Gå til innhold
  • Bli medlem

bekledning i kano


RioTerje

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg pleier å padle med chaps (er ikke så lett å dra på seg regnbukse i kano om det kommer regn, og chaps er luftig nok), samt med en eller annen regntett jakke tilgjengelig. Når det gjelder skotøyet så padler jeg med det jeg måtte ha på av tursko, om jeg ikke har leirsko med meg - spørs hvor langt man skal padle.

Når det gjelder vadere: Jeg har vurdert det dithen at jeg alltid tar av meg vaderne før jeg legger ut i kano. Bare tanken på å velte i vannet med vadere får meg til å grøsse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har oftest valgt neoprensokker (forskjellig tykkelse etter årstid) og sandaler når jeg skal padle.

Til bruk på land har jeg hatt med meg et par enten lette eller tyngre fjellsko, forskjellige typer etter hvilket terreng og formål turen har.

For meg som stort sett sitter indianer når jeg padler, er det ikke spesiellt godt å padle lenge med høye fjellstøvler på ombord i kanoen, men for kortere padlestrekk går det greit.

Av bekledning bruker jeg en tynn vindtett syntetbukse, greit å brette opp, tørker fort. I tillegg har jeg lett tilgjengelig en Dermizax bukse med glidelås helt opp på hver side (enkelt å få på uansett fottøy samt veldig god lufting. Ullnetting under dersom det er kaldt.

Stort sett padler jeg i en tynn ull t-skjorte (Icebreaker), over det tar man x antall/variasjoner av lag etter hva slags vær man har fått utdelt.

Pleier ofte å ha med en tynn syntet skjorte mot vind og evt. solbeskyttelse ved behov, eller en lett syntet genser for litt mer varme.

I tilfelle dårlig vær pleier jeg enten ha med en GoreTex jakke fra Arc'teryx eller en Patagonia N2N0 (Patagonias pustende, vanntette tekstil)

En caps kan også være lurt å ha med på kanoturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, bruk vanlige turklær, eventuelt med litt forsterkning:

- Noen venner av meg liker godt å padle med sykkelhansker når det er kaldt og vått. Kan være verdt å teste ut.

- Liggeunderlag av den gode, gamle celleplasttypen (f.eks. Bamse) er ganske kjekt å legge i bunn av kanoen. Plutselig ble det mye mer behagelig å sitte i trapperstilling (på kne). Kommer det ørlite grann vann i bunn av kanoen så blir ikke du og utstyret vått.

Padler du i rolig vann, eller er det en reell fare for at du velter i stryk? Ta dine forholdsregler:

- Ikke sitt barbeint. Vondt å trå barbeint på steiner i stri elv!

- Velter du, så flyt strak ut på rygg med beina først inntill du er i rolig farvann. Ikke prøv å slåss mot elva, du er dømt til å tape! Vesten holder deg oppe, du trenger ikke svømme. Ikke prøv å reise deg eller holde deg fast i stri strøm - dette er en enkel oppskrift på å skade seg. Slapp av, flyt på rygg og ta livet med ro inntil ting roer seg, så er dette som regel ganske udramatisk.

- Ryggsekk foret med søppelsekk holder innholdet NESTEN tørt, eventuelt helt tørt hvis du har foret med to nye søppelsekker. Vel så viktig er at sekken flyter når du har foret med søppelsekk.

- Færrest mulig og størst mulig kolli.

- Ikke bind noe eller noen fast i kanoen - tauet vil garantert sette seg fast på det verst tenkelige sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vanlige turklær går greit, men jeg bruker gjerne ei bukse som tørker fort. Det blir fort litt vann på knær og lår.

Pilkehansker og våtsko er veldig greit etterhvert som vannet blir kaldere utover høsten. Det er ikke alle steder det er like lett å tråkke direkte på tørt land når du legger til.

jankj skreiv at du ikke skulle binde fast noe; BIND ALT!! En velt i litt strømmenda vann vil vise deg hvor "lett" det er å berge løskolli.

Kanosekker er ikke så veldig dyre i innkjøp og tåler en skikkelig velt, det tror ikke jeg du erfarer med søplesekker.

God tur!

Eirik

Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker de turklærne jeg bruker på resten av turen uten noe ekstra fiksfakseri.

Innholdet i sekken som trenger å være tørt, er pakket i vanntette poser. Sekken i seg selv er stroppet fast.

Fiskeutstyr er løst, så det vil forsvinne ved en evt velt..........

Jeg kjøpte for lenge siden neopren hansker på Biltema. http://www.biltema.no/index.asp

Disse bruker jeg bla når jeg padler.

