Gå til innhold
  • Bli medlem

Båndtvang (utskilt)


Babelfish

Anbefalte innlegg

"strebus85 vant egentlig diskusjonen med følgende kommentar "Det er viktig å huske båndtvangen, og nei, den er ikke frivillig.". Så enkelt er det."

Det var nok heller slik at strebus med den kommentaren avslørte manglende evne til å resonnere selvstendig og fornuftig, og derigjennom tapte diskusjonen. Man vinner selvsagt intet ved å utbasunere banaliteter som "loven finnes, og det er meningen at man skal følge den".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

"strebus85 vant egentlig diskusjonen med følgende kommentar "Det er viktig å huske båndtvangen, og nei, den er ikke frivillig.". Så enkelt er det."

Det var nok heller slik at strebus med den kommentaren avslørte manglende evne til å resonnere selvstendig og fornuftig, og derigjennom tapte diskusjonen.

Dersom du mener at det er frivillig å følge lovverket, så har du vel egentlig allerede tapt litt. At DU driter i å følge loven, betyr ikke at det er frivillig. Jeg finner det også foruroligende at retorikken din tilsier at folk som ikke følger loven, alltid resonnerer selvstendig og fornuftig.

Om du så mener at det er gode grunner for å ignorere båndtvangen, så er jeg lutter øre for disse. Men jeg ser at du gjennom 3 innlegg her feiler med å gi noen som helst grunn for at båndtvangen i noen tilfeller kan droppes, det eneste du påstår er at hver og èn er i stand til å vurdere dette selv. Og for å parafrase deg selv: Å hevde at man kan bryte en regel uten å legge argumentasjon til grunn, er idioti.

Her er mitt sterkeste argument: Dersom ingen gjorde et galt valg når det gjelder behovet for å ha hunden i bånd, så hadde vi ikke trengt et lovverk for å regulere det. Slik er det desverre ikke, gale valg blir gjort og dette gjør at vi har et behov for et lovverk som regulerer dette likt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frivillig å følge lovverket. Jeg har imidlertid aldri hevdet at alle som bryter loven er fornuftige, så slik stråmannkonstruksjon bør du holde deg for god til.

Kan du virkelig ikke se for deg en eneste tenkelig situasjon innenfor båndtvangtiden hvor det er uproblematisk å slippe hunden fri?

Jeg regner med at du, dersom du er noen lunde normal og oppegående, erkjenner at slike tilfeller kan forekomme. Dersom du i disse tilfellene mener at det likevel er galt å slippe hunden fri, kun fordi O Store Lov sier det, vitner det om at du heller velger å knefalle for byråkratene enn å følge sunn fornuft. Jeg greier dessverre ikke å respektere slike mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frivillig å følge lovverket. Jeg har imidlertid aldri hevdet at alle som bryter loven er fornuftige, så slik stråmannkonstruksjon bør du holde deg for god til.

Kan du virkelig ikke se for deg en eneste tenkelig situasjon innenfor båndtvangtiden hvor det er uproblematisk å slippe hunden fri?

Jeg regner med at du, dersom du er noen lunde normal og oppegående, erkjenner at slike tilfeller kan forekomme. Dersom du i disse tilfellene mener at det likevel er galt å slippe hunden fri, kun fordi O Store Lov sier det, vitner det om at du heller velger å knefalle for byråkratene enn å følge sunn fornuft. Jeg greier dessverre ikke å respektere slike mennesker.

er det lov ä kjöre pä rödt lys pä natten när ingen ser det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lov ä kjöre pä rödt lys pä natten när ingen ser det?

Er det noen som forhindrer deg fra å gjøre det dersom du ønsker? En velger selv hvorvidt en vil følge loven. Og poenget i denne sammenheng er at et kalkulert lovbrudd slett ikke trenger å være moralsk/etisk galt. Det er bare korttenkte personer som setter likhetstegn mellom jus og moral/etikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lov ä kjöre pä rödt lys pä natten när ingen ser det?

