Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på skisko


tiurn

Anbefalte innlegg

Hvor store erfarer dere at skiskoene bør være? Skoene skal brukes under normale forhold og ikke ekstremvær. Holder det da med plass til et par tykke ullsokker, eller bør det være plass til to? Og hvor mye plass bør det være igjen i støvelen når ønskede mengde sokker er på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvor store erfarer dere at skiskoene bør være? Skoene skal brukes under normale forhold og ikke ekstremvær. Holder det da med plass til et par tykke ullsokker, eller bør det være plass til to? Og hvor mye plass bør det være igjen i støvelen når ønskede mengde sokker er på plass?

Jeg har planer om å kjøpe meg nye ski+sko nå, og tenker at skoene bør romme to par tynne ullsokker, evt et par tynne og et par tykkere, og at det fortsatt er plass til å bevege tærne... Så jeg regner med at jeg må en eller to størrelser opp i forhold til den størrelsen jeg bruker i vanlige joggesko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal ha skisko prøver jeg de med en mellomtjukk-tjukk ullsokk, sjelden jeg bruker noe mer enn dette uansett.

Når jeg finner en størrelse der jeg akkurat toucher foran med tåa mens hælen sitter som den skal bak går jeg opp en størrelse. Blir da som regel plass til ca en pekfinger bak hælen. Tar også gjerne ut sålen og måler foten i forhold til den for å dobbeltsjekke at det ikke blir helt spinnvilt.

Har funka for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en veldig tynn nylonliner og en tjukk ullsokk men jeg kjøper støvlene overhodet ikke sånn at de føles for store. Kjøper du en for stor støvel blir du bare plaga med dårlig passform. Dette fører ikke bare til gnagsår men tvinger deg og til å snøre veldig hardt! Gjør du det så vil blodsirkulasjonen bli så dårlig at det vil ikke hjelpe om du har plass til førti sokker oppi... Du kommer til å fryse uansett! De skoene som er laga for virkelig kalde forhold er helt annerledes i konstruksjonen.

Kjøp så du får plass til litt ekstra sokk men vær forsiktig med å kjøpe for stort! På grunn av formen på foten min bruker jeg mye Crispi, og både fjellstøvelen (Besseggen) og skistøvelen (Sydpolen) min er i str 44. Det er det samme som jeg bruker i joggesko. Nå skal det sies at skistøvelen er merkbart større enn fjellstøvelen så ha i bakohodet at støvelprodusentene kan ta høyde for bruksområdet!

Jeg frøys på tærne i romjula på skitur i Pasvik - i minus 35. Ellers har jeg hatt det helt fint med en liner og en Bridgedale Summit eller en vanlig grå "læst" som vi sier her oppe i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på og kan fraråde kjøp av for store sko, men viktigst av alt er at du får testet dem godt.

Når du "går på ski" i butikken for å kjenne på skoa, er det viktig at du er ærlig med deg selv og blokkerer ute han selgeren ved siden av deg.

En minste antydning til vonde punkter på støvelen kan du mangedoble etter noen mil.

Jeg bruker også samme str i joggesko/skisko/fjellstøvler, disse er av merkene hhv asics, alfa og scarpa så ingen sammenheng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plass til et par tynne og et par tykke ullsokker, det fungerer i allefall kjempebra for min del...

Bifalles.

Jeg tar på meg mine vanligste tursokker og prøver. Anbefaler ikke å kjøpe sko uten å prøve.

Hvis det er slik at du har lest at forsvaret anbefaler å gå opp en størrelse i forhold til vanlig på vintersko, så gjelder dette ikke i like stor grad for skisko i det sivile. Det viktigste er at de passer topp, kjøp heller fotposer + kartanker e.l. hvis du skal sove ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.