Veldig god passform og behagelige hansker, men kvaliteten skal jeg foreløpig ikke påstå så mye om, men gode er de hvertfall:) Til den summen går det hvertfall ann å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er superfint å ha poncho og svamp med i kanoen. Også er det superfint å alltid være to kanoer på vannet, for da kan man lett snu en av kanoene om den skulle velte. Veldig dumt å stroppe bagasjen fast da kanoen vil bli veldig vanskelig å tømme/redde. Liggeunderlag med lukkede celler er også superfint for knærne. Tørre ting kan man ha i bøtte med lokk.

God padling! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandaler for bruk i kano, inkludert på- og avstigning. Tar på sokkene i kanoen (har ikke prøvd neoprene, da jeg tror det fort blir klamt - men det spørs på årstiden så klart!). Ei lett trubukse som tørker kjapt. Helsetrøye underst, deretter flanellskjorte i bomull (med knapper) over. Vanlig caps går fint, og gjerne solbriller hvis det er sterk sol.

Føre-var utstyr som er lett tilgjengelig er poncho (ikke kneppet igjen), multi-tool, førstehjelpskrin, liggeunderlag inn under setet slik at man kan sette seg forover på det når man står på kne, og et tau. Førstehjelpskrinet burde være vanntett og innehold både fyrstikker og smertestillende og sysaker, og man skal være kjent med dette.

Det er ikke så mye utstyr som trengs, men man trenger å vite 1. hvor det ligger og 2. hvordan det brukes. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jankj skreiv at du ikke skulle binde fast noe; BIND ALT!! En velt i litt strømmenda vann vil vise deg hvor "lett" det er å berge løskolli.

Kanosekker er ikke så veldig dyre i innkjøp og tåler en skikkelig velt, det tror ikke jeg du erfarer med søplesekker.

Litt ulik filosofi - noen binder alt, andre satser på kolli som flyter. Hva du velger bør avhenge av hvor du padler og hvor mange dere er. Berging og tømming av kano er lettere når den ikke inneholder bagasje, men det forutsetter nesten at noen andre er tilgjengelig for å plukke opp bagasjen din før den flyter vekk. Hvis du binder fast bagasjen, bind den i hvert falll slik at den blir liggende inni kanoen selv om kanoen er opp-ned. Å tre et langt tau gjennom skulderreima og binde enden av tauet til kanoen er en dårlig ide, det tauet vil garantert sette seg fast hvis det er stryk.

For meg er det stor forskjell på om det er turpadling på et sted der sjangsen for velt er minimal kontra actionpadling i stryk. Hvis eneste mulige velteårsak er "brukerfeil" (d.v.s. noen fortjener å bli kalt kløne etterpå) så er det som regel rolig vann og rimelig grei skuring å plukke opp sakene. Kjøp en kanobag hvis du har lyst og råd, hvis ikke vil en søppelsekk eller to inni ryggsekken gi grei nok forsikring mot vått utstyr.

I stryk hvor man padler på grensen av sine ferdigheter er regnestykket helt anderledes. Da pakker man som om bagasjen garantert vil bli liggende i vann i timesvis. Da er søppelsekk-trickset ikke lenger noen garanti for tørr sovepose, snarere tvert i mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

seventh skrev:

Bare tanken på å velte i vannet med vadere får meg til å grøsse.

Er det ikke en myte at gummistøvler blir så veldig tunge i vann? Tenk bare på hva Arkimedes sa om å senke noe ned i vann.

Vil ikke da også gummistøvler bli lettere når de senkes ned i vann?

I dag finnes det jo også støvler som er laget av forskjellige typer plastmaterialer som flyter.

Jeg har ganske lang erfaring med å bruke kano og jeg bruker stort sett vanlige turklær og tursko.

I tillegg til øsekar kan det også være lurt å ha med en svamp, den er fin til å fjerne det siste vannet med etter at du har øst.

Jeg binder alltid bagasjen fast. Dvs. sekker og lignende. Liggeunderlag og ting som flyter presser jeg inn under setene eller hvis kanoen har et lite overbygg i hver ende så kan slike ting stues inn her.

Skal du padle i elv med sterk strøm så kan det være lurt å stikke beina inn under setet du sitter på eller å sitte på kne, og da kan selvfølgelig ikke liggeunderlaget ligge under setet. Vanntette bagasjeposer er bra.

Det er viktig at bagasjen holder seg på plass hvis du kantrer og får hjelp av en annen kano til å snu kanoen tilbake på rett kjøl. Blir ting hengende under så kan det være vanskelig å snu kanoen i åpent vann.

