Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally kano eller Packraft?


Anbefalte innlegg

Hva bør jeg velge, ally kano eller Packraft?

http://www.packrafting.com/

Har lenge ønsket å kjøpe meg en Ally kano, men vart litt usikker når jeg såg denne Packraft-saken.

Grunnen til å kjøpe meg kano var for å kunne bruke til både lange og korte turer i ulike områder. Det å kunne paddle i "villmarka" over lengre tid er en drøm jeg lenge har hatt.

Men når seg leser om packraft som kun veier 2,5 kg og er på størrelse med et sammenrullet liggeunderlag vart jeg veldig fristet. Det jeg ser for meg som kan være negativt er at den ikke vil vere like retningsstabil i vannet, og padle hastigheten vil være en del lavere enn med en Ally.

Noen erfaringer, meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva bør jeg velge, ally kano eller Packraft?

Hvis du er mye på tur alene, vil jeg uten tvil anbefale packraften framfor Ally’en. Packraften er mye mer anvendelig og lett å ta med på tur. Eksempler på min bruk er dagsturer for fiske, gåing,jogging eller sykling oppover langs elver og padling ned igjen, og fleredagers fjellturer.

I packraften takler jeg mer vind, større bølger og vanskeligere stryk enn hva jeg gjør alene i Ally’en. Packraftens padlefart på flatvann er omtrent den samme som når jeg padler alene i min 17 fots flatvanns Ally.

Hvis du ofte er på tur sammen med andre, blir valget vanskligere. Prisen på en Ally er jo tilnærmet bare halvparten av 2 packraft’er, og hvis turene har få bæringer, kan du ha mye mer mat og utstyr med ved å bære i 2 vendinger. Padlefart med 2 padlere blir også større enn med packraften.

En annen faktor som også bør tas med i vurderingen er at det er mye enklere å lære å padle packraft enn Allykano, spesielt i elv. Packraften tilgir feil mye lettere enn en Ally.

Et søk her i forumet på "packraft* or alpacka*" gir 24 treff som gir mye informasjon om packraften (klarer desverre ikke å linke til søkeresultatene)

Her er det også et par album som viser hva packraften kan brukes til: http://picasaweb.google.com/trondespen

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Hvordan er det å padle lengre strekninger på flattvann med denne da? Blir det vanskelig?

Må si den ser veldig fristende ut packraften. Men veldig dyr, ser prisene fra statene er mye billigere.

Det er fortsatt ei stund til jeg eventuellt skal kjøpe, så får vurdere nøye hva jeg ender opp med. Er jo litt stas med en

ally å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt tyngde i baugen er det ikke vanskelig å holde kursen. Kunsten er egentlig å ikke stresse; det blir lett til at man tar i for mye. For meg var det gunstig å bruke GPS med fartsangivelse og finne den padlerytmen og kraften som skulle til for å holde marsjfarten.

Den lengste sammenhengende padlingen på flatvann som jeg har hatt var på ca 10 km, og i fjor var jeg på en 8-dagers tur som nesten bare bestod av flatvann, med ca 10 mil padling, rute her.

Her er forøvrig to som har padlet hundrevis av mil på flattvann med packraft: aktrekking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ til Ally er disse http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1002

Ser litt dyrere ut men det er med 5 forsterkningsstriper ferdig montert under i tillegg til bæresekk.

Har en Ally selv, så disse etter jeg hadde kjøpt den. Da hadde jeg kanskje vurdert annerledes.

Men har da ingen erfaring med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.