved Memurubu. Jeg mener i hvert fall å ha sett det, men det kan jo hende jeg har drømt...

Men er det virkelig slik at stien stadig blir større? For meg høres det veldig ulogisk ut. Det må da være grenser for hvor stor sti det er behov for, og folk lager neppe nye stier bare for moro skyld? Jeg tror nok mye av grunnen til at stien er bred, og har flere "spor", er folks ulike tempo oppover bakkene - at det rett og slett er påkrevet med "krabbefelt".

Og hva om folk virkelig var oppmerksomme på vegetasjonsproblematikken? Hvilken av sporene er det lov å gå i? Folk vil vel tenke at så lenge de holder seg der det allerede er sti gjør de ingen ytterligere skade, noe som for så vidt er korrekt. Problemet er at da heller ikke bidrar til at deler av stien gror igjen. Jeg tror ikke det nytter med noe annet enn en fysisk sperre, eller i det minste påminnere. Evt. må man lage en trasé som er så fin at ingen ønsker å gå utenfor. Men igjen: Da må den være så bred at det ikke danner seg frustrerende køer oppover lia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ideen med å steinlegge stien, er meget god! Det er ikke snakk om mere enn ca.1 km med steinlegging, fra henholdsvis Gjendesheim og Memurubu og et lite stykke oppover lia!

Hvis disse tilførselsstiene fra hyttene, er så nedtråkket og slitte som det hevdes i reportasjen, antagelig noe gjøres, før det blir enda verre!

En smal stripe på ca. 1 meters bredde, er antagelig ikke nok, når det går bortimot 80 000 bein på den stien (les: flertall) hver eneste sommer. Noen vil alltid tråkke utenfor ved passering og andre gir kanskje blaffen når været er fint og "stien(e)" tørre!

Jeg tror ikke det er så enkelt å tvinge folk til kun å velge den steinbelagte stien, men ideen er god og kan avlaste slitasjen på terrenget noe. Dersom man gjør stien attraktiv og fin å gå på, vil nok dette hjelpe endel. I tillegg til steinlegging, kan man jo sette opp infotavler (flerspråklige), der folk oppfordres til å bruke den steinbelagte stien p.g.a. stor slitasje på terrenget! Hvorvidt det lykkes, vil jo tiden vise .....

Å sette opp gjerder langs innførselsstien (den steinbelagte), eller innføre forbud mot å tråkke utenfor, har jeg ingen tro på (jfr. forslaget over) - humoristisk ment kanskje :) Da vil jeg heller tro at infotavler kan appellere til folks fornuftighet, slike at de viser hensyn!

Hva er alternativet til steinlegging ..... :?:

___________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes et alternativ er å slutte med båttransporten og gjøre parkeringsplassen ved rv.51 til siste stoppested for bil.

Verneinteressene bør stå foran økonomiske interesser og foran tilrettelegging for alle og enhver som på død og liv enklest mulig skal komme seg inn i fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune, jeg lurer på hvor nøye du har lest innleggene mine ovenfor, jeg. Foreslaget med infotavle (flerspråklig) har jeg allerede kommet med, og dette var helt alvorlig ment. Derimot har jeg - mener jeg - gjort det ganske så tydelig at gjerdet var nevnt som spøk (tydeligere enn å skrive at det var en spøk kan det vel neppe gjøres) :) . Det er fint at du er enig med meg, men da kan du si det rett ut is stedet for å bare gjenta det jeg sa ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så rart at slitasjen blir så stor på denne ruten.Med en kjempestor parkeringsplass , kanskje DNT's største "hytta" Gjendesheim og en båtrute inne i selve nasjonalparken , er det jo tilrettelagt for de store massene.Samfunnet i dag fungerer mer utfra det å reparere på skadene som er skjedd enn å forhindre at de oppstår.Flytt parkeringsplassen til RV 51 og legg ned båtruten , da kan man snakke om at det å gå Besseggen blir en prestasjon og en opplevelse.La de ullkledde dyrene ha sin ferdselsmåte for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes et alternativ er å slutte med båttransporten og gjøre parkeringsplassen ved rv.51 til siste stoppested for bil.