Tømming i åpent vann skjer lettest ved at to personer i en annen kano tar tak i den veltede kanoen og trekker den på tvers over den kanoen som flyter riktig. Når den ligger med bunnen i været renner vannet ut og den kan snus tilbake og settes på vannet. De som skal padle denne kanoen ligger sansynligvis i vannet og de kommer seg lettest opp i kanoen igjen ved at kanoen holdes fast inn mot siden av en annen kano. Dvs. at kanoene ligger side ved side. Padlerne kan da klatre opp i kanoen på utsiden mens de andre holder imot slik at den ikke kantrer igjen.

Bruk alltid flytevest. Det finnes flere typer og det viktigste er at den er behagelig å ha på og ikke kommer i veien når du padler. (Vanlig gammeldags redningsvest er veldig ubehagelig å padle med.) Ikke bry deg med vektangivelsen på vesten. Alle vester har nok oppdrift. Det viktigste er at den passer.

Er du alene i kanoen og kanoen har faste seter så kan det være lurt å snu kanoen med akterenden frem. Da sitter du litt lengre frem og kanoen steiler ikke så mye. Noen liker også å bruke bobbel padleåre, kajakåre, hvis de er alene. Dette avhenger litt av hvor flink du er til å padle med en vanlig enkel åre. Det renner ofte mer vann inn i kanoen fra en dobbel åre enn fra en enkel som stort sett bare brukes på den ene siden.

Er du litt uerfaren så er det lurt å ta en dag med fint vær å øve litt på velting, tømming, snuing og entring av kanoen. Skulle uhellet være ute så er det greit at alle vet hva de skal gjøre og hvordan.

Lær deg riktig padleteknikk. Da sparer du mye krefter og kanoen går i rett linje. "Kroket ror gir lang fjord".

_________________________________________

-"Kantrer kanoen så berg øksa og la børsa gå". (Kanadisk pelsjeger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seventh skrev:

Er det ikke en myte at gummistøvler blir så veldig tunge i vann? Tenk bare på hva Arkimedes sa om å senke noe ned i vann.

Vil ikke da også gummistøvler bli lettere når de senkes ned i vann?

Vekta er vel ikke problemet, men det høres sykt klumpete ut å måtte svømme med vadebukser... større bremseskjerm skal du lete lenge etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta er vel ikke problemet, men det høres sykt klumpete ut å måtte svømme med vadebukser... større bremseskjerm skal du lete lenge etter...

Ja, tenk deg en vadebukse fylt med vann, spesielt i en elv. Det er plass til MYE vann i en sånn, bremseskjerm tror jeg er en god beskrivelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bruker en vel som regel vadebelte, og luft i vadebuksen et like stort problem som vann. Da ender en opp med masse oppdrift i føttene og kanskje ingenting i overkroppen. Og det er slettes ikke like greit å slippe ut luft fra vadebukser som f.eks fra tørrdrakt når en padler kajakk i vinterhalvåret.

På kanotur kler jeg meg i allminnelighet akkurat som til vanlig tur i skog og mark. Noen ganger "hikersko", men som regel fjellsko. Jeg bruker alltid padlevest som jeg har på meg, enda jeg er skikkelig komfortabel i vannet. Jeg har padlet kano og kajakk i over 40 år og dessuten drevet med både pressluft- og fridykking, men skjer det et uhell er det oftest når en minst venter det og gjerne kombinert med stress. Dessuten er det fare for at en slår seg i hodet e.l. og da kan det være greit å støtte seg til flyteelement for å minske stresset i situasjonen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som bruker vadere som padleplagg!? Jeg bruker ofte kano som transportmiddel på fisketurer. Forflytter meg aldri uten padlevest. Bruker vadere når jeg fisker og tar selvfølgelig ikke av meg vaderne om jeg skal forflytte meg 50 eller 100m med kanoen.

Et vadebelte i kombinasjon med dagens tynne vadere i den varme sommersesongen hvor en ikke behøver tykk fleece under er rimelig uproblematisk, spesielt om en vader ut for å klemme luften ut før en stramme vadebeltet.

Jeg vil påstå at å bruke vadebukser uten vadebelte under fiske er mer risikofylt enn å padle et stykke med vadebelte og vest. Men det kommer jo også an på forholdene da.

En skal også være klar over at mange av dagens tekniske plagg kan gi samme effekt mht både vann og luft!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, dere som i det hele tatt snakker om å padle med vadebukse. Pakk den nederst i kanoen om den er med å bruk den til fisking. En vadebukse når du flyter ned en elv er det siste man ønsker. Det er en potensiell dødsfelle!