Er det noen som forhindrer deg fra å gjøre det dersom du ønsker? En velger selv hvorvidt en vil følge loven. Og poenget i denne sammenheng er at et kalkulert lovbrudd slett ikke trenger å være moralsk/etisk galt. Det er bare korttenkte personer som setter likhetstegn mellom jus og moral/etikk.

poenget er vel at regler er til for ä fölges, siden man ALDRI pä forhänd kan kontrolere alle omstendigheter... min sammenlikning var for ä fä frem at det at det kalkulerte lovbruddet ditt kan före til at du mister livet ved krysset, eller at et rädyr eller to krysser snuten pä hunden din... verden gär nok ikke under av noen av tilfellene, men rimelig dumt likevel? ikke at jeg er en storfan av bändtvangen, men skal du ha hunden lös fär du dra til steder det er lov... som alle andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lov ä kjöre pä rödt lys pä natten när ingen ser det?

Er det noen som forhindrer deg fra å gjøre det dersom du ønsker? En velger selv hvorvidt en vil følge loven. Og poenget i denne sammenheng er at et kalkulert lovbrudd slett ikke trenger å være moralsk/etisk galt. Det er bare korttenkte personer som setter likhetstegn mellom jus og moral/etikk.

Nå er det vel forskjell på moral og etikk også?

Etikken er vel den enkeltes lyst/ evne til følge moral som er basert på samfunnets skrevne og uskrevne regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frivillig å følge lovverket. Jeg har imidlertid aldri hevdet at alle som bryter loven er fornuftige, så slik stråmannkonstruksjon bør du holde deg for god til.

Dette er nok mulig å diskutere frem og tilbake, men poenget er at det IKKE er frivillig om du vil følge loven eller ikke. Hadde det vært frivillig, hadde man ikke fått en reaksjon (f.eks. bot) når man ikke fulgte den. Men man har et fritt valg om man vil bryte loven og ta konsekvensen av dette.

Og det du kaller "stråmannskonstruksjon" er rett og slett bare din egen påstand brukt mot deg.

Kan du virkelig ikke se for deg en eneste tenkelig situasjon innenfor båndtvangtiden hvor det er uproblematisk å slippe hunden fri?

Kort svar: Nei.

Litt lenger svar: Jeg har ikke hund selv, så jeg aner lite om hvilke behov hundeeiere i friluftsnisjen mener å ha. Det jeg KAN si er at jeg vet folk som er så redde for hunder at de knapt tør møte hunder i bånd, langt mindre møte hunder løse uansett hvor mye eieren mener å ha kontroll på disse. Og det er virkelig ingen som vet hvor disse menneskene dukker opp. Båndtvangregelen er for disse også. Jeg vet om hunder som har stukket av og gjort skade på dyr. Problemet blir vel at verdensmestere også gjør feil. Og jeg savner argumentasjon fra "frivillig"-gjengen på hvorfor disse feilene skal være verdt at de kan gå tur med hunden uten bånd. Jeg ser virkelig ikke situasjoner hvor dette er verdt det.

Jeg regner med at du, dersom du er noen lunde normal og oppegående, erkjenner at slike tilfeller kan forekomme. Dersom du i disse tilfellene mener at det likevel er galt å slippe hunden fri, kun fordi O Store Lov sier det, vitner det om at du heller velger å knefalle for byråkratene enn å følge sunn fornuft. Jeg greier dessverre ikke å respektere slike mennesker.

Som sagt så vet jeg ikke om noen slike situasjoner. Mener du at det finnes, så får du presentere dem. I mellomtiden er jeg fornøyd med et lovverk som ikke tar høyde for at alle norges "verdensmestere" får ture frem som de vil og slippe unna med å presentere et fårete smil når noe går galt. Loven som regulerer båndtvang er nok slik den er nettopp fordi det er ingen situasjoner som kvalifiserer til unntak. Er man derimot uenig i en lov, så får man gjøre noe for å forandre på den, og argumentere med hvorfor. At "folk må få gjøre som de vil" er ikke et argument i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er vel at regler er til for ä fölges

Ja, det er standardfrasen som lires av seg med hakk i plata fra folk som ikke evner å tenke selvstendige og/eller fornuftige tanker, og som følgelig flyter med strømmen uten noen som helst form for kritisk refleksjon. De bebrillede byråkratene elsker slike lakeier, som følger deres pålegg fullstendig uavhengig av hvor idiotiske de er. Og dessverre er det altfor mange av lakeiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det du kaller "stråmannskonstruksjon" er rett og slett bare din egen påstand brukt mot deg.

