Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda flere spørsmål om hodelykt


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg hodelykt, og er i villrede.

Jeg har fra før ei kraftig Silva halogen-hodelykt jeg bruker til kortere ski og sykkelturer. Det jeg trenger i tillegg er ei mindre og lettere lykt med bedre batterikapasitet til en rimelig penge. Jeg vurderer Silva L1 (599,- XXL) og Silva L1 Midnite (699,- XXL), samt Led Lenser H7 (359,- XXL). Det jeg liker med L1 er at den leveres med ekstern batteripakke man kan ha på kroppen. Det jeg liker med H7 er fokuseringen.

Så til spørsmålene:

Hva er forskjellen på L1 og Li Midnite?

Har L1 fokusering?

Noen som har erfaringer med disse som kan komme med erfaringer og anbefalinger?

Er det andre hodelykter i samme prisklasse jeg bør vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har halogen lykten fra silva, og når jeg skulle ha en ekstra lykt ble det L1. lykten fungerer bra eneste minuset i forhold til halogen lykten er at den ha liten vidvinkel, men utenom det er det en lykt jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har LED Lenser H7 selv og den lyser veldig bra ifht til prisen....og kjekt med mulighet for fokusering. Det gikk imidlertid ikke mange timene før ledningen som går inn i batterikassen mistet kontakt (ledningen sleit akkurat i overgangen)....og der stod jeg i mørket, med flere timers gange til nærmeste lyktestolpe. Heldigvis var teltet satt opp og det var bare å krype til sengs og vente på at sola skulle stå opp igjen. Jeg har sikkert brukt utstyret røffere enn man gjør hjemme, men det er jo turutstyr. Synes i alle fall at den tålte for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Silva L1 som erstatning for en Petzl myobelt xp lykt. Er ikke så fornøyd med silva lykten. Smalere stråle gjør at jeg må snu hodet mye mer for å se (bruker lykten til ridning i mørke-håper jo på å se ting langs veien før hesten...) og dessuten er både lykten og batterikassetten mye større og tyngre enn petzl lykten. Synes også batterier på hodet er tungt og klumpete.

Når det er sagt byttet jeg ut petzl siden den sluttet å virke....dog etter hard bruk i ca 3 år (4?x pr uke hele vinter). Petzl lykten var også god med at batterier varte utrolig lenge (har ikke testet silva lykten skikkelig med det enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Zebraen bruker jo dustebatterier som er dritdyre og ikke så mange som selger. (de er sikkert ikke dårlige men dyre)

Lithium og Li-Ion batterier er vel ikke akkurat dustebatterier :roll:. De er uslåelige i skikkelig kalde forhold :D og har mer effekt per vektenhet enn "normale" NiMH og alkaliske batterier.

Derfor er det lurt å finne ut hva slags temperaturområde som er primærbruk. Skal de brukes i -15 eller blåere ville jeg vurdert CR123 fremfor vanlige AA.

Zebraen fåes jo i mange utgaver, flere som er basert på NiMH og AA. Min neste hodelykt blir garantert en Zebra, men foreløpig litt usikker på hva slags batteriteknologi jeg skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Led Lenser H7 selv og den lyser bra, men leddet som gjør at du kan tilte selve "pæra" knakk ganske fort. En dårlig patent!

Den er nå limt fast :roll:

Enig. Jeg kjøpte en sånn i gave, den ble ødelagt ved første eller andre gangs bruk. Greit nok at det gikk som reklamasjon, men resten av vinteren gikk før han fikk ny så det gikk et år før han fikk brukt den noe særlig...

- Men den nye har holdt (man vet jo nå at den er litt skjør der), og han er ellers veldig fornøyd med den. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ønsker å anbefale Princton Tec Apex Extreme, den har åtte aa batterier i egen beholder som man kan ha på kroppen.

Nå er lyset kun variabelt med veldig sterkt og sterkt men funker bra for det.

Har hatt en led lenser H7 og en H7R, skal du mye på tur så synes jeg heller du kan bruke litt mere spenn, å kjøpe en mere solid og etter hva jeg ser på som en mye bedre lykt.

H7 og H7R er sikkert ok på de tre andre årstidene enn vinteren men det hvis den skal brukes da kan du like så godt bruke denna som koster 59kr og du får med en håndholdt lykt.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150515586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithium og Li-Ion batterier er vel ikke akkurat dustebatterier :roll:. De er uslåelige i skikkelig kalde forhold :D og har mer effekt per vektenhet enn "normale" NiMH og alkaliske batterier.

Derfor er det lurt å finne ut hva slags temperaturområde som er primærbruk. Skal de brukes i -15 eller blåere ville jeg vurdert CR123 fremfor vanlige AA.

Zebraen fåes jo i mange utgaver, flere som er basert på NiMH og AA. Min neste hodelykt blir garantert en Zebra, men foreløpig litt usikker på hva slags batteriteknologi jeg skal velge.

Den første linken var til CR123 men så nå at det var å få AA nå. Da hadde jeg gått for det om jeg skulle hatt Zebra. Mye fordi man da kan hamstre billigbatterier som fungerer nesten like bra som dyre.

