Gå til innhold
  • Bli medlem

2 soveposer igjen - høstpose + vinterpose men billige greier - funker dette?


squidman

Anbefalte innlegg

OK trenger råd her...

Har en Marmot Wave III fra før (180cm) god til -3,-5 comfort ( såvidt!). Kjøpte en damepose Wave IV (komfort -7,-10 ?) som innerpose til 700 spenn. Har i tillegg en ganske tung Ajungilak fleece liner og en silke liner, og til sist dunbukser og jakke (MH absolute zero bukser og sub-zero jakke). Alt dette fordi jeg mistet vinterposen og har ikke råd til 10 tusen spenn på skikkelig vinterpose e.g. Bison. Har tenkt meg noen telt-turer, men da temperaturen over sørlig halvdel av landet er ned mot -20 til -30 :shock: , holder dette? Alt i paris pulk selfølgelig. Beste måte å bruke dette (ha på seg dunklær, eller som ekstra lag over/under?). Har teltet i -15 før, men antar at det blir mot -25 i nærmeste framtid på 800 meter.

Andre: Bamse ekstrem underlag, ridgerest, og Artiach oppblåsbar hvis trengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Må innrømme at alle disse utenlandske betegnelsene forvirrer meg litt, men uansett: Hvorfor i allverden bruke 10 000,- på en sovepose? En skikkelig vinterpose,f.eks Isbjørns Bjørnøya eller Jan Mayen koster ca 1800,-. Hvis du ikke har tenkt deg høyere enn 800 m.o.h spiller det da inngen rolle om posen veier 3-4 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skikkelig og skikkelig! Isbjørn o.l. som desverre som så mange andre produsenter nekter å oppgi EN temperaturer...dette gjelder vel særlig amerikanske, men andre også (EN sertifiseringen tar faktisk plass her i norge). Da jeg trenger en skikkelig vinterpose ned til minst -20 (komfort gutter) og min siste var ikke god til mer en -15 (REI - ifølge de god til -28!) har jeg vært skeptisk til billige poser. Særlig da produsenter som nekter å oppgi EN. Ta en kjapt overblikk over f.eks. ajungilak/mammut, helsport osv....da ser du at det er en ganske stor sprik mellom oppgitt temperatur og EN temperatur.

10k spenn er vel for Western Mountaineering Bison ( som med feathered friends er nok blandt de varmeste), men de fleste dunposer for vinter ligger på over 6-7k kroner...og da de er vanligvis sertifisert til omtrent -10,-15, regner jeg ikke de som virkelig ekstem. Høydemeter har vel ingeting å si.. Derimot har nok ytterstoffet mye å si....Isbjørn kommer desverre ikke med EN for det de har av vinterposer....

Det var da budsjett også!! ganske stor forskjell mellom 700 kr for en billig syntet pose og 6-7k for en dunpose på Platou i Bergen!

PS jeg må bare legge til at den kombinasjonen (bare brukt på balkongen foreløpig i -15) virket ganske greit, og hadde merkbar mere 'loft' enn vanlig Tyin vinter på salg her for 1900...jeg hadde styrt unna de bortsett fra kanksje Tyin 5+ og ekstrem versjonen....det var veldig lite 'loft' i den jeg så på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=2752

Altså her står det Komfort temp. herre: - 20 gr

Det står det samme i posen og ekstrem 41 minus.

Jeg lå ute i denne posen i 30 minus for en uke siden. med ull undertøy og tynn flees. Jeg sov som en unge.

Hva mer trenger du?

Har vurdert posen din selv.

Til mitt bruk må ikke posen ta hele sekken, har ingen pulk, men et telt som tar opp store deler av sekken allerede.

Tyin 5 season har jeg fått et intrykk av at er ganske stor (volum), kan du være så snill å avkrefte mistanken min. Vekten skal jeg alltid greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skikkelig og skikkelig! Isbjørn o.l. som desverre som så mange andre produsenter nekter å oppgi EN temperaturer...dette gjelder vel særlig amerikanske, men andre også (EN sertifiseringen tar faktisk plass her i norge). Da jeg trenger en skikkelig vinterpose ned til minst -20 (komfort gutter) og min siste var ikke god til mer en -15 (REI - ifølge de god til -28!) har jeg vært skeptisk til billige poser. Særlig da produsenter som nekter å oppgi EN. Ta en kjapt overblikk over f.eks. ajungilak/mammut, helsport osv....da ser du at det er en ganske stor sprik mellom oppgitt temperatur og EN temperatur.