Løgn. Jeg har aldri hevdet at ethvert lovbrudd er fornuftig. Stråmennene dine blir ikke mindre uredelige av at du konstruerer dem gjentatte ganger.

Kort svar: Nei.

Da kan vi nok anta at kreativitet og fantasi ikke er blant dine fremste ferdigheter.

Problemet blir vel at verdensmestere også gjør feil. Og jeg savner argumentasjon fra "frivillig"-gjengen på hvorfor disse feilene skal være verdt at de kan gå tur med hunden uten bånd. Jeg ser virkelig ikke situasjoner hvor dette er verdt det.

I tilfeller hvor det å slippe hunden løs øker sjansen for at noe skal gå ”galt” fra 0,00 % til 0,01 % synes jeg absolutt at det kan være en akseptabel risiko å ta for at hunden skal få ha det godt. På lik linje med dette støtter jeg en fartsgrense på mer enn 10 km/t på motorvei, selv om dette øker risikoen for personskade.

Loven som regulerer båndtvang er nok slik den er nettopp fordi det er ingen situasjoner som kvalifiserer til unntak.

Nei, den er slik utelukkende fordi en mer situasjonstilpasset og skjønnsmessig lovgivning ville bli svært komplisert både å utforme og håndheve.

Jeg tar til etterretning at du ønsker et firkantet lovverk som signaliserer at alle borgere er idioter, og som følgelig forbyr all form for sunn fornuft eller hensyn til kontekst. Altså hyller du et ekstremt destruktivt menneskesyn. Mennesker som lever under et slikt system vil etter hvert stå i fare for å faktisk bli idioter (selvoppfyllende profeti), fordi de glemmer hva det betyr å bruke huet selv. Jeg ville ikke bli veldig overrasket dersom det kom meg for øret at du stemmer SV eller AP.

At "folk må få gjøre som de vil" er ikke et argument i mine øyne.

Det er slett ikke det jeg sier. Det jeg sier er at all fornuft er av det gode, mens all idioti er av det onde, uavhengig av loven. Hvis du tror at lovgiver har monopol på fornuft, er det bare å gratulere dine helter med en særdeles vellykket indoktrinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være vanvittig kjipt å være hund å måtte gå i bånd hele tiden.

Forskjell på hele tiden og noen måneder i året :)

Jeg holder båndtvangen, for det første fordi jeg er en lovlydig borger og ser poenget med båndtvangen, men også fordi det er en ypperlig anledning til å trene på kontakt og dressur med hunden og ikke minst kreativ fysisk aktivitet. Når bikkja er løs blir det en helt annen tur enn når han må kløve, trekke, gå for osv, osv.

Han er løs store deler av høsten og våren, vinteren er det litt varierende men mye skiturer gjør at at han blir en del i bånd. Sommerstid er det bånd, eller trening på treningsområder for hund (som det jo etterhvert blir flere og flere av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur jaggu Askeladden ble litt mer påvirket av "trollet", enn først antatt.... :D:)

@Askeladden:

Det er godt å se noen stå "imot" systemet litt, men hvordan praktiserer du selv de prinsippene du har bakt inn i innleggene dine? Hva gjør du mest av, som er ulovlig? Og har du fått "svi" for det?

En velger selv hvorvidt en vil følge loven. Og poenget i denne sammenheng er at et kalkulert lovbrudd slett ikke trenger å være moralsk/etisk galt.

