Gå til innhold
  • Bli medlem

Primærfaktor 10,hva har jeg gått glipp av?


Yngve

Anbefalte innlegg

Har etterhvert blitt endel påvirket gutta og jentene her iforumet m.h.t toppsamling,har ikke vært så voldsomt bevisst i det hensynet annen at jeg har notert meg toppene suksessivt.

MEN,all den stund jeg har operert med pf>30,har jeg da antagelig også endel

10 meterer som jeg knapt har enset underveis.

M.a.o kunne jeg flotte meg litt med en lengre liste en den jeg offisielt opererer med.

I vinter har jeg tydeligvis en jobb med å rekonstruere turene mine,for om mulig se hvilke hauger jeg da kan regne inn på en 10 meter liste,og dessverre er jeg ikke kjent for å notere,måle og fotografrere flittig.

Hvor får jeg tak i oppdaterte 10m. oversikt,og hvordan bærer dere ad de av dere som måler inn???

Er klar over at svarene muligens ligger på ulike steder rundt i forumet,men det hadde vært deilig komfortabelt å kunne muligens fått ev. svar direkte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finner en noenlunde oppdatert liste på nfo2000m.no. Klikk på "Lister" og "2000m_felles.xls". Der er de fleste kjente 10m-topper påført, samt mange "kandidattopper" (topper/punkter som KAN ha pr.f. 10 meter).

Lista er garantert ikke komplett. Venter i spenning på Mortens bok, for der dukker det sikkert opp noen ukjente småtopper :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det finnes ganske mange lister etterhvert, med kandidater til 2K topper med pf 10 m. Jeg blir lett noe frustrert når jeg skal finne disse igjen på kartet :?: Mange synes jo heller ikke på kartene i målestokk 1:50000, når de ikke bryter en høydekurve :)

En sterk oppfordring til alle dere som driver med denne form for registreringer: oppgi posisjonen til kandidattoppene også :lol:

Særlig hvis GPS anvendes, bør det jo være en smal sak å notere ned koordinatene til toppunktene i tillegg til målt primærfaktor :roll: Går ut fra at kart er standardutsyr, og da kan man jo bare sette et lite merke hvor man har vært og deretter lese av koordinatene. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En topp med primærfaktor på bare 10 eller 30 meter er ikke mye å skryte av. Jeg har fulgt endel med på denne siden i det siste, men har fortsatt ikke forstått hva som er så interessant med disse humpene på vei til en skikkelig topp. Knausen 10 meter bakom huset her har sikkert en primærfaktor på over 20 meter, og burde jo vært med på listen. Sikkert bedre utsikt der enn på mange av humpene under et større fjell. I sommer gikk jeg over Rondane, fra Straumsbu til Rondvassbu via Rondeslottet-Storronden. Mellom Rondeslottet og Storronden, en avstand på ca. 2 km, ligger en hump som kalles Vinjeronden, ifølge listen med primærfaktor på 90 meter, og ikke minst såvidt over 2000 meter. Fortsatt ingen skikkelig topp, der den ligger som en hump midt mellom høyere fjell. Er jeg en avviker som ikke bryr meg om slike humper ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ingen avviker. Å fokusere på knauser eller vorter i terrenget synes jeg tar bort noe av selve gleden av det å være i fjellet. Jeg tror de aller fleste er enige i at den som har besteget alle 2k med primærfaktor 30meter og oppover har komplett samling. Selv 30 meter er ganske lite. Det store ekpedisjonsgutta er ofte mer kresne og har 50meter primærfaktor som nedre grense. Hvilken glede er det å finne ut at en har vært på en "topp" som en ikke var klar over at en hadde vært på?

Baserer man seg på at listen først er komplett når alle 10metringene er tatt risikerer man og aldri bli ferdig. Det legges jo til og trekkes i fra kandidater hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er en avviker. Jeg må innrømme at jeg samler på enkelte humper selv, det finnes endel steder for spesielt interesserte blant kommunetopper og nasjonstopper, noe jeg samler på. Noen kommunetopper er ikke en topp en gang, men et punkt oppe i ei li, der det bare går opp med en gang, som i Malvik kommune. Finlands høyeste fjell Haltiatunturi er en hump nær grensen til Norge innunder det høyere norske fjellet Raisduottarhaldi, som er kommunetoppen i Kvæfjord. Så jeg har mine særheter jeg også :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen få tilfeller er det faktistik nettopp de små sekundærtoppene som enten er mer spennende en hovedtoppen eller byr på en mer spennende utsikt til hovedtoppen eller til omgivelsene enn hovedtoppen. Men man må jo ikke på døds vis på alle av dem for det. For de som vil, er det derimot kanskje greit at det finnes noenlunde komplette lister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen få tilfeller er det faktistik nettopp de små sekundærtoppene som enten er mer spennende en hovedtoppen eller byr på en mer spennende utsikt til hovedtoppen eller til omgivelsene enn hovedtoppen.

