Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten kompresjonspose til dunjakke


Torgis

Anbefalte innlegg

Jeg har en Annapurna-jakke som tar relativt stor plass når jeg pakker den i sekken. Kunne godt tenke meg å finne en liten kompresjonspose til jakka, slik at det blir litt letter å ta den med i dagstursekken. Noen som vet hvor jeg kan finne noe som fungerer? Har testet en pose som hørte til en sovepose, men det blir litt for stort og knotete. Kanskje kompresjonsposen til en junior-pose kunne fungert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har Annapurna jakken og bruker en 8 l. Sea to Summit vanntett pakkpose til den. Akkurat stor nok og gir et pakkvolum på ca. 6 liter når den er stappet.

Dersom du kjøper utgaven med kompresjonsremmer som foreslått over så kjøp smallutgaven (3.5 - 10 liter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kjøper utgaven med kompresjonsremmer som foreslått over så kjøp smallutgaven (3.5 - 10 liter).

Det er et godt tips.

Jeg har 2 utgaver av pakkposene med kompresjonsremmer og eVent-membran.

Jeg er fornøyd. De er relativt lette, enkle å komprimere og vanntette. Et minus er prisen.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sjekk ut www.alpkit.com

De har billige komprimerbare vanntette pakkposer i forskjellige størrelser og farver.

Har 20l ryggsekken deres, Hunka bivi, Wee airic matte, titan kopp og skje, Jeanius softshell dongeri :P, og prototypen av deres nye fiberjakke.

Meget fornøyd med service og kvalitet.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips :) Jeg brukte selv pakkeposen som kom med jakka. Iallefall så lenge jeg hadde den posen :P Så nå må jeg lete etter noe annet. Går nok for poser med reimer, tror jeg.

Men er det noen som kan si noe om å komprimere dun for mye? Jeg trodde at problemer med dun oppsto "bare" når man hadde jakken komprimert for lenge?

Aker: Har de kompresjonsposene fra Sportsnett eVent-membranen? Hadde vært praktisk med relativt vanntett pose til dunjakka, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aker: Har de kompresjonsposene fra Sportsnett eVent-membranen? Hadde vært praktisk med relativt vanntett pose til dunjakka, helt klart.

Det finnes to typer av Sea to Summit kompresjonsposer, en vanntett og en som ikke er det.

Sportsnett har begge, dette er den jeg har:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=STS6&var_1=STS6-1&categorynu=M1&categorytxt=Vanntette%20bagger&produkt=Sea%20to%20Summit%20Dry%20Sack%20Compression

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville brukt penger (og vekt) på en vanntett pose. Annapurna er ikke akkurat ei jakke man har på seg i regnvær, så fukt burde ikke være et problem. Helsport selger pakkposer tilsvarende de som soveposene kommer i, skulle tippe den minste av de kunne passe bra. Uten å ha prøvd vanntett pose vil jeg anta den er mer knotete å stramme og tømme for luft, enn det det er å stappe en soveposepose og dra igjen reimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet helt enig, Espen. Men her er "problemet" mitt: Jeg har bare én dunjakke og istedetfor å kjøpe meg en ny dunjakke/vest til vår/høst, tenkte jeg å forlenge bruksområdet til Annapurna-jakka. Den er er stor og tung, ingen tvil om det, men muligens er det verdt invisteringen i en vanntett pakkepose som gjør den praktisk å ta med seg på turer der regn og tryning i bekker er problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør med slike klær som dun og annen fyll er at jeg pakker de i kompresjonstrekk for å spare plass. Det være seg dunjakka på vintertur eller forete slalåmklær, selv om det evt bare skal være med i bag.

Trenger jeg det vanntett så er det mer som bør være det. Da putter jeg de klærne komprimert i trekk sammen med andre klær inn i en vanntett pakksekk. Har som regel 3 vanntette pakksekker av forskjellig størrelse uansett tur.

Kan ting ligge utenfor teltet uten fare for at det kommer litt regn på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg kverulere litt til; Hvorfor har du med dunjakke somerstid? Det jeg anser som dunisens bruksområde er lunting rundt teltet/foran bålet, i teltet om det er kaldt, stopp osv. De gangene det er plussgrader er ikke behovet for å kunne hive på seg noe varmt og kjapt like stort. Er ikke en god ull/fleecegenser en bedre løsning enn knappe halvanna kilo dun, som i tillegg er kokvarmt når det blir mer enn 4-5 minus? Eller er det jeg som har misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne kverrulere i vei, Espen :) Nå sa jeg i utgangspunktet at jeg tenkte på vår/høst, men selv midt på sommeren har jeg opplevd rundt 0 og t.o.m. minusgrader høyt oppe i fjellheimen. Jeg sa også at Annapurnaen var for tykk til dette bruket, men at jeg håpte å slippe å kjøpe en lettere dunjakke eller en dunvest. Og jeg tror mange med dunvest kan fortelle deg at akkurat det kan være ganske digg i både 3 og 4 av sesongene, spesielt når sola har gått ned. Så jeg er ikke enig i at dun er kun til de harde vinter-månedene. Dun er en lett varme/isolseringskilde som kommer godt med i alle 4 sesonger. Men for at det skal være praktisk, bør plagget stemme med sesongen (aka. Annapurna på Svalbard i januar, dunvest i Jotunheimen i juni). Og det er jo heller ikke alltid mulig/praktisk/forsvarlig med bål, og da blir det fort kaldt å sitte ute selv om natta er lys.

Jeg prøver egentlig bare å strekke turbudsjettet mitt så langt som mulig, det blir nok en dunvest til slutt :wink:

borgern har et poeng: Når man først er på disse turene, har man som oftest vanntette pakkeposer uansett. Så det blir nok ikke en vanntett type på meg. Men jeg ser verdien av kompresjonsreimer, så den S2Summiten så bra ut :?

Edit: Oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg kverulere litt til; Hvorfor har du med dunjakke somerstid? Det jeg anser som dunisens bruksområde er lunting rundt teltet/foran bålet, i teltet om det er kaldt, stopp osv. De gangene det er plussgrader er ikke behovet for å kunne hive på seg noe varmt og kjapt like stort. Er ikke en god ull/fleecegenser en bedre løsning enn knappe halvanna kilo dun, som i tillegg er kokvarmt når det blir mer enn 4-5 minus? Eller er det jeg som har misforstått noe?

Ja du har misforstått. De fleste som fryser ihjel gjør det i temperaturer rundt 0 grader kombinert med regn. Få ting er deiligere etter å ha gått i timesvis i slikt vær enn å ta de våte ullklærne og skalljakka (du blir våt enten innenfra eller utenfra med sekk), og ta på den ene tørre ullt-skjorten du har igjen og en tynn dunjakke.

Nedbør er heller ikke nødvendig. Du trenger bare ha gått langt, spist lite og være dødssliten. Toleransen for kulde er da mye mindre enn normalt.

Selvfølgelig fungerer en tykk ullgenser eller fleecejakke like godt i slike situasjoner, og bedre enn dun ved bålfyring og bushing. Men de store tunge plaggene legger man ofte igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.