Grunnen til at det diskuteres er vel fordi det ble nevnt av trådstarter. For øvrig helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som bruker vadere som padleplagg!? Jeg bruker ofte kano som transportmiddel på fisketurer. Forflytter meg aldri uten padlevest. Bruker vadere når jeg fisker og tar selvfølgelig ikke av meg vaderne om jeg skal forflytte meg 50 eller 100m med kanoen.

Et vadebelte i kombinasjon med dagens tynne vadere i den varme sommersesongen hvor en ikke behøver tykk fleece under er rimelig uproblematisk, spesielt om en vader ut for å klemme luften ut før en stramme vadebeltet.

Jeg vil påstå at å bruke vadebukser uten vadebelte under fiske er mer risikofylt enn å padle et stykke med vadebelte og vest. Men det kommer jo også an på forholdene da.

En skal også være klar over at mange av dagens tekniske plagg kan gi samme effekt mht både vann og luft!

:)

Det er først og fremst når en forserer stryk vadere er aktuelle. På flattvann er det ingen grunn til å benytte vadere (annet enn hvis du ikke har med annet da). Ved fløting av kanoen opp og ned stryk er vadere praktiske, men potensielt farlige. Jeg har bare brukt mine et par ganger, og på en ukes tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du litt uerfaren så er det lurt å ta en dag med fint vær å øve litt på velting, tømming, snuing og entring av kanoen. Skulle uhellet være ute så er det greit at alle vet hva de skal gjøre og hvordan.

Nå spør jeg litt pga uvitenhet!

Hvordan er sikkerhetskulturen blandt kanofolket?

Et stort fjellvann tidlig i sesongen, midten av juni. 200 meter eller mere fra land og du kantrer. Hva gjør dere? Vanntemperaturen er lav. Det er lagt å svømme til land med klær og redningsvest. Når du kommer på land har du ikke noe utstyr, alt er vått.

Hvor mange kanopadlere har tenkt gjennom dette? Og trent på trengte situasjoner i dårlig vær.

Hilsen en helårs havpadler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kardam skrev:

Hvordan er sikkerhetskulturen blandt kanofolket?

Hvordan den generelle sikkerhetskulturen er blandt kanofolk er det nok ikke så enkelt å vite noe sikkert om, men skal jeg våge meg på å gjette så tror jeg nok at den generelt er meget dårlig. Blant folk flest oppfattes kano nermest som et leketøy som benyttes til kos og småturer i sommerhalvåret. Kunskapene og ferdighetene ligger nok stort sett i det nedre sjiktet, noe man lett ser når man møter andre kanopadlere på tur. (Ta bare en så enkel tingsom å gå riktig inn og ut av en kano. Flertallet kan faktisk ikke det en gang.)

Selv har jeg brukt kano i over 20 år og har også gjennomgått kurs i bruk og sikkerhet.

Når det gjelder kardams spørsmål angående hva vi gjør hvis vi velter i et kaldt fjellvann 200 meter fra land, vil jeg bare si at bare det å havne i en slik situasjon vitner om liten kunskap. Skal vi følge de anbefalte sikkerhetsreglene så skal man alltid, om mulig, padle nær land. Tørre klær pakkes i vanntette poser eller beholdere. Kryss helst ikke større åpne områder, og hvis dette ikke er til å ungå, vær helst flere i følge.

Men hvis man nå skulle være så uheldig å havne i den beskrevne situasjonen så er det nesten umulig å få tømt kanoen og kommet seg ombord igjen på så kort tid at det ikke er ganske stor fare for alvårlig nedkjøling, "hypotermi". Men mye avhenger selvfølgelig av om man er en eller to, hva slags klær man har på seg og hvilke muligheter man har for å få øst kanoen. En kano med bagasje flyter vanligvis veldig tungt i vannet og øsing med øsekar tar fryktelig lang tid om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Å svømme til land med en kano full av vann på slep er nok heller ikke noe de fleste kanobrukere vil gjøre med særlig stor suksess.

Jeg var en gang med på å berge en far og en sønn som hadde veltet med kano. De var ikke langt fra land, men sønnen fikk panikk og klamret seg skrikende til ene enden av kanoen. Dette resulterte i at faren ikke klarte gjøre annet enn å holde fast i kanoen som fløt full av vann og i sønnen som det tydelig vis ikke nyttet å snakke til. Han ville nesten ikke slippe taket i kanoen når vi kom til med båt for å dra dem opp fra vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.