Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur i Mai uten ski på beina


viddal

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er en gjeng som tenker å bruke langhelga 17mai til årets første tur uten ski på beina og prøver derfor å finne ut av områder hvor vi ikke konstant må slite med vassen snø.

Det bør være innen 4-5timers kjøretur fra Oslo og helst ikke de mest trafikerte løypene.

Er heller ingen ulempe om det finnes noen fine fiskevann hvor vi kan teste fisket akkurat i det vårisen forsvinner.

Vi tenkte å være ute i 5 netter.

Tenkte egentlig på hardangervidda eller setesdalsheiene men begge de stedene har vel masser av snø i midten av mai.

Noen som har noen gode tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg er i tvil om dere finner et snøfritt fjellområde i den avstanden fra Oslo rundt 17. mai. Da er det jo skiføre selv i deler av Oslomarka. Men kanskje noen av de lavereliggende "småfjella" sørover fra Oslo er ok da? Du får vente på flere svar her eller høre med lokale kjentfolk (turlag e.l.). Jeg ville heller enten ha valgt vårskitur i fjellet, som er nydelig på den tiden, eller fottur i Oslomarka.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår Gausdal Vestfjell, ikke sikkert det er helt snøfritt der heller til 17. mai og bomveiene helt inn åpner ikke før rundt pinsetider. I fjor sommer åpnet veiene helt inn 27. eller 28. mai.

Masse fine fiskevann og flotte turmuligheter.

Legger ved en link til Inatur.no hvor det også er link til Gausdal fjellstyre:

http://www.inatur.no/o2/InfoPage-InfoPageViewer/view?infoPageId=155975&title=Fjellstyre%20-%20Gausdal%20Vestfjell;%20Ditt%20fiskeparadis

Og ei side til med mer lesestoff:

http://vestfjellet.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til "Byrypas" forslag om Gausdal vestfjell. Eller Hulderheimen som det kalles i Turistforeningskretser. I mai bør det normalt være mulig å ta en tur på beina her. Kan anbefale Nord Torpa som startsted. Kjør til Dokka og ta riksvei 250 mot Lillehammer og Vingrom. Ta av når dere kommer til Fagerlund og kjør mot Synnfjell og Spåtind høyfjellshotell. Antakelig er veien åpen så dere kan parkere ved Oppsjøen. Da er det bare å kikke på kartet, hive parget på ryggen og gå helt til Gjende om dere vil. Flott fjellnatur å vandre i, og fiskevann er det flere av.

God tur.

Fant noen turer fra en maitur på bloggen min.

Sjekk: http://steinm.blogspot.com/2009/08/snuen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Skal du opp i høyden på den tiden er vel heiene på Sørlandet det beste tipset..

Om ikke sørlandet så muligens sørvestlandet. Planlegger årets første langtur - uten ski - i løpet av 17. mai helga opp Fidjadalen og tilbake.

Om det ikke er helt snøfritt i nordhellingene, så er det mindre snø enn det pleier å være, selv uten at snøsmeltinga helt har startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på kveldsnytt på NRK for en liten stund siden. Det er visst dårlig med snøsmelting i fjellet i sør-Norge. Fortsatt kjempeflott skiføre på Sjusjøen blant annet, dårlig nytt for oss som håper på åpne veier og fotturer om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aida, det så ikke så lovende ut nei. Etter å ha trasket i dyp og bløt snø et par dager i nordmarka i helga så tror jeg at jeg har fått nok av det for en stund. Får kanskje sette snuta sørover da. Google litt og se hva jeg finner.

Tusen takk for innspill og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det vår i Varberg nå. Vil tro at det både er plenklipping og grønne bjerker. Dog er det litt dårlig med fjell der...

Nei ingen fjell der, men det var jo ligesom ideen, i fjellet er der jo snø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det vår i Varberg nå. Vil tro at det både er plenklipping og grønne bjerker. Dog er det litt dårlig med fjell der...

Nei ingen fjell der, men det var jo ligesom ideen, i fjellet er der jo snø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å nærme seg avreise nå men sliter fortsatt med å finne et egnet turomårde. Ser ikke til at snøen smelter så fort som jeg ønsker.

Noen som har noen oppdateringer på snøsmelting i de områdene vi har diskutert eller noen nye tips?

Var noen kompiser av meg som var i finnskogen sist helg og der var det ikke så veldig mye snø i de åpne områdene men generelt gjørme og bløtt. Så kanskje det er et alternativ. Noen andre som har vært i finnskogen i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å nærme seg avreise nå men sliter fortsatt med å finne et egnet turomårde. Ser ikke til at snøen smelter så fort som jeg ønsker.

Noen som har noen oppdateringer på snøsmelting i de områdene vi har diskutert eller noen nye tips?

Var noen kompiser av meg som var i finnskogen sist helg og der var det ikke så veldig mye snø i de åpne områdene men generelt gjørme og bløtt. Så kanskje det er et alternativ. Noen andre som har vært i finnskogen i det siste?

Kom nettopp hjem fra den tradisjonelle første turen opp og ned Fidjadalen i Frafjordheiene. Det var ikke noe problem å gå opp og ned her. Det var i tillegg tre stykker som hadde gått videre til Langavaten. De må ha kommet opp.

Men over 800-900 moh er det fortsatt en god del snø.

Nå blir ikke dette 5 dager, om dere ikke velger å dra på telt.

Jeg snakket også med to karer som lå i telt ved Fidjavannet, de hadde fått noe fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble Finnskogen på oss og forholdene var helt topp! Det regnet heller ikke så ille som yr spådde.

Flott tur selv om fisken ikke var villig.

Men nå blir det ny tur neste helg så tilbake til det opprinnelige spørmsålet, hvor er det fritt for snø?? Begynner det å bli beinføre i Gaustal vestfjelll nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå blir det ny tur neste helg så tilbake til det opprinnelige spørmsålet, hvor er det fritt for snø?? Begynner det å bli beinføre i Gaustal vestfjelll nå?

Eggedal Vestfjell (inklusiv Hallingnatten, Haglebunatten og Stornatten) har fine fottur-forhold nå, hvis man velger ideell rute til topps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.