10k spenn er vel for Western Mountaineering Bison ( som med feathered friends er nok blandt de varmeste), men de fleste dunposer for vinter ligger på over 6-7k kroner...og da de er vanligvis sertifisert til omtrent -10,-15, regner jeg ikke de som virkelig ekstem. Høydemeter har vel ingeting å si.. Derimot har nok ytterstoffet mye å si....Isbjørn kommer desverre ikke med EN for det de har av vinterposer....

Det var da budsjett også!! ganske stor forskjell mellom 700 kr for en billig syntet pose og 6-7k for en dunpose på Platou i Bergen!

PS jeg må bare legge til at den kombinasjonen (bare brukt på balkongen foreløpig i -15) virket ganske greit, og hadde merkbar mere 'loft' enn vanlig Tyin vinter på salg her for 1900...jeg hadde styrt unna de bortsett fra kanksje Tyin 5+ og ekstrem versjonen....det var veldig lite 'loft' i den jeg så på....

Hva mener du med "skikkelig og skikkelig" ? Isbjørn Jan Mayen klarte å holde liv i Lars Monsen under etappene langs Hudson Bay, iflg. Monsen" så gjør denne posen jobben ned til -30". Isbjørn er så vidt jeg vet den eneste produsenten som har fastsatt sine temp.grenser ved hjelp av forsøk med mennesker i kuldekammer. Isbjørn sine komfortgrenser er sovgodt-grenser naken i posen. Isbjørns Bjørnøya er oppgitt til -14, jeg har sovet som et barn i min i -30. Da iført ullundertøy, sokker og balaklava. Det beste er å se fullstendig bort ifra disse tullete, teoretiske temperaturgrensene som mange oppgir, skal du ha en fiberpose som takler -20 bør den veie minst 2,5 kg, -30 minst 3,0 kg, osv. Nok en gang, hvis du ikke driver med klatring, hvorfor i allverden kjøpe en overpriset dunpose? Det er fullstendig unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fordi som klatrer og bryr seg om vekt

http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16417&category_id=286

Specification

Fill: 95/5 goosedown (750+ fill power EU)

Fabric Outer: Toray 29gm/m2

Fabric Inner: Toray 29gm/m2

Fill Weight: 800 grams

Bag Weight*: 1150 grams

Compression Bag Weight: 120 grams

Compressed Size: 25 x 22 or 29 x 19cm

AK Comfort Rating: -17*

Length/Width (Shoulders/Knees/Feet) : 210 / 70 / 55 / 50cm

Max user height: 6ft 1

*Based on the average weight of 5 regular length bags

*The Alpkit comfort rating is a guideline figure. It is the minimum temperature at which we think a fit and healthy user can have a comfortable night's sleep. This is based on practical experience and BS4745 testing by the boffins at Leeds University.

På vinteren har du vell alltid med deg en dunjakke som du kan ha på deg i posen pluss ullundertøy, og det burde være nok til å holde deg varm uansett hvor kjølig det er ute. For å si det rett ut så hørtes det litt over the top den beskrivelsen du kom med, pluss at det å kjøpe en dunpose til 10k er tull med mindre du skal på klatre eksepdisjoner til meget høye fjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nåja, sov i mine to billig poser (marmot wave III og Wave IV) da det var -17 i teltet og -23 ute. Det funket, men det trengtes pulk for å drasse de med (vekt var vel på 5 kg). For det kom jeg unna med 700 spenn for sistenevnt pose, noe billigere altså en både vanlig tyin winter og særdeles billigere enn f.eks. WM Bison på 10k! Hadde med både dunjakke og dunbukser, fant ut at det lønner seg å ha de utenpå som ekstra isolasjons-lag...definitivt ikke inn i posen (beklager! fortsatt newb!). Men kombinasjonen holder vel til -20, som er ikke så gærnt for et par billig poser. Var ikke imponert over ajungilak vanlig tyin, den hadde ikke holdt mål (nærmest null loft i fotenden, halvparten av den loft jeg fikk med mine billig poser). Anjungilak fleece innerpose ble ikke med, den holder meg knapt varm i leiligheten, og veier over en kilo....helt nyttesløs.

Etter og ha drasset med parisen med alt dritet, må jeg si at har man pengene, er nok dun ganske deilig! Fortsatt lysst på feathered friends eller bison....

