Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarkski for nybegynner


GeirGeir

Anbefalte innlegg

Har stått telemark en gang før, men har til vinteren tenkt meg å lære det skikkelig. Meningen er å bruke utstyret på toppturer, så de bør ha en grei vekt samtidig som de bør ha litt flyt. Har selv sett litt på K2 apache coomba, og synes den ser interessant ut, men kunne tenkt meg litt mindre svingradius. Er 183 cm høy og 75 kg tung. Er det noen som har tips til en aktuell ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
det er vel ikke akkurat en begynnerski...?

Hva i all verden er definisjonen på en nybegynnerski på telemark????

Mitt tips for å bli god på telemark er å stå masse i bakke med relativt tungt og solid utstyr. Innimellom kan du øve deg litt med utstyr som er mer egnet til å gå med. De viktigste tingene å lære seg (guts, kontroll, teknikk, innstillingen om at dette går bra, selv om det er bratt) tror jeg det er lettest å lære seg med tungt utstyr. Lettere utstyr gir mindre kontroll og gjør nybegynnerterskelen unødig høy. Du lærer det da og, men det tar mer tid og krever mer innsats. Innimellom kan du øve med lettere utstyr og fokusere på å overføre det du kan gjøre på tungt utstyr til mer pinglete ski. Jo bedre du blir med tungt utstyr, jo tøffere kan du kjøre med fjellski... Utstyret setter begrensninger, men den viktigste begrensningen er inni hodet ditt - og den mest effektive måten å trene hodet ditt er å stå masse (off-piste hvis mulig) i bakke med tungt utstyr.

Jeg har ingen konkrete ski-anbefalinger, dessverre... men det er det sikkert andre som har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poienget mitt er følgende:

skal man lære å stå telemark så er det MYE lettere å få en ski med litt lavere mittmål på kant. En Rossignol B78 feks med målene 116 - 78 - 105, vil være mye mer egnet til bakkekjøring, enn en Combaen med målene 135 - 102 - 121.

En smalere ski laget for bakkekjøring er mer lettkjørt enn en relativt brei All Mountain ski.

jeg ville kjøpt pakke hos xxl, mye for pengene og utstyr du kan bruke en stund:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=82105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan bruken er topptur er det vel irrelevant at Rossignol B78 er bedre i bakken? Coomba/Coomback (2010 modellen) er eit flott valg. Det er mykje enklare å kjøre i diverse føre til fjells på ein stor ski enn ein smalare. Coomba/Coomback går jo og for å være lettkjørt. Trur ikkje du gjer eit feil valg med Coomba. Husk på å putt på eit par bindingar med gå funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coomba er ei veldig god ski, den har relativt god grep på hardare føre. Minuset her er at det er ei tung ski, men her må du gjera ei avveiing om du vil ha lette ski eller veldig gode kjøreegenskaper, desse to verkar meir elelr mindre mot kvarandre. Tyngre ski= meir stabil.

Ta ein kikk på K2 mt Baker, eller Mt baker light. Dette er lette ski som er litt smalare enn Coomba, men dei er betydeleg lettare. Coomba er heller kanskje ikkje ei nybegynnar ski. Ei slik ski bør ha litt innsving slik at det er lett å svinge i låg fart. I tillegg må du kante ei Coomba ski ganske mykje noko som gjer at du bruke meir krefter på den. Ville ikkje gått over 95 mm på midten til ei begynnarski. Ville og sjekka ut BD Havoc skia mellom anna og Fischer skia som eg synes er lettsvinga.

Du må og ta stilling til binding, NTN eller tradisjonell. NTN er ein tung binding, tradisjonelle biningar er lettare + at dei er relativt ukompliserte. Kjøremessig skal NTN vera meir stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se noe gærnt med å lære seg telemark på en ski med midjemål på 100mm! Skiprodusentene har blitt fordømt flinke til å lage så breie ski siden de først dukket opp som rene pudderplanker.

Skal du bruke skien utenfor løypa og du legger vekt på turen ned framfor opp så vil jeg nesten påstå at du brude ha en ski med midjemål på rundt 100mm! Jeg lærte meg å kjøre telemark på et par Black Diamond Voodoos, kjempefine toppturski, men når jeg har kjørt alpint fra før så gikk det ikke lange tia før jeg skulle ønske jeg hadde bedre flyt for å få opp driven. Med midjemål på 85-87mm er de perfekte for vårslush og lengre turer, men på de toppturene hvor det skal kjøres drar jeg nå med meg et par K2 Obsethed på 189cm og jeg er ikke noen ekstremkjører.

Apachen er ingen begynnerski, men det er ikke en vanskelig ski å ha med å gjøre for noen i det hele tatt. Velger du den i samme lengde som deg selv har du en fin toppturski, dersom du velger den lengre enn deg selv kan du få en topp drapå-ski!

Obsethed er tuuuung, men verdt en kikk den og. Veldig poppis telemarkski.

Forresten... Se bort fra spesifikke data som svingradius og sånt. Du blir blind for hvordan skien fungerer som helhet! En ski er virkelig mer en barre summen av alle delene! I fjor kjørte jeg mye på Hendryx Cash is King med et midjemål på 127mm og svingradie på 17m - men fy faen så fort den skia gikk rett fram! Den hadde reverse camber i tillegg, men på grunn av andre egenskaper var den dønn stabil i fart og ikke det minste leken før farta ble stor. En litt kort CoomBACK er lettsvingt som bare det, se bort fra radiusen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleier å ha demo helg i Hemsedal, der du kan teste ulike ski i beg av dessember. Kansje en ide å dra dit?

Men hvis du bestemmer deg for Comba, så er den fryktelig billig hos www.sport-conrad.com for tia. Velg pakke med binding, evt med binding og sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comba og CoomBACK er forresten ikke samme ski. CoomBACK har fått en litt annerledes fleks i tuppen, men ellers er de svært like. Coombaen kommer til å få klassikerstatus litt som Fischer Big Stix og Seth Pistol... Sann mine ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner egentlig berre til Snoop daddy men dette er vel ei fornying av denne skia, ut frå måla og bruken. Ei lett ski som har eit bredt bruksområde. Godt grep på hardt underlag. Dette er for Snoop daddy skia vel og merka.

Ser at dei og har salomon lord skia og Rossignol B94, til fine prisar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.