Ærlig talt, det får være grenser for vern. Du vil altså hindre flere tusen personer hvert år i å få en kjempetur fordi du vil spare en stripe med lyng og gress. Jeg synes virkelig ikke det er verd det. Vi må ikke glemme hva det er snakk om her, nemlig en sti, ikke Jotunheimens utslettelse.

Jeg synes vi må kunne ha et par steder i Norge der det er godt tilrettelagt for uerfarne folk som søker naturopplevelse. Besseggen kan være en av disse, så får vi heller ta bedre vare på annen natur (som vi har mye av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil da ikke hindre folk i noen naturopplevelse, med mindre naturopplevelsen er fra en båt eller fra innsiden av en bil.

Naturopplevelsen til de som allikevel ville tatt turen ville bare blitt større uten båt og biltrafikk.

De som skal på "fjelltur" burde akseptere at vernede områder som Jotunheimen ikke er overdrevent lett tilgjengelige og at det krever en innsats å bevege seg i dem.

Fjellmassiver kan man da se og ta bilder av fra rv.51

Og Tom selve stien er ikke det som er problemet her; Det er en prinnsippsak at man skal unngå inngrep i nasjonalparkene. En sti her en sti der en hytte i øst og vest og en vaier høyt og lavt blir til slutt ganske mye.

Uerfarne folk kan oppsøke andre områder som ikke ligger under samme verneregler og tilegne seg den kompetansen som trengs for å bevege seg i feks. Jotunheimen.

Lurer også på hvor all denne uberørte naturen som det er så mye av er hen? I hvert fall hvis den kan måle seg med jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Tom selve stien er ikke det som er problemet her; Det er en prinnsippsak at man skal unngå inngrep i nasjonalparkene. En sti her en sti der en hytte i øst og vest og en vaier høyt og lavt blir til slutt ganske mye.

Denne stien var der lenge før det ble noen nasjonalpark. Og du skrev jo selv at antallet gående skulle begrenses av dårligere tilgjengelighet, altså vil du stoppe mange fra å gå der. Jeg er uenig, og mener vi kan ha noen steder med tilrettelegging, og heller ta bedre vare på andre steder. I Jotunheimen har man Besseggen og Galdhøpiggen. Utenom disse stedene er det lite folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er enig i at man skal ha tilretteleggig i enkelte områder og mindre i andre,men at man skal ha det steder som Jotunheimen er jeg uenig i. Dette på grunn av dens unike natur.

Stien var der nok før nasjonalparken,men ikke i den skalaen som den er nå.

Tiden høyfjellsnaturen bruker på å lege menneskeskapte sår som nettopp denne stien er meget lang. Vi vil derfor kunne få lignende problemstillinger over store deler av Jotunheimen i løpet av noen tiår.

Vi må tenke på de som skal ha en naturopplevelse om noen hundre år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jotunheimen NP har hatt over folk fra Snowdonia National Park for å lære dem steinlegging. Her er et (dessverre lite) bilde som viser hvordan de gjør det der, så det blir vel seendes noe lignende ut til Besseggen:

http://www.eryri-npa.co.uk/page/screen.php?nav1=recreation&nav2=2&nav3=3&nav4=1&nav5=1&level=1〈=eng

