Gå til innhold
  • Bli medlem

hardangervidda alene i februar?


qwer993

Anbefalte innlegg

Turkameraten har trukket seg fra vinterferieturen. Nå vil jeg ta turen (en kryss eller tvers over vidda på en snau uke) alene, men familien er bekymret. Har hatt flere pulk/telt-turer over vidda før, og i påsken ifjor gikk jeg alene finse-haukeli. Risiko jeg tenker meg er plutselig sterk vind som gjør det vanskelig å få opp telt, eller mye løssnø og lite vind som reduserer farten veldig. Har forøvrig en SPOT. Har dere som går alene på vidda i den tøffeste tiden (eller andre) noen synspunkter på risikoen i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke avertere etter ny turkamerat her på forumet? Tror uansett at alle gjerne vil fortsette å se innleggene dine her etter turen også, så be safe :)...

Selv ville jeg ikke hatt betenkeligheter, men hadde gått med pulk og tatt med dobbelt opp av det mest kritiske utstyret, dvs telt (evt duk som backup), primus og parafin, samt godt med ull og nødproviant. Med Spot i tillegg er du rimelig trygg om du så i værste fall må vente lenge på redningsaksjon. Men det er pokker meg viktig å trene på å få opp teltet i vind med votter på. Om man bruker downmat bør man ha med et foam-liggeunderlag i tillegg i tilfelle lekkasje. Med rett utstyr og nok mat kan man klare seg værfast hur lenge som helst, og det tar jeg alltid høyde for om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å gå alene. Ikke høy risiko så lenge man bruker hodet, og ikke overvurderer seg selv.

Jeg hadde ikke tatt med meg "dobbelt opp av nesten alt" - for tungt utstyr er i seg selv en risiko. To brennere ville jeg vurdert. Jeg har selv fått problemer med en helt ny brenner jeg tok med på en fire dagers fjelltur (som jeg paradoksalt nok kjøpte som backup for lengre turer, og som jeg testet for kort tid før jeg tok den med på første fjelltur). Uten vann går det dårlig.

Med snøskredforholdene som er nå ville jeg også printet ut detaljerte kart over rasfarlige områder på ruta, samt et kompass med clinometer (for å måle helning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i vinterferien så er det jo muligheter for å støte på andre også, noe som reduserer risiko betydelig. Hold deg til kvistløypene, så øker sjansene til å bli funnet om du skulle ha et uhell med en ødelagt ski eller lignende..

Ellers er jo dette et greit terreng å gå alene i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt med meg "dobbelt opp av nesten alt" - for tungt utstyr er i seg selv en risiko.

Nei helt enig, og det skrev jeg heller ikke. Jeg tar med dobbelt av det mest kritiske utstyret, som primus, fuel og telt/duk. Uten varme og vann (smeltet snø) er man ferdig. Blåser det eneste teltet man har bort i stormen er man likeså. Resten kan man overleve lenge uten. Du skal ha veldig tung pulk før det går på sikkerheten løs, og på en ukestur alene blir det ikke mer bagasje enn at man fint kan ta disse 5-6 kiloene ekstra med uten fare. En billig forsikring, og en fin trygghet å kjenne på når snøstormen og mørket nærmer seg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for gode svar, nå kan jeg kan jeg dokumentere fornuften i dette :D

-Tar med mat til 10 dager og brensel til kanskje 12

-Tar med to brennere; trangia sprit + omnifuel. Skaffer repsett til omnifuel.

-Teltet mitt er spitsbergen 4camp, 5,5kg tungt og stort. Helsport har sydd det om til bruk med pulkpose, et system jeg ennå ikke har prøvd i praksis. Systemet innebærer at stengene ikke tas ut av teltet men deles på midten og puttes i en 2 meter lang pose som legges på pulken. Hilleberg har lignende, men regner med at deres utenpåliggende stangkanaler egner seg bedre til dette formålet.