...jeg driter i om de bryter loven så lenge det gjøres på et fornuftig grunnlag.

Kan topp 5 lista for Norge se slik ut?:

1. Ikke bruke rettningslys, samt andre trafikkrelaterte brudd på lover og regler.

2. Ta imot, eller utføre svart arbeid.

3. Snyte på skatten.

4. Utnytte sin arbeidsplass, ta ting med seg hjem, bruke jobb til private gjøremål.

5. Juge, utnytte og plage andre mennesker.

I forrige uke var vi på skoletur med 5 klassinger. Så kom det et ungt par med en ganske stor hund, som de lot løpe fritt rundt overalt, det var til og med en stund vi ikke kunne se den, ei heller eierne. Det var også andre hunder der, i bånd. Vi grillet, og denne hunden satte seg ganske så nærme "matfatet", uten at eierne kalte hunden inn. Så etter litt gestulering og bruk av kroppsspråk, kalte de den inn. (De lå og solte seg, og hadde liten kontroll på hunden.

Vi hadde også med barn som ikke er trygg på hund.

Hvis det da hadde skjedd noe? Dette synes jeg var uansvarlig av eierne. Det er kanskje akkurat slike opplevelser som gjør at hundeeiere er litt uglesett?

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se noen stå "imot" systemet litt, men hvordan praktiserer du selv de prinsippene du har bakt inn i innleggene dine? Hva gjør du mest av, som er ulovlig? Og har du fått "svi" for det?

Denne tråden handler ikke om hva jeg gjør eller har opplevd i mitt liv. Dette er en prinsipiell debatt hvor mitt hovedpoeng er at det i enkelte tilfeller er moralsk/etisk helt greit å ikke rette seg etter et firkantet regelverk. Båndtvangen er ett eksempel på et slikt regelverk, hvor det fornuftige enkeltmennesket bruker skjønn mens lovgiver bevisst unnlater å gjøre det av rent praktiske årsaker.

På bakgrunn av dette fordømmer jeg ikke automatisk hundeeiere som driter i båndtvangen. Jeg fordømmer imidlertid dem som gjennom sine handlinger kommer andre til byrde på en uakseptabel måte.

I forrige uke var vi på skoletur med 5 klassinger. Så kom det et ungt par med en ganske stor hund, som de lot løpe fritt rundt overalt, det var til og med en stund vi ikke kunne se den, ei heller eierne. Det var også andre hunder der, i bånd. Vi grillet, og denne hunden satte seg ganske så nærme "matfatet", uten at eierne kalte hunden inn. Så etter litt gestulering og bruk av kroppsspråk, kalte de den inn. (De lå og solte seg, og hadde liten kontroll på hunden.

Dette var uakseptabel opptreden fra hundeeiers side, men poenget er at det er uakseptabelt uavhengig av hva loven sier. For moral/etikk er ikke lik jus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder båndtvangen, for det første fordi jeg er en lovlydig borger og ser poenget med båndtvangen, men også fordi det er en ypperlig anledning til å trene på kontakt og dressur med hunden og ikke minst kreativ fysisk aktivitet. Når bikkja er løs blir det en helt annen tur enn når han må kløve, trekke, gå for osv, osv.

Selvsagt er det en god mulighet for å lære opp bikkja, men det tar ikke nødvendigvis lange tiden å gjøre det. Hva hvis du befinner deg mitt i Anarjohka nasjonalpark i feks juli/august. Nekter du da å slippe bikkja løs, selv om du vet at du har en lydig hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det en god mulighet for å lære opp bikkja, men det tar ikke nødvendigvis lange tiden å gjøre det. Hva hvis du befinner deg mitt i Anarjohka nasjonalpark i feks juli/august. Nekter du da å slippe bikkja løs, selv om du vet at du har en lydig hund?