Men er du så sikker på at Li-Ion er så supert når det er kaldt. Det er oppe og vedtatt at det ikke er så bra med batteridriller med Li-Ion i kulda og må si meg enig med det. Bare lurer jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger meg på batterispørsmålet, er det noen tester eller erfaringer som viser til hvor bra disse batteriene fungerer i kulda?

Kjøpte nylig en gps spot enhet som hadde lithium batterier, står at de skal tåle -40 til +60 grader.

Har man batteriene på kroppen for det meste er det vell samme hva man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Den første linken var til CR123 men så nå at det var å få AA nå. Da hadde jeg gått for det om jeg skulle hatt Zebra. Mye fordi man da kan hamstre billigbatterier som fungerer nesten like bra som dyre.

Men er du så sikker på at Li-Ion er så supert når det er kaldt. Det er oppe og vedtatt at det ikke er så bra med batteridriller med Li-Ion i kulda og må si meg enig med det. Bare lurer jeg nå.

Hva er alternativet til Li-Ion driller i kulda da? DeWalt bruker jo en egenutviklet løsning basert på Li-Ion.

http://www.woodsthebest.com/tools/smallPowerTools/cordlessPowerToolBattery.htm

Nederst finner du en liten men grei oversikt over forskjellene på batteriteknologi i driller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo Nickel cadmium (NiCad) som er alternativet men det er det ikke så stort utvalg i lenger. Opplever ikke Li-Ion som noe stort problem i kulda da det går raskt å lade. Men at de holder seg dårligere i kulda føler jeg meg sikker på. Det samme sier all de som selger som jeg har snakket med. Nå er det jo andre forskjeller som for eksempel at Li-Ion gir tilnærmet full effekt helt til det er stopp. Mens NiCad blir langsomt svakere og svakere. Og ikke noe tvil om at i forhold til vekt/effekt så vinner Li-Ion soleklart.

Men om du tenker CR123 så får du jo 10AA batterier til samme pris som ett CR123 Hva mener du gir mest lys for pengene? Og det finnes vel ikke en bensinstasjon som har disse?

Er de å få som oppladbare?

Kikka litt nå og det eneste jeg fant i farten av oppladbare CR123 3v var 500mAh og det er ikke noe å skryte av

Engangs fant jeg

CR123 3V 1500mAh (= 1,5V 3000mAh ?)

AA Lithium 1,5V 3000mAh

Så sånn jeg ser det da så får du like gode Lithium i AA. Da er jo valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithium meg her og lithium meg der...

Engangs lithiumbatterier har helt fantastiske kuldeegenskaper. Den størrelsen som vises til over er cr123a med 3 volt. Bør bestilles på nettet, da dette er vanskelig og rådyrt å finne i butikk i norge.

Oppladbare li-ion batterier er vel ikke like bra som engangs lithium i kulde, men jeg skulle tro de fremdeles dunket de andre batteriteknologiene ned i støvlene m.h.p. kulde - men dette vet jeg strengt tatt for lite om. Mener bestemt at li-ion er bedre enn for eksempel nimh. Ni-cad kan jeg null og niks om, bortsett fra at kadmium er ut av miljøhensyn.

Oppladbare li-ion fåes i mange størrelser, men størrelsen 18650 utmerker seg fordi dette er det som brukes i batteripakker for laptop. M.a.o. det er et kollosalt stort marked for å lage kraftigst mulige li-ion batterier i 18650 størrelse. Det er ikke samme pådriv for å lage for eksempel like effektive li-ion i cr123a-størrelse.

Oppladbare li-ion i cr123a-størrelse er vel mest for spesielt interesserte: Kapasiteten er ikke all verden å skryte av, og p.g.a. forskjellig spenning kan de ikke ukritisk brukes i utstyr beregnet for engangs CR123a (li-ion: rangert som 3.7 volt, opp mot 4.2 volt uladet, engangs lithium: 3.0 volt). Mulig zebralight-lykta takler dette, det vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt nysgjerrig i kveld så har jeg lest litt og det jeg har sett går igjen er at når temperaturen synker får man ett spenningsfall i batteriene. For Li-Ion sin del vil det si at de kutter mye før de er tomme da det er elektronikk i utstyret/batteriet som forhindrer for kraftige utladninger. (batteridrill) Dette gjelder vel ikke engangs Lithium batterier om det da ikke ligger innebygget i for eks lommelykten. Det ser også ut som batterier som blir brukt kontinuerlig klarer å varme seg selv til en grad at man får et bra utbytte av strømmen. Derimot slår man av utstyret så kan det hende det er "tomt" når man slår på igjen pga Spenningsfall. (batterier/utstyr som kutter ved lav volt) Mulig lommelyktene ikke kutter og vil da kunne slås på og det vil skje en liten varmeutvikling i batteriet slik at man får tilbake effekten. Og det dermed funker bra på ei lommelykt men dårlig på en drill man legger fra seg rett som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

NiCd er fortsatt sjefen når det gjelder ytelse, og det er jo dette en drill ofte trenger - kraft, og det kjapt. En lykt trekker jo strøm den også - men strømleveransen skal helst være jevn og stabil.