Edit det er ganske stor forskjell mellom Tyin vinter, Tyin 5-sesongs og ekspedisjonsversjonen vel...ifølge mammut/anjungilak websidene...

Edit 2 - det blir alltid rabalder når det gjelder soveposer! Enda mer en kanskje primus og telt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyin 5 season er noe skikkelig skikkelig møkk å pakke sammen....

Stoffet er såpass tett at når den skal stappes så må lufta skvises ut via sømmene...

Utrolig slitsomt å stappe...

Forutenom dette så må jeg si at det er en veldig god sovepose utifra at jeg betalte 1000,- kroner da jeg kjøpte den hos oslosportslager.no .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Men det er vel en god ting? Hele poenget er vel at det er luften mellom fjærene/syntetisk isolasjonsfiber som skal sørge for isolasjon? Har hørt at de best poser (e.g. WM Bison) er nesten umulig å stappe nedi?

Riktig at du ikke får komprimert Bison (og andre poser med meget vannavvisende stoff) uten kompresjonstrekk. Med kompresjonstrekk går det greit, men posen er jo likevel stor. Det gjør samtidig at posen i mye mindre grad klapper sammen ved våte forhold og ekstensivt bruk. WM Apache posen min (med mikrofiberstoff) begynner å forfalle (blir kaldere) etter 2-3 dager på vintertur (fortere hvis man er uforsiktig). Har ikke merket at Bison har blitt dårligere selv etter en uke, selv med mye fuktighet i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel en god ting? Hele poenget er vel at det er luften mellom fjærene/syntetisk isolasjonsfiber som skal sørge for isolasjon? Har hørt at de best poser (e.g. WM Bison) er nesten umulig å stappe nedi?

Her tror jeg du misforstår litt. Det er på grunn av lufttettheten i ytterstoffet at det tar noe tid å presse den nedi. For å få stappet posen i pakktrekket må soveposen nødvendigvis tømmes for luft. Dess kraftigere ytterstoff dess...

Men dette bør man virkelig ikke lage noe poeng utav....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener Dufas. Min påstand er at i praktisk bruk vil en pose med tett stoff være varmere over tid enn en pose med tynt stoff, selv om temperaturratingen er den samme. For å ta et eksempel:

Western Moutaineering (WM) opererer med tre forskjellige ytterstoffer; ExtremeLite, Microfiber (MF) og Gore Windstopper (GWS). WM Alpinlite (-7), WM Apache MF (-10) og WM Apache GWS (-10) er ca like varme i utgangspunktet. En kamerat har Alpinlite, posen tar mye mindre plass enn min Apache MF, og veier litt mindre. Min påstand er at de første dagene på tur vil de tre posene være like varme, men at over tid vil Apache GWS posen holde mye bedre på "loften", fordi ytterstoffet beskytter mye bedre mot fukt og hindrer at posen klapper sammen.

Min konklusjon er at man bør kjøpe et tett ytterstoff om posen hovedsakelig brukes på lengre turer høst og vinter; og velge et lett ytterstoff dersom vekt og komprimerbarhet er viktigst, og posen brukes mest på kortere turer.

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&ContentId=71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand er at de første dagene på tur vil de tre posene være like varme, men at over tid vil Apache GWS posen holde mye bedre på "loften", fordi ytterstoffet beskytter mye bedre mot fukt og hindrer at posen klapper sammen.

Min konklusjon er at man bør kjøpe et tett ytterstoff om posen hovedsakelig brukes på lengre turer høst og vinter; og velge et lett ytterstoff dersom vekt og komprimerbarhet er viktigst, og posen brukes mest på kortere turer.

Min erfaring er tvert imot at fuktigheten som skaper problemer/fukt i posen, kommer innenfra, fra kroppen. Effekten blir da den motsatte av det du sier, nemlig at det tette stoffet hindrer transporten av fuktighet ut av posen. Resultatet blir opplagring av fuktighet i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken erfaring du har qwer93. Hvis du hevder at svette innenfra alltid er hovedproblemet er du ute i helt annet vær og temperaturer enn meg. I typisk vått høstvær og vintertelting med konsensproblematikk/snø i teltet så blir det vått. Selvfølgelig kan man om vinteren bruke 1/2time på å fjerne all snø fra utstyret (som f.eks. Ousland gjør). Det gidder ikke jeg. Ved smelting av snø mm blir det litt søl. Dette kan minimaliseres, men absolutt ikke fjernes. Ikke fortell meg at våt fotende hvoedsakelig kommer fra fotsvette.

