Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskars: Øks


Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Synes denne øksen er veldig god. Krummingen i slutten av skaftet gir et spesielt godt grep og ekstra hastighet og kraft ift andre økser av samme størrelse.

http://www.xxl.no/villmarksliv/kniver-oekser/oekser-sag/viking-2000-oeks-9002649

Anbefales, selv om jeg har sett at eggen på eksemplarene på XXL i Oslo sentrum nå er betydelig rundere ("utoverkrummende" og mindre hvass, men kan kanskje slippes mer "innoverkrummende"), enn min som er kanskje 10 år gammel. Øyo har tydeligvis endret på eggen siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget stor forskjell på fiskars 500 - den som er vist og modellen som heter 600 (samme blad bare lengre skaft og veier ca 100 gr mere). Jeg har begge og 500 er ikke brukbar i forhold til 600.

Det som er best er beskyttelsen til 500 og 600 øks :)

Har også en liten turøks som du kan få for 75 kr + porto hvis du vil ha en billig og bra øks. Nesten ikke brukt.

send meg en mail hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31865405.jpg

Jeg synes denne er for liten, grei til smågreiner, men ikke brukbar til kløyving av ved med litt størrelse. På skogsturer av noen timers varighet, synes jeg ikke det gjør noe å bære buesag og en øks på en drøy kilo, jeg bruker denne:

http://www.fiskars.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10001&langId=10451&catalogId=11251&categoryId=10876&productId=11220&page=products

Noen vil kanskje si det er overkill, men det er i hvert fall en fullverdig øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget stor forskjell på fiskars 500 - den som er vist og modellen som heter 600 (samme blad bare lengre skaft og veier ca 100 gr mere). Jeg har begge og 500 er ikke brukbar i forhold til 600.

Støttes! De korteste fiskars-øksene har ikke langt nok skaft til å være brukbare til noe som helst. Gå heller opp noen størrelser så du faktisk kan hogge litt. OG ha alltid med et lite bryne i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg har også en 500 og 600.

Har forlenga skaftet på 500 øksa, så den er nesten like lang som 600.

Synes 500 er alt for kort, du får ikke "dreis" på den uten æ være redd for småfingrene.

Beskyttelsen til 500 øksa er flott, plastsaken på 600 brukes sjelden da jeg aldri tar med 2 økser på tur.

Om jeg skulle kjøpt en hadde kjøpt en 600 (+ en 500 for å få beskyttelsen hylsteret).

Her er begge: http://www.jernia.no/Produkter/Hus+og+hage/Hageredskap/Vedhogst/%C3%98kser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk nesten lik til jul, bare den hadde gul plastikk. Tog den med på første vinterturen, plastikken så holde øksa sprakk. MEn gjekk liten sak

En kamerat klarte også å ødelegge en slik, men det var allerede i september, så selv om det var kjølig var det flere varmegrader. Tror rett og slett plasten i de gule øksene er av for dårlig kvalitet.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskars har 10 års garanti mot skaftebrudd og

mot at hodet løsner fra skaftet.

Så har du en Fiskars bør det ikke være noe problem, Har også en kløvøks 1400 som jeg har brukt ned mot minus 20. Nekter nesten på at de kan ryke, Selv når du bruker den som brekkstang - når treet klemmer sagbladet slik at det sitter fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ikke 600 øksa.

Den er den beste øksa jeg har (til den prisen)

Bruker den mye i vedskogen til kvisting bl. annet.

Er man litt nevenyttig er det ikke vanskelig å forlenge 500 øksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en sånn i mange år, og synes den er god til sitt bruk. Selvfølgelig litt kort skaft, men ikke noe problem å kløyve hvis du vender kubben, og hjelper til med hånda. Funker som bare det :D Men den blir stort sett bare brukt på småturer etter at jeg kjøpte en Granfors øks. Lenger skaft i tre, og utrolig bra stål. En j.... god øks som er brukt mye, og den veier ikke så mye mer. Fordelen med Fiskars øksa er at den kan legges rett i sekken.

Har i tillegg med en frisport sag til Granfors øksa, og en ARS foldesag til Fiskars øksa. Denne kombinasjonen fordi "alternativ 2" tar mindre plass, og er nok på små turer, eller når vekta betyr mer.

Sånn går det når produktene er så bra at kjøpelysten tar over lenge før de er utslitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en 500 og 600.

Har forlenga skaftet på 500 øksa, så den er nesten like lang som 600.

Synes 500 er alt for kort, du får ikke "dreis" på den uten æ være redd for småfingrene.

Beskyttelsen til 500 øksa er flott, plastsaken på 600 brukes sjelden da jeg aldri tar med 2 økser på tur.

Om jeg skulle kjøpt en hadde kjøpt en 600 (+ en 500 for å få beskyttelsen hylsteret).

Enig og ditto. Kan anbefales!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

hvordan løste du innfestingen slik at den holder slag ? epoxy ?

meget pen løsning.har også 500 øksa og synes skaftet er akkurat litt kort, men har ikke fått

surret meg til å modifisere den.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Trestykket er like langt som skaftet, smidd og pusset slik at den går inn i skaftet på begge sider. Limt med aralditt. I enden har jeg banket inn kiler og fliser, og etterpå boret hullet i skaftet. Ikke alle treslag er brukbart, bøk er bra. Husker ikke hva jeg brukte,mulig det er rødvie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Som de fleste sier, kjøp den med lengre skaft.

Jeg har den med noe lengre skaft og den funker helt kanon. vekt forskjellen er såpass liten at det er bare å velge den større.

Utover det så drasser jeg stort sett på både øksa, samekniven og en sammenleggbar sag fra Fristport. Kniven på hofta og resten i sekken.

Sjekk saga: - Frisport saga -

http://www.frisport.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=28&Itemid=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Etter at jeg kjøpte "Jegerøks" fra Granfors har jeg ikke tatt med andre økser på tur. 48 cm skaft / 900g er både lengre og tyngre enn Fiskars, men både stålkvaliteten og følelsen av å ha skikkelig redskap i hånda veier opp dette i lange baner!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.