Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagens bilde, med muligheter for bildekritikk/tips


aleks

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse
  • 2 uker senere...

Vi har fått mange "nye venner" etter at vi begynte med mer turer i den furskogkledde delen av Finnmark fra i sommer av. Granmeisen er kanskje den mest uredde av dem:
 

Granmeis (Poecile montanus)

 

 

Det tar ikke lang tid før de er såpass trygge at de kommer svært nære om man er rolig i bevegelsene:

https://www.instagram.com/reel/Cxm-DjbPAtX/?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igshid=MjAyZTYwOWFjOA%3D%3D&fbclid=IwAR2G5gsrk12g844twQ4pJkwPdwqItea0cFOvZhCAfFV6dv8YuggkGEU5W3g

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavskrika har på kort tid blitt en skikkelig favoritt i skogen. De får godt med mat når vi møtes og de kommer gjerne et par stykker og "prater litt" når vi møtes før de forsvinner videre uten en lyd. Skikkelig trivelig gjeng: 

Lavskrike fra Skoganvarre



Feiler noe både ved innbygging avb link og opplasting av bilde. Forsøker lime inn en screenshot i stedet: 

(Det gikk ikke!)

@Kjell Iver??

 

Endring: La link på nytt nå som det fungerer...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Jeg fortsetter å "terrorisere" dere med bilder av mine nye venner fra furuskogene i nord. Nok en gang en av mine snakkende venner:
 

Lavskrike i furuskog

 

Herlig! Dette ble fort en av mine favorittfugler da jeg var over snittet fugleinteressert som guttungen. For rundt 20 år siden var det en del av disse i områdene rundt hytta til mine foreldre, og de var veldig nysgjerrige (fuglene altså). Veldig lite folkesky i grunn.

Og veldig fine bilder! Er det noe jeg innbiller meg, eller er det «rule of thirds» som ligger i bunn på en del av bildene dine? Jeg kjenner at jeg trekkes mot den hver gang jeg tar bilder hvor en del av motivet skal være i fokus, i alle fall. Nå er jeg langt fra noen særlig dreven fotograf, men dertil mer nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (32 minutter siden):

Er det noe jeg innbiller meg, eller er det «rule of thirds» som ligger i bunn på en del av bildene dine? Jeg kjenner at jeg trekkes mot den hver gang jeg tar bilder hvor en del av motivet skal være i fokus, i alle fall. Nå er jeg langt fra noen særlig dreven fotograf, men dertil mer nysgjerrig.

Jeg tenker ikke mye på det lengre, men fotografer på "magefølelsen". Har fotografert såpass lenge og snakket med så mange om så mye ved det fototekniske og komposisjoner at det går mye på automatikk nå. Men de gangene jeg sjekker vet jeg at jeg ligger  hårfint lenger ut mot hjørnene enn tredjedelsregelen. Jeg synes jeg får bedre utnyttelse av bildefilene på den måten. Spesielt om man har interrresante objekter diagonalt i bildet. 

 

Jeg gjorde en del øvelse for mange år siden ved å se ekstremt mye bilder og legge til side de jeg falt for og så forsøke finne ut hvorfor. Hovedsaklig for å finne ut hvordan jeg bedre kan ta bilder jeg selv liker. Og det er i grunn hovedmålet for mye av egen fotografering. Og så er det jo veldig hyggelig når andre også liker dem innimellom så man får bekreftet at man ikke er en komplett særing...

 

Så det som kanskje hovedsaklig ligger i bunnen på mange av bildene er en litt strukket tredjedelsregel, et forsøk på å utnytte bildeflaten samt å få med minst mulig forstyrrende objekter som ikke bidrar til bildet.

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.