Gå til innhold
  • Bli medlem

Spot satellite gps messenger


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har den nye modellen, kjøpt fra Rei. Er godt fornøyd med den, men jeg kjøpte tillegg til abonnementet slik at det legges ut en daglig track på en hjemmeside, den var jeg ikke helt fornøyd med. Med det samme jeg kom hjem fra en tur i Vest Jotunheimen fant jeg hjemmesidene fra 3 av 4 dager, men de ble tydeligvis slettet temmelig raskt etterpå. Har ikke forsket mer på dette, men litt av vitsen var jo at jeg skulle sitte og mimre litt etter turen.

Når det er sagt, så virket senderen hele turen, og så lenge den lå riktig i topplokket på sekken hadde den satellitkontakt. De heime kunne følge meg på hjemmesiden, men SMS-funksjonen var lite å stole på, da virket e-mailopplegget bedre.

For meg er den viktigste fordelen med Spot'n at de heime vet at jeg er i live(vel, Spot'n i det minste) selv om det ikke er mobildekning. Trackingen gjør at de ser at jeg også beveger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet mye om SPOT her på fjellforum. Jeg har den nye og ville ikke kjøpt den gamle for ei krone en gang. Jeg kjøpte min på ebay for $150 + $20 i frakt men da var det ikke med LED-lykt osv. som er med i pakken fra REI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte tidligere har jeg bare klart å sende èn melding. Til gjengjeld gikk den meldingen relativt kjapt ut da, men når jeg har forsøkt alle andre ganger å legge den etter bruksanvisningen- åpent, påslått og lenge, så har det ikke skjedd noe som helst. Dette har da vært ute på tur.

Spot må være det produktet jeg har kjøpt som har skuffet meg aller mest... Men, er den gamle SPOT`n jeg har. (og mange skryter uhemmet av den også.) Abb. mitt går ut om en måned, og jeg får ikke til å slå av autofornyelse på hjemmesidene til SPOT. Har sendt de mail om det men får ikke svar, i verste fall må jeg ringe til banken og sperre visakortet for å hindre fornyelse enda ett år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dets om i første omgang er interessant er å høre folks erfaringer med å bruke dette utstyret. Prisen er ikke så viktig så lenge den virker etter hensikten.

Hvis prisen ikke er så viktig hvorfor ikke kjøpe SPOT 2 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den nye modellen, kjøpt fra Rei. Er godt fornøyd med den, men jeg kjøpte tillegg til abonnementet slik at det legges ut en daglig track på en hjemmeside, den var jeg ikke helt fornøyd med. Med det samme jeg kom hjem fra en tur i Vest Jotunheimen fant jeg hjemmesidene fra 3 av 4 dager, men de ble tydeligvis slettet temmelig raskt etterpå. Har ikke forsket mer på dette, men litt av vitsen var jo at jeg skulle sitte og mimre litt etter turen.

Spot har av en eller annen grunn bestemt at loggen forsvinner etter 30 dager. Flere enn jeg burde sende [email protected] en melding og spørre etter meningen med dette. Diskplass koster jo lite i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt SPOT 1 siden februar i år. Har kun unntaksvis opplevd at den ikke har sendt ut OK-meldingen. Tror at dette skyldes at GPS-mottakeren på den gamle modellen er noe dårlig og at det derfor kan ta lang tid før den finner posisjon. Hvis man sender to meldinger etter hverandre på samme sted (med 20 min. mellomrom) vil sjansen være veldig liten for at ingen av meldingene har kommet fram. Jeg har kun brukt SPOT i Troms, også i flere trange daler.

Den nye modellen har fått mye bedre omtale enn den første, så jeg ville uten tvil også ha valgt SPOT 2 hvis jeg hadde kjøpt i dag. Jeg har imidlertid ikke tenkt å bytte ut min SPOT 1 med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet meldingsfunksjonene så veldig ennå. Men stort sett har de få meldinger jeg har sendt kommet fram - og da de ikke har gjort det, mistenker jeg er fordi jeg har slått den av før den har blitt ferdig.

Jeg har imidlertid testet den litt i forhold til tracking. Noen mente nemlig at den måtte ligge helt åpent for å kunne sende signal, men som andre sier her så er ikke det nødvendig.

Den sender best når jeg har den liggende åpent oppå kajakken. Den sender nokså tilsvarende mange signal når jeg har den liggende i et av rommene, rett under gummiluka. Det blir litt færre punkter når jeg har den hengende på brystet, eller i et av rommene slik at den må sende gjennom glassfiberen - men begge deler går høvelig greit.

Så signaldelen funker bra hos meg. (Dette er spot2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv SPOT 1, og syns det bare er velstand.

Bruksområdet mitt er egentlig bare å ha den som en sikkerhetsbackup på langturer alene og ikke til "blogging, hjemmeside og annet".

Meldingene mine har *alltid* kommet fram. Men når jeg sender en "alt ok" melding lar jeg den alltid ligge med klar sikt til himmelen i 15-20 minutt mens jeg setter opp telt e.l.

Men det må vel bare være et tidsspørsmål før dette er en standardfunsjon på den vanlige Garminen, med mindre dette blokkeres av patenter o.l.? Det begynner å bli mye "dingser" som skal få plass i sekken nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må vel bare være et tidsspørsmål før dette er en standardfunsjon på den vanlige Garminen, med mindre dette blokkeres av patenter o.l.? Det begynner å bli mye "dingser" som skal få plass i sekken nå!

Det tror jeg nok blir en stund til siden GPS er enveis kommunikasjon. Spot bruker GPS til å fastslå posisjon men bruker andre satelitter som de sender meldingene via.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må vel bare være et tidsspørsmål før dette er en standardfunsjon på den vanlige Garminen, med mindre dette blokkeres av patenter o.l.? Det begynner å bli mye "dingser" som skal få plass i sekken nå!

Det vil ikke bli tilfellet med mindre garminenheten inneholder to helt separate harware-/softwareenheter. Spot må fungere med aller minst mulighet for at det skal forekomme programfeil, og da må programvaren være så enkel som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte spotten min i helgen, funka knall å ha den under jakka på armen, fungerte også inni teltet.

Har ikke fått testa den under dunjakke men tror det også burde funke.

Grunnen til at jeg har den under jakka er på grunn av kulden og batteriets levetid.

- Det fungerte ikke å ha den innenfor padlevesten, men den er jo noe tjukkere stæsj i enn dun da. ;) Kan være jeg blir å ha den der likevel, det er viktigere å ha den lett tilgjengelig for nødsfall enn å få et godt track.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.