Gå til innhold
  • Bli medlem

Helly Hansen-jakke m/Hellytech, bra til bruk i fjellet?


bendive

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg ny jakke til bruk i fjellet, men har fått second thoughts angående kjøpet. Lurer i det hele tatt på om jakka egner seg godt til fjells, eller om jeg burde levere den tilbake og se meg om etter en ny.

Jeg er ikke den ekstreme fjellentusiasten, kan heller sies å være en litt mer gjennomsnittlig, kanskje gjennomsnittlig + fjellinteressert type. Går i fjellet typisk en uke i sommerferien og en langhelg i høstferien, da gjerne lengre hytte-til-hytteturer og evt. enklere toppbestigninger. Klatring kommer jeg for eksempel ikke til å drive med.

Jakka jeg har kjøpt meg er en "Helly Hansen ZETA 2L HT JACKET", som vist her: http://www.xxl.no/klaer/herre/jakker/zeta-2l-ht-jacket-1063917

Når jeg tenker fjelljakke tenker jeg vann+vindtett, lett, muligens litt foring ("foring", type mesh på insiden (som det jo er på den helly h-jakka) ), type gore-tex skalljakke. Hellytech er vel samme greia som gore-tex (og like bra?)?

Er det noe mer jeg burde tenke/tenkt på, som gjør at den jakka jeg har kjøpt egner seg dårligere enn andre jakker til bruk i fjellet (med hensyn til pris selvsagt, budsjett på rundt 2500kr)?

Vet ikke om jeg har sagt det som trengs for å kunne gjøre seg opp en mening rundt dette her, men det funker vel i første omgang. Spør om mer om det trengs;)

Takker for svar!

mvh Bendik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det bruket du beskriver vil den fungere helt fint :roll:

Kunne også vurdert http://www.xxl.no/klaer/herre/jakker/m-diad-jacket-1059765

http://www.xxl.no/klaer/herre/jakker/albaron-jacket-men-1060547

Disse to som er over og under i pris. Mammut jakka har goretex pro shell.

Regner med du har prøvd helly jakka før du kjøpte den, om den sitter bra er det jo bare å beholde den, hvis ikke kunne du bytta den i en av de ovennevte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok ikke du skal henge deg så mye opp i hva som er best av de forskjellige membranene, et fellestrekk er uansett at de puster like dårlig alle sammen, så en membranjakke for aktivt bruk bør ha god lufting, det er mye viktigere enn om det heter goretex, dermizax etc.

Ellers hvordan jakke har du brukt før? Hva savnet du ved denne siden du har kjøpt deg ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Til bruket du skisserer vil nok jakken duge, men jeg har visse forbehold.

Jeg har brukt alt det som er av membrantekstiler siden disse kom på markedet (alle goretex varianter, dermizax (Bergans), H2No (Patagonia) samt Helly Tech XP).

Min erfaring tilsier at det tekstilet som er minst vanntett er Helly Tech, Dermizaxs tynneste utgave er heller ikke noe særlig med tanke på vanntetthet.

De tekstilene jeg jeg har best erfaring med ifht. vanntetthet er GoreTex XCR og ProShell, Dermizax og H2No.

GoreTex holder deg lenge tørr men "puster" noe dårligere, Dermizax og H2No stiller nokså likt.

Samboer kasserte en bukse fra HH etter å ha brukt den i en sesong, buksa sugde vann som en svamp etter en dag med forholdsvis mye regn og vind (opp mot liten kuling), hun var gjennomvåt.

Selv hadde jeg en Dermizax bukse (Bergans Rask) og var tørr og fin nedover bena. Buksene var like "gamle" og ble utsatt for samme turen. Vi brukte jakker med Gore Tex XCR fra to forskjellige produsenter, og var rimelig tørre på overkroppen begge to.

Nå skal det sies at vi begge bruker plaggene våre meget aktivt og vi drar på tur (telt, ikke hytte til hytte) stort sett uansett værforhold, så vårt bruksmønster er et annet enn det trådstarter etterspør.

Jeg har selv gitt bort en Helly Tech jakke jeg kjøpte for å teste. Jakken ble gitt til en venn som stort sett skulle bruke jakka til en og annen tur i løpet av året samt til "bybruk".

For den type turer du antyder, hvor du har mulighet for å tørke tøy på hytter, vil helt sikkert jakken duge. Men ikke forvent deg for mye i forhold til vanntetthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Hellytech dress bestående av bukse og jakke gikk fullstendig i oppløsning etter noen mnd bruk. Fikk selfølgelig nye plagg uten diskusjon. Men nå har de nye plaggene utviklet diverse feil etter kun kort tid, innerste lag har sprekt opp på forskjellige plasser, samt at de tapede sømmene flere steder har løsnet. Siden jeg har jobbet med tekstil tidligere, itillegg til punktene over, så synes jeg det er generelt dårlig kvalitet ved arbeidet, søm som løsner og sveisinger som er klumpete og altfor store.

Jeg har sendt mail flere ganger til HH, men ikke fått svar. Da kan det egentlig bare være, for nå bruker jeg heller +6000kr på et annet merke.

N

post-5304-133474729604_thumb.jpg

post-5304-133474729609_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakka du viser til fungerer nok utmerket på fjellet. Har hatt min Verglas 3l XP nå i 2 sesonger og er storfornøyd, har måttet regne kraftig over tid før jeg har fått vanngjennomtrengning. Som alle har nevnt så er det viktigste evnen til å transportere vann ut, og sånn sett er luftingene viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.