Jeg har kjørt RC-bil i mange år, NiMH har fortsatt ikke erstattet NiCD for de som virkelig jakter på de små marginene. LiPo (Lithium Polymer) batterier er derimot i ferd med å ta helt over, og det kan være at nyere batteriteknologi for driller også kommer til å benytte seg av denne typen batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante innlegg her!

Jeg har tidligere hatt en Petzl lykt med batteripakke jeg kunne ha på kroppen. Jeg liker å kunne ha batteriene på kroppen for å unngå spenninstapet nedkjølingen fører til. Problemet er, som enkelte har vært inne på, at ledningen da blir et svakt punkt. I min petzl lykt ble det etter hvert dårlig kontakt mellom batteripakke og lykt. Det er årsaken til at jeg bytter den ut nå.

Jeg vurderer nå denne lykta: http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/lykter-lamper/petzl-tikka-2-xp-hodelykt-testvinner-1057619

Den har ingen ledninger. Jeg trenger ikke en veldig kraftig lykt, da jeg har en kraftig lykt fra før.

Erfaringer og synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Mange interessante innlegg her!

Jeg har tidligere hatt en Petzl lykt med batteripakke jeg kunne ha på kroppen. Jeg liker å kunne ha batteriene på kroppen for å unngå spenninstapet nedkjølingen fører til. Problemet er, som enkelte har vært inne på, at ledningen da blir et svakt punkt. I min petzl lykt ble det etter hvert dårlig kontakt mellom batteripakke og lykt. Det er årsaken til at jeg bytter den ut nå.

Jeg vurderer nå denne lykta: http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/lykter-lamper/petzl-tikka-2-xp-hodelykt-testvinner-1057619

Den har ingen ledninger. Jeg trenger ikke en veldig kraftig lykt, da jeg har en kraftig lykt fra før.

Erfaringer og synspunkter?

Jeg har forgjengeren - som forøvrig ikke er noe særlig til sammenligning - men har hørt at den linsesaken ikke er så praktisk. Fordelen med Tikka 2 er at den er meget kompakt - har vurdert denne til speiderne i huset, men tror kanskje det blir Zebra isteden.

Når det gjelder lykt med batteripakke på kroppen, så kan man da velge batterier som ikke har ekstreme kuldeegenskaper. Ulempen er at du får et spenningsfall over kabelen. Hvor stort dette er, og hvor mye det betyr sammenlignet med fordelen å kunne varme batteriene - det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer nå denne lykta: http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/lykter-lamper/petzl-tikka-2-xp-hodelykt-testvinner-1057619

Den har ingen ledninger. Jeg trenger ikke en veldig kraftig lykt, da jeg har en kraftig lykt fra før.

Erfaringer og synspunkter?

Petzl kommer snart med en nyhet: Oppladbar og programmerbar (!) li-ion batteripakke som kan brukes i alle Tikka2-lykter. Ser veldig spennende ut!

http://www.outdoorsmagic.com/gear-features/petzl-gets-programmable---core-first-impressions/7472.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrigheten tok overhånd. Siden zebra ikke hadde en sammenligning mellom de forskjellige hodelyktene så har jeg tatt meg friheten å sette opp en liten tabell på de faktorene jeg mener er viktig for meg når jeg skal velge hodelykt.

Som du kan se av tabellen så er det kun 31 og 60 modellene som har high 2 Lm, Medium 2 Lm eller Low 2 Lm. Det står merket som - (en strek) i tabellen.

Det er kun 31 modellene som har hot spot funksjon, det innebærer at de lyktene som ikke har denne funksjonen kun har god spredning, men den lyser ikke langt frem. Kun 35 fot eller så. Hvor langt 31 modellene lyser har jeg ikke funnet ut av.

I tillegg har jeg skrevet hva slags batteritype de anbefaler.

post-5335-133474729809_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har L1 Midnite, og er veldig godt fornøyd med den.

Dog er jeg enig i det som føres opp her som negative sider. Den har fire batterier festet i to pakker plassert i remmen på baksiden av hodet, og for å holde denne vekten på plass må remmen være ganske stram. Denne batteriløsningen kan erstattes med en stor ekstern batteripakke, som også veier en del.

Fordelen er at lykta gir en ganske lang og sentrert stråle, gitt at det er det man ønsker da. Trenger ikke være en fordel, og som noen har nevnt gir dette lite sidesyn slik at hodet må snus en del for å se bra rundt seg.

Jeg hadde problemer med koblingen mellom kabel og ekstern batteripakke rett etter jeg fikk lykta, men en telefon til importøren og ny var på vei i posten samme dag, kostnadsfritt for meg. Det syns jeg var bra.

Jeg bruker bare lykta til mer omfattende turer, nå sist på Mt. Blanc, og det skyldes godt lys og bra batterikapasitet.

Jeg syns den blir for tung å ha på hodet om man bare trenger litt lys for å finne teltåpningen eller liknende på en sommertur i nærområdet. Da bruker jeg billiglykt fra Clas Ohlson eller hvor jeg enn har kjøpt skrammelet.

Så oppsummert: God lykt, men veier en del og gir sentrert stråle uten mulighet for justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.