Jeg tror definitivt jeg hadde holdt bikkja i bånd da ja, men det er jo også litt pga hunden jeg har. Jeg er så innlært med at fuglehunder alltid blir sett på som noe negativt å ha løse (spiser og jager alt vilt... tror iallefall de uten peiling). Er bare jakthund og husky jeg har drevet med, og det påvirker nok også mine valg i forhold til båndtvangen, begge er raser med jaktinnstinkt (den ene mer kontrollert enn den andre) og raser som folk generelt kan ha ett negativt forhold til at man har løs.

Å se settern strekke seg ut i ett fantastisk søk over de vide vidder er noe av det vakreste jeg kan se, men alikevel hadde jeg nok hatt bikkja i bånd. Iallefall i juli, og antakelig også i august om ikke grunneiere hadde gitt klarsignal for løsslipp.

Men med kløven på ryggen kan det hende han hadde gått løs, men da hadde det jo vært rett ved meg. Men generelt hadde han nok vært i bånd. Bare slik jeg er :)

Legg forøvrig merke til at jeg skriver trene på dressur, ikke lære opp. Vedlikehold er alltid fint :lol: Ikke minst er apporten en evig pine her i huset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag så jeg en løs hund. Den gikk løs inne i en hage, men eieren var ikke i nærheten. Porten var lav, og et slikt beist ville lett kunne hoppet over den lave porten, og gått løs på folk. Hvis det hadde vært småbarn i nabolaget tør jeg ikke tenke på hva som kunne ha skjedd, mest sannsynlig et blodbad. Jeg tenkte først å anmelde forholdet, for jeg mener båndtvang bør gjelde i hager også, men så tenkte jeg at eieren er sikkert kriminell og farlig, og jeg gidder ikke få masse trøbbel, så jeg tenkte at kanskje noen andre kunne anmelde den drittsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag så jeg en løs hund. Den gikk løs inne i en hage, men eieren var ikke i nærheten. Porten var lav, og et slikt beist ville lett kunne hoppet over den lave porten, og gått løs på folk. Hvis det hadde vært småbarn i nabolaget tør jeg ikke tenke på hva som kunne ha skjedd, mest sannsynlig et blodbad. Jeg tenkte først å anmelde forholdet, for jeg mener båndtvang bør gjelde i hager også, men så tenkte jeg at eieren er sikkert kriminell og farlig, og jeg gidder ikke få masse trøbbel, så jeg tenkte at kanskje noen andre kunne anmelde den drittsekken.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med psykolog omgående. Du har helt tydelig store personlige problemer med hunder.

Båndtvagen er IKKE til for mennesker. Båndtvangen er til hovedsakelig for vilt. At Askeladden er anarkist, forandrer ikke grunnlaget for båndtvangen. Derimot blottlegger du din dårlige kunnskap om hunder og båndtvang, siden du nevnte Anarjohka som et eksempel. Nevnte nasjonalpark er et prakteksempel på hvorfor vi har båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med psykolog omgående. Du har helt tydelig store personlige problemer med hunder.

Hvorvidt dette er et spørsmål om psykiske problemer, eller problemer med å forstå ironi, er kanskje et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot blottlegger du din dårlige kunnskap om hunder og båndtvang, siden du nevnte Anarjohka som et eksempel. Nevnte nasjonalpark er et prakteksempel på hvorfor vi har båndtvang.

Tror du samtlige bikkjer er ute av kontroll å beiner etter andre dyr med en gang muligheten byr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Da tar du feil og bør bli kjent med flere hunder av den dresserte sorten, med veldresserte eiere:D

De fleste jeg kjenner som ikke har jakthunder er velsignet med hunder som holder seg nært eier og stort sett finner det å lukte på gresstrå spennende. Vi med jakthunder på ha ett ekstra øye på våre hunder om de er løse, men de drar ikke ut i jaktsøk med mindre vi slipper dem for langt ut og de får ferten av noe.

Likefullt er jeg dog en tilhenger av båndtvangen, da det er en del hunder som enten mangler dressuren selv eller den veldresserte eieren... Det siste er antakelig det største problemet... (bare å se aftenposten.no) Å gå løs med en jakthund som ikke skal jakte er slitsomt! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.