-Siden ifjor har jeg byttet ut soveposen Helsport Austfjorden med ME Iceline og sparer 1 kg vekt på det.

-Til toresc og 500fjell sine forslag om nødduk/-bivuakk, gode poeng. Antar jeg at denne i hovedsak er et poeng dersom jeg skulle miste teltet. Hvis problemet kun er å få det opp, så kan jeg likevel sette det fast med noen plugger og legge meg i innerteltet. Men hvilken bivuak? Hvordan er den som 500fjell foreslår ift feks jervenduken uforet? Bilbler-bivyen er vel lettere i allefall. Tenker at jervenduken er større og lettere å gjøre småoppgaver inne i dersom man blir liggende i føyka i mange timer? Ikke minst med bruk av tisseflaske :)

I fjor veide pulken totalt med alt utstyr i underkant av 50 kg, det blir vel opp mot 40kg utstyr uten vann, ganske mye altså. Det gikk greit på hardt føre selvfølgelig, men var veldig tungt da det kom 20cm våt nysnø som la seg rett ned uten vind. Jeg ble "reddet" av noen delvis oppgåtte kvisteløyper, hvilket jeg ikke kan regne med iår....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40kg synes jeg hørtes mye ut. På mange hytter underveis kan du proviantere. Fuel må du ta med selv. Går teltet i stykker kan en grave seg ned eller ta seg inn på en hytte. Et ødelagt telt gir ofte grei nok beskyttelse. Man skal kåle mye for at teltet blåser bort (selv om onklen min gjorde det på en tur jeg var med på i barndommen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre her har mer erfaring med fjellduk enn meg, men jeg hadde nok valgt en uforet jervenduk, eller et lite telt under 2 kg som backup.

Jeg har et Ringstind 1, men det er neppe teltet jeg drar med meg om det blåser så hardt at jeg mister Spitsbergen-teltet :cry: Må få til en backup, enten telt eller duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40kg synes jeg hørtes mye ut. På mange hytter underveis kan du proviantere. Fuel må du ta med selv. Går teltet i stykker kan en grave seg ned eller ta seg inn på en hytte. Et ødelagt telt gir ofte grei nok beskyttelse. Man skal kåle mye for at teltet blåser bort (selv om onklen min gjorde det på en tur jeg var med på i barndommen).

Ja da må det være noen aldeles ekstreme forhold, eller manglende konsentrasjon/redusert yteevne pga kulde etc.

Hadde med for mye. Nesten 10 kg mat, 4,5 liter tennvæske, 1 liter rødsprit. I tillegg trakk jeg på 5-8 liter vann stort sett, og det er jo unødvendig mye. Men jeg har ikke tenkt å melde meg inn turistforeningen. Satser på ha med all maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I februar er det vel ikke mange løyper som er kvistet?

Det kvistes en del løyper til vinterferien. Fant ingen oversikt i farten. Har selv gått fra Finse til Krækkja og videre til Tuva etter kvistet løype i vinterferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Ringstind 1, men det er neppe teltet jeg drar med meg om det blåser så hardt at jeg mister Spitsbergen-teltet :cry: Må få til en backup, enten telt eller duk.

Enig. Jeg hadde nok valgt et med kryssende stenger. Selv bruker jeg et North Face Vario 23 til dette formålet. 1,8 kg, en-duks som er ekstremt lett å sette opp, og blir helt stramt av stengene som ligger utenpå duken. Det tåler overraskende mye vind også har jeg og flere andre erfart.

Kan godt hende fjellduk er enda bedre egnet som backup, men har ikke testet det om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik Hooped Bivy fra Bibler, riktignok i Big Wall versjonen. Har enda ikke testet den ordentlig ut, men den har fått flere gode omtaler og skal visstnok være perfekt som bivuakk i storm på vidda. Den puster godt (Todd-Tex materiale, mye bedre enn fjellduken) og skjermer mot vinden. Men den er ikke særlig isolerende, så sovepose og liggeunderlag er obligatorisk tilbehør. Til å koke vann og slikt er den nok ikke særlig gunstig, men det ville jeg heller ikke gjort i en fjellduk om det skulle bli skikkelig vind. Finner du feks en stor stein å gjemme deg bak er det perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du kan trikset med å ha en karabiner i den enden av teltet som skal stå mot vinden. Denne festes til kroppen din til du får plugget ned teltet.

