Gå til innhold
  • Bli medlem

bergans alpinist 110l som gnager i hofta?


torese

Anbefalte innlegg

Hei,

Har vært på tur med alpinisten (110 l ryggsekk) dvs. har hytte ca 2 timers gange opp på fjellet og har nå gått inn flere runder med forsyninger. Har hatt ca 20-30 kg i sekken og har nå hatt store problemer med bergans sekken. Det er spesielt hoftebeltet som plager meg. For det første er beltert såpass bredt at jeg får problemer med å løfte føttene i motbakke og i tillegg gnager beltet på hoftekammen. Føler meg også svært stiv i hofta etter å ha gått med denne sekken.

Som en kontroll gikk jeg samme turen med en gammel recon pack (gammel militær modell). Samme vekt samme distanse. Opplevde ingen motstand, heller ingen ikke gnag og var heller ikke stiv i hofta etter denne turen. Gikk også samme turen med en bora 80 uten noen av problemen jeg hadde med bergans sekken.

Er det jeg som ikke har stilt sekken rett? Kan det være at bergans sekken rett og slett ikke passer meg? Har noen andre opplevd samme tendenser?

Hilsen tore(en egentlig svært skuffet bergans eier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

jeg kjøpte den samme sekken i våres men har ikke fått testet den på mer enn nokså korte turer foreløpig. Den første turen var jeg litt skuffet over, da jeg opplevde noe av det samme som deg med gnaging fra hoftebeltet. Sammenlignet med min eldre modell av Bergans Rondane er hoftebeltet på Alpinisten nokså stivt. Jeg justerte rygglengden etter denne turen og problemene ble borte. På siste tur syns jeg sekken var meget behagelig å bære, men dette var over kortere distanse enn den første turen.

Har du prøvd å stille rygglengden? Basert på din beskrivelse kan det synes som om din er innstilt på for lang rygg, siden du har problemer med å løfte beina. Dette kan også hjelpe mot gnagingen. Sekken har mange tilpasningsmuligheter og det kan ta litt tid å finne "din" innstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Knut-Erik her. Det høres ut som om den er stilt inn på lang rygg... Fort gjort å stille den selv. Prøv dette hjemme med seken stilt inn på så kort som du tror du trenger, last opp med litt vekt, og gå deg en liten tur. Er den for kort? Ja, da stiller du den litt lengre, og prøv igjen. :wink:

Jeg er selv 196cm lang/kort og bruker den som er nest lengst på innstillinga. Føler den sitter som støpt på ryggen. Hoftebeltet gnager ikke, men kan virke litt stivt. Dette har nok å gjøre med bredden på det. Føler ikke at det er noen ulempe siden jeg har lang rygg, for den demper eventuelle svingmomenter som sekken kan få på en grei måte.

Det kan også hende at du har fått en feilvare.... Kan ikke utelukke den muligheten heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme sekken, ikke hatt problemene du nevner. Har stilt den slik at ca 70% av vekten blir bært på hoftene, slik det føles i hvertfall. Gnager ikke, og jeg har faktisk ganske lav fettprosent vil jeg tro :wink:

Heller ikke noe motstand i hoftebeltet.. virker som hoftebeltet ditt er festet litt ?under? hoftene? På den andre siden, er du kort, så er hoftene dine kortere og hoftebeltet kanskje for bredt?

Jeg er 181cm, 75-78kg

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer med at hoftebeltet gnager, eller hindrer blodsirkulasjonen på hoftebeinet kommer som oftest av at sekken er for lang / høy i ryggen. Noen sekker kan justeres mens andre er rett og slett laget for folk med lengre rygg. Løsningen kan da ofte være å prøve en "damesekk". Disse er ofte kortere og hoftebeltet kommer da litt høyere opp.

En annen ting er jo at menn ofte er bredere over skuldrene enn over hoftene og hoftebeltet må da strammes ekstra mye for at det skal sitte. Dette kan også føre til at beltet gnager eller at det blir dårlig blodsirk. Særlig for oss som ikke har noen naturlig polstring over hoftebeina.

Det kan også være til hjelp hvis du bruker seler på buksa i stedet for belte, og ikke heng kniven i beltet. Den kommer som regel alltid i konflikt med hoftebeltet. Fest en solid knapp litt nedenfor beltet og heng kniven på "gamlemåten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skrive under på de andre her.

Har en viking sekk selv da jeg er ganske stutt(176/75kg), og har hatt opp til 36 kg i sekken uten antydning til gnaging, bærekomforten er bare suveren, kondisen derimot fikk seg en trøkk første dagen, men det kan neppe sekken lastes for...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Takk for gode svar. Jeg har stilt rygglengde etter alle kunstens regler (tror jeg). Jeg hører nok desverre til kategorien ekstra kraftig og jeg har en mistanke om at jeg burde hatt viking utgaven (180 cm og ca 90 kg....). Skal gå innom en butikk som kan sekken for å få hjelp etter ferien. Svigerfar er mer normal bygd og det er mulig jeg sender ham en tur i fjellet med lastet sekk for å se om han opplever samme gnag. Han er rundt 190 cm og veier 75-80 kg.

Takk for hjelpa så langt!

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 130 versjonen og bærer Ally 16,5 sammenpakket i sekken på ca. 24kg uten problemer. Den føles da langt lettere ut enn den egentlig er, men så strammer jeg den relativt høyt opp slik at bakplaten kommer midt i korsryggen, dermed kommer det brede hoftebeltet nesten i konflikt med ribbeina. Det oppleves likevel ikke som ett problem. Det eneste jeg har å utsette på alpinistsekkene, bortsett fra den høye egenvekten, er den stive og vonde bakplaten på hoftebeltet... Dette er så stivt at kanten nederst bærer mye av vekten direkte mot rygg\rumpe og gnager på tur, derfor har jeg nedgradert sekken til kun allybæring... Til 3200,- er den langt mer komfortabel enn pakkrammen og bæresekken Bergans selger til samme pris og formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hoftebeltet har vel vært en pluss/minus på de sekkene.

For noen er hoftebeltet supert for andre er det litt for brdt og stivt.

De som synes det er for stort har gjerne følt det bedre med Norrøna Pararanger som har litt smalere belte.

Sikkert derfor ingen sekker er like, alle passer ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.