Gå til innhold
  • Bli medlem

Kort tur til Mørkgånga 26/9


ØysteinT

Anbefalte innlegg

Var en tur i Nedre Eiker på et stevne på søndagen så jeg bestemte meg for å gå en tur til Gyrihaugen på veien hjemover siden siste gang jeg forsøkte så var det regn og tett tåke.

Første problem som dukket opp var et skilt om omkjøring ved Åsa bru da denne var stengt da jeg kom fra retning Vikersund. Siden jeg ikke var lokalkjent og viste hvor Åsa bru var (skulle til parkeringsplassen ved Damtjern), så tok jeg omkjøringen. Noe som viste seg å være feil, da jeg var på riktig side av Åsa bro. Oops.

Hadde resignert meg på å dra hjem men hadde lagt merke til en parkeringsplass med biler på veien til brua, så jeg kom på at det går en sti opp fra Steinsfjorden ca der.

Vel parkert så var det bare å sette igang med oppstigningen. Grei sti/kjerrevei oppover i slak stigning. Etter en drøy kilometer så kommer man til hvor stien opp til Mørkgånga tar av, mens hovedstien fortsetter opp til Skardet. Herfra var det relativt bratt oppover, og rett inn i en steinur som var noe av det jævligste jeg kan erindre å ha gått i. Nå er jeg dog en relativ fersking på turgåing, med hovedvekt på markaturer, men uff, likte meg ikke der. Etter mye pes og slikt kommer man seg opp til starten på Mørkgånga, en flott kløft i åssiden som strekker seg 30 meter oppover.

Her gikk det over fra steinur til klippesteiner. Selv om det rant en bekk ned i kløfta og alt var vått, så var det lett å finne fotfeste. Det er montert en tykk wire langs høyresiden som var til stor hjelp for å dra seg oppover.

Vel på toppen så kan man se ned gjennom Mørkgånga. Så kan man gå ut på kanten av klippeveggen og se den flotte utsikten som det gir deg. Vel verdt slitet.

Hadde egentlig tenkt meg videre opp på Gyrihaugen, men fant ut at det ville tatt såpass mye tid ekstra at det ville begynt å bli mørkt før jeg kom til bilene igjen, så jeg nøyde meg med å besikte Gyrihaugen fra Migartjern.

Jeg tok den lengre, men bedre, veien ned via Skardet. Jeg kommer ikke til å risikere nakken på å gå ned steinuren under Mørkgånga, nei takk.

På vei nedover fikk man tid til et par gode bilder også fra stien.

Alt i alt rundt 3 timer tok turen, og jeg er glad jeg har vært gjennom Mørkgånga nå, men vet ikke om jeg tar den turen en gang til. Mye greiere å ta en av de andre rutene som ender opp på toppen av Mørkgånga.

post-4256-133474727352_thumb.jpg

post-4256-133474727366_thumb.jpg

post-4256-133474727381_thumb.jpg

post-4256-133474727391_thumb.jpg

post-4256-133474727401_thumb.jpg

post-4256-13347472741_thumb.jpg

post-4256-133474727424_thumb.jpg

post-4256-133474727449_thumb.jpg

post-4256-13347472746_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herfra var det relativt bratt oppover, og rett inn i en steinur som var noe av det jævligste jeg kan erindre å ha gått i. Nå er jeg dog en relativ fersking på turgåing, med hovedvekt på markaturer, men uff, likte meg ikke der. Etter mye pes og slikt kommer man seg opp til starten på Mørkgånga, en flott kløft i åssiden som strekker seg 30 meter oppover.

He-he. Husket at jeg tenkte de samme da jeg gikk der for noen år siden. Reine Bruri opp der...

Motsolbildet ble jo ganske stilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den lengre, men bedre, veien ned via Skardet. Jeg kommer ikke til å risikere nakken på å gå ned steinuren under Mørkgånga, nei takk.

Da jeg gikk der i 2002, visste jeg ikke om denne stien, så jeg tok samme vei ned. Å skli nedover rullegrusen der frister ikke til gjentakelse nei.

Fine bilder, nå fikk jeg lyst på et gjensyn med Mørkgånga og Gyrihaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.