Virker som et bra triks, men litt usikker på hva pleier du å henge karabineren i? Ser ikke umiddelbart for meg at jeg har noen tilgjengelige hemper etc.

Enig. Jeg hadde nok valgt et med kryssende stenger. Selv bruker jeg et North Face Vario 23 til dette formålet. 1,8 kg, en-duks som er ekstremt lett å sette opp, og blir helt stramt av stengene som ligger utenpå duken. Det tåler overraskende mye vind også har jeg og flere andre erfart.

Kan godt hende fjellduk er enda bedre egnet som backup, men har ikke testet det om vinteren.

Har ikke fått sett på teltet ennå, men den jervenduken som ser ut til å egne seg best er 102x220cm Jerven Hunter. Men den er foret, skulle hatt den uten for. Finnes det ikke en slik duk uforet? Se her:

https://jerven.secure.flexiweb.no/accounts/433372/File/19640.pdf

Jeg har en slik Hooped Bivy fra Bibler, riktignok i Big Wall versjonen. Har enda ikke testet den ordentlig ut, men den har fått flere gode omtaler og skal visstnok være perfekt som bivuakk i storm på vidda. Den puster godt (Todd-Tex materiale, mye bedre enn fjellduken) og skjermer mot vinden. Men den er ikke særlig isolerende, så sovepose og liggeunderlag er obligatorisk tilbehør. Til å koke vann og slikt er den nok ikke særlig gunstig, men det ville jeg heller ikke gjort i en fjellduk om det skulle bli skikkelig vind. Finner du feks en stor stein å gjemme deg bak er det perfekt.

Er den omtrent så stor som et yttertrekk til en stor vintersovepose? Har litt problemer med å estimere fraktprisen. Hva betalte du for frakt fra backcountrygear.com (om du handlet den der)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som et bra triks, men litt usikker på hva pleier du å henge karabineren i? Ser ikke umiddelbart for meg at jeg har noen tilgjengelige hemper etc....

Du kan feste karabinen til sekk eller pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid med meg tau eller hyssing for å håndtere små situasjoner som oppstår, reparasjoner og «kjekt å ha».

Til ditt formål med tanke på karabinkrok og «feste på seg selv», så kan det være greit med et kort stykke tau. Hjemme før du drar, lager du øyespleis i hver ende av tauet. I det ene øyet plasserer du karabinkroken. Når du skal sette opp teltet legger du tauet rundt livet, trer øyet med karabinkroken igjennom det andre øyet, strammer til og klipser karabinen til teltet. Om du er redd løkken rundt livet kan skli ut, kan du låse denne med et halvstikk før du knipser karabinen til teltet.

PS: Øyespleis var i grunn kun et forslag på permanent løkke som ikke glir eller gir bulk på tauet. Kan selvsagt bruke knuter om du foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde bestemt at jerven også hadde uforete duker, men mulig jeg husker feil. Isåfall hadde jeg gått for Helsport, de vet jeg har. Evt en Hillenerg bivuakk-anorakk. Den siste er rimelig lettvekter også. Skal finnes hos sportsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den omtrent så stor som et yttertrekk til en stor vintersovepose? Har litt problemer med å estimere fraktprisen. Hva betalte du for frakt fra backcountrygear.com (om du handlet den der)?

Ja det er den omtrent. En stor pose man legger seg inn i og snører igjen.

Jeg bestilte den fra Moosejaw sammen med en del andre ting, så det er vanskelig å si hva fraktprisen blir for kun det produktet. Husk også at man må betale ekstra 25 % mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.