Dette er at absolutt et poeng. Kala Pattar som er en liten grushaug ved Everest gir fantastisk flott utsikt til Everest. Fra hovedtoppen Everest mister man nettopp utsikten til Everest, så hva har man der å gjøre :):roll:

Er ikke det å samle på topper en ganske merkelig mani, selv om svært mange bedriver det - meg inkludert :?: Om det er 10 meters primærfaktor eller 30 meter spiller vel ikke så stor rolle, annet enn at det maniske blir enda mer fremtredende ved å velge 10 meter primærfaktor. For å gi litt av svaret selv synes jeg det er en fin opplevelse å bestige en ny topp jeg aldri har vært på før.

Om jeg fant ut at jeg skulle samle på 2000-meterstopper med primærfaktor større enn 5 meter eller om jeg sa at jeg samlet på topper i Nordmarka over 300 meter med primærfaktor over 2 meter hva ville man tenke om det ? Helt forskrudd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen få tilfeller er det faktistik nettopp de små sekundærtoppene som enten er mer spennende en hovedtoppen eller byr på en mer spennende utsikt til hovedtoppen eller til omgivelsene enn hovedtoppen.

Eksempler på det er nålene på Knutseggi, som egentlig er mer spennende å bestige enn f.eks. nordre Knutsholstind (2185 moh).

Og på Hestbrepiggan må det jo sies at Hestbrepigg N-1 (2131 moh), som bare har pf på 15m, er mer spennende enn Hestbrepigg M-1 (2160 moh) med en pf på 90m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det finnes spennendes punkter med liten primærfaktor. Jeg skal klart opp på nålene selv om de fleste av disse har mindre enn pf20 (mitt minstekrav) Men jeg regner ikke disse som egentlige fjelltopper men som, ja nettopp nåler og jeg kommer til å notere ned at jeg har vært på disse. Men jeg kommer ikke til å blande de inn i 2k lista mi. Nålene er noe jeg skal opp på kun for gledens skyld, ikke for å få flere kryss i en liste. Når en person går på et meget slakt høydepunkt med primærfaktor 10, og i tilegg går en omvei for å komme dit, da er det mest for å få et nytt kryss i lista. Da er det ikke for å få den store toppgleden. Ellers går jeg alltid over de spennende punktene jeg møter på eggene rundt omkring. Det blir da ingen spesielle omveier, og turen får litt mere spenning.

Er et høydepunkt slank nok i formen skal det ikke rare primærfaktoren til før den synes godt i terrenget. Søre nål kan sees fra lange avstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek: Som du sier du velger 30 (20?) andre velger 10. En personlig sak blir det uansett. Dessuten er det sjeldent at en slak 10 meter krever voldsomme omveier.

Samler man etter 10 m kan man få flere kryss i lista. Når man glemmer de faktiske forholdene og bare går rundt i "antall-topper-rusen" etter turen så er jo klart det er ulere å si at i dag var jeg på 11 2tusinger, i stedet for 7 :roll:

Personlig er jeg tilhenger av 50 m grensen, men jeg synes det er spennende med en del sære småtopper som få har vært på, jfr. Sørøstre Skravlyfløyfttinder og den vesle småtoppen nord nordøst for Mesmogtinden... :)

Nei en hver får drive med det han / hun har lyst til, men turen på nålene på Knutsholsryggen var definitivt noe av det mer artige jeg har vært med på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor kult det er med topprus over å ha vært på 11 2tusinger når en innerst inne vet at noen av dem ikke krevde noen allverdens ting. Men jeg er fullstendig enig med deg at det er gøy å ha vært på noen av de som faktisk byr på noe. Men kunne ikke tenkt meg å reist på tur bare for å ta EN kjedelig 10 metring. Da hadde jeg blitt mere fristet til å repetere noen av de skikkelige toppene jeg hadde vært på fra før. Jeg forstår din glede over å bestige nålene, men jeg forstår ikke helt poenget med han som løp med målestav på midtrondens vesttopp for å finne ut om det var flere topper der. Men for all del jeg mener ikke at andre skal mene det samme som meg. Hadde vært kjedelig om alle hadde de samme meningene, ville ikke blitt rare diskusjonene da. Folk kan samle punkter med pf5 for min del. Tenk på alle kryssene en kunne fått da, Kanskje man kunne fått over 30 topper på en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kunne ikke tenkt meg å reist på tur bare for å ta EN kjedelig 10 metring.

Samme her Alek, selv om jeg faktisk har gjort det en gang. :) For min del er det pf 30 som er hovedmålet, men jeg tar stort sett med de 10-metringene som ligger på samme ruta også. Ser de litt morsomme og spennende ut, blir det gjerne en liten omvei også for å komme dit. :roll:

Men en vakker dag leste jeg om Munken (pf 10m, hvis det er det engang??), en topp som ikke akkurat sto høyt på noen liste over ønskede turmål og som så kjedelig ut. Denne haugen på Kalvehøgdi skulle imidlertid ha en litt spennende rygg på nordøstsiden. Dermed fikk jeg en "unnskyldning" for å gå på en ensom og kjedelig 10-metring, og en høstdag i slutten av september la jeg ruta opp den ryggen og over Munken. Og det ble faktisk en morsom tur det! 8) Ryggen opp ble passe krevende med nysnø, og Munken ble nesten som en ordentlig topp. :wink: Så en ensom 10-metring kan være verdt et besøk allikevel...

Ellers har jeg også begynt å sikle litt på de sørøstre Skarvflyløyfttinder, som Morten nevner over. De ser littt spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.