Svetten innefra kan reduseres gjennom bruk av lakenpose og ullundertøy, slik at mesteparten av svetten blir igjen i dette stoffet. Lakenposen kan tørkes over primusen. Soveteknikk, spesielt å unngå å puste for mye inni posen, kan redusere hvor mye vann du legger igjen i posen. Selvfølgelig vil en del av den ca 1/2l du "svetter" bli igjen i posen. Et tett ytterstoff vil slippe ut mindre kondens enn et lettvevd. Kvaliteteten på det tette ytterstoffet blir viktig. Jeg har god erfaring med Gore Windstopper i WM posene.

Ikke misforstå meg. Svette innenfra er et problem. Jeg er sikker på at under en del forhold vil et mindre tett ytterstoff være bedre, f.eks. i en vanlig 3-sesongspose, selv når en er på lengre turer. Det er også grunnen til at jeg valgte mikrofiber i Apacheposen min, tross at bruksområdet går ned mot de temperaturer som jeg ser på som problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken erfaring du har qwer93. Hvis du hevder at svette innenfra alltid er hovedproblemet er du ute i helt annet vær og temperaturer enn meg. I typisk vått høstvær og vintertelting med konsensproblematikk/snø i teltet så blir det vått. Selvfølgelig kan man om vinteren bruke 1/2time på å fjerne all snø fra utstyret (som f.eks. Ousland gjør). Det gidder ikke jeg. Ved smelting av snø mm blir det litt søl. Dette kan minimaliseres, men absolutt ikke fjernes. Ikke fortell meg at våt fotende hvoedsakelig kommer fra fotsvette.

Svetten innefra kan reduseres gjennom bruk av lakenpose og ullundertøy, slik at mesteparten av svetten blir igjen i dette stoffet. Lakenposen kan tørkes over primusen. Soveteknikk, spesielt å unngå å puste for mye inni posen, kan redusere hvor mye vann du legger igjen i posen. Selvfølgelig vil en del av den ca 1/2l du "svetter" bli igjen i posen. Et tett ytterstoff vil slippe ut mindre kondens enn et lettvevd. Kvaliteteten på det tette ytterstoffet blir viktig. Jeg har god erfaring med Gore Windstopper i WM posene.

Ikke misforstå meg. Svette innenfra er et problem. Jeg er sikker på at under en del forhold vil et mindre tett ytterstoff være bedre, f.eks. i en vanlig 3-sesongspose, selv når en er på lengre turer. Det er også grunnen til at jeg valgte mikrofiber i Apacheposen min, tross at bruksområdet går ned mot de temperaturer som jeg ser på som problematisk.

Nei, alltid hovedproblemet er det vel kroppsdamp ikke. Jeg snakker om tørre vinterturer i godt med kuldegrader, uten snø i innerteltet. Jeg snakker heller ikke om svette, men vanndamp fra fra hudoverflaten.

Grunnen til at fotenden blir fuktig og etterhvert våt, er at damp fra kroppen kondenserer i fotenden. Grunnen til at det skjer der, og i mindre grad lenger opp, er at kroppens varmeproduksjon er betydelig mindre i fotenden enn i torso-høyde. Varmen som produseres av føttene greier ikke å drive fuktigheten ut av posen. Dersom man legger en stabel varmeflasker i fotenden av posen, vil man antagelig kunne se at dette forholder seg annerledes, dvs at varmen er sterk nok til at fuktigheten i posen ikke kondenserer i soveposematerialet, men blir drevet helt ut. Luftfuktigheten er forutsatt å være den samme i hele posen.

Et annet forhold som har betydning spesielt for fuktighet i fotenden av posen, er plasseringen av ventilen i innerteltet. I mange helsport-telt og andre telt er ventilen plassert lavt nede ved fotenden i teltet, rett ved fotenden av posen. Dette gir lavere temperatur i den delen av posen der varmeproduksjonen er minst, fotdelen, og begrenser muligheten for at varmen fra føttene skal kunne drive ut kroppsdampen. Fuktigheten kondenserer i stedet inne i materialet i fotenden av posen. Virker ikke som teltprodusentene tenker så mye på dette.

Tror dette er en viktig "fuktighetsproblemstilling" ved vintertelting, og også under andre forhold. Et tett yttertrekk på soveposen avhjelper ikke denne problemstillingen, men når det gjelder fuktighet utenfra, så har du et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.