Vi må nok akseptere at i enkelte områder med mye trafikk er slik tilretteleggig bedre enn tråkk som eser i bredden i slitasjesvak vegetasjon. Og akkura Gjendesheim - Memurubu - Besseggen er ikke akkurat det stedet jeg søker stillheten og freden i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Steinlegging til Besseggen skal eg ikkje ta stilling til, då det er fordelar og ulemper med begge delar. Steinleggjing i eit anna tilfelle kan eg nemna røynsler med, sjølv om forholda er heilt annleis, då det er få fjellvandrarar til samanlikning med Besseggen, og ikkje minst at dømet er henta frå langt under tregrensa i langt frodigare og meir reproduserande omgivnader. Ein stad i lia der ein tursti me rydda opp i for eindel år sidan, passerer den eit lite myrhol, med hjortetrakk og vassfyllt gjørmehol. Der vart stien steinsett dei 7-8 metrane over myra, med stein funne på staden. Steinane har grodd inn i myra og er mest ikkje å sjå under gras og vatn i myra. Resultatet er at det vassfyllte gjørmeholet er inntakt, og hjorten nyttar framleis gjørmeholet til å "rulla og vaska" seg i. Dessutan har ein unngått at det vart etablert eit stygt svart og gjørmeblautt stitrakk over den vetle myra.

Eg har ikkje gått Besseggen sjølv, men eg har såvidt vore innom Gjende for å sjå Gjendesheim og Gjendevatnet som flyt roleg innover den store fjellkatedralen i Jotunheimen, innunder Besseggen, når eg har vore på farten over Valdresflya. Så vidt eg hugsar var det litt bjørkekratt nedst i lia ovanfor Gjendesheim, og sidan er det lyngmark og grasmark før snaufjellet. Stien var lett å få auga på, som ein "veg" oppover i retning Besseggen. Eg kunne tenkt meg å gå turen, men tida viser om det vert noko av. Uansett, forholda oppover frå Gjendesheim kan sjølvsagt ikkje samanliknast med stien i ein skog midt på Vestlandet.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er en meget enkel løsning på hele problemet, og denne løsningen innebærer noe vi nordmenn er veldig gode på: Bygge en tunell. Med en fullprofilmaskin med 2,5-3 meter i diameter kan man få til både gangvei og sykkelsti, og sltasjen er da en saga blott. Man kan legge innslaget ved togstasjonen på Otta og montere wire-trekk opp til Memurubu. Nedover er det bare å trille på sykkelen. Dette er en forurensingsfri løsning (bortsett fra selve byggingen), og den vil gjøre tilgangen til fjellet mye enklere for det store flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalle: du tror ikke det blir litt trangt med både gang- og sykkelsti i tillegg til wiretrekk i en tunnel med sirkeldiameter 2,5-3 meter? Om du skal ha en flat bane i tunnelen blir den største bredden midt i, men da blir frihøyden kun halvparten av diameteren. Tror kanskje det trengs større tverrsnitt. Ideèn var derimot helt super, bortsett fra at togstasjonen på Otta ikke ligger inntill noen fjellvegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kim; mulig du har et poeng angående diameteren. Men wire-trekket kan felles ned i gulvet, og man kan jo også kjøre alternerende enveiskjøring i tunnellen: opp om våren, ned om høsten. Innslaget er det bare å legge i bånn avr prilaguriknausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å skjønne det. I alle verdens land blir folk informert om reglene for ferdsel og oppførsel i nasjonalparkene med hjelp av informasjonssentre, skilt og flyere - bare ikke her til lands. Og så klager man over følgene etterpå.

Fordi ingen av våre politiske partier har skjønt at vi faktisk må bruke litt penger på de områdene som blir vernet for å ta vare på dem. Ganske enkelt. Uansett farge - ingen har noen sinne gått inn for dette. Når Brende og Hareide tilsynelatende har gitt litt - først og fremst til lokal forvaltning - er dette omfordeling, ikke ferske penger.

Tror nok ikke dette er det som selger i valgkampen. "100 mill oljepenger til verneområde forvaltning! Hurra!!!" Syns jeg så det. Og de som foreslo det tjente neppe stemmer, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skjønner ikke hvorfor man på død og liv må dytte uerfarne til Jotunheimen. Jotunheimen burde være en gulrot for de som lå i hardtrening på Blefjell, Rondane osv. før de dristet seg til mektige, uberørte Jotun :shock:. Hver eneste person i olabukse, regndress eller gummistøvler som går Besseggen burde ha gått